آشنایی با اسمارت‌واچ‌های Amazfit GTR 4 و Amazfit GTS 4 – با GPS دوباندی و سنسور اپتیکال ارتقا یافته

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/15        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، پوشیدنی Wearable
واحد خبر mobile.ir : آمازفیت برند تقریبا نوپایی است، اما به رغم مدت زمان نه چندان طولانی که از فعالیتش می‌گذرد و با وجود برندهای صاحب‌نام و با تجربه، به موفقیت‌های خوبی در بازار پوشیدنی‌ها دست یافته است. عمده محصولات آمازفیت به تولید پوشیدنی‌های مچی – یعنی ساعت‌ و دستبند هوشمند – مربوط می‌شود که با قیمت‌های مناسب ارائه می‌شوند. این برند چینی روز پنجشنبه 1 سپتامبر 2022 (10 شهریور 1401) از دو ساعت هوشمند جدید با نام‌های Amazfit GTR 4 و Amazfit GTS 4 رونمایی کرد. این دو اسمارت‌واچ ظاهری کاملا متفاوت دارند، اما در بسیاری از مشخصات سخت‌افزاری و امکانات نرم‌افزاری شبیه هم هستند. با معرفی این دو ساعت هوشمند، با ما همراه باشید.

ساعت هوشمند Amazfit GTR 4 دارای صفحه‌ای گرد بوده و به همین دلیل به ساعت‌های کلاسیک شباهت دارد. صفحه نمایش AMOLED این ساعت 1.43 اینچ قطر داشته و به تکنولوژی صفحه همیشه روشن (AOD) مجهز است. رزولوشن صفحه 466×466 پیکسل است که تراکم آن را به 326ppi می‌رساند. پوششی از نوعی شیشه حرارت دیده، نمایشگر را محافظت می‌کند که طبق ادعای شرکت سازنده اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند. روکش قاب شیشه‌ای نمایشگر این ساعت نیز به‌گفته Amazfit برای اولین بار در این صنعت ضد انعکاس (anti-glare) است. ناگفته نماند، کاربر می‌تواند صفحه نمایش ساعت خود را با بیش از 200 واچ‌فیس متنوع، شخصی‌سازی کند.

بر خلاف GTR 4، ساعت هوشمند Amazfit GTS 4 صفحه‌ای مستطیل‌شکل دارد. نمایشگر همیشه روشن AMOLED در این دیوایس 1.75 اینچی بوده و وضوح آن 390×450 پیکسل است که تراکم 341 پیکسل در اینچ را به دست می‌دهد. مثل GTR 4، در اینجا نیز پوشش شیشه حرارت دیده و ضداثر انگشت را شاهد هستیم، اما روکش قاب شیشه‌ای صفحه در GTS 4 دیگر ضد انعکاس نبوده و تعداد واچ‌فیس‌ها نیز به بیش از 150 مورد می‌رسد. لازم به ذکر است، در سمت راست صفحه‌های ساعت، GTR 4 دارای دو دکمه فیزیکی (از جمله یک تاج) بوده و GTS 4 تنها یک تاج دارد.

در هر دو ساعت، فریم میانی از آلیاژ آلومینیوم بوده و بخش زیرین از پلی‌کربنات اسپری‌شده با های-گلاس (نوعی پلاستیک) تشکیل شده است. GTR 4 ابعادی برابر با 10.6×46×46 میلی‌متر داشته و 34 گرم وزن دارد. این ساعت در سه رنگ مشکی، خاکستری و قهوه‌ای به تولید می‌رسد که به ترتیب با بندهایی 22 میلی‌متری از جنس فلوئوروالاستومر، نایلون و چرم وارد بازار خواهند شد. در مقابل، GTS 4 در اندازه‌های 9.9×36.5×42.7 طراحی شده و با 27 گرم وزن، از GTR 4 سبک‌تر است. GTS 4 در چهار رنگ مشکی، سفید و صورتی (با بندهایی از جنس فلوئوروالاستومر) و قهوه‌ای (با بند نایلونی) به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وزن بالاتر GTR 4 به دلیل باتری سنگین‌تر آن است. در این ساعت یک باتری 475 میلی‌آمپر ساعتی کار شده که در صورت استفاده معمولی تا 14 روز دوام دارد، اما اگر ساعت را در حالت صرفه‌جویی قرار دهید، می‌توان عمر باتری را به 24 روز افزایش داد. چنان‌چه به شکل سنگین از ساعت استفاده کنید باتری تنها 7 روز جوابگو خواهد بود، اما اگر انتظار شما از ساعت صرفا نمایش زمان باشد، می‌توانید با تنظیم آن روی حالت Clock Mode تا 50 روز بدون شارژ مجدد از ساعت استفاده کنید. البته چنان‌چه GPS ساعت روشن باشد، عمر باتری افت چشمگیری خواهد داشت؛ به این ترتیب که در دقت بالای GPS به 25 ساعت، در دقت معمولی به 44 ساعت و در حالت صرفه‌جویی نهایتا به 52 ساعت می‌رسد.

در GTS 4 باتری ضعیف‌تری به ظرفیت 300 میلی‌آمپر ساعت را شاهد هستیم. عمر این باتری در حالت استفاده متعارف 8 روز و در حالت صرفه‌جویی 16 روز است. استفاده سنگین از ساعت عمر باتری را به 4 روز کاهش می‌دهد، اما با قرار دادن ساعت روی حالت Clock Mode می‌توان تا 30 روز بدون نیاز به شارژ از آن استفاده کرد. عمر باتری GTS 4 در حالات مختلف روشن بودن GPS به این ترتیب است: دقت بالا تا 16 ساعت، دقت معمولی تا 28 ساعت و حالت صرفه‌جویی تا 33 ساعت. ناگفته نماند، در هر دو دیوایس، باتری از طریق شارژر مغناطیسی شارژ شده و شارژ کامل حدود 2 ساعت طول می‌کشد.

تا اینجا عمدتا به بیان تفاوت‌های GTR 4 و GTS 4 پرداختیم، اما سایر مشخصات و امکانات در هر دو ساعت مشترک است. به عنوان مثال، آنچه GTR 4 و GTS 4 را از دیگر ساعت‌های مشابه متمایز می‌کند، وجود آنتن GPS دو باندی از نوع «قطبیده دایره‌ای» یا circularly polarized است که به گفته آمازفیت برای اولین بار در صنعت اسمارت‌واچ از چنین آنتنی استفاده می‌شود. اما فایده این نوع آنتن چیست؟ طبق ادعای شرکت سازنده، دقت موقعیت‌یابی آنتن مذکور (صرف‌نظر از محیطی که کاربر در آن قرار گرفته)، تا 99 درصد خواهد بود. ناگفته نماند، هر دو ساعت در هنگام عرضه از 5 سامانه ناوبری ماهواره‌ی پشتیبانی می‌کنند که در آینده به 6 سامانه ارتقا خواهد یافت.

در هر دو دیوایس می‌توان حداکثر تا حجم 2.3 گیگابایت موزیک ذخیره کرد که به طور متوسط چیزی بین 270 تا 470 قطعه موسیقی خواهد بود. هر دو ساعت با تحمل فشار 5 اتمسفری، تا عمق 50 متری در برابر آب مقاوم بوده و به این ترتیب برای ورزش در استخر مناسب هستند. البته شرکت سازنده استفاده از این دیوایس‌ها را زیر دوش آب داغ یا داخل سونا توصیه نمی‌کند، زیرا بخار زیاد می‌تواند به مرور زمان مقاومت ساعت در برابر آب را کاهش دهد.

به لطف وجود میکروفن و اسپیکر و همچنین بهره‌مندی از بلوتوث 5.0، می‌توان این دیوایس‌ها را به گوشی هوشمند متصل کرد و تماس‌های گوشی را با استفاده از آنها پاسخ داد. همچنین می‌توان از این ساعت‌ها به عنوان کنترل از راه دور برای پخش موزیک از طریق اسمارت‌فون کمک گرفت. علاوه بر الکسا، هر دو ساعت از یک دستیار صوتی آفلاین نیز بهره می‌برند. سیستم‌عامل هر دو ساعت هم Zepp OS 2.0 بوده که با گوشی‌های مجهز به اندروید 7 و بالاتر و iOS 12 و بالاتر سازگاری دارد. در ادامه به قابلیت‌های این دو ساعت در حوزه‌های ورزش و سلامت می‌پردازیم.

هر دو ساعت GTR 4 و GTS 4 از حسگر اپتیکال جدیدی به نام BioTracker 4.0 PPG بهره می‌برند. این حسگر – که وظیفه اندازه‌گیری ضربان قلب و اشباع اکسیژن خون را به عهده دارد – دارای 2 ال‌ای‌دی بوده و به لطف قاعده شیشه‌ای فوق نازک (به ضخامت 0.4 میلی‌متر) می‌تواند تا 33 درصد داده بیشتری از بدن کاربر جمع‌آوری کرده و لذا دقت بالاتری را نسبت به حسگر نسل قبلی ارائه می‌کند. البته، آمازفیت توصیه کرده که برای حصول نتایج دقیق‌تر، بهتر است ساعت را به فاصله 1 انگشت از مچ دست بسته و دست را بی‌حرکت نگه داشت. ردیابی خواب، اندازه‌گیری سطح استرس و ردیابی سیکل عادت ماهانه بانوان، از دیگر قابلیت‌های این دو ساعت به شمار می‌روند. ناگفته نماند، کاربر در موارد زیر از سوی ساعت یادآور دریافت می‌کند: بالا یا پایین بودن غیرعادی ضربان قلب، پایین بودن غیرعادی اشباع اکسیژن خون، بالا بودن غیرعادی سطح استرس و انجام تمرینات تنفسی برای کاهش استرس.

هر دو ساعت از 154 نوع حالت ورزشی پشتیبانی می‌کنند. 8 نوع فعالیت ورزشی به محض آغاز فعالیت از سوی کاربر، به طور خودکار توسط ساعت‌ها شناسایی و ردیابی می‌شوند. این فعالیت‌ها عبارتند از تردمیل، دویدن در فضای باز، اسکی‌واره، دوچرخه‌سواری در فضای باز، پیاده‌روی (در فضای باز و بسته)، دستگاه پاروزنی و شنا در استخر. جالب است بدانید، با شروع تمرین در باشگاه، این ساعت‌ها می‌توانند تا 25 نوع حرکت تمرینی قدرتی – از جمله اسکات، دراز نشست، شنا سوئدی، پرس شانه، بارفیکس و ... – را به طور خودکار شناسایی و ردیابی کنند. همچنین، کاربر می‌تواند داده‌های ورزشی مربوط به دویدن و دوچرخه‌سواری خود را با اپلیکیشن‌های Strava و Runtastic (اپلیکیشن مخصوص دو از شرکت آدیداس) همگام‌سازی کند.

ساعت‌های هوشمند Amazfit GTR 4 و Amazfit GTS 4 با قیمت 199.99 یورو وارد بازار خواهند شد که در مقایسه با ساعت‌های نسل پیشین این برند (یعنی GTR 3 و GTS 3) کمی گران‌تر هستند. ثبت پیش‌سفارش برای کاربران آلمانی و لهستانی از دوم سپتامبر (11 شهریور) آغاز شده و جزییات مربوط به عرضه در سایر مناطق، به زودی از سوی آمازفیت اعلام می‌شود.

منبع : Amazfit


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا