کدامیک از امکانات جدید iOS 16 از اندروید الگوبرداری شده‌اند؟

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/3/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی او اس iOS ، اندروید Android ، اپل Apple ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : از «کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان» اپل موسوم به WWDC مدت کوتاهی می‌گذرد؛ اپل در این رویداد بزرگ، در کنار معرفی محصولات سخت‌افزاری جدید – از جمله تراشه Apple M2 و مدل‌های جدید مک‌بوک – با نام‌های MacBook Air و MacBook Pro – از جدیدترین نسخه پلتفرم‌های خود یعنی iPadOS 16 ،iOS 16 و watchOS 9 نیز پرده برداشت. البته به احتمال زیاد بازگو کردن امکانات جدید iOS 16 نزد کاربران اندروید جذابیت چندانی برای آنها نخواهد داشت، زیرا برخی از این امکانات از مدت‌ها قبل در اندروید برقرار بوده‌اند. در این نوشتار قصد داریم به آن دسته از تغییرات جدید iOS 16 بپردازیم که از اندروید الگوبرداری شده‌اند.

1- کپشن‌های زنده

شاید برجسته‌ترین قابلیت جدید iOS 16 که از اندروید گرفته شده، کپشن‌های زنده یا Live Captions باشد. طبق ادعای اپل، از این پس با پخش هر گونه صوت و ویدئو بر بستر iOS، کپشن یا متن آن نیز در همان لحظه به صورت زیرنویس به نمایش درمی‌آید. این قابلیت، الگوبرداری آشکاری از Live Captions گوگل است که برای اولین بار طی رویداد Google I/O در سال 2019 معرفی شد. در این قابلیت، یادگیری ماشینی (در خود دیوایس) می‌تواند هر گونه آوای کلامی پخش شده در دستگاه را به صورت آنی زیرنویس کند.

لازم به ذکر است Live Captions در iOS 16 برای تماس‌های صوتی و ویدئویی Facetime نیز اجرا می‌شود. البته، در راه‌کار گوگل نیز – که پیش از اپل ارائه شده بود – از تماس‌های همراه، تماس ویدئویی و حتی پیام‌های صوتی پشتیبانی می‌شود. البته، به گفته کسانی که با iOS 16 کار کرده‌اند، قابلیت کپشن زنده در این سیستم‌عامل کمی کندتر بوده و دقت آن (حداقل در نسخه بتا) به دقت Live Captions در اندروید نمی‌رسد.

2- ویجت‌های صفحه قفل

اپل در معرفی ویژگی‌های جدید iOS 16، تأکید فراوانی روی ویجت‌های صفحه قفل داشت؛ این ویجت‌ها به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید اطلاعاتی نظیر آب‌وهوا، رویدادها، مناطق زمانی و هشدار را حتی در صورت قفل بودن نمایشگر، روی صفحه گوشی مشاهده کنید. حتی این امکان هم وجود دارد تا بتوان چندین لاک‌اسکرین را به پروفایل‌های مختلف Focus مرتبط کرد. البته تعداد ویجت‌ها – به شرط آنکه همگی آنها کوچک باشند – به 4 ویجت محدود بوده و تمام این ویجت‌ها زیر ساعت قرار می‌گیرند. اما باید بدانید این ویژگی – که بسیار پرکاربرد به نظر می‌رسد – پیش از این در اندروید امکان‌پذیر شده بود.

حقیقت آن است که ویجت‌های صفحه قفل برای اولین بار در سال 2012 در نسخه 4.2 اندروید Jelly Bean معرفی شدند. به موجب این ویژگی، کاربر به‌راحتی می‌توانست مواردی مثل ساعت، تقویم و سایر المان‌های کاربردی (تا حداکثر 6 ویجت) را به لاک‌اسکرین خود اضافه کند. متأسفانه، این قابلیت به‌کلی در نسخه 5.0 اندروید لالی‌پاپ حذف شد. اما سازندگان گوشی‌های اندرویدی سعی کردند این قابلیت را در پوسته‌های اختصاصی خود حفظ کنند (مثل کاری که سامسونگ در One UI انجام داد).

لازم به ذکر است، اپل قابلیت دیگری را تحت عنوان Live Activities به iOS 16 اضافه کرده که به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد ویجتی را به قسمت پایینی لاک‌اسکرین اضافه کنند. در این ویجت، اطلاعاتی مثل نتایج مسابقات ورزشی و یا مسافت‌ها در Uber قابل مشاهده خواهد بود. البته این ویژگی نیز اساسا به نوتیفیکیشن‌های اندروید شباهت دارد که چندین سال است برای توسعه‌دهندگان قابل دسترسی بوده است.

3- به اشتراک‌گذاری آلبوم عکس

حداقل دو سال است که اپلیکیشن Google Photos امکان به اشتراک گذاشتن آلبوم عکس را ارائه کرده است. به این ترتیب با به اشتراک گذاشتن آلبوم با دوستان و اطرافیان، آنها علاوه بر برخورداری از عکس‌هایی با موضوع خاص، می‌توانند عکس‌های دلخواه خود را نیز به آن آلبوم اضافه کنند. امکان افزودن عکس به آلبوم بر مبنای چهره افراد نیز امکان‌پذیر است. به عنوان مثال، در صورت تمایل می‌توانید تمام عکس‌های گرفته شده از مادربزرگ‌تان را به یک آلبوم اضافه کنید. جالب است بدانید، بر مبنای افرادی که در عکس حضور دارند، اپلیکیشن Google Photos مخاطبین مورد نظر را برای به اشتراک‌گذاری عکس به شما پیشنهاد می‌کند.

اپل نیز در ورژن جدید iOS همین ایده را پیاده‌سازی کرده و البته تا حدی آن را دست‌خوش تغییر قرار داده است. شما در iOS 16 می‌توانید یک آلبوم عکس را با حداکثر 5 نفر دیگر به اشتراک بگذارید و البته این افراد می‌توانند عکس‌های دلخواه خود را به آن اضافه کنند (درست مثل آنچه در اندروید شاهد آن بودیم). نکته دیگر آنکه، می‌توانید بر مبنای شروع یک تاریخ و یا افرادی که در عکس‌های یک آلبوم حضور دارند، تصمیم بگیرید که چه عکس دیگری را به این آلبوم اضافه کنید. حتی یک دکمه در اپلیکیشن دوربین پیش‌بینی شده که به طور خودکار عکس‌ها را در آلبوم به اشتراک گذاشته شده قرار می‌دهد.

ناگفته نماند، تفاوت اپل و گوگل در این زمینه آن است که به اشتراک‌گذاری آلبوم عکس در آیفون، فقط به محصولات اپل محدود است. در مقابل، از آنجا که Google Photo یک اپلیکیشن تحت وب محسوب می‌شود، کاربر می‌تواند عکس‌های مورد نظر خود را از دوربین‌های DSLR و یا حتی از هر کامپیوتر دیگری آپلود کرده و سپس به اشتراک بگذارد. نکته جالب در اینجاست که کاربران آیفون به‌ جای آنکه انتظار عرضه iOS 16 را بکشند، خیلی راحت می‌توانند اپلیکیشن Google Photos را نصب کرده و از امکانات یادشده بهره‌مند شوند.

4- ترجمه متن با دوربین

اپل به اشکال مختلف از تکنولوژی یادگیری ماشینی بهره می‌برد. در این قسمت جلوه دیگری از این فناوری را در iOS 16 بررسی می‌کنیم. به لطف الگوریتم یادگیری ماشینی و اپلیکیشن Translate، کاربران آیفون می‌توانند با گرفتن دوربین به سمت متن مورد نظر، ترجمه آن را دریافت کنند. مطمئنا خواندن این جملات، اپلیکیشن Google Translate را برای شما یادآوری می‌کند که سال‌هاست کاربران اندروید با استفاده از آن می‌توانند پس از گرفتن دوربین به سمت یک متن، ترجمه آن را به شکل زنده در قسمت منظره‌یاب دوربین دریافت کنند. لازم به ذکر است، کاربران آیفون در این زمینه با محدودیت مواجهند، زیرا در راه‌کار ترجمه‌ایِ اپل، در ابتدا یک عکس از متن مورد نظر گرفته شده و سپس ترجمه متن به عکس گرفته شده اضافه می‌شود.

5- تغییر اندازه پنجره اپلیکیشن‌ها

این قابلیت صرفا متعلق به iPadOS 16 بوده و کاربران آیفون فعلا به آن دسترسی ندارند. با این حال، نباید فراموش کنیم که بسیاری از تبلت‌های سامسونگ از چند سال قبل به این ویژگی مجهز شده بودند. پنجره‌های روی‌هم‌افتاده با امکان تغییر سایز، مدت‌هاست که در تبلت‌های سامسونگ (به‌ویژه در حالت Dex) رواج داشته است (هرچند که این قابلیت تا مدتی پس از عرضه، در تنظیمات Dex Labs پنهان بود). ناگفته نماند، برخی اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند خود را با این قابلیت در تبلت‌های سامسونگ وفق دهند.

6- لغو یا زمان‌بندی ارسال ای‌میل‌ها

در نسخه به‌روزرسانی‌شده اپلیکیشن Mail در iOS 16 این قابلیت پیش‌بینی شده که کاربر ضمن لغو ارسالِ ای‌میل فرستاده‌شده، بتواند برای ارسال ای‌میل‌ها زمان‌بندی تعیین کند. لغو ارسالِ ای‌میل فرستاده‌شده – به خصوص در مواقعی که ای‌میل حاوی غلط تایپی بوده و یا اشتباهی به شخص دیگری فرستاده شده – می‌تواند بسیار کارگشا باشد. گفتنی‌ست هر دو قابلیت از چندی پیش در Gmail راه‌اندازی شده است. در حقیقت، لغو ارسالِ ای‌میل فرستاده‌شده، برای اولین بار به شکل آزمایشی از سال 2009 به Gmail اضافه شده بود. در هر حال، چنان‌چه برای دریافت و ارسال ای‌میل‌های خود از Gmail استفاده می‌کنید (فرقی نمی‌کند با گوشی اندرویدی، آیفون و یا کامپیوتر شخصی) هر دو ویژگی برای شما مهیاست.

7- توقف‌گاه‌های بیشتر در Maps

اپلیکیشن به‌روزرسانی‌شده Apple Maps در iOS 16 امکان اضافه کردن 15 توقف‌گاه در طول یک مسیر را فراهم کرده است. این قابلیت به ظاهر ساده از چندین سال قبل در Google Maps امکان‌پذیر بوده، با این تفاوت که Google Maps تا 10 توقف‌گاه را پشتیبانی می‌کند. چنانچه همین حالا خواهان توقف‌گاه‌های بیشتر در iOS هستید، می‌توانید اپلیکیشن Google Maps را در آیفون خود نصب کنید.

8- اپلیکیشن Fitness

حدود 8 سال از عرضه اپلیکیشن Google Fit برای اندروید می‌گذرد. کاربران با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانند برنامه‌های ورزشی و پارامترهای مربوط به سلامتی و تناسب اندام خود را در یک‌ جا مشاهده کنند. در مقابل، آن دسته از کاربران آیفون که صاحب اپل‌واچ هم بودند، این امکان را داشتند که ورزش و سلامتی خود را با اپلیکیشن Fitness در اپل‌واچ مدیریت کنند. اما تکلیف آیفون‌داران بدون اپل‌واچ چه می‌شد؟! بالاخره با عرضه iOS 16، این دسته از کاربران نیز به آرزوی خود می‌رسند، زیرا در این پلتفرم جدید اپلیکیشن Fitness به شکل مستقل و بدون نیاز به اپل‌واچ می‌تواند در اختیار آنها قرار بگیرد.

9- نمایشگر همیشه روشن (شایعه)

در حقیقت iOS 16 هنوز از قابلیت نمایشگر همیشه روشن بی‌بهره بوده و حتی در نسخه بتای توسعه‌دهندگان نیز چنین چیزی دیده نمی‌شود. اما برخی شایعات حاکی از آنند که اپل قصد دارد آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس را با قابلیت نمایشگر همیشه روشن روانه بازار کند. جالب است بدانید Galaxy S7 اولین اسمارت‌فون اندرویدی بود که در سال 2016 به نمایشگر همیشه روشن مجهز شده بود. اما جالب‌تر آن است که حتی پیش از گوشی‌های اندرویدی، این قابلیت برای اولین بار با گوشی نوکیا 6303 به دنیای موبایل معرفی شد.