معرفی Mix Fold 2 - دومین گوشی تاشوی شیائومی رقیب ارزان‌تری برای Z Fold4

نمایش خبر

تاریخ : 1401/5/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، گوشی تاشو Foldable Phone ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1 ، پرچمدار Flagship ، Xiaomi Mix Fold 2 ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : در طی تنها 24 ساعت گذشته سه گوشی تاشوی مختلف شامل سامسونگ گلکسی Z Fold4 و Z Flip4 و موتورولا Razr 2022 معرفی شد و حالا چهارمین گوشی در این کلاس از سوی شیائومی معرفی شده است؛ Mix Fold 2 دومین گوشی تاشوی شیائومی پس از Mix Fold است که در اواخر مارچ 2021 معرفی شده بود. Mix Fold 2 در کلاس Galaxy Z Fold4 و گوشی‌های تاشوی کتابی قرار دارد که یک صفحه‌نمایش بزرگ و کشیده در لبه خارجی آن جای دارد و یک صفحه‌نمایش بزرگ را در فضای داخلی خود پنهان کرده است. Mix Fold 2 نسبت به Mix Fold از طراحی جدیدی برخوردار است و به‌خصوص در زمینه حجم و وزن شرایط بسیار بهینه‌تری را ارائه می‌کند.

Mix Fold 2 در همان نگاه اول تغییرات متعددی را از نظر ظاهری تجربه کرده که فرم جدید دوربین‌های بخش پشتی مهم‌ترین آن‌ها به‌حساب می‌آید. تغییر نسبت نمایشگرهای داخلی و خارجی دیگر تغییری‌ست که جلوه آن را در کوتاه‌قامت‌تر شدن دستگاه و افزایش عرض آن می‌توان مشاهد کرد؛ امری‌که علاوه بر قابل استفاده‌تر کردن نمایشگرها (به‌خصوص نمایشگر خارجی) در بهبود ارگونومی این گوشی نیز بی‌تأثیر نبوده است.

طراحی لولاهای دستگاه در این مدل نیز طبیعتا تغییر کرده و با رسیدن شعاع دایره داخلی لولا به تنها 2.1 میلی‌متر و ضخامت شافت به تنها 3 میلی‌متر، دو قسمت مختلف صفحه‌نمایش بیش از پیش به یکدیگر جفت شده و فاصله مابین آن‌ها به حداقل رسیده است. در طراحی قسمت‌های داخلی این لولا از فیبر کربن با 7 برابر استحکام بیش‌تر نسبت به فولاد استفاده شده که وزنی تنها برابر با یک پنجم آن دارد.

این گوشی در دو رنگ مشکی و طلایی ارائه می‌شود که هر دو ظاهرا مات و مقاوم در برابر اثرات انگشت طراحی شده‌اند. جنس شیشه بخش پشتی هر دو دستگاه نیز Gorilla Glass Victus است.

طول دستگاه در حالت بسته 161.6 میلی‌متر اعلام شده که مقایسه آن با طول 173.27 میلی‌متری Mix Fold قبلی اختلافی بیش از 11 میلی‌متری را نشان می‌دهد. کاهش ارتفاع با افزایش عرض این گوشی همراه بوده جایی‌که عرض حالت بسته و باز به‌ترتیب 73.9 و 144.7 میلی‌متری آن نسبت به عرض 69.8 و 133.38 میلی‌متری Mix Fold کاملا بیش‌تر شده است. وزن 317 تا 332 گرمی Mix Fold قبلی یکی از انتقادهای وارد بر این گوشی شیائومی بود که آن را به یکی از سنگین‌ترین مدل‌های تاشو بدل می‌کرد. شیائومی حالا به بهای فدای کردن نزدیک به 10 درصد ظرفیت باتری، وزن دستگاه را کاهش داده و 262 گرم رسانده است.

Mix Fold 2‌ همچنین یکی از نازک‌ترین گوشی‌های بازار در رده تاشو به حساب می‌آید جایی‌که ضخامت حالت باز آن تنها 5.4 میلی‌متر است و با بستن دستگاه به ضخامت تنها 11.2 میلی‌متری دست پیدا می‌کنیم. برای مقایسه کافی‌ست بدانیم که Z Fold4 با دو ضخامت باز و بسته به‌ترتیب 6.3 و 15.8 میلی‌متری کاملا از رقیب چینی خود ضخیم‌تر است.

یکی از بهترین تغییرات صورت پذیرفته در Mix Fold 2 در صفحه‌نمایش خارجی آن به‌وقوع پیوسته؛‌ جایی‌که نه‌تنها ابعاد پنل اندکی بیش‌تر شده و از 6.52 به 6.56 اینچ رسیده بلکه نسبت غیر عادی 27:9 آن که امکان استفاده از این صفحه‌نمایش را به‌دلیل عرض ناچیز، بسیار مشکل می‌کرد تغییر داده و به 21:9 رسانده است. این نسبت که در بعضی گوشی‌های عادی مثل Sony Xperia 1 IV نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ارتقاء کیفیت نمایشگر خارجی بسیار موثر بوده و نیاز به گشودن صفحه‌نمایش داخلی را کم‌تر می‌کند. وضوح این صفحه‌نمایش که از نوع AMOLED E5 سامسونگ است، فول اچ‌دی پلاس یا 1080×2520 پیکسل بوده و نرخ رفرش آن نیز حداکثر 120 هرتز اعلام شده است. کنتراست 8,000,000:1، پشتیبانی از نمایش +HDR10 و دالبی ویژن و روشنایی نقطه‌ای حداکثر 1,400nit از دیگر نکات قابل اشاره در مورد این صفحه‌نمایش است.

بالای این صفحه‌نمایش دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی دستگاه قرار دارد که مثل قبل تنها دوربین سلفی این مدل است و با پشتیبانی از برداشت ویدئوی 1080p/30/60fps ظاهرا تفاوتی با قبل ندارد.

صفحه‌نمایش داخلی دستگاه نیز با توجه به نسبت تغییر یافته پنل خارجی متفاوت از قبل بوده و با نمونه‌ای مربعی‌تر نسبت به قبل روبرو می‌شویم. اندازه 8.02 اینچی این پنل تفاوتی نسبت به گذشته ندارد اما با وضوح 2K یا 1914×2160 پیکسلی (در مقایسه با وضوح 1860×2480 پیکسل در مدل قبلی) نسبت تصویر متفاوتی داشته و حالا از نرخ رفرش 120 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند. این پنل به فناوری LTPO مجهز است و نرخ رفرش آن می‌تواند از 1 تا 120 هرتز بسته به محتوا تغییر کند.

از جمله دیگر مشخصات ذکر شده برای این صفحه‌نمایش باید به بازتاب بسیار اندک نور از سطح آن و پوشش محافظ SCHOTT UTG اشاره کرد. این پنل نیز از نمایش محتوای دالبی ویژن پشتیبانی کرده و حداکثر روشنایی معمول آن 1,000 نیت است. شیائومی برخلاف سامسونگ از تعبیه دوربین سلفی در این صفحه‌نمایش بار دیگر صرفنظر کرده و بدین‌ترتیب تجربه بصری یک‌دست‌تری را بدون مزاحمت دوربین (حتی دوربین درون صفحه‌نمایش) ارائه می‌کند.

Mix Fold 2‌ را باید دومین ثمره همکاری شیائومی با شرکت لایکا در زمینه طراحی دوربین‌ دانست و با این‌که ظاهرا دیگر از فناوری لنز مایع یا Liquid Lens در این گوشی خبری نیست اما نشان دلگرم‌کننده لایکا در در بخش پشتی دستگاه احتمالا شرایط مثبتی را برای دوربین‌های این مدل به‌همراه خواهد داشت. دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی با سنسور 1/1.56 اینچی IMX766 سونی مجهز به OIS‌ است که پیکسل‌های 1 میکرونی آن پس از یک ترکیب چهارگانه به ابعاد 2 میکرون در وضوح 12.5 مگاپیکسل دست پیدا می‌کنند. لنز 7 مرحله‌ای مقابل این دوربین از گشودگی دیافراگم f/1.8 برخوردار است. دوربین دوم یک 13 مگاپیکسلی اولتراواید ظاهرا بدون فوکوس خودکار با میدان دید گسترده و گشودگی دیافراگم لنز f/2.4 است و در نهایت یک دوربین 8 مگاپیکسلی ساده تله‌فتو با f/2.6 و تصویری معادل 2 برابر زوم اپتیکال لیست دوربین‌های این مدل را تکمیل می‌کند. دو فلش LED و حسگر فلیکر نیز در همین قسمت جای دارند.

شیائومی نیز مثل دیگر رقبای این کلاس از آخرین دستاورد کوالکام در پردازش موبایلی یعنی پروسسور 4 نانومتری Snapdragon 8+ Gen 1 بهره گرفته که با وجود دیگر رقبای حاضر در این کلاس بی‌شک محبوب‌ترین و پر کاربردترین چیپ‌ست پرچمدار حال حاضر در بازار اندرویدی‌هاست. رم دستگاه به‌صورت ثابت 12 گیگابایت در نظر گرفته شده اما حافظه داخلی آن را جدا از دو انتخاب 256 یا 512 گیگابایت می‌توان تا 1 ترابایت نیز ارتقاء داد.

شیائومی ظاهرا برای جلوگیری از افزایش وزن بیش از اندازه دستگاه، باتری 5.020 میلی آمپر ساعتی مدل پیشین را با یک نمونه کوچک‌تر 4,500 میلی آمپر ساعتی تعویض کرده اما با این وجود از دوام 1.15 روزه این باتری در استفاده روزمره سخن می‌گوید. شارژر سریع 67 واتی دستگاه تغییری نسبت به قبل نکرده اما زمان شارژ کامل آن با وجود کم‌تر شدن ظرفیت باتری افزایش یافته و از 37 دقیقه قبلی به 40 دقیقه رسیده است.

اسپیکرهای چهارگانه Mix Fold جای خود را به دو اسپیکر استریو با تنظیم هارمان/کاردان داده‌‌اند و بدین‌ترتیب ظاهرا یکی دیگر از المان‌های افزایش وزن در این مدل تعدیل شده است. وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، اتصال NFC، درگاه اینفرارد و مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی از جمله دیگر موارد قابل اشاره در مورد این گوشی تاشوی جدید شیائومی هستند.

Xiaomi Mix Fold 2 با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری موسوم به MIUI Fold 13 از امروز برای پیش‌سفارش در چین در دسترس بوده و حضور آن در بازار نیز به 16 آگوست (25 مرداد 1401) موکول شده است. نسخه پایه دستگاه با حافظه 12GB/256GB با قیمت 8,999 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 1,334 دلار آمریکا) به بازار ارائه می‌شود و برای تهیه دو نسخه 12GB/512GB و 12GB/1TB گوشی نیز به‌ترتیب باید 9,999 و 11,999 یوان (1,483 و 1,779 دلار) هزینه کرد.

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا