معرفی Saga - یک اسمارت‌فون پرچم‌دار مبتنی بر بلاک‌چین برای Web 3.0

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/4/8        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، بلاک‌چین Blockchain ، اسنپ دراگون 8 پلاس جن 1 Snapdragon 8+ Gen 1
واحد خبر mobile.ir : اوایل سال جاری میلادی خبرهایی در مورد عرضه اسمارت‌فونی با نام OSOM OV1 از سوی مهندسان طراحی‌کننده Essential Phone یا Essential PH-1 به گوش می‌رسید. مطابق شنیده‌ها، این گوشی هوشمند قرار بود روی حریم خصوصی کاربران متمرکز باشد و همراه با آن یک کابل انتقال داده ایمن ارائه شود تا هنگام اتصال دستگاه به پورت‌های شارژ عمومی، از انتقال داده جلوگیری شود. حالا منابع خبری از معرفی یک اسمارت‌فون پرچم‌دار اندرویدی با نام Saga از سوی مجموعه Solana Mobile خبر داده‌اند. Saga که نام جدید OV1 محسوب می‌شود، مبتنی بر بلاک‌چین Solana طراحی شده که کاربرد آن را برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال مانند توکن‌ها و NFTها ساده می‌سازد.

OSOM OV1 که حالا با نام Saga معرفی شده است، بنا بود اسمارت‌فونی رده بالا با مشخصات قابل توجه مانند مجهز بودن به پردازنده پیشرفته Snapdragon 8 Gen 1 باشد و همچون محصولات سامسونگ، اپل و گوگل از گزینه ارتباطی Ultra-Wideband یا UWB بهره ببرد. همچنین انتظار می‌رفت این گوشی دارای باتری حجیمی باشد که کاربر بتواند تمام روز از آن استفاده کند. مجهز بودن به اتصال 5G و داشتن دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی از دیگر ویژگی‌هایی بود که بنا بود OSOM OV1 از آن برخوردار باشد.

اما در روز پنج‌شنبه 23 ژوئن سال جاری میلادی (2 تیر 1401)، Solana Mobile یکی از شرکت‌های تابعهSolana Labs، طی رویدادی در شهر نیویورک از معرفی گوشی هوشمند Saga بر اساس فناوری بلاک‌چین خبر داد. در این رویداد کمپانی Solana که در حوزه رمزارز Solana فعالیت دارد، پلتفرم Solana Mobile Stack را نیز مقابل دیدگان حاضران قرار داد که چارچوبی است برای اندروید و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا تجربیات باکیفیتی را در زمینه کیف پول (wallet) و اپلیکیشن‌های Solana ایجاد کنند. به علاوه قابلیتی به نام Secure Element نیز برای مدیریت کلید خصوصی یا private key در این پلتفرم در نظر گرفته شده است.

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، یکی از بنیانگذاران Solana، در این باره می‌گوید: «تقریباً 7 میلیارد نفر در سراسر جهان از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند و بیش از 100 میلیون نفر نیز دارایی‌های دیجیتالی دارند که این ارقام در آینده نیز به رشد خود ادامه خواهد داد. Saga استاندارد جدیدی را برای تجربه web3 [اینترنت غیر متمرکز نسل سوم] روی موبایل آغاز می‌کند».

راج گوکال (Raj Gokal)، یکی دیگر از بنیانگذاران Solana نیز با اشاره به علت نام‌گذاری گوشی می‌افزاید: «ما نام Saga را برگزیدیم، چرا که داستان crypto همچنان در حال تکامل است. [این گوشی در واقع] فصل بعدی این داستان است و ما اعتقاد داریم که معرفی crypto به صنعت گوشی همراه به پذیرش بیشتر این حوزه، درک بهتر و فرصت‌های بیشتر در آن خواهد انجامید».

طراحی Saga توسط کمپانی OSOM انجام شده که در زمینه توسعه ابزارهای اندرویدی متمرکز بر حفظ حریم شخصی فعالیت دارد و پیش از این سخت‌افزارهایی برای گوگل، اپل، اینتل و چند شرکت بزرگ دیگر تولید کرده است. Saga که به طور کامل با بلاک‌چین Solana یکپارچه شده، قادر به ایجاد تراکنش‌ در web3 خواهد بود و از دارایی‌های دیجیتال شامل توکن‌ و NFT پشتیبانی می‌کند.

مطابق اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت شرکت سازنده، گوشی هوشمند Saga به یک صفحه‌نمایش 6.67 اینچی OLED مجهز شده است و برای امور پردازشی از پلتفرم موبایلی پرچم‌دار Snapdragon 8+ Gen1 بهره می‌برد. رم دستگاه 12 گیگابایت ظرفیت دارد و در کنار آن 512 گیگابایت حافظه داخلی قرار گرفته است. باتری دستگاه 4,100 میلی‌آمپر ساعتی است و از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. در بخش پشتی Saga دو دوربین حضور دارند که دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با f/1.8 بوده و در ساختار آن از حسگر IMX766 سونی استفاده شده است. دومین دوربین یک نمونه الترا واید 12 مگاپیکسلی با سنسور IMX373 سونی است که گشودگی دیافراگم آن f/2.2 بوده و میدان دید 120 درجه‌ای را پوشش می‌دهد. این گوشی ظاهرا به بلوتوث 5.0 مجهز خواهد بود و حسگر اثر انگشت آن در پشت دستگاه قرار دارد.

انتظار می‌رود Saga در اوایل سال 2023 میلادی با قیمتی در حدود هزار دلار وارد بازار شود و در اختیار کاربران حاضر در آمریکا، کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار گیرد. علاقمندان به خرید این محصول می‌توانند با پرداخت 100 دلار سفارش خود را ثبت کنند که این مبلغ قابل استرداد خواهد بود. به علاوه، کیت توسعهSolana Mobile Stack در حال حاضر در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد.

منبع : Solana