معرفی ISOCELL Viziom 33D حسگر زمان پرواز جدید سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/15        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، زمان پرواز ToF ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ که چندی پیش از چهار حسگر دوربین موبایل با ابعاد پیکسل 0.7 میکرونی رونمایی کرده بود حالا سنسور تازه‌ای را به سبد کالای خود در این کلاس افزوده که ISOCELL Vizion 33D نام دارد و همانطور که از نام آن تا حدودی می‌توان حدس زد یک حسگر سه‌بعدی عمق میدان یا زمان پرواز (ToF) به حساب می‌آید. سامسونگ از توانایی این سنسور در تشخیص عمق میدان برای بهترین تجربه عکاسی و AR/VR یاد می‌کند و آن را با توجه به قابلیت دنبال کردن سوژه‌ها با تأخیر پایین، برای دایره متنوعی از کاربری‌ها از اسکن سه‌بعدی تا اجرای افکت بوکه در فیلم‌برداری مناسب می‌داند. دستیابی به سرعت بالاتر فوکوس خودکار نیز یکی دیگر از کاربری‌های این سنسور است.

ساختار و عملکرد کلی سنسور جدید Vizion 33D سامسونگ با آنچه از یک حسگر ToF عادی سراغ داریم تفاوتی نداشته و در این‌جا نیز از زمان مورد نیاز برای رفت و برگشت یک سیگنال مادون قرمز برای تشخیص آنی اطلاعات عمق سوژه مورد نظر استفاده می‌شود این البته تمامی ماجرا نیست و ویژگی‌های جدیدی در این سنسور در مقایسه با نمونه‌های معمول به چشم می‌خورد. سنسور 1/3.2 اینچی جدید سامسونگ از وضوح 480×640 پیکسل برخوردار بوده و ابعاد پیکسل‌های آن نیز به 7 میکرون می‌رسد.

حسگر Vizion 33D از یک سیستم پیاده‌سازی چهارمرحله‌ای (four tap demodulation system) تشکیل شده که در آن هر پیکسل حاضر در سنسور قادر به دریافت همزمان چهار فاز سیگنال (0، 90، 180 و 270 درجه‌ای) بوده که به حسگر امکان تولید تصویری با اطلاعات عمق میدان تنها در یک فریم سیگنال را می‌دهد این سیستم اختلالات ناشی از حرکت را کاهش داده و با پشتیبانی از برداشت 120 فریم در ثانیه‌ای برای دنبال کردن درست سوژه‌های متحرک شرایط ایده‌آلی را ارائه می‌کند.

دیگر قابلیت ارائه شده در حسگر Vizion 33D امکان تشخیص عمق سوژه‌های داخلی و خارجی از فاصله 20 سانتی‌متری تا 5 متری‌‌ست که با تفکیک آن‌ها از پس‌زمینه با آن‌چه افکت بوکه سه بعدی نامیده می‌شود صورت گرفته و فرایند جداسازی موسوم به حفره عمیق (Deep Trench isolation technology یا DTI) نیز تفکیک پیکسل‌ها را برای پرهیز از اختلال به حداکثر می‌رساند. بدین‌ترتیب با افزایش هرچه بیشتر عمق و دقت تصاویر امکان استفاده از ISOCELL Vizion 33D در سطح جدیدی از کاربری‌های سه‌بعدی از جمله تشخیص و تأیید چهره برای سرویس‌های پرداخت فراهم می‌شود.

دیگر جنبه قابل اشاره در رابطه با سنسور جدید سامسونگ به مصرف انرژی پایین آن باز می‌گردد که به گفته شرکت سازنده، تنها به 400 میلی وات برای هر دو مکانیزم نور مادون قرمز و سنسور ToF نیاز خواهد داشت و بدین‌ترتیب می‌توان بدون نگرانی از مصرف بالای انرژی از ویژگی‌های سه‌بعدی نظیر بازی‌های واقعیت افزوده و بوکه در ویدئو در کل روز استفاده کرد. سامسونگ مصرف انرژی این تراشه برای فرایند فوکوس خودکار (که از نگاه این شرکت قابل جایگزینی با سنسور لیزری دوربین خواهد بود) را نیز بسیار اندک و تنها معادل 200 میلی وات عنوان کرده است.

سامسونگ اطلاعاتی در مورد اولین دیوایس‌های مجهز به این سنسور ارائه نکرده اما با توجه به حضور حسگر ToF در Galaxy S20 Ultra می‌توان نسبت به حضور این دستاورد جدید در نسل بعدی پرچمداران این برند ابراز امیدواری کرد.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا