معرفی Exodus 1 – نخستین اسمارت‌فون HTC مبتنی بر فناوری بلاک‌چین

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، امنیت Security ، اندروید Android ، بلاک‌چین Blockchain ، ارز رمزگذاری شده Cryptocurrency ، HTC Exodus 1 ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : شاید قبلا با فناوری بلاک‌چین و کاربرد آن در تأمین امنیت دیوایس‌های همراه و اینترنت اشیا آشنا شده باشید، اما به احتمال زیاد، تولید یک اسمارت‌فون مبتنی بر بلاک‌چین، ایده نوپایی‌ست که به تازگی در دنیای موبایل بر سر زبان‌ها افتاده است. در این میان، کمپانی HTC در ماه می از تولید نخستین گوشی هوشمند این شرکت مبتنی بر بلاک‌چین – با نام Exodus 1خبر داده بود. البته در آن زمان، جزییات زیادی از این گوشی منتشر نشده بود، اما این کمپانی تایوانی در روز سه‌شنبه 23 اکتبر 2018 (1 آبان 1397) در جریان کنفرانس خبری که در برلین برگزار شد، ضمن افشای جزییات بیشتری از این گوشی، قیمت و کشورهایی که Exodus 1 در آنها عرضه می‌شوند را نیز اعلام کرد.

Introducing HTC Exodus 1 the First Blockchain Phone

اما به‌راستی یک "گوشی بلاک‌چین" یا blockchain phone به چه معناست؟ به گفته HTC، گوشی Exodus 1 به این دلیل یک بلاک‌چین فون نامیده شده که بر مبنای فناوری بلاک‌چین رمزنگاری شده و به مقوله امنیت و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اختصاص یافته است. به گفته فیل چن (Phil Chen)، مدیر ارشد رمزنگاری در HTC، در عصر جدید اینترنت، افراد نسبت به داده‌های خود آگاهی بیشتری داشته و همین امر، فرصتی عالی‌ست تا کاربران صاحب هویت دیجیتال خود شوند. در این میان، اسمارت‌فون Exodus جای مناسبی برای شروع است، زیرا گوشی همواره شخصی‌ترین دیوایس یک فرد بوده و در عین حال، جایی‌ست که تمام داده‌های وی از آن سرچشمه می‌گیرد.

همانطور که گفته شد، Exodus 1 در ماه می به عنوان یکی از پروژه‌های جالب اچ‌تی‌سی معرفی شد. در آن موقع، فیل چن مدعی شده بود که هر کدام از گوشی‌های Exodus با ایفای نقش یک گره (node)، خرید و فروش بیت‌کوین در بین کاربران را تسهیل خواهد کرد. وی همچنین وعده داده بود که این گوشی به شما اجازه می‌دهد تا «صاحب هویت خود باشید». اما تاکنون هیچ‌یک از این وعده‌ها عملی نشده است. تنها نکته‌ مهمی که در این گوشی جدید به چشم می‌خورد، آن است که در Exodus 1 بخشی از گوشی به منظور افزایش اقدامات امنیتی، از کل آن جدا شده است.

Introducing HTC Exodus 1 the First Blockchain Phone

به گفته شرکت سازنده، این گوشی جدید حاوی یک کیف پول است که در قسمتی امن قرار داشته و در برابر سیستم‌عامل اندروید، محافظت می‌شود. می‌توان از این قسمت – که HTC آن را secure enclave (درون‌بوم امن) نامیده – برای نگه‌داری کلیدهای ارز دیجیتال و توکِن‌هایی مثل CryptoKitties استفاده کرد. گفتنی‌ست، ظهور بیت‌کوین و اتی‌ری‌یم (Ethereum)، ایده فقدان دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTها) را به همراه داشته است. در همین راستا، اچ‌تی‌سی اعلام کرده که برای توزیع انحصاری NFT بر بستر موبایل (که با اسمارت‌فون U12+ آغاز می‌شود) با نخستین و محبوب‌ترین بازی در حوزه NFT – یعنی CryptoKitties – وارد همکاری شده است.

اچ‌تی‌سی در این گوشی مکانیسمی را – تحت عنوان Social Key Recovery (بازیابی کلید اجتماعی) تدارک دیده تا در صورت گم شدن و دزدیده شدن گوشی یا وارد کردن اطلاعات کلیدی در جای اشتباه، بتوان این اطلاعات را بازیابی کرد. کاربر می‌تواند بخشی از کلیدهای رمزنگاری خود را در اختیار چند نفر از دوستان مورد اعتمادش قرار دهد تا در صورت بروز هر حادثه‌ای، آنها بتوانند اپلیکیشن مدیریت کلید را دانلود کنند. در چنین شرایطی، اچ‌تی‌سی با استفاده از یک الگوریتم به اشتراک‌گذاریِ سرّی، اطلاعات مورد نظر را به دوستان کاربر خواهد فرستاد که در صورت لزوم، کاربر این اطلاعات را کنار هم قرار داده و از ترکیب آنها، به نتیجه دلخواه می‌رسد. ناگفته نماند، به‌زودی APIهای این اسمارت‌فون جدید در اختیار سایر توسعه‌دهندگان نیز قرار خواهد گرفت تا با استفاده از سخت‌افزار خاص Exodus 1، زمینه محافظت از کلیدها و تراکنش‌های امضادار را فراهم کنند.

Introducing HTC Exodus 1 the First Blockchain Phone

از لحاظ سخت‌افزاری، Exodus 1 مشخصاتی شبیه به HTC U12+ دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نمایشگر 6 اینچی 18:9، با رزولوشن QHD+

- چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 845

- 6 گیگابایت حافظه RAM و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی

- دوربین‌های دوگانه در پشت و جلو (متشکل از دو دوربین 16 مگاپیکسلی در پشت و دو دوربین 8 مگاپیکسلی در جلو) با قابلیت‌هایی مثل ایجاد افکت بوکه و ضبط ویدئوی 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه

- مقاومت در برابر آب و گرد و خاک با درجه حفاظت IP68

- باتری 3,500 میلی‌آمپر ساعتی

- اندروید اوریو

از آنجا که Exodus 1 اسمارت‌فونی با محوریت ارز دییتال است، علاقه‌مندان تنها می‌توانند این محصول را با بیت‌کوین و یا اتی‌ری‌یم خریداری کنند. اچ‌تی‌سی این گوشی خاص را 0.15 BTC یا 4.78 ETH قیمت‌گذاری کرده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدودا 960 دلار خواهد بود. به این ترتیب، Exodus 1 از لحاظ قیمت، در رده محصولاتی چون آیفون XS و گلکسی نوت9 قرار می‌گیرد. درست است که مشخصات سخت‌افزاری Exodus 1 قابل‌قبول است، اما حقیقت آن است که قیمت بالای این گوشی یک دلیل بیشتر نداشته و آن امنیتی‌ست که فناوری بلاک‌چین برای کاربر فراهم می‌کند.

Introducing HTC Exodus 1 the First Blockchain Phone

در حال حاضر، ثبت سفارش برای خرید این گوشی از طریق وب‌سایت HTC امکان‌پذیر است. این گوشی در 34 کشور دنیا – از جمله آمریکا، تایوان، هنگ‌کنگ، سنگاپور، نیوزیلند، بریتانیا، اتریش، نروژ و دیگر بخش‌های اروپا – در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. درباره تاریخ دقیق عرضه، حرفی به میان نیامده، اما به احتمال زیاد عرضه این اسمارت‌فون از ماه دسامبر آغاز می‌شود. ناگفته نماند، با توجه به قوانین متفاوت کشور چین (که به موجب آن، خرید و فروش ارز دیجیتال ممنوع است)، این محصول وارد بازار چین نخواهد شد.  

منبع : HTC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا