گزارش Business Korea از تصمیم احتمالی سامسونگ برای استفاده از قطعات بازیافتی جهت تعمیر گوشی‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/1/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق تعمیر Right to Repair ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : صرف‌نظر از داشتن پرچمدار یا گوشی هوشمند اقتصادی، سرانجام روزی اسمارت‌فون شما خراب خواهد شد و شما مجبورید یا آن را تعمیر کنید و یا گوشی جدیدی را جایگزین آن کنید. در بیشتر موارد، کاربران در ابتدا گزینه تعمیر را انتخاب می‌کنند. در این رابطه، در ابتدا اپل و سپس سامسونگ و گوگل با به رسمیت شناختن آنچه «حق تعمیر» نامیده می‌شود، برنامه‌هایی را برای ارائه قطعات مورد نیاز به مشتریان معرفی کردند تا افرادی که از دانش فنی کافی برخوردارند، بتوانند بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه و صرفا با در اختیار داشتن قطعه مورد نیاز، دیوایس خود را تعمیر کنند. ظاهرا کمپانی سامسونگ برای کاهش هرچه بیشتر هزینه‌های تعمیر، طرح دیگری را نیز در سر دارد.

همان طور که در مقدمه اشاره شد، سامسونگ به‌تازگی با همکاری با کارشناسان شرکت iFixit، برنامه خود-تعمیری را برای گوشی‌ها و تبلت‌های این کمپانی راه‌اندازی کرده است. به موجب این برنامه، سامسونگ اقدام به فروش قطعاتی مثل نمایشگر، شیشه پشت و پورت‌های شارژ برای گوشی‌هایی مثل S21 ،Galaxy‌ S20 و تبلت +Galaxy Tab S7 می‌کند. به این ترتیب، کاربران ضمن دست‌یابی به ابزار و قطعات مورد نیاز، با دستورالعمل‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته می‌شود، می‌توانند به تعمیر گوشی یا تبلت خود بپردازند.

ظاهرا سامسونگ به همین امر بسنده نکرده و برای پایین آوردن هزینه‌های تعمیر، تمهیدات دیگری نیز اندیشیده است. طبق گزارشی که روز سه‌شنبه 12 آوریل 2022 (23 فروردین 1401) از سوی خبرگزاری Business Korea منتشر شد، احتمال دارد سامسونگ قطعاتی را به مشتریان ارائه کند که نو و جدید نیستند یا از مواد بازیافتی درست شده‌اند. ظاهرا این طرح در چند ماه آینده آغاز خواهد شد.

جدای از فواید زیست‌محیطی این حرکت، یکی از مهم‌ترین اهداف سامسونگ از این کار کاهش هزینه‌های مشتریان است. همان طور که می‌دانید، تعمیر گوشی‌های هوشمند (به‌ویژه پرچمدارها) بسیار گران تمام می‌شود. به عنوان مثال تعمیر نمایشگر Galaxy S22 حدود 200 دلار هزینه در بر دارد (این در حالی‌ست که قیمت خود گوشی 800 دلار است). بنا بر آنچه در گزارش Business Korea آمده، با راه‌اندازی طرح فروش قطعات بازیافتی، هزینه تعمیر نمایشگر گوشی‌های سامسونگ به نصف کاهش خواهد یافت.

شاید خیال کنید قطعاتی که از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند کیفیت پایینی داشته باشند، اما Business Korea مدعی شده که سامسونگ کیفیت و عملکرد این قطعات بازیافتی را تضمین کرده و آنها را هم‌پایه قطعات نو می‌داند. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که حتی برخی از اجزای پلاستیکی استفاده شده در گوشی‌های Galaxy S22 از مواد حاصل از بازیافت تورهای ماهیگیری ساخته شده است. همچنین، طی سال‌های اخیر میزان استفاده از کاغذ و پلاستیک در بسته‌بندی محصولات سامسونگ نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است. با این حساب، سامسونگ تجربه موفقی از به‌کارگیری مواد بازیافتی را در کارنامه داشته و انتظار می‌رود این طرح جدید نیز با اقبال کاربران مواجه شود.

سیستم‌عامل اندروید در برخی دیوایس‌های جدید سامسونگ تا چهار نسل بعد به‌روزرسانی می‌شود. سامسونگ با این کار به مشتری اطمینان خاطر می‌دهد که چنان‌چه باتری دستگاه خراب شده یا نمایشگر ترک بردارد، نیازی به خرید دیوایس جدید نخواهد بود.

منبع : BusinessKorea


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا