آغاز همکاری لایکا با شیائومی پس از قطع ارتباط با هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/3/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : بیش از صد سال است که کمپانی آلمانی لایکا به تولید دوربین‌های سبک پیشرفته و لنزهای اپتیکال قدرتمند مشغول بوده و علاقه‌مندان به عکاسی را راضی نگه داشته است. سال 2016 بود که شرکت چینی هواوی از آغاز همکاری خود با لایکا در توسعه دوربین‌های گوشی‌های هوشمند خود خبر داد. اما تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی در نهایت زمینه قطع همکاری فی‌مابین را ایجاد کرد. کمپانی شیائومی روز دوشنبه 23 می 2022 (2 خرداد 1401) با انتشار خبری در وب‌سایت خود اعلام کرد که همکاری استراتژیک خود با لایکا را آغاز کرده است. ناگفته نماند، طبق استعلام انجام شده از مسئولان هواوی، همکاری این شرکت با لایکا در 31 مارچ (11 فروردین) به پایان رسیده است.

لی جان (Lei Jun)، مدیرعامل و رییس هیئت مدیره شیائومی، ضمن اشاره به تأکید شیائومی روی خلق بهترین تجربه کاربری برای مشتریان، اعلام کرد که این شرکت همواره به دنبال تقویت جنبه‌های عکاسی در گوشی‌های هوشمند خود بوده است. به گفته وی، شیائومی و لایکا دغدغه‌ها و ایده‌های مشترکی داشته و منافع و صنایع خود را به خوبی درک می‌کنند. لی جان اظهار امیدواری کرد که این همکاری بتواند استراتژی شیائومی در حوزه عکاسی و فیلم‌برداری را به شکل چشم‌گیری ارتقا دهد.

ماتیاس هارش (Matthias Harsch)، مدیر عامل لایکا، نیز همکاری استراتژیک و طولانی‌مدت با شیائومی را مایه افتخار دانست و با اشاره به این که هر دو کمپانی جزو برندهای پیشرفته جهانی هستند، هدف مشترک‌ شیائومی و لایکا را رقم زدن دورانی جدید در عکاسی موبایل اعلام کرد. هارش امیدوار است که نخستین پرچمدار مشترک این دو کمپانی به‌خوبی بتواند درجه پیشرفت‌شان را به نمایش بگذارد. از جنبه‌های این پیشرفت (در کلام مدیرعامل لایکا) می‌توان به کیفیت استثنایی تصویر، زیبایی‌شناسی کلاسیک لایکا و خلاقیت بی‌حدومرز اشاره کرد.

جدای از آغاز همکاری شیائومی و لایکا، مطمئنا خبر قطع ارتباط لایکا و هواوی بسیاری از طرفداران هواوی را دلسرد خواهد کرد. همان طور که احتمالا می‌دانید، Huawei P50 Pocket بدون برند لایکا وارد بازار شد. این گوشی مدت‌ها پیش از قطع همکاری دو شرکت – یعنی در دسامبر سال گذشته – عرضه شده بود. لذا P50 و P50 Pro عملا آخرین دیوایس‌های هواوی هستند که دوربین آنها با تأییدیه لایکا ساخته شده و این بدان معناست که در Huawei Mate 50 – که در آینده نزدیک معرفی می‌شود – خبری از حضور لایکا نخواهد بود.

Huawei P50

گوشی هوشمند Huawei P9 نخستین اسمارت‌فون هواوی بود که در سال 2016 با همکاری لایکا به تولید رسید و پس از آن شاهد عرضه خانواده Mate 9 با برند لایکا بودیم. همزمان با این همکاری، شاهد رشد بی‌سابقه هواوی – چه در بازار اسمارت‌فون و چه از لحاظ پذیرش در حوزه دوربین‌ها – بودیم. هرچند تحریم‌های گسترده ایالات متحده – که در سال 2019 آغاز شد – تأثیری بر توانایی‌ دوربین‌های مورد استفاده در گوشی‌های هواوی نداشت، اما فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت را به شدت تحت تأثیر داد.

اگر شایعات درست باشند، نخستین گوشی هوشمند شیائومی که با همکاری با لایکا وارد بازار خواهد شد، Xiaomi 12 Ultra نام دارد. به گفته کارشناسان، همکاری یک کمپانی سازنده گوشی هوشمند با یک سازنده دوربین و تجهیزات تصویربرداری معمولا به دو گونه است؛ در گونه اول، سازنده اسمارت‌فون صرفا برند شرکت سازنده دوربین را روی بدنه گوشی‌های خود حک کرده و نهایتا چند فیلتر بیشتر به اپلیکیشن دوربین خود اضافه می‌کند. اما در گونه دوم همکاری، شرکت سازنده دوربین در جنبه‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با کمپانی سازنده اسمارت‌فون همکاری می‌کند. رابطه لایکا با هواوی از گونه دوم بود. حال باید منتظر ماند و دید که شیائومی چه نوع رابطه‌ای را با لایکا در پیش می‌گیرد.

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا