معرفی Lenovo Legion Y70 با پردازنده Snapdragon 8+ Gen 1 و نمایشگر اولد 144 هرتزی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/29        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1 ، Lenovo Legion Y70 ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : شرکت لنوو در روز جمعه 19 آگوست 2022 (28 مرداد 1401) از گوشی پرچمدار جدید سری لیجن خود با نام Legion Y70 رونمایی کرده که اولین محصول این کمپانی با پروسسور Snapdragon 8+ Gen 1‌ است و همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد یک گوشی مخصوص بازی به حساب می‌آید. Y70 البته در مقایسه با همتایان قبلی خود همچون Legion Y90 و Legion Duel 2 از ظاهر متمایز گیمینگ‌فون‌ها فاصله گرفته و با یک طراحی نسبتا ساده و سر راست بیش‌تر به یک گوشی عادی شباهت دارد. Legion Y70 با این وجود در زمینه مشخصات سخت‌افزاری نمونه کاملا مدرنی به حساب می‌آید و جدا از پردازنده، در زمینه صفحه‌نمایش، ‌باتری و شارژر و حتی دوربین نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.

در شکل ظاهری و طراحی Legion Y70 اثر چندانی از حال و هوای همیشگی گوشی‌های گیمینگ دیده نمی‌شود و نه تنها از المان‌های معمول این گوشی‌ها مثل طراحی پر زرق و برق بخش پشتی با چراغ‌های LED و نمایشگر دوم خبری نیست بلکه از دکمه‌های جانبی (shoulder keys) نیز در آن صرفنظر شده و با یک گوشی شیک و مدرن با دو سطح تخت در پشت و رو و ابعاد و وزنی نچندان غیر منطقی روبرو می‌شویم. طول و عرض دستگاه به‌ترتیب 163.6 و 77 میلی‌متر بوده و تنها نزدیک به 8 میلی‌متر ضخامت دارد. وزن گوشی نیز با توجه به ظرفیت باتری و اندازه صفحه‌نمایش چندان بالا نیست و با 209 گرم، فاصله زیادی با نمونه‌ای مثل Legion Y90 با وزن 252 گرمی دارد.

این گوشی علاوه بر در دو رنگ سفید و خاکستری در یک رنگ‌آمیزی خاص قرمز با سایه‌های مشکی در بخش پشتی نیز ارائه می‌شود که زیبایی این مدل را دو چندان می‌کند. به جنس بخش پشتی دستگاه در مشخصات Y70 اشاره‌ای نشده اما فریم و نوار پیرامونی آن مثل یک گوشی پیشرفته، فلزی و ظاهرا از آلیاژ آلومینیوم است.

صفحه‌نمایش دستگاه یک نمونه 6.67 اینچی OLED با وضوح 1080×2400 پیکسل یا فول اچ‌دی پلاس است که از نرخ رفرش 144 هرتزی برخوردار بوده و حداکثر سرعت برداشت تاچ در آن در شرایط مشخص به 1,500 هرتز نیز می‌رسد. این صفحه‌نمایش از نوع LTPO نبوده و بدین‌ترتیب کاهش نرخ رفرش تا مقادیر بسیار اندک در آن پشتیبانی نشده و این نرخ تنها در چهار پله 48، 60، 120 و 144 هرتزی امکان جابجایی دارد. پشتیبانی 111 درصدی از محدوده رنگ DCI-P3، نمایش محتوای +HDR10 و حداکثر روشنایی نقطه‌ای 1,000nit دیگر مشخصات اعلام شده این پنل را تشکیل می‌دهند. کاهش نور در این پنل با فناوری DC-dimming انجام شده و با دارا بودن تأییدیه SGS بخشی از نور مضر آبی نیز در آن فیلتر می‌شود. شرکت سازنده اشاره‌ای به جایگاه سنسور اثر انگشت در این پنل نکرده که این با توجه به شکل تخت دکمه پاور ظن حضور این سنسور در کناره سمت راست گوشی و روی دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه را کاملا تقویت می‌کند. در حفره مرکزی بالای صفحه‌نمایش نیز دوربین سلفی ظاهرا 16 مگاپیکسلی Y70 قرار دارد که اطلاعات چندانی در مورد آن ارائه نشده است.

دوربین‌های بخش پشتی معمولا از جایگاه بالایی در گوشی‌های گیمینگ برخوردار نیستند و اغلب حتی در نمونه‌های بسیار گران‌قیمت این کلاس نیز از دوربین‌های پیشرفته‌ای استفاده نمی‌شود. Legion Y70 اما استثنای جالب‌توجه‌ای در این زمینه است که دوربین‌های قابل‌قبولی را به‌نمایش می‌گذارد؛ دوربین اصلی دستگاه یک نمونه 50 مگاپیکسلی با سنسور بزرگ 1/1.55 اینچی‌ست که در این یکی دو ماه در گوشی‌های مختلفی ظاهر شده و پیکسل‌های 1 میکرونی آن در وضوح یک‌چهارم به ابعاد 2 میکرون دست پیدا می‌کنند. این دوربین برخلاف انتظار از OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال نیز بهره می‌برد که هم در عکاسی در شب و هم به‌هنگام فیلم‌برداری تأثیر مثبتی از خود بر جای می‌گذارد. حداکثر وضوح فیلم‌برداری این دوربین به 8K می‌رسد.

دوربین اولتراواید دستگاه نیز از کلاس یک گیمینگ فراتر رفته و با ارائه فوکوس خودکار امکان عکاسی از فاصله بسیار نزدیک 2.5 سانتی‌متری را نیز فراهم می‌کند. این دوربین 13 مگاپیکسلی میدان دیدی برای با 120 درجه دارد. در نهایت یک سنسور 2 مگاپیکسلی عمق میدان و فلش LED آخرین اعضای تصویری این قسمت را تشکیل می‌دهند.

پردازش در این گوشی همانطور که گفته شد با پروسسور 4 نانومتری Snapdragon 8+ Gen 1‌ انجام می‌شود که مهمان تقریبا همه پرچمدار بزرگ این روزهای بازار است. رم LPDDR5 دستگاه 8، 12 یا 16 گیگابایت است و حافظه داخلی آن نیز در سه حالت 128، 256 و 512 گیگابایت ارائه می‌شود.

سیستم خنک‌کننده یکی از ملزومات انکارناپذیر گوشی‌های مخصوص بازی‌ست و Legion Y70 در این زمینه با ارائه مجموعه خنک‌‌کننده‌ای با مساحت 36,938 میلی‌متر مربع که بخش بزرگی از آن یعنی 5,047 میلی‌متر مربع به اتاقک بخار یا VC تعلق دارد موفق ظاهر شده است.

بخش VC در این سیستم از ضخامت بالای 0.55 میلی‌متری برخوردار است که به‌گفته لنوو نقش موثری در کاهش دمای این مدل ایفا می‌کند.

باتری حجیم دستگاه از ظرفیت بالای 5,100mAh برخوردار است که با توجه به پردازنده کم مصرف این مدل نوید دوام بالایی را می‌دهد. شارژر ارائه شده همراه این مدل یک نمونه سریع 68 واتی‌ست که 34 دقیقه اتصال آن به دستگاه به‌گفته لنوو برای پر کردن 80 درصد ظرفیت باتری کافی خواهد بود. یک نکته جالب در مورد این باتری که برای یک گوشی گیمینگ قابلیت مهمی محسوب می‌شود امکان دور زدن باتری در هنگام اتصال شارژر است بدین‌ترتیب می‌توان بدون درگیر کردن باتری دستگاه در حین انجام بازی و گرم شدن گوشی، انرژی مورد نیاز را مستقیما از شارژر تأمین کرد. لنوو دوام این باتری را نیز تضمین کرده جایی‌که طبق ادعای این شرکت پس از 1,200 بار انجام سیکل شارژینگ نیز 80 درصد از ظرفیت باتری باقی می‌ماند.

موتور ویبره خطی X-axis، اسپیکرهای دوگانه استریو با صدای دالبی، وای‌فای 6 و بلوتوث 5.2 برخی دیگر از موارد قابل اشاره در مورد این گوشی را تشکیل می‌دهند و از سوی دیگر از جک 3.5 میلی‌متری هدست به‌عنوان یک قابلیت مهم در یک گیمینگ فون در Legion Y70 صرفنظر شده است. این گوشی با وجود ظاهر ساده و معمولی، کاربران گیمینگ را فراموش نکرده و بدین‌منظور اکسسورهای مختلف مخصوص بازی را ارائه کرده که از آن جمله می‌توان به کیس محافظ با قابلیت خنک‌کننده‌گی و دکمه‌های جانبی قابل اتصال اشاره کرد.

Lenovo Legion Y70 ظاهرا با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری ZUi 14 به بازار چین ارائه می‌شود و نسخه پایه آن با حافظه 8GB/128GB از قیمت 2,970 یوان چین (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 436 دلار آمریکا) برخوردار است. قیمت نسخه 12GB/256GB این مدل 3,370 یوان (494 دلار) و ورژن 16GB/512GB آن نیز 4,270 یوان (626 دلار) قیمت‌گذاری شده است. در پایان ذکر این نکته اهمیت دارد که نسخه قرمز رنگ گوشی تنها در بالاترین حافظه یعنی 16GB/512GB عرضه می‌شود.

منبع : Lenovo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا