معرفی ROG Phone 5s و 5s Pro – گیمینگ‌فون‌های جدید ایسوس با تراشه اسنپ‌دراگون 888 پلاس

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/5/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 888 پلاس Snapdragon 888 Plus ، Asus ROG Phone 5s ، Asus ROG Phone 5s Pro ، ایسوس Asus
واحد خبر mobile.ir : اوایل مارچ 2021 بود که ایسوس با رونمایی از ROG Phone 5، یکی از قدرتمندترین گوشی‌های گیمینگ را به بازار معرفی کرد. اما در دنیای گیمینگ قواعد به گونه‌ای‌ست که داشتن بهترین سخت‌افزار بیش از چند ماه به طول نمی‌انجامد، زیرا خیلی زود یک دیوایس قدرتمندتر وارد بازار می‌شود. در تأیید این مطلب، کمپانی تایوانی ایسوس روز دوشنبه 16 آگوست 2021 (25 مرداد 1400) از دو گوشی گیمینگ جدید پرده برداشت. این دیوایس‌ها ROG Phone 5s و ROG Phone 5s Pro نام داشته و همانطور که از نام‌شان پیداست، ورژن‌های جدیدی از ROG Phone 5 به شمار می‌روند. در ادامه بیشتر با مشخصات و امکانات این دو محصول آشنا می‌شویم.

گوشی‌های جدید ROG Phone 5s و نسخه پروی آن، از لحاظ طراحی ظاهری و مشخصات سخت‌افزاری شباهت زیادی به ورژن اصلی خود دارند. شاید مهم‌ترین تفاوت این دو گوشی نسبت به ROG Phone 5، ارتقای پروسسور از اسنپ‌دراگون 888 به اسنپ‌دراگون 888 پلاس باشد. البته به احتمال زیاد موقع کار با این گوشی‌ها، از لحاظ قدرت پردازشی عملا تفاوتی بین آنها و ROG Phone 5 احساس نخواهد شد. لازم به ذکر است، نسخه‌های 5s و 5s Pro نیز اشتراکات فراوانی دارند. لذا در معرفی این دو محصول، ابتدا به طور کامل به ROG Phone 5s Pro – که مشخصات بالاتری دارد – پرداخته و سپس به تفاوت‌های ROG Phone 5s اشاره می‌کنیم.

ROG Phone 5s Pro

طراحی

همان طور که گفته شد، گوشی هوشمند ROG Phone 5s Pro از لحاظ طراحی ظاهری تغییر محسوسی نسبت به ROG Phone 5 نداشته است. این گوشی جدید در همان ابعاد 9.9×77×173 میلی‌متر تولید شده و 238 گرم وزن دارد. این محصول تنها در رنگ مشکی (Phantom Black) به تولید می‌رسد. از جمله برتری‌های ROG Phone 5s Pro در طراحی، می‌توان به وجود یک نمایشگر ماتریسی PMOLED در پشت دستگاه اشاره کرد. این نمایشگر رنگی بوده و با نمایش افکت‌های جذاب، نوتیفیکیشن‌هایی از جمله شارژ شدن باتری، تماس ورودی و ... را اعلام می‌کند. کاربر متناسب با سلیقه خود می‌تواند این نوتیفیکیشن‌های تصویری را شخصی‌سازی کند. ناگفته نماند، ROG Phone 5 Ultimate به نمایشگری مشابه در پشت مجهز شده بود، با این تفاوت که آن نمایشگر سیاه و سفید بود.

نمایشگر

در ROG Phone 5s Pro با یک نمایشگر 6.78 اینچی با نسبت تصویر 20.4:9 و رزولوشن 1080×2448 پیکسل روبرو هستیم. این نمایشگر از نوع Samsung E4 AMOLED بوده و 151 درصد از طیف sRGB و 111 درصد از طیف DCI-P3 را پوشش می‌دهد. این نمایشگر به تکنولوژی کاهش نور صفحه DC Dimming مجهز است و با داشتن تأییدیه از کمپانی معتبر SGS، میزان تشعشعات آبی زیان‌آور را به کمتر از 6.5 درصد می‌رساند. از دیگر نقاط قوت این نمایشگر می‌توان به حداکثر روشنایی 800 نیت و پوشش مقاوم گوریلا گلس ویکتوس (سخت‌ترین شیشه شرکت کورنینگ تا به امروز) اشاره کرد.

نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی این نمایشگر نسبت به نمایشگر ROG Phone 5 تغییری نداشته، اما به گفته ایسوس، نرخ نمونه‌برداری تاچ آن از 300 هرتز به 360 هرتز افزایش یافته است. همین امر موجب کاهش تأخیر لمسی این نمایشگر به 24 میلی‌ثانیه شده است (در مقایسه با تأخیر 24.3 میلی‌ثانیه‌ای در نمایشگر ROG Phone 5). نمایشگر ROG Phone 5s Pro از +HDR10 پشتیبانی کرده و به گفته شرکت سازنده، تکنولوژی HDR همیشه روشن این نمایشگر حتی المان‌های بصری غیر HDR را نیز بهبود می‌بخشد. لازم به ذکر است، حسگر اثر انگشت درون نمایشگر تعبیه شده و علاوه بر آن، قابلیت تشخیص چهره نیز در این گوشی فعال است.

پردازش

همان طور که قبلا هم گفته شد، در ساخت ROG Phone 5s Pro از پروسسور 5 نانومتری و پرچمدار اسنپ‌دراگون 888 پلاس استفاده شده است. فرکانس تک‌هسته اصلی Cortex-X1 در این تراشه به حدود 3 گیگاهرتز افزایش یافته و به گفته کوالکام، عملکرد CPU تا 25 درصد ارتقا یافته است. 3 هسته 2.42 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 از دیگر اجزای تشکیل‌دهنده CPU هستند. موتور هوش مصنوعی این تراشه نیز 20 درصد بهبود یافته و می‌تواند تا 30 تریلیون عملیات در ثانیه را به سرانجام برساند.

به گفته ایسوس، به لطف قابلیت نرم‌افزاری Armoury Crate – که امکان مدیریت عملکرد را فراهم می‌کند – می‌توان از قدرت بالای این CPU حداکثر استفاده را برد. پردازنده گرافیکی این چیپ‌ست نیز Adreno 660 است. وجود 18 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR5) خیال گیمر را از بایت اجرای روان بازی‌ها راحت می‌کند. 512 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 3.1) نیز تقریبا کاربر را از حافظه جانبی بی‌نیاز می‌کند. لازم به ذکر است، ROG Phone 5s Pro فاقد اسلات کارت حافظه است، اما از درایو اکسترنال با فرمت NTFS پشتیبانی می‌کند.

باتری

باتری حجیمی به ظرفیت 6,000 میلی‌آمپر ساعت برای ROG Phone 5s Pro در نظر گرفته شده که از استاندارد شارژ سریع Quick Charge 5.0 پشتیبانی می‌کند. شارژر 65 واتی که به همراه دستگاه به فروش می‌رسد HyperCharge نام داشته و به گفته برخی منابع می‌تواند ظرف مدت 30 دقیقه، ذخیره باتری را از صفر به 70 درصد برساند. شارژ کامل باتری 52 دقیقه زمان می‌برد. به گفته ایسوس، قابلیتی نرم‌افزاری به نام steady charging در این گوشی فعال است که کاربر با استفاده از آن می‌تواند سرعت شارژ را تنظیم کند. جالب است بدانید، برای اینکه کابل شارژ در هنگام بازی مزاحمتی ایجاد نکند، پورت USB-C در مرکز لبه سمت چپ دستگاه قرار گرفته است. به این ترتیب، زمانی که کاربر در هنگام بازی گوشی را به شکل افقی در دست می‌گیرد، کابل شارژ در قسمت پایین قرار گرفته و اختلالی در انجام بازی به وجود نمی‌آورد.

سیستم خنک‌کننده

یکی از ابتکارهای ایسوس در رابطه با باتری ROG Phone 5s Pro آن است که باتری 6,000 میلی‌آمپری این گوشی در واقع از دو باتری 3,000 میلی‌آمپرساعتی تشکیل شده که در دو طرف CPU کار گذاشته شده‌اند. به این ترتیب، حرارت ساطع‌شده از CPU به شکل یکنواخت و همزمان به تمام لبه‌ها و گوشه‌های شاسی منتقل و دفع حرارت راحت‌تر انجام می‌شود. اما علاوه بر این ابتکار، سیستم خنک‌کننده‌ای متشکل از اتاقک بخار و ورق‌های گرافیتی نیز در این دیوایس پیش‌بینی شده که نقش به‌سزایی در دفع حرارت دستگاه ایفا می‌کند.

سازوکار خنک‌کننده ROG Phone 5s Pro به این دو مورد ختم نمی‌شود. در جعبه این محصول، یک فن خنک‌کننده به نام AeroActive Cooler 5 به چشم می‌خورد. این فن – که در اصل یک وسیله جانبی محسوب می‌شود – از قسمت پشتی روی گوشی سوار شده و با دمیدن هوا به مرکز گوشی (جایی که CPU قرار گرفته) می‌تواند طبق ادعای شرکت سازنده، دمای CPU را تا 10 درجه سلسیوس پایین بیاورد. نکته بسیار جالب آن است که AeroActive Cooler 5‌ صرفا یک فن خنک‌کننده نیست. در پشت این وسیله جانبی دو دکمه فیزیکی برای کنترل بیشتر روی بازی به چشم می‌خورد.

سیستم صوتی

ایسوس سیستم صوتی ROG Phone 5s Pro را GameFX می‌نامد. این سیستم از دو اسپیکر استریوی 7 مگنتی در جلوی گوشی تشکیل شده که از صدای Dirac HD Sound پشتیبانی می‌کنند. آمپلی‌فایر Cirrus Logic برای صدای بلندتر و عمیق‌تر و همچنین مبدل دیجیتال به آنالوگ ESS DAC 9280 AC برای پخش صدایی با کیفیت در این دیوایس پیش‌بینی شده‌اند. تأییدیه Hi-Res و وجود 4 میکروفن مجهز به تکنولوژی کاهش نویز را نیز باید به لیست توانایی‌های سیستم صوتی اضافه کرد. لازم به ذکر است ROG Phone 5s Pro دارای جک 3.5 میلی‌متری هدفون است. این جک در قسمت پایینی گوشی قرار داشته و هنگامی که گوشی به شکل افقی نگه داشته می‌شود، به ناچار مسدود خواهد شد. اما در این شرایط کاربر می‌تواند از جک هدفون موجود در فن خنک‌کننده AeroActive Cooler 5 استفاده کند.

گیمینگ

نمایشگر بزرگ با نرخ به‌روزرسانی و نمونه‌برداری تاچ بالا، پروسسور پرچمدار، حافظه RAM بالا، باتری غول‌پیکر و سیستم صوتی پیشرفته در این گوشی، همگی از وجود یک دیوایس گیمینگ ایده‌آل حکایت می‌کنند. اما ایسوس با تجهیز این گوشی به امکانات متنوع دیگر، سعی در ارائه یک تجربه گیمینگ مناسب به کاربر داشته است. از جمله مهم‌ترین این امکانات، می‌توان به 4 سنسور لمسی یا در اصطلاح ماشه‌هایی اشاره کرد که استفاده از آنها در گوشی‌های گیمینگ مرسوم است. دو مورد از این سنسورها – که شرکت سازنده از آنها با عنوان AirTrigger 5 یاد می‌کند – روی لبه سمت راست گوشی قرار داشته و دو سنسور دیگر – تحت عنوان Rear-Touch – در پشت گوشی قرار گرفته است.

نکته جالب دیگر Motion Control نام دارد که در واقع یک دسته از حرکت‌های تعریف‌شده هستند که کاربر با استفاده از آنها می‌تواند با تکان دادن خود گوشی، کنترل جریان بازی را در دست بگیرد. در مجموع 10 نوع حرکت مختلف پیش‌بینی شده که کاربر متناسب با نیاز خود می‌تواند آنها را شخصی‌سازی کند. گیمرها معمولا به شخصیت‌ها و فضای بازی مورد علاقه خود دلبستگی زیادی دارند. در همین رابطه، ایسوس با همکاری شرکت‌های سازنده بازی، تم‌هایی را بر مبنای شخصیت‌های بازی‌های محبوب توسعه داده‌ است. گفتنی‌ست، شبکه اجتماعی ROG Connect نیز از سوی ایسوس برای بحث و تبادل نظر گیمرها درباره بازی‌ها راه‌اندازی شده است.

دوربین

معمولا مجموعه اپتیک چندان پیشرفته‌ای از گوشی‌های گیمینگ انتظار نمی‌رود. اما در اینجا با دوربین‌های چندان ضعیفی روبرو نیستیم. در پشت دستگاه سه دوربین دیده می‌شود؛ دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.8 است. این دوربین از سنسور IMX686 سونی تشکیل شده و به لرزه‌گیر الکترونیکی 3 محوره مجهز است. ضبط ویدئوی 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه، ضبط ویدئوی 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه و فیلم‌برداری اسلوموشن با وضوح 4K و سرعت 120 فریم در ثانیه از توانایی‌های دوربین اصلی ذکر شده است. یک دوربین التراواید 13 مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو (که به رزولوشن آن اشاره نشده) دوربین‌های پشت دستگاه را کامل می‌کنند. دوربین سلفی نیز رزولوشنی معادل 24 مگاپیکسل دارد.

سیستم‌عامل و ارتباطات

سیستم‌عامل اندروید اندروید 11 روی این دیوایس نصب است، اما شرکت سازنده در معرفی این محصول به رابط کاربری خاصی اشاره نکرده است. ROG Phone 5s Pro یک گوشی دو سیم‌کارته بوده و از ارتباطات نسل پنجم بهره می‌برد. بلوتوث 5.2، وای-فای 6E، تراشه NFC، جک هدفون، پورت USB-C و پشتیبانی از مسیریاب‌های QZSS ،GLONASS ،Galileo ،GPS و NavIC از دیگر گزینه‌های ارتباطی این محصول است.

ROG Phone 5s

ROG‌‌ Phone 5s از لحاظ طراحی تفاوت چندانی با مدل پرو ندارد، اما در پشت دستگاه دیگر خبری از نمایشگر نوتیفیکیشن‌ها نبوده و فقط لوگوی معروف Republic of Gamers با نورپردازی RGB به چشم می‌خورد. همچنین، علاوه بر مشکی، این گوشی در رنگ سفید (Storm White) نیز به تولید می‌رسد.

سنسورهای لمسی با نام Rear-Touch که در پشت مدل پرو تعبیه شده بود، در این مدل حذف شده، اما سنسورهای لمسی یا همان ماشه‌های AirTrgger 5 همچنان در اینجا نیز حضور دارند. بر خلاف مدل پرو، فن خنک‌کننده AeroActive Cooler 5 که به همراه دستگاه به فروش می‌رسید، از جعبه ROG Phone 5s حذف شده، ولی کاربر در صورت تمایل می‌تواند آن را به صورت جداگانه و با پرداخت هزینه‌ای حدود 70 دلار آمریکا، خریداری کند. همچنین، بر خلاف مدل پرو که تنها در یک پیکربندی (18GB/512GB) به تولید می‌رسد، گوشی ROG Phone 5s در مدل‌های زیر موجود خواهد بود: 16GB/512GB ،16GB/256GB ،12GB/512GB ،12GB/256GB ،8GB/128GB و نهایتا 18GB/512GB.

شرکت سازنده هنوز قیمت و زمان عرضه این دو گوشی جدید به بازار را اعلام نکرده است.

منبع : Asus


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا