پیوستن گوگل به اپل و سامسونگ در ارائه قطعات جهت تعمیر گوشی‌های پیکسل

نمایش خبر

تاریخ : 1401/1/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : حق تعمیر Right to Repair ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : پس از سال‌ها جدال حقوقی و مطرح شدن بحث‌های گوناگون در رابطه با حق کاربران برای تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی و آن‌چه Right to Repair نامیده می‌شود بالاخره شرکت‌های بزرگ و نام‌هایی که بعضی از آن‌ها تاکنون سرسختانه علیه این حق، دست به مبارزه و لابی گسترده زده بودند یک به یک از آغاز ارائه خدمات تعمیر برای تولیدات خود خبر می‌دهند؛ گام اول در این زمینه را اپل در نوامبر 2021 با معرفی طرح تعمیر سلف‌سرویس یا Self Service Repair برداشت که در طی آن هرآنچه برای تعمیر یک دیوایس اپل لازم است در اختیار مشتریان فنی و دارای تخصص قرار می‌گیرد و چندی پیش نیز سامسونگ رویه مشابهی را اعلام کرد. حالا شرکت گوگل نیز به این پویش پیوسته است.

در خبری که به‌صورت رسمی از سوی شرکت گوگل منتشر شده از همکاری با مجموعه معتبر iFixit سخن به میان آمده که پیش از این سامسونگ نیز از همکاری خود با آن خبر داده بود. در طی این همکاری کیت‌های تعمیر گوشی‌های پیکسل گوگل از Pixel 2 (معرفی شده در سال 2017) تا سری فعلی پیکسل 6 ارائه می‌شود و این قطعات اوریجینال و اصلی را می‌توان در آمریکا، کانادا،‌ بریتانیا، استرالیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تهیه کرد. به بیان دیگر در تمامی کشورهایی که گوشی‌های پیکسل به‌صورت رسمی در دسترس قرار دارند می‌توان قطعات اصلی و کیت‌های تعمیر این گوشی‌ها را تهیه کرد.

بدین‌منظور صفحه‌ای اختصاصی به این آدرس در سایت iFixit برای گوشی‌های گوگلی درنظر گرفته شده که با وجود آن‌که هنوز جزییات کاملی از این برنامه در آن دیده نمی‌شود اما در آینده مرجعی برای تعمیرات گوشی‌های پیکسل خواهد بود. از جمله قطعاتی که در این برنامه ارائه خواهد شد باید به صفحه‌نمایش،‌ باتری‌ها و دوربین‌ها اشاره کرد که یافتن نسخه اصلی برخی از آن‌ها برای تعمیر گوشی‌های مختلف تا به امروز بعضا بسیار دشوار بوده است. این قطعات به‌صورت تکی یا همراه با یک کیت تعمیراتی iFixit ارائه می‌شود که این دومی ابزارهای ضروری برای دسترسی به قسمت‌های مختلف گوشی، از پیچ‌گوشتی‌های مخصوص تا ابزارهای باز کننده و جداکننده‌ و از پنس‌ها تا کاپ‌های چسبنده به نمایشگر را شامل می‌شود.

برنامه گوگل در این زمینه تنها به سپردن وظیفه تعمیر گوشی به خود کاربران محدود نشده و امکان بهره‌مند شدن از خدمات مراکز تعمیراتی در کشورها و مناطق مختلف نیز برای این کاربران فراهم خواهد شد. از جمله این مراکز به uBreakiFix اشاره شده که با بیش از 750 شعبه در آمریکا و کانادا نیاز کاربران را فارغ از دسترسی داشتن یا نداشتن آن‌ها به وارانتی در این مناطق پوشش خواهد داد. همچنین مراکز مشابهی در آلمان،‌ ژاپن و بریتانیا نیز در نظر گرفته شده و به‌زودی مراکزی از این دست در کشورهای دیگری که گوشی‌های پیکسل به‌فروش می‌رسد نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

برنامه گوگل در حوزه تعمیرات، تنها شامل گوشی‌های پیکسل نشده و این شرکت در فوریه گذشته در همکاری با کمپانی‌هایی مثل ایسر و لنوو از برنامه تعمیرات کامپیوترهای کروم‌بوک نیز خبر داده بود. تلاش گوگل در این زمینه جدا از فعالیت این شرکت برای مقابله با ازدیاد زباله‌های الکترونیکی (e-waste) با مبحث بازیابی یا recycling نیز مرتبط است جایی‌که به‌گفته این شرکت، از سال جاری میلادی به بعد تمامی تولیدات سخت‌افزاری گوگل شامل مواد بازیافتی می‌شوند و تلاش فراوانی برای به‌حداکثر رساندن درصد مواد بازیافتی در این محصولات صورت می‌پذیرد. این شرکت همچنین از 100 درصد کربن خنثی بودن محصولات سخت‌افزاری عرضه شده به‌کاربران سخن می‌گوید؛ اصطلاح کربن خنثی یا carbon neutral عبارتی برای توصیف کردن وضعیت یک مجموعه است که در طی آن میزان انتشار کربن ناشی از تولید محصولات مختلف با کربن‌زدایی در فرایندی دیگر جبران و متعادل می‌شود. حذف پلاستیک از تمامی بسته‌بندی‌های تا سال 2025 از دیگر اهداف در این بخش به‌حساب می‌آید.

در پایان ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که مجموعه iFixit که در طی سالیان گذشته تلاش‌های فراوانی را در تحقق رویای حق تعمیر یا Right to Repair داشته است علاوه بر گوگل و سامسونگ، برنامه مشابه‌ای را نیز با مایکروسافت در دست اجرا دارد که در طی آن ابزارهایی برای تعمیر دستگا‌ه‌های سرفیس در اختیار ارائه دهندگان خدمات مجاز مایکروسافت قرار می‌گیرد.

گوگل و iFixit هنوز به زمان دقیقی برای اجرای این برنامه اشاره نکرده و آن را به‌صورت مبهمی به زمان نامشخصی در ادامه سال جاری موکول کرده‌اند. این وضعیت برای سامسونگ و اپل نیز چندان متفاوت نیست و در حالی‌که سامسونگ از زمان نامشخص «تابستان امسال» برای اجرای این برنامه نام می‌برد، دارندگان گوشی‌های سری آیفون 12 و آیفون 13 حتی تا به این اندازه نیز از زمان دقیق عملی شدن برنامه Self Service Repair بی‌خبرند!

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا