معرفی اسمارت‌فون گیمینگ Lenovo Legion Phone Duel با +Snapdragon 865 و سلفی پاپ-آپ جانبی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/5/2        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، اسنپ دراگون 865 پلاس Snapdragon 865 Plus ، Lenovo Legion Duel ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های مخصوص بازی این روزها به محلی برای تبلور ایده‌های دور از ذهن و بعضا عجیب و غریب برندهای مختلف بدل شده و هر بار ابتکارات تازه‌ای در این رده ارائه می‌شود. شرکت لنوو پس از ماه‌ها انتظار و هفته‌ها انتشار خبرهای غیر رسمی و تأیید نشده بالاخره در روز چهارشنبه 22 جولای 2020 (1 مرداد 1399) از اولین گوشی مخصوص بازی خود با نام Lenovo Legion Phone Duel رونمایی کرد که در بسیاری از موارد نمونه‌ای شاخص حتی در بین دیگر گوشی‌های گیمینگ بازار به شمار می‌رود. این اسمارت‌فون متفاوت تقریبا در تمامی مشخصات خود در نقطه اوج این کلاس قرار می‌گیرد و از لحاظ قیمتی نیز شرایط قابل‌قبولی را ارائه می‌کند.

آغاز صحبت از Legion Duel با توجه به حجم بالای امکانات و قابلیت‌های آن آسان نمی‌نماید از این روز شاید بهتر باشد از عجیب‌ترین و جالب‌توجه‌ترین قابلیت آن یعنی دوربین سلفی دستگاه آغاز کنیم؛ دوربین‌های سلفی پاپ‌آپ از مدت‌ها پیش در گوشی‌های موبایل حضور داشته و ارائه یک اسمارت‌فون میان‌رده نیز با این قابلیت چندان عجیب نمی‌نماید؛ داستان دوربین سلفی Legion Phone Duel اما متفاوت از دیگر نمونه‌ها بوده و طراحان این گوشی به‌جای قرار دادن این دوربین بر بخش بالایی دستگاه، آن را به کناره گوشی منتقل کرده‌اند!

این جایگاه برای یک کاربر عادی شاید بدترین محل ممکن برای قرار گرفتن دوربین سلفی باشد اما از نگاه یک گیمر حرفه‌ای شرایط متفاوت بوده و احتمالا ایده‌آل‌ترین نقطه برای قرارگیری این دوربین دقیقا در همین بخش خواهد بود! علت این موضوع را باید در نوع استفاده یک گیمر از این دوربین جست‌وجو کرد که از آن به‌جای برداشت تصاویر سلفی برای ریکورد تصویر لایو خود در حین انجام یک بازی بهره می‌برد. بخش نرم‌افزاری این دوربین نیز برای این کاربری بهینه‌سازی شده و با فعال کردن آن گزینه‌ای برای استریم تصویر روی سرویس‌هایی مثل Twitch یا یوتوب فراهم آمده و امکان حذف پس‌زمینه نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. برای بهبود هرچه بیشتر تجربه مولتی‌مدیایی در این حالت همچنین از 4 میکروفون برای ضبط بهتر صدا و دکمه‌های لمسی دوگانه در کناره گوشی (تریگرهای التراسونیک) نیز استفاده شده است دوربین سلفی Legion Duel یک نمونه 20 مگاپیکسلی‌ با f/2.2 و میدان دید 81.7 درجه‌ای‌ست که فوکوس خودکار نیز در آن جایی ندارد. طراحی این مدل به‌طور کلی به‌صورت افقی صورت گرفته و حتی در ساختار سیستم‌عامل اندروید 10 آن نیز تغییرات و بهینه‌سازی‌هایی برای استفاده مناسب‌تر از گوشی در حالت افقی صورت پذیرفته است.

در بخش پشتی Duel تنها از دو دوربین شامل یک دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با f/1.89 و یک دوربین 16 مگاپیکسلی التراواید با f/2.2 و میدان دید 120 درجه استفاده شده که با توجه به استانداردهای سال 2020 مجموعه متوسط رو به پایینی به حساب می‌آیند و البته نگفته پیداست که هدف اصلی خریداران این مدل، ارتباط چندانی با دوربین و قابلیت‌های مرتبط با آن ندارد. یک نکته جالب در مورد جایگاه دوربین‌های بخش پشتی به انتقال آن‌ها به مرکز گوشی در این قسمت باز می‌گردد که احتمالا هدف از آن پوشیده نشدن لنز دوربین در هنگام در دست‌گیری گوشی به صورت افقی‌ست.

شکل ظاهری دستگاه در Legion Duel مثل دیگر گوشی‌های هم‌رده در کانون توجه سازندگان قرار داشته و به‌گفته شرکت سازنده از صفر تا صد برای کاربری گیمینگ طراحی شده است. اوج این طراحی را می‌توان در بخش پشتی دستگاه مشاهده کرده که با قرار دادن لنزهای دوربین در محلی ناپیدا، تمرکز اصلی در این قسمت را بر الگوهای فانتزی گیمینگ قرار داده است. Duel البته طبق انتظار گوشی کوچک و ظریفی نبوده و ضخامت 9.9 میلی‌متری و وزن 239 گرمی آن متناسب با این رده کاربری به نظر می‌رسند.

صفحه‌نمایش دستگاه یک پنل 6.65 اینچی فول اچ‌دی (1080×2340 پیکسلی) با فناوری ساخت AMOLED و نرخ به‌روزرسانی 144 هرتزی‌ست که در حال حاضر بالاترین نرخ رفرش صفحه‌نمایش به حساب می‌آید. نرخ نمونه‌برداری تاچ این صفحه‌نمایش نیز طبق انتظار به رقم بسیار بالای 240 هرتز می‌رسد که از هرگونه تأخیر در لمس صفحه‌نمایش در حین بازی جلوگیری می‌کند. به‌گفته لنوو این صفحه‌نمایش 144 هرتزی و دکمه‌های جانبی التراسونیک (shoulder triggers) برای ده‌ها بازی بهینه‌سازی شده و دولوپرهای مختلف در حال کار برای توسعه و بهره‌برداری کامل از این سخت‌افزارها هستند.

بالا و پایین صفحه‌نمایش در حاشیه باریک و ناپیدایی به دو اسپیکر استریو بر می‌خوریم که به‌گفته شرکت سازنده از فضای آکوستیک 1.4cc بهره می‌برند و صدای قدرتمندی را ایجاد خواهند کرد.

پردازش در Duel با پیشرفته‌ترین پروسسور حال حاضر بازار یعنی Snapdragon 865 Plus صورت می‌پذیرد که چندی پیش با اعمال برخی بهینه‌سازی‌ها روی SD865 پیشین شرکت کوالکام معرفی شد؛ +SD865 به گفته شرکت سازنده از 10 درصد بهبود در پردازش گرافیک به نسل قبلی خود بهره می‌برد و فرکانس کلاک پردازنده در آن نیز برای اولین بار در یک پروسسور موبایلی از مرز 3 گیگاهرتز عبور کرده است. Duel به 12 یا 16 گیگابایت حافظه رم LPDDR5 و 256 و 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 مجهز است و برخی منابع به نسخه 8GB/128GB نیز برای آن اشاره کرده‌اند

یک قابلیت جالب‌توجه مرتبط با کاربری گیمینگ دستگاه در بخش‌های داخلی این مدل موتور لرزشی موسوم به U-Engine dual X-axis آن است که به گفته لنوو بیش از 100 نوع الگوی لرزشی مختلف و 13 نوع پاسخ لرزشی کوتاه را ایجاد می‌کند.

دفع حرارت بالای تولید شده از بخش‌های داخلی دستگاه به یکی از مهم‌ترین چالش‌های گوشی‌های امروزی به‌خصوص در رده گیمینگ بدل شده و در این میان به ایده‌های بدیع و نوآورانه‌ای مثل استفاده از فن فیزیکی در مدلی مثل Nubia Red Magic 3 بر می‌خوریم. Legion Duel اما راه‌حل محافظه‌کارانه‌تر و البته به‌ظاهر منطقی‌تری را در این زمینه در پیش گرفته و به جای یک فن خنک‌کننده از دو لوله خنک‌کننده مایع و صفحات انتقال حرارت بهره گرفته است.

دیگر جذابیت مهم Legion Duel به باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی آن تعلق دارد که به دو واحد 2,500 میلی آمپر ساعتی تفکیک شده و به لطف شارژر 90 واتی پر سرعت خود تنها به 30 دقیقه زمان برای پر شدن نیاز دارد. باتری‌های داخلی این مدل به‌صورت مجزا و جدا از هم قرار گرفته‌اند که این موضوع از ایجاد گرمای بیش از اندازه در فضای داخلی جلوگیری می‌کند. شارژ این باتری از طریق دو درگاه USB-C دستگاه یکی در پایین و دیگری در کناره گوشی صورت می‌پذیرد که این دومی امکان در دست گرفتن دستگاه در حین بازی بدون مزاحمت سیم شارژر را فراهم می‌آورد. ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که بسته به منطقه توزیع گوشی ممکن است به جای شارژر 90 واتی یک شارژر ضعیف‌تر 65 واتی همراه این مدل ارائه شود.

Duel در بخش ارتباط 5G با وجود پشتیبانی مودم داخلی دستگاه از حالت mmWave، تنها از اتصال 5G تحت sub-6GHz پشتیبانی می‌کند که البته این موضوع با توجه به پشتیبانی نشدن از mmWave در بازار اولیه عرضه این گوشی یعنی چین، نکته چندان مهمی نیز به‌نظر نمی‌رسد. سرعت اتصال 5G در این گوشی به‌گفته لنوو به 2.25Gb/s می‌رسد. Duel به وای‌فای نسخه 6 یا ax نیز مجهز بوده و بلوتوث 5، اتصال NFC و مسیریاب‌های GPS/GLONASS/BeiDou/Galileo/QZSS نیز در آن پشتیبانی می‌شوند. جک هدست در این مدل برخلاف اکثر نمونه‌های گیمینگ جایی ندارد اما همراه دستگاه و در جعبه محتویات آن یک تبدیل USB-C به پورت 3.5 میلی‌متری ارائه می‌شود.

Lenovo Legion Duel‌ در دو رنگ قرمز (Vengeance Red) و آبی (Blazinf Blue) با سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری ZUI 12 از 5 آگوست (15 مرداد 1399) به بازار چین ارائه شده و سپس به تدریج در دیگر بازارها از جمله آفریقا، اروپا، خاورمیانه و سایر بخش‌های آسیا نیز عرضه خواهد شد. قیمت نسخه‌های مختلف این گوشی برای عرضه در بازار چین به شرح زیر است:

- حافظه 8GB/128GB با قیمت 3,499 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 500 دلار آمریکا)

- حافظه 12GB/128GB با قیمت 3,899 یوان (557 دلار)

- حافظه 12GB/256GB با قیمت 4,199 یوان (600 دلار)

- حافظه 16GB/512GB با قیمت 5,999 یوان (857 دلار)

منبع : Lenovo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا