بلومبرگ اعلام کرد: مدل‌های پرو و پرو مکس از آیفون 14 دارای صفحه همیشه روشن خواهند بود

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/4/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : اوایل ژوئن امسال بود که اپل از جدیدترین ورژن سیستم‌عامل آیفون یعنی iOS 16 رونمایی کرد. به گفته کارشناسان، بزرگ‌ترین تغییر در ساختار iOS 16 به قابلیت شخصی‌سازی کردن صفحه قفل یا لاک‌اسکرین در این پلتفرم مربوط می‌شود. در همان زمان شایعاتی به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه مدل‌های پرو و پرو مکس از آیفون 14، قرار است از ویژگی کاربردی "صفحه همیشه روشن" یا AOD برخوردار شوند. البته این شایعات رفته‌رفته جدی‌تر می‌شوند. در خبری که به تازگی از سوی بلومبرگ منتشر شده، مارک گورمن (Mark Gurman)، کارشناس بلومبرگ، مدعی شده که تغییرات لاک‌اسکرین در iOS 16، تضمینی‌ست برای تجهیز آیفون‌های آینده به قابلیت صفحه همیشه روشن.

صفحه همیشه روشن یا Always On Display – که برای اختصار AOD هم نوشته می‌شود – قابلیتی‌ست که به موجب آن، برخی موارد مهم از قبیل ساعت، تاریخ، یادآورها، وضعیت هوا و ... همواره روی صفحه گوشی قابل مشاهده بوده و برای چک کردن آنها دیگر نیازی به روشن کردن صفحه گوشی ندارید. اندروید مدت‌هاست که از چنین قابلیتی پشتیبانی می‌کند. صفحه همیشه روشن حتی برای کاربران اپل‌واچ هم چیز جدیدی نیست زیرا اپل واچ سری 5 و مدل‌های بعد از آن از این ویژگی بهره‌مندند. اما آیفون تا کنون از AOD محروم بوده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که آیفون‌ 14 پرو و پرو مکس (مثل مدل‌های نسل قبل) به ورژن بهبودیافته‌ای از نمایشگر LTPO مجهز شده‌اند. فناوری LTPO این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان نرخ به‌روزرسانی نمایشگر را از 120 هرتز به چند هرتز رساند. شکی نیست که نرخ به روزرسانی بالا برای بازی و تماشای ویدئو بسیر مناسب است، اما نباید فراموش کنیم که در هنگام مشاهده محتوای ایستا (مثل عکس یا صفحه e-book)، نرخ به‌روزرسانی بالا نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه توصیه هم نمی‌شود زیرا مصرف باتری را بی‌دلیل افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است، در آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس، به لطف قابلیت مشابهی که اپل از آن تحت عنوان ProMotion یاد می‌کند، نرخ به‌روزرسانی نمایشگر در کمترین حالت می‌تواند به 10 هرتز برسد. به همین دلیل است که این مدل‌ها فاقد صفحه همیشه روشن هستند.

به گفته مارک گورمن، اپل چند سالی‌ست که مشغول کار روی رابط لاک‌اسکرین iOS 16 بوده و این ویژگی جدید می‌تواند به خوبی با صفحه همیشه روشن در آیفون 14 پرو و پرو مکس هماهنگ شود. به این ترتیب، کاربران این دو مدل از آیفون می‌توانند ویجت‌های لاک‌اسکرین – اعم از آب‌وهوا، تقویم، قیمت سهام، سطح باتری، هشدارها، فعالیت‌ها و سایر داده‌های مهم دیگر – را بدون نیاز به روشن کردن نمایشگر – در پایین‌ترین سطح از روشنایی و نرخ‌ به‌روزرسانی – مشاهده کنند (درست مثل اپل‌واچ). البته در قسمت تنظیمات تمهیداتی اندیشیده شده که داده‌های بسیار مهم و احیانا شخصی، روی لاک‌اسکرین نشان داده نشوند.

انتظار می‌رود، صفحه همیشه روشن در آیفون 14 پرو و پرو مکس، مواردی مثل ساعت، تاریخ روز و نوتیفیکیشن‌های خوانده نشده را نیز به نمایش بگذارد. به احتمال زیاد، کاربران می‌توانند این قابلیت را از قسمت تنظیمات آیفون فعال و یا غیرفعال کنند (درست مثل اپل‌واچ 5 و مدل‌های بالاتر). یکی دیگر از امکانات جدید در لاک‌اسکرین iOS 16، فعالیت‌های زنده یا Live Activities نام دارد. به موجب این ویژگی، کاربر می‌تواند از همان لاک‌اسکرین و بدون نیاز به قفل‌گشایی از گوشی، در جریان برخی اتفاقات که در آنِ واحد صورت می‌گیرد قرار بگیرد (مثل وضعیت سفارش غذا یا نتیجه مسابقات ورزشی).

طبق رسم هر ساله، انتظار می‌رود آیفون‌های سری 14 در سپتامبر سال جاری میلادی معرفی شوند. همان طور که گفته شد، ظاهرا فقط مدل‌های پرو و پرو مکس به صفحه همیشه روشن مجهزند، اما بعید نیست این ویژگی در آینده نزدیک به مدل‌های استاندارد آیفون نیز راه پیدا کند.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا