معرفی ISOCELL HP3- دومین حسگر 200 مگاپیکسلی با کوچک‌ترین اندازه پیکسل در صنعت اسمارت‌فون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/4/5        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حسگر Sensor ، سنسور دوربین Image Sensor ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در روز 23 ژوئن سال جاری میلادی (2 تیر 1401) حدود 10 ماه پس از معرفی سنسور 200 مگاپیکسلی ISOCELL HP1 برای گوشی‌های هوشمند، دومین حسگر دوربین 200 مگاپیکسلی خود را با نام ISOCELL HP3 رونمایی کرده است. اندازه پیکسل‌های این حسگر نسبت به سال گذشته 12 درصد کوچک‌تر است و می‌تواند فضای ماژول دوربین را تا 20 درصد کاهش دهد. همچنین به گفته شرکت کره‌ای، این سنسور با داشتن پیکسل‌های 0.56 میکرونی، کوچک‌ترین نمونه در میان حسگرها به شمار می‌رود. دوربین‌های مجهز به ISOCELL HP3 به لطف الگوریتم جدیدی برای پشته‌سازی عکس‌ها می‌توانند HDR با وضوح بیشتری ارائه دهند و فوکوس خودکار سریع‌تری داشته باشند.

جون‌سئو ییم (JoonSeo Yim) معاون اجرایی گروه کسب‌وکار حسگرها در سامسونگ الکترونیکس درباره محصول جدید می‌گوید: «سامسونگ به طور پیوسته از طریق فناوری پیشتاز سنسورهای با وضوح بالا و کوچک‌ترین اندازه پیکسل خود، در روند بازار سنسورهای تصویری نقش رهبری را ایفا کرده است. سامسونگ تلاش خواهد کرد با [ارائه] ISOCELL HP3، [به عنوان] جدیدترین نمونه ارتقاءیافته 0.56 میکرونی 200 مگاپیکسلی، رزولوشن‌های بسیار بالایی را فراتر از سطوح حرفه‌ای به کاربران دوربین اسمارت‌فون‌ها ارائه دهد».

ISOCELL HP3 یک حسگر دوربین 1/1.4 اینچی با رزولوشن 200 مگاپیکسل است (به این معنا که 200 میلیون پیکسل در یک قالب 1/1.4 اینچی جای گرفته‌اند) و اندازه پیکسل‌های آن به 0.56 میکرون می‌رسد. کوچک‌تر شدن اندازه پیکسل‌ها سبب کاهش 20 درصدی اندازه ماژول دوربین می‌شود و به سازندگان گوشی هوشمند کمک می‌کند تا اسمارت‌فون‌های باریک‌تری تولید کنند. برای مقایسه بهتر است بدانید که نسل قبلی این حسگر یعنی ISOCELL HP1 سنسوری ظاهرا 1/1.22 اینچی با پیکسل‌های 0.64 میکرونی بوده که از نظر فنی نخستین حسگر 200 مگاپیکسلی برای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود، اما تاکنون هیچ اسمارت‌فونی به آن مجهز نشده است.

اگر چه کوچک‌تر شدن اندازه پیکسل سبب جذب نور کمتر و کاهش کیفیت تصویر در محیط‌های با نور کم می‌شود، اما سامسونگ راهکاری برای آن در نظر گرفته است. حسگر جدید به لطف فناوری جدیدی که کمپانی کره‌ای آن راTetra2pixel می‌نامد، می‌تواند با ترکیب 2x2 (یا 4 پیکسل در 1 پیکسل) و کاهش وضوح تصویر به یک‌چهارم، تصاویر 50 مگاپیکسلی را با پیکسل‌های 1.12 میکرونی ثبت کند. به علاوه، این سنسور در محیط‌های بسیار تاریک، با ترکیب 4x4 (یا 16 پیکسل در 1 پیکسل) و کاهش رزولوشن عکس به یک‌شانزدهم، قادر به برداشت تصاویر 12.5 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 2.24 میکرونی خواهد بود.

فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز چهارگانه پیشرفته یا Super-QPD یکی دیگر از ویژگی‌های حسگر جدید به شمار می‌رود. به گفته سامسونگ، هر یک از پیکسل‌های این سنسور، به تنهایی، از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کنند. به این ترتیب که هر خوشه چهارتایی یعنی هر چهار پیکسل مجاور از یک لنز بهره می‌برد که تفاوت فاز را در دو جهت افقی و عمودی تشخیص و بنا بر گزارش‌ها فوکوس خودکار دقیق‌تر و سریع‌تری را ارائه می‌دهد.ISOCELL HP3 همچنین می‌تواند ویدیوهای 8K را با نرخ 30 فریم بر ثانیه و 4K را با سرعت 12 فریم بر ثانیه ثبت کند. در واقع سنسور 200 مگاپیکسلی جدید کمپانی کره‌ای می‌تواند بر خلاف حسگرهای دوربین 108 مگاپیکسلی این شرکت، برداشت ویدئوهای 8K را با کم‌ترین افت در میدان دید ارائه دهد.

جدیدترین سنسور 200 مگاپیکسلی دنیا به نسخه تازه Smart-ISO Pro سامسونگ برای به حداکثر رساندن دامنه پویا مجهز شده که در آن با توجه به نور محیط، اطلاعات حاصل از سه مرحله ISO شامل پایین، متوسط و بالا ترکیب می‌شود تا عملکرد HDR را ارتقاء دهد. همچنین حسگر ISOCELL HP3 می‌تواند تصاویر را در 4 تریلیون رنگ با عمق 14 بیت تولید کند که 64 برابر 68 میلیارد رنگ با عمق 12 بیتی است که نسل قبلی یعنی ISOCELL HP1 می‌تواند پشتیبانی کند.

سامسونگ اعلام کرده که برای ارائه نمونه‌هایی از سنسور ISOCELL HP3 به سازندگان گوشی‌های هوشمند آماده است و انتظار دارد که تولید انبوه این محصول در سال جاری میلادی آغاز شود.

منبع : Samsung