شرح تغییرات احتمالی در طراحی ناچ آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس طبق درخواست پتنت جدید اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : گوشی هوشمند iPhone X – که در سال 2017 عرضه شد – با ارائه ناچ در بالای نمایشگر، انقلابی را در سبک طراحی گوشی‌های هوشمند بر پا کرد. اپل موفق شد المان‌های زیادی – از قبیل دوربین جلو، حسگر مجاورتی، حسگر نور محیطی، دوربین مادون قرمز، Flood illuminator، پروژکتور نقطه‌ای (Dot projector)، اسپیکر و میکروفن – را در این بریدگی جا دهد و به این ترتیب فضای قابل‌توجهی را جهت فول‌اسکرین کردن نمایشگر آزاد کند. خیلی زود ساخت نمایشگر به همراه ناچ به گرایشی جدید در صنعت اسمارت‌فون تبدیل شد و با خلاقیت سایر سازندگان، مدل‌های دیگری – از جمله ناچ قطره آب، ناچ V شکل و ناچ U شکل – نیز (قبل و بعد از آیفون X) به دنیای موبایل راه پیدا کرد.

ساخت اسمارت‌فون با انواع ناچ‌ها به همین شکل ادامه داشت، تا اینکه سامسونگ با تولید Galaxy A8s پا را یک قدم فراتر گذاشت و فضای مورد نیاز برای دوربین جلو را به حداقل رساند. این کار به کمک ایجاد یک حفره (یا سوراخ پانچ) در نمایشگر میسر شد. اما جالب‌تر از این دستاورد، حرکت خلاقانه ZTE بود که با تولید ZTE Axon 20 برای اولین بار در دنیای اسمارت‌فون، دوربین جلو را به زیر لایه نمایشگر منتقل کرد و به این ترتیب، نمایشگری کاملا یک‌دست و بدون مزاحم را به کاربران ارائه داد.

اما با وجود همه این ایده‌های خلاقانه، اپل در تولید سری آیفون 11 و آیفون 12 همچنان به استفاده از ناچ ادامه داد. البته در آیفون 13 به دو دلیل کمی از اندازه ناچ کاسته شد؛ دلیل اول آنکه اسپیکر و میکروفن از ناچ به حاشیه نمایشگر منتقل شدند و دلیل دوم آنکه اجزای مورد نیاز Face ID (اعم از دوربین مادون قرمز، Flood illuminator و Dot projector) همگی با هم ترکیب شدند. اما شنیده‌ها حاکی از آنند که طراحی ناچ در آیفون‌های سری 14 با رویکردی متفاوت انجام خواهد شد.

طرح منتسب به آیفون 14 پرو

ظاهرا در آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس شاهد دو بریدگی در بالای نمایشگر خواهیم بود: یک حفره گرد برای دوربین سلفی و یک حفره بیضی قرصی‌شکل برای سایر اجزا. اما مدل‌های دیگر آیفون 14 همچنان با ناچ به تولید می‌رسند، منتهی اندازه ناچ نسبت به آیفون‌های سری 13 کمتر خواهد بود. به این ترتیب، هر دو سناریو نیازمند آن است که اپل اجزای مورد بحث را در فضای کمتری جا بدهد.

به‌تازگی درخواست پتنتی به نام اپل از سوی اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) منتشر شده که تغییرات فوق در طراحی ناچ آیفون‌های پروی سری 14 را تأیید می‌کند. طبق آنچه در این درخواست آمده، اپل با استفاده از یک پروژکتور با توانایی تا کردن نور، قصد دارد اندازه اجزای موجود در ناچ (از قبیل دوربین سلفی و حسگرها) را کاهش داده و مساحت نمایشگر را به حداکثر برساند. به گفته اپل، استفاده از پروژکتور با توانایی تا کردن نور، دست اپل را برای قرار دادن فرستنده مادون قرمز (با توجه به سایر اجزا مثل شناسنده مادون قرمز و دوربین جلو) بازتر می‌کند.

برخی منابع، بر این باورند آنچه اپل از آن با عنوان پروژکتور با توانایی تا کردن نور یاد می‌کند، در حقیقت یک منشور است. به این ترتیب، به جای آنکه فرستنده مادون قرمز در سطح رویی ناچ قرار بگیرد، به زیر لایه نمایشگر رفته و منشور یاد شده پرتو مادون قرمز را تا 90 درجه تغییر مسیر می‌دهد. با توجه به اینکه این منشور (در مقایسه با فرستنده مادون قرمز) فضای کمتری را اشغال می‌کند، ناچ یا بریدگی نمایشگر کوچک‌تر خواهد شد.

البته، همین عملکرد را می‌توان با قرار دادن یک آینه با زاویه 45 درجه نیز به دست آورد، اما یکی از تصاویر منتشر شده به همراه درخواست پتنت اپل صراحتا به وجود یک منشور اشاره دارد. برای نور مادون قرمز نیز، از شیشه کوارتز استفاده می‌شود. گفتنی‌ست، اگر اپل بخواهد از آینه استفاده کند، به جای آینه شیشه‌ای، آینه فلزی پولیش‌خورده را به کار خواهد گرفت (این فلز می‌تواند از آلومینیوم، مس، نقره یا طلا باشد).

در پایان لازم به ذکر است، کمپانی اپل تا چند روز دیگر – یعنی 7 سپتامبر (16 شهریور) – از آیفون‌های سری 14 رونمایی خواهد کرد. لذا، باید منتظر ماند و دید فرضیه‌های مطرح‌شده درباره طراحی ناچ در آیفون‌های جدید تا چه اندازه صحت دارد. البته، به گفته برخی منابع، این پروژکتور تاکننده نور، به جز آیفون می‌تواند در سایر دیوایس‌ها، از جمله مک‌بوک، هدست‌ واقعیت مجازی، آی‌مک، تلویزیون و ... نیز به کار گرفته شود.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا