معرفی لنوو Legion Phone Duel 2 گوشی مخصوص بازی با دو فن خنک‌کننده و رم 18 گیگابایتی!

نمایش خبر

تاریخ : 1400/1/19        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی مخصوص بازی Gaming Phone ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 888 Snapdragon 888 ، Lenovo Legion Duel 2 ، Lenovo Legion 2 Pro ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : در طی نزدیک به یک ماه گذشته گوشی‌های مخصوص بازی مختلفی از جمله دو سری پیشرفته Nubia Red Magic 6 و Asus ROG Phone 5، نمونه‌های میانه‌حالی مثل شیائومی بلک‌شارک 4 و بلک‌شارک 4 پرو و مدل ارزان‌قیمت‌تر و اقتصادی iQOO Neo5 به بازار معرفی شدند. در این میان در روز پنج‌شنبه 8 آوریل 2021 (19 فروردین 1400) نوبت به یکی دیگر از بازیگران مطرح این عرصه یعنی لنوو رسیده که با معرفی Legion Phone Duel 2 بار دیگر در تلاشی سخت برای رقابتی با دیگر نقش‌آفرینان این رده قرار گرفته است. Duel 2 در مقایسه با Duel سال گذشته (معرفی شده در جولای 2020) تغییرات متعددی را شاهد بوده که در رأس آن ها باید به جای‌گذاری دو فن خنک‌کننده اشاره کرد.

صحبت از نسل بعدی Legion Phone Duel از هفته‌ها پیش بالا گرفته بود و همین یکی دو روز گذشته نیز تصاویر واقعی منتسب به این گوشی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد؛ این گوشی حالا به‌صورت رسمی معرفی شده و تقریبا تمامی اطلاعات اشاره شده در مورد آن تأیید شده است. طراحی گوشی در نگاه اول حتی جسورانه‌تر از نسل اول این سری به نظر می‌رسد و ساختار متمایز بخش پشتی با سه قسمت جدا از هم و برآمدگی بزرگ دوربین در بخش مرکزی با نورافشانی RGB، تجربه‌ای متفاوت از یک گوشی موبایل عادی را ارائه می‌دهند. دوربین سلفی هنوز به روال قبل از کناره سمت راست (هنگام گرفتن دستگاه به‌صورت عمودی) خارج می‌شود که در حالت افقی درست در مقابل دیدگان کاربران قرار داشته و بهترین زاویه را برای استریم بازی همراه با تصویر خود فرد در اختیار گیمرها قرار می‌دهد. حضور دو پورت USB یکی در جایگاه همیشگی آن در پایین و دیگری در کناره دستگاه نیز در این مدل تکرار شده که امکان اتصال بدون مزاحمت شارژر به گوشی در حین بازی را فراهم می‌کند.

Duel 2 همانطور که از یک گیمینگ‌فون پیشرفته می‌توان انتظار داشت دیوایس کوچک و سبکی نبوده و با ابعاد 9.9×78.5×176 میلی‌متری و وزن 259 گرمی حتی از ROG Phone 5 نیز با توجه به ابعاد بیشتر صفحه‌نمایش، گوشی بزرگ‌تر و سنگین‌تری‌ست.

پیش از پرداختن به مشخصات سخت‌افزاری متداول گوشی بهتر است با المان‌های مرتبط با وظیفه اصلی دستگاه یعنی انجام بازی‌های سنگین موبایلی آشنا شویم؛ جایی‌که پیش از هرچیز شکل و طراحی متفاوت بخش پشتی جلب نظر می‌کند. طراحان لنوو ظاهرا از سیستم خنک‌کننده نسل قبلی متشکل از دو لوله خنک‌کننده مایع و صفحات انتقال حرارت رضایت چندانی نداشته‌اند و به همین علت در Duel 2 مثل برخی دیگر از رقبا به‌سراغ ترکیب فن چرخنده واقعی و اتاقک بخار خنک‌کننده (cooling vapor chamber) رفته‌اند. Duel 2 به‌جای یک فن از دو فن به‌صورت همزمان استفاده می‌کند که در همکاری با یکدیگر وظیفه دور کردن حرارت از بخش‌های داخلی دستگاه را بر عهده دارند. در این طراحی مجموعه پردازنده درست در مرکز و در زیر فن‌های خنک‌کننده قرار گرفته‌اند و بدین‌ترتیب حرارت تولید شده در این قسمت‌ها به دستان کاربران (که هنگام گرفتن گوشی به‌صورت افقی در دو سمت آن قرار می‌‌گیرند) منتقل نخواهند شد. سطح پوششی انتقال هوا در این گوشی 3 هزار میلی‌متر مربع و مساحت بخش خنک‌کننده اتاقک بخار نیز 4,730‌ میلی‌مربع اعلام شده است. فن‌های 29 پره این قسمت ورود و خروج هوا را برعهده داشت و به‌ترتیب قادر به دستیابی به سرعت‌های 12,500 و 15,000 دور در دقیقه خواهند بود. حداکثر نویز تولید شده از این فن‌ها در فاصله 30 سانتی‌متری، 27 دسی‌بل اعلام شده که می‌توان آن را با صدای نجوا و پچ‌پچ (نزدیک به 30 دسی‌بل) مقایسه کرد.

به‌عنوان قابلیتی جدایی‌ناپذیر از گوشی‌های گیمینگ، در Legion Phone Duel 2 نیز کلیدهای مجازی مختلفی در کناره‌ها و بخش پشتی در نظر گرفته شده که تعداد آن‌ها در این مدل به 8 عدد می‌رسد و شامل چهار دکمه موسوم به shoulder keys در کناره دستگاه، دو دکمه لمسی در بخش پشتی در دو سمت محوطه دوربین و دو محوطه تاچ فشاری درون صفحه‌نمایش می‌شوند. جایگاه کلیدهای هشت‌گانه حاضر در این مدل به‌گفته شرکت سازنده درست همسو با وضعیت طبیعی انگشتان کاربر به همگام گرفتن افقی گوشی بوده و بدین‌ترتیب به‌راحتی امکان استفاده از آن‌ها در حین بازی برای انجام فعالیت‌های مختلف وجود دارد. از جمله موارد جالب توجه دیگر در ساختار این مدل باید به موتورهای دوگانه خطی ویبره آن موسوم به Dual HaptiX اشاره کرد که از نگاه لنوو با ایجاد «تاچ فوق‌العاده دقیق» در ترکیب با «صفحه‌نمایش چشمگیر و صدای عالی»، تجربه حسی فراگیری را در اختیار گیمرها قرار می‌دهند.

صفحه‌نمایش دستگاه یک نمونه بسیار بزرگ 6.92 اینچی با نسبت 20.5:9 و وضوح 1080×2460 پیکسل است که با فناوری AMOLED ساخته شده و در هر ثانیه 144 بار به‌روزرسانی می‌شود. نرخ رفرش 144 هرتزی این پنل با این‌که مشابه Duel سال گذشته بوده و از Red Magic 6 با صفحه‌نمایش 165 هرتزی کمتر است اما هنوز کاملا مناسب و راضی‌کننده به‌نظر می‌رسد و برای مثال تفاوتی با خانواده ROG Phone 5 ندارد. Duel اما برگ برنده خود در این قسمت را در سرعت برداشت اثر انگشت یا نرخ نمونه‌برداری تاچ به‌نمایش می‌گذارد که با وجود آن‌که هنوز با 1000 هرتز iQOO Neo5 فاصله دارد اما با رقم فوق‌العاده 720 هرتزی به‌سادگی از دو رقیب اصلی خود یعنی خانواده ROG Phone 5 با تاچ 300 هرتزی و محموعه Red Magic 6 با تاچ حداکثر 500 هرتزی (360 هرتز در حالت چند لمسی) فراتر می‌رود.

این صفحه‌نمایش از لحاظ کیفیت نیز بر پایه اعداد و ارقام نمونه قابل‌قبولی به‌نظر می‌رسد و جدا از پشتیبانی از +HDR10 از کنتراست 1,000,000:1، شاخص Delta-E کمتر از 0.5، پشتیبانی 111.1 درصدی از محدوده رنگ DCI-P3 و روشنایی محیط خارجی 800 نیتی (حداکثر 1,300 نیت) برخوردار است. یک نکته نچندان فوق‌العاده در مورد این پنل به پوشش شیشه‌ای Gorilla Glass 5 آن تعلق دارد که برای یک گوشی بسیار گران‌قیمت و لوکس انتخاب کاملا دور از انتظاری به‌نظر می‌رسد.

بالا و پایین این صفحه‌نمایش برای در دست‌گیری راحت‌تر دستگاه در هنگام بازی، دو حاشیه باریک در نظر گرفته شده که در اغلب دیگر نمونه‌های مشابه نیز به‌ همین صورت تکرار شده است. دوربین سلفی هنگام گرفتن گوشی به‌صورت افقی در بالای صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود و بدین‌ترتیب ظاهری مشابه نسل قبلی را ایجاد می‌کند. وضوح این دوربین اما نسبت به Duel سال قبل بیشتر شده و به 44 مگاپیکسل رسیده است. نکات مثبت این دوربین تنها به افزایش وضوح آن مرتبط نبوده و حالا با حضور فوکوس خودکار انتظار کیفیت بسیار بالاتری از آن در هنگام استریم بازی می‌رود. این دوربین که به‌گفته لنوو ظاهرا از سنسور +GH1 سامسونگ بهره می‌برد از پیکسل‌هایی با ابعاد 0.7 میکرون برخوردار بوده و لنز 5 مرحله‌ای مقابل آن با گشودگی دیافراگم f/2.0 نیز میدان دید 84 درجه‌ای را به تصویر می‌کشد. این دوربین با وضوح 4K و 1080p هر دو با 30 یا 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند و حداکثر وضوح اسلوموشن آن نیز 1080p/120fps یا 720p/240fps اعلام شده است.

ترکیب و تعداد دوربین‌های بخش پشتی Duel 2 حداقل روی کاغذ تغییر نکرده و همچنان شامل یک دوربین 64 مگاپیکسلی اصلی و یک 16 مگاپیکسلی اولتراواید است. دوربین اصلی این مدل از سنسور OV64A شرکت آمنی‌ویژن بهره می‌برد که پیکسل‌های به‌اندازه 1 میکرون داشته و لنز 7 مرحله‌ای آن نیز میدان دید 82 درجه‌ای را ایجاد می‌کند. این دوربین از امکان برداشت ویدئوی 8K با 24 فریم در ثانیه و 4K با 30 یا 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند و در صورت تمایل به برداشت ویدئوهای +HDR10 نیز حداکثر وضوح 4K با 30 فریم در ثانیه خواهد بود. دوربین 16 مگاپیکسلی اولتراواید این قسمت ظاهرا تغییری نسبت به Duel پیشین نداشته و هنوز در غیاب فوکوس خودکار از گشودگی دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد. میدان دید این دوربین 123 درجه اعلام شده است.

پردازش در Legion Phone Duel 2 طبق انتظار با چیپ‌ست 5 نانومتری Snapdragon 888 صورت می‌پذیرد که با 1 هسته Cortex-X1 با فرکانس 2.84 گیگاهرتزی، 3 هسته 2.42 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی A55 سریع‌ترین و با کیفیت‌تری راه‌حل پردازش حال حاضر در دنیای اندروید به حساب می‌آید. این چیپ 5 نانومتری به گرافیک پیشرفته Adreno 660 مجهز است و مودم داخلی X60 آن نیز از 5G در هر دو حالت sub-6GHz و mmWave پشتیبانی می‌کند. حافظه رم LPDDR5 گوشی در سه انتخاب 12، 16 و 18 گیگابایتی در دسترس قرار دارد و حافظه داخلی UFS 3.1 آن نیز 256 یا 512 گیگابایت است.

لنوو 10 درصد به ظرفیت باتری دستگاه افزوده و آن را از 5 هزار میلی آمپر ساعت نسل قبلی به 5,500mAh افزایش داده است؛ این ظرفیت باتری البته حاصل جمع دو باتری مجزا با ظرفیت‌های 2,750mAh است که در بالا و پایین بخش پشتی جای دارند. این مجموعه مثل قبل از شارژ سریع 90 واتی پشتیبانی می‌‌کند اما توان شارژر درون جعبه تنها 65 وات است و در صورت نیاز به شارژ سریع‌تر باید نمونه 90 واتی را به‌صورت جداگانه تهیه کرد. سرعت شارژ باتری دستگاه با اتصال همزمان کابل USB به هر دو درگاه USB-C‌ دستگاه از طریق شارژر 90 واتی، 30 دقیقه اعلام شده است.

از دیگر مشخصات جالب توجه Duel 2 باید به اسپیکرهای استریو، میکروفون‌های چهارگانه با تکنولوژی کاهش نویز، اسکنر اثر انگشت درون صفحه‌نمایش و مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی اشاره کرد.

Lenovo Legion Phone Duel 2 در دو رنگ مشکی (Ultimate Black) و سفید (Titanium Whote) با سیستم‌عامل اندروید 11 و رابط کاربری ZUI 12.5 در آوریل 2021 با نام Lenovo Legion Phone 2 Pro به بازار چین عرضه شده و در بازارهای منتخب آسیا/اقیانوسیه و اروپا نیز در ماه می عرضه می‌شود. قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه 16GB/512GB این مدل در بازار اروپا همراه با داک شارژینگ، 999 یورو اعلام شده و ورژن 12GB/256GB فاقد این داک نیز 799 یورو قیمت‌گذاری شده است. لنوو هنوز اطلاعاتی در مورد امکان ارائه این مدل به بازار آمریکای شمالی منتشر نکرده است.

منبع : Lenovo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا