آشنایی با Blockchain و کاربردهای آن در دستگاه‌های همراه

نمایش خبر

تاریخ : 1397/3/30        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : پرداخت با موبایل Mobile Payment ، امنیت Security ، گوشی هوشمند Smartphone ، پرداخت الکترونیکی e-Payment ، بلاک‌چین Blockchain ، ارز رمزگذاری شده Cryptocurrency

واحد خبر mobile.ir : اگرچه در 10 سال گذشته استفاده از گوشی‌های هوشمند فراگیر شده و این دستگاه‌ها به صورت پیوسته در حال تکامل بوده‌اند، اما در این مدت شاهد جهش و تغییری بنیادین در این عرصه نبوده‌ایم. اکنون به نظر می‌رسد که دو فناوری نسبتا جدید و در حال تکامل، پتانسیل لازم را برای ایجاد تحول در دنیای دستگاه‌های همراه داشته باشند. یکی از این دو فناوری "هوش مصنوعی" است -- که در مطالب قبلی به آن پرداخته‌ایم – و دیگری "Blockchain" نام دارد. فناوری بلاک‌چِین به یکی از سمبل‌ها و مظاهر امنیت در دنیای دیجیتال امروزی بدل گشته و در سال‌های اخیر جایگاه مهمی را در عرصه‌های مالی و اقتصادی به دست آورده است.

Blockchain Technology Overview

با توجه به نقش کلیدی امنیت در دستگاه‌های همراه و استفاده گسترده از این دستگاه‌ها برای انجام تراکنش‌های مالی، ورود بلاک‌چِین به دنیای تکنولوژی‌های همراه و تاثیرات شگرف آن در این عرصه قابل انتظار و اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

بلاک‌چِین چیست؟

فناوری بلاک‌چِین به زبان ساده عبارت است از مکانیزمی برای به‌کارگیری چندین نقطه در یک شبکه به عنوان بلاک‌ها یا قطعاتی مستقل برای نگهداری، بررسی و تایید یک نوع خاص از اطلاعات. در واقع هنگام بهره‌گیری از بلاک‌چِین به جای این‌که یک واحد مرکزی (یک سرور یا مجموعه‌ای از سرورهای معین) وظیفه اعمال قوانین و اعتبارسنجی داده‌ها یا تراکنش‌ها را به عهده داشته باشد، هر بلاک یا هر قطعه در زنجیره بلوکی توانایی انجام این کار را داراست. چرا که به جای نگهداری داده‌ها در یک پایگاه داده متمرکز، آن‌ها بین نقاط فراوانی در سرتاسر شبکه (کل اینترنت) توزیع گردیده و هر یک از دانه‌های زنجیره بلوکی به صورت مستقل قادر به تامین اطلاعات و تایید تراکنش‌هاست. داده‌های موجود در هر بلاک به صورتی امن رمزنگاری گردیده‌اند تا به صورت غیر مجاز قابل استفاده نباشند. در این زنجیره هر بلاک به بلاک قبلی خود متصل بوده و به طور معمول متشکل است از اطلاعاتی همچون آدرس بلاک پیشین، زمان دقیق ایجاد بلاک و زمان آخرین بروزرسانی آن، همراه با داده‌های مربوط به کاربرد مورد نظر. به عنوان مثال در هنگام استفاده از فناوری بلاک‌چِین در زمینه ارزهای دیجیتال، داده‌های ذخیره شده در هر بلاک می‌تواند شامل اطلاعات تراکنش‌های مالی کاربران باشد.

Blockchain Technology Overview

بلاک‌چِین دائما در حال گسترش بوده و با افزایش تعداد قطعات موجود در آن، امنیت و دسترسی‌پذیری داده‌ها بهبود می‌یابد. بر همین اساس دستگاه‌های همراه زیستگاه و بستری طبیعی برای پیاده‌سازی و توسعه سیستم‌های مبتنی بر این فناوری خواهند بود. با در نظر گرفتن هر گوشی هوشمند به عنوان یک قطعه در بلاک‌چِین، محدوده گسترش این زنجیره‌ها و در نتیجه امنیت و دسترسی‌پذیری آن‌ها نامحدود به نظر می‌رسد. معماری توزیع‌شده و غیرمتمرکز این فناوری در کنار رمزنگاری پیشرفته داده‌ها در هر بلاک و همچنین مکانیزم خاص اعتبارسنجی هر قطعه از زنجیره بلوکی، امنیت بسیار بالایی را برای سیستم‌های مبتنی بر این فناوری به ارمغان آورده است. این ساختار توزیع‌شده و عدم وابستگی به مدیریت متمرکز موجب گردیده است تا مشکلاتی همچون سوء استفاده مدیریت مرکزی از اطلاعات و اختیارات خود، شنود یا سرقت اطلاعات کاربران، خراب‌کاری و ایجاد اختلال در خدمات برای سیستم‌های مبتنی بر بلاک‌چِین بی معنی یا بسیار غیرمحتمل باشد.

امروزه بسیاری از ابرشرکت‌ها و حتی دولت‌ها در سرتاسر جهان در حال بهره‌گیری از بلاک‌چِین برای تمرکززدایی و افزودن سطح جدیدی از امنیت به فرآیند‌های کاری و منابع اطلاعاتی خود هستند. به عنوان نمونه شرکت IBM تا سال 2017 بیش از 200 میلیون دلار در فناوری اینترنت اشیاء مبتنی بر بلاک‌چِین سرمایه‌گذاری نموده و بیش از 1000 نفر از نیروهای متخصص خود را به توسعه این فناوری اختصاص داده است. به گزارش Appinventiv پیش‌بینی می‌شود که بهره‌گیری از بلاک‌چِین در صنعت بانک‌داری، سالانه 8 تا 12 میلیاد دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بیش از 30 درصد کاهش در زیرساخت بانکی را به دنبال داشته باشد. این پتانسیل بالا موجب شده است که تا سال گذشته میلادی حدود 90 درصد از بانک‌های بزرگ اروپا و امریکای شمالی به تحقیق و توسعه در زمینه این فناوری روی آورده‌، بیش از 69 درصد از آن‌ها به استفاده آزمایشی از سیستم‌های بلاک‌چِین تایید شده بپردازند.

Blockchain Technology Overview

استفاده از بلاک‌چِین در اپلیکیشن‌های همراه

به طور کلی استفاده از فناوری بلاک‌چِین در ساخت اپلیکیشن‌های همراه مزایای قابل توجهی را در زمینه امنیت اطلاعات، قابلیت اطمینان، دسترسی‌پذیری و حفظ حریم شخصی کاربران به ارمغان می‌آورد. در حال حاضر اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک‌چِین اغلب روی یکی از این دو فعالیت تمرکز دارند: میانجی‌گری در مالکیت یک دارایی و منبع مشترک؛ یا ثبت اطلاعات مربوط به رویدادهایی که طرف‌های مختلفی در آن دخیل هستند، همچون معاملات، ، مذاکرات تجاری، مزایده‌ها و پرداخت‌های آنلاین. برخی از مهم‌ترین اثرات و فواید به‌کارگیری فناوری بلاک‌چِین در اپلیکیشن‌ها عبارتند از:

• حفاظت از داده‌ها: با استفاده از رمزنگاری برای تخصیص کلیدهای خصوصی به کاربران، آن‌ها قادر خواهند بود تا با امنیت بالا تمامی داده‌ها و اطلاعات مربوط به کاربرد مورد نظر را در یک مکان نگهداری، مشاهده و مدیریت نمایند.

• اعتبارسنجی و شفافیت داده‌ها: بلاک‌چِین این امکان را فراهم می‌آورد تا کاربران داده‌های خود را در یک سیستم غیرمتمرکز و توزیع‌شده به گونه‌ای در دسترس قرار دهند تا تمامی طرف‌های مجاز و درگیر در یک رویداد مشخص به صورت هم‌زمان به آن‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین بلاک‌چِین امکان دستکاری غیرمجاز و مخفیانه داده‌ها توسط افراد متفرقه یا یکی از طرفین درگیر در رویداد را غیر ممکن می‌سازد. بدین ترتیب این فناوری با شفاف‌سازی داده‌ها و محافظت از صحت و اعتبار آن‌ها، نیاز به اشخاص، شرکت‌ها و نهادهای واسطه‌گر در معاملات، تراکنش‌ها و رویدادهای حساس را برطرف می‌سازد.

• حفاظت از بستر و زیرساخت: با ذخیره‌سازی رکوردهای DNS روی بلاک‌چِین می‌توان اطلاعات مربوط به آدرس سرورهای اپلیکیشن را به این بستر امن منتقل نموده و از دسترس هکرها در امان نگاه داشت. سرویس DNS مبتنی بر بلاک‌چِین با ساختاری توزیع شده، شفاف و امن موجب خواهد شد تا حتی دولت‌ها امکان دسترسی بدون اجازه به این اطلاعات را نداشته باشند.

 عدم نیاز به استفاده از رمز عبور: بلاک‌چِین این امکان را فراهم می‌آورد تا کاربران، دستگاه‌های آن‌ها و تراکنش‌های‌شان بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور احراز هویت شوند. ساختار توزیع‌شده و غیرمتمرکز بلاک‌چِین روی شبکه، اخذ موافقت عمومی طرف‌های درگیر را به منظور احراز هویت گواهی‌های SSL مبتنی بر این فناوری میسر می‌سازد.

تاثیرات بلاک‌چِین بر پرداخت همراه

طبق پیش‌بینی کارشناسان، فناوری بلاک‌چِین دنیای همراه را از جهات مختلف و به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار خواهد داد. از یکی از مهم‌ترین فناوری‌های همراه که انتظار می‌رود توسط بلاک‌چِین دگرگون شود، پرداخت همراه است. در ادامه برخی ابعاد فناوری‌ پرداخت‌های همراه که احتمالا به شکلی جدی از بلاک‌چِین متاثر خواهند شد، به اختصار مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

Blockchain Technology Overview

1. افزایش امنیت: بزرگ‌ترین موانعی که همواره بر سر راه توسعه و فراگیر شدن پرداخت‌های همراه قرار داشته‌، ملاحظات و مشکلات امنیتی بوده‌اند. بلاک‌چِین با تمرکز بر امنیت فوق‌العاده بالا و جلوگیری از تخلفاتی همچون کلاه‌برداری، قیمت‌ غیرمجاز، پرداخت مجدد و مضاعف، پتانسیل و توانایی آن را دارد تا این موانع را از پیش روی پرداخت‌های همراه برچیند.

2. پرداخت همراه آنی: انتظار کاربران از پرداخت‌های همراه آن است که به صورت بسیار سریع و حتی آنی انجام پذیرند. اما در عمل انجام برخی از این تراکنش‌ها چند دقیقه یا گاه چند ساعت به طول می‌انجامد. مشکلی که حتی در معاملات bitcoin نیز مشاهده می‌شود. با استفاده از فناوری بلاک‌چِین و ایجاد شبکه‌های سریع‌تر توسط توسعه‌دهندگان می‌توان پرداخت‌های همراه را به تراکنش‌هایی سریع و آنی بدل ساخت. به گونه‌ای که وقتی کاربر مبلغی را از روی گوشی هوشمند خود برای شخص دیگری در آن سوی کره زمین ارسال می‌کند، پول ارسالی حداکثر ظرف چند ثانیه روی دستگاه همراه آن شخص در دسترس قرار گیرد.

3. قرض بی واسطه یا P2P: قرض دادن شخص-‌به-شخص و بدون واسطه یکی از داغ‌ترین مباحث مطرح در صنعت پرداخت پول است. در این روش با حذف بانک‌ها و واسطه‌ها، کار دریافت وام و قرض راحت‌تر، سریع‌تر و با نرخ سود پایین‌تر قابل انجام است. به کمک فناوری بلاک‌چِین متقاضیان می‌توانند از طریق دستگاه همراه خود وام مورد نظرشان را بدون نیاز به دخالت بانک‌ و انجام کاغذبازی‌های مربوطه به صورت مستقیم از شخص وام‌دهنده دریافت نمایند.

4. حواله‌ها: بنا به تخمین‌های بانک جهانی متوسط هزینه حواله‌های بانکی در سرتاسر جهان معادل 7.5 درصد و در بانک‌های تجاری بیش از 10 درصد است. این تخمین‌ها نشان می‌دهد که کاهش هزینه حواله‌های بانکی به 5 درصد، سالانه 16 میلیارد دلار صرفه‌جویی را برای کاربران به دنبال خواهد داشت. بلاک‌چِین قادر است با حذف بانک‌ها و دیگر موسسات مالی واسطه‌گر، برای کاربران دستگاه‌های همراه این امکان را فراهم آورد تا مبالغ مورد نظر خود را برای هر کسی در هر کجای دنیا بدون نیاز به پرداخت هزینه‌هایی بالا برای انجام تراکنش و خدمات بانکی ارسال نمایند. در حال حاضر شرکت‌هایی از جمله Romit ،Abra و Coins.ph این امکان را با بهره‌گیری از بلاک‌چِین برای کاربران فراهم آورده‌اند.

5. تراکنش‌های مالی بدون حساب بانکی: هنوز در برخی نقاط جهان همچون نیجریه دسترسی به بانک‌ها و بهره‌مندی از خدمات بانکی برای بسیاری از افراد غیرممکن یا بسیار دشوار است. در حالی که هر شخصی در هر گوشه از دنیا با استفاده از یک گوشی هوشمند متصل به اینترنت قادر است بدون داشتن حساب بانکی از خدمات مالی مبتنی بر بلاک‌چِین استفاده نماید. چنین افرادی می‌توانند به کمک بلاک‌چِین در سطح جهانی به تجارت الکترونیکی بپردازند، وام دریافت کنند، و همچنین با امنیت بالا و هزینه ناچیز مبالغ مورد نظر خود را به حساب شرکای تجاری، دوستان و اعضای خانواده انتقال دهند.

6. گسترش دستگاه‌های پوشیدنی و اینترنت اشیاء: امروزه پرداخت همراه از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها فراتر رفته، در حال نفوذ به بستر دستگاه‌های پوشیدنی همچون ساعت‌ها، دستبندها و حتی انگشترهای هوشمند است. پرداخت همراه همچنین از اجزای جدایی ناپذیر اینترنت اشیاء به شمار می‌رود. در چنین شرایطی بلاک‌چِین این امکان را فراهم می‌آورد تا کاربران اطلاعات پرداخت‌های خود را با امنیت بالا و بدون نگرانی از کلاه‌برداری روی قطعات بلاک‌چِین متشکل از دستگاه‌های پوشیدنی و دیگر اشیای هوشمند ذخیره نمایند. بنابراین انتظار می‌رود که پرداخت‌های همراه در آینده به مراتب راحت‌تر انجام گیرند. به عنوان مثال تصور کنید که وقتی برای خرید شیر به فروشگاه می‌روید با نزدیک کردن یا عبور دادن دست از مقابل بسته شیر، ساعت هوشمند شما برچسب نامرئی روی بسته را شناسایی نموده و آن را بلافاصله برای شما خریداری کند.

گوشی‌های هوشمند مبتنی بر بلاک‌چِین

با تب‌و‌تاب موجود پیرامون مبحث بلاک‌چِین در دنیای تکنولوژی و پتانسیل‌های بالای آن به ویژه در زمینه تکنولوژی‌های مالی، مدتی‌ست که رقابت برای عرضه اولین گوشی‌های هوشمند مبتنی بر بلاک‌چِین نیز آغاز گردیده است. اولین گوشی هوشمند مبتنی بر بلاک‌چِین را شرکت Sirin Labs با همکاری Foxconn در دست تولید دارد. پس از آن، گوشی هوشمند Exodus که توسط HTC طراحی و تولید گردیده، عنوان دومین گوشی هوشمند مبتنی بر بلاک‌چِین را از آن خود نموده است. گوشی‌ هوشمند Motif از جمله دیگر دستگاه‌های همراه مبتنی بر بلاک‌چِین است که انتظار می‌رود پاییز امسال وارد بازار شود. همچنین تولیدکنندگانی از جمله Huawei و AMGOO به صورت رسمی اعلام نموده‌اند که مشغول طراحی و ساخت گوشی‌های هوشمند مبتنی بر بلاک‌چِین هستند.

Blockchain Technology Overview

شرکت سوییسی Sirin Labs در اوائل سال 2018 اولین گوشی هوشمند مبتنی بر بلاک‌چِین دنیا را با نام Finney معرفی نمود. این دستگاه که نام خود را از توسعه دهنده ارز دیجیتالی بیت‌کوین Hal Finney به ارث برده، قرار است نقش یک کیف پول امن را برای ارزهای رمزنگاری شده (دیجیتالی) ایفا کند. بنا به اعلام Sirin Labs تا کنون بیش از 25 هزار نفر این گوشی هوشمند 999 دلاری را پیش‌خرید نموده‌اند. این دستگاه از یک سیستم‌عامل متن‌باز مبتنی بر اندروید به نام Sirin OS بهره برده و کار تولید آن را شرکت تایوانی Foxconn – از تولیدکنندگان اصلی و قدیمی گوشی‌های آیفون شرکت اپل – بر عهده دارد. با توجه به قیمت هزار دلاری و اخبار منتشر شده انتظار می‌رود که مشخصات سخت‌افزاری Finney در سطح یک گوشی پرچم‌دار باشد. این گوشی هوشمند به پردازنده قدرتمند Snapdragon 845، شش گیگابایت RAM و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی مجهز خواهد بود. بنا بر این اطلاعات برخی دیگر از مشخصات سخت‌افزاری Finney عبارتند از: یک دوربین 12 مگاپیکسلی در عقب با دیافراگم لنز f/1.8 و مجهز به فوکوس خودکار، دوربین 8 مگاپیکسلی با دیافراگم لنز f/2.2 و زاویه دید 85 درجه در جلو، صفحه‌نمایشی 6 اینچی با نسبت تصویر 18 به 9 و تراکم 402 پیکسل در هر اینچ، باتری 3,280 میلی آمپر ساعتی، بلوتوث 5 و یک حسگر اثر انگشت ویژه که شرکت Sirin Labs آن را "فوق-امن" می‌داند. اما قسمت کلیدی در سخت‌افزار Finney که آن را از دیگر گوشی‌های هوشمند متمایز می‌سازد، حافظه‌ درون‌ساز مخصوص ذخیره‌سازی کیف پول است که وظیفه نگهداری اطلاعات مربوط به ارزهای رمزنگاری شده را به عهده دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که اتصال این سخت‌افزار ویژه کیف پول در زمان‌هایی که مورد استفاده قرار ندارد از سایر اجزای دستگاه به طور کامل قطع شده و تنها با فشردن یک دکمه مخصوص فعال و متصل می‌گردد. در طراحی و تولید این کیف پول سعی شده است که تا حد امکان امن و در مقابل دستکاری‌های غیرمجاز مقاوم باشد.

Blockchain Technology Overview

شرکت HTC هم -- که سال‌هاست با خطر ورشکستگی دست و پنجه نرم می‌کند – با معرفی گوشی هوشمند مبتنی بر بلاک‌چِین خود به نام Exodus سعی دارد از این قافله عقب نماند. جالب است بدانید که هدایت تیم طراحی کننده این گوشی هوشمند و دیگر فعالیت‌های مرتبط با فناوری بلاک‌چِین در شرکت HTC را Phil Chen به عهده دارد. همان کسی که پیش از این مسئولیت بخش واقعیت مجازی این شرکت را به عهده داشته و خالق هدست HTC Vive محسوب می‌شود. به گفته این شرکت Exodus از اغلب ارزهای رمزنگاری شده و پروتکل‌های ارز دیجیتالی معروف همچون Lightning Networks ،Ethereum ،Bitcoin و Dfinity پشتیبانی می‌کند. دیدگاه HTC ایجاد یک شبکه بلاک‌چِین متشکل از گوشی‌های Exodus است که امکان معامله و تبادل ارزهای رمزنگاری شده میان کاربران را فراهم آورد. اگرچه هنوز قیمتی رسمی برای این گوشی هوشمند اعلام نشده است، اما گفته می‌شود که ممکن است HTC به کاربران اجازه دهد تا آن را با ارزهای رمزنگاری شده خریداری نمایند.

در این میان شرکت Blacture با همکاری Zippie سعی دارد عنوان اولین عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند مبتنی بر بلاک‌چِین برای بازار امریکا را از آن خود نماید. محصول این شرکت گوشی هوشمند اندرویدی به نام Motif است که از سیستم‌عامل مبتنی بر بلاک‌چِین Zippie OS در دل اندروید بهره می‌برد. این گوشی هوشمند همچون سایر رقبای خود تلاش دارد تا بستری امن برای تبادل ارزهای رمزنگاری شده و هزینه کردن آن‌ها را به شکلی آسان و سریع برای کاربران فراهم آورد. به گفته مسئولین این شرکت، کاربران Motif هنگام استفاده از این گوشی هوشمند برای انجام اموری همچون خریدهای آنلاین، اشتراک‌گذاری اطلاعات، و همچنین ارائه کالا و خدمات به دیگر کاربران Motif، توکن‌هایی را به عنوان جایزه در کیف پول دیجیتالی امن خود دریافت خواهند نمود. این توکن‌ها دارای یک ارزش دلاری مشخص بوده و کاربران قادر خواهند بود تا به کمک کارت اعتباری ویژه‌ای که همراه گوشی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، از این توکن‌ها برای خرید آنلاین یا آفلاین استفاده نمایند. طبق اطلاعات منتشر شده Motif یک گوشی هوشمند اندرویدی خواهد بود با پردازنده 8 هسته‌ای (ظاهرا Snapdragon 450)، صفحه‌نمایش Full HD به قطر 5.99 اینچ، دوربین 16 مگاپیکسلی، حسگر اثر انگشت و پشتیبانی از دو سیم کارت هم‌زمان که از پاییز سال جاری به قیمت 350 تا 395 دلار در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. Blacture برای تشویق کاربران به خرید این گوشی هوشمند اعلام نموده است اولین 500 هزار نفری که این دستگاه را پیش‌خرید نمایند تعدادی توکن هدیه به ارزش 200 دلار در کیف‌پول دیجیتالی خود دریافت خواهند نمود.

بر اساس خبری که در ماه مارس سال جاری میلادی توسط بلومبرگ منتشر شد، شرکت هواوی در حال مذاکره با Sirin Labs برای استفاده از سیستم‌عامل مبتنی بر بلاک‌چِین Sirin OS برای طراحی و تولید یک گوشی هوشمند با قابلیت اجرای اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاک‌چِین در دل اندروید است. البته لازم به ذکر است که تاکنون خبری رسمی در این زمینه از سوی شرکت هواوی اعلام نگردیده و این اخبار در حد شایعه باقی مانده است.

Blockchain Technology Overview

هفته گذشته گروه توسعه نرم‌افزاری NYNJA و شرکت AMGOO که در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت دارد، از برنامه خود برای عرضه سیستم‌عامل مجازی NYNJA به صورت از پیش نصب شده روی گوشی‌های هوشمند AMGOO پرده برداشتند. سیستم‌عامل مجازی NYNJA یا همان NYNJA vOS اولین سیستم‌عامل مجازی مبتنی بر بلاک‌چِین به شمار می‌رود که تجارت و ارتباطات را در یک بستر یکپارچه ترکیب نموده است. هدف اصلی این پروژه مشترک ارائه ابزارها و خدمات باکیفیت، قابل اطمینان و امن مبتنی بر بلاک‌چِین در زمینه ارتباطات، کاریابی، تجارت، و تراکنش‌های مالی برای کاربران امریکای لاتین است. افراد جویای کار در این کشورها قادر خواهند بود تا در این بستر با ارائه اطلاعات و مدارک مربوط به مهارت‌ها و تجارب شغلی خود، از فرصت‌های شغلی مختلفی همچون دستیار شخصی، مترجم، متخصص ورود داده‌ها، طراح و گرافیست اطلاع یافته و بهره‌‌مند گردند. موتور کاریابی هوشمند NYNJA با دریافت اطلاعات فرصت‌های شغلی از سوی صاحبان مشاغل و همچنین اطلاعات افراد جویای کار، به صورت خودکار متناسب‌ترین فرصت‌های شغلی را برای هر یک از این کاربران شناسایی و اعلام می‌نماید. این افراد دستمزد خود را در قالب توکن‌های ارز رمزنگاری‌شده NYNJAcoin یا NYN دریافت نموده و می‌توانند از آن‌ برای خرید کالا و خدمات مختلف در اکوسیستم NYNJA یا در هر سیستم دیگری که از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند استفاده کنند. 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا