معرفی قابلیت‌ها و امکانات watchOS 9، جدیدترین پلتفرم اپل واچ

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/3/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واچ او اس watchOS ، پوشیدنی Wearable ، سیستم عامل Operating System ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل روز دوشنبه 6 ژوئن 2022 (16 خرداد 1401) در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) همزمان با رونمایی از iOS 16 و iPadOS 16، از جدیدترین ورژن پلتفرم اپل‌ واچ یعنی watchOS 9 نیز پرده برداشت. در کنار به‌روزرسانی‌های همیشگی – از قبیل واچ‌فیس‌ها و قابلیت‌های ورزشی – امکانات جدیدی نیز به این پلتفرم افزوده شده‌اند از جمله اضافه شدن مراحل خواب، پارامترهای جدید در حوزه دویدن و مدیریت مصرف دارو. جالب است بدانید، ارائه سابقه فیبریلاسیون دهلیزی یا AFib برای اولین بار در watchOS 9 امکان‌پذیر شده است. watchOS 9 ابتدا صرفا در دسترس توسعه‌دهندگان بوده و نخستین ورژن بتای عمومی آن، ماه آینده عرضه می‌شود.

واچ‌فیس‌های جدید

در مجموع 4 واچ‌فیس جدید به watchOS 9 اضافه شده‌اند که عبارتند از Metropolitan ،Playtime ،Lunar و Astronomy. در واچ‌فیس Lunar (قمری)، رابطه بین تقویم میلادی با تقویم قمری – که در بسیاری از فرهنگ‌ها از جمله چینی، اسلامی و عبری کاربرد دارد – به تصویر کشیده می‌شود. واچ‌فیس Playtime (وقت بازی) یک اثر هنری پویاست که منحصر به اپل‌ واچ بوده و با همکاری هنرمند تصویرگر Joi Fulton خلق شده است. Metropolitan (کلان‌شهری) یک واچ‌فیس کلاسیک و نوع-محور (type-driven) است که سبک آن با چرخاندن تاج دیجیتال در اپل‌ واچ تغییر می‌کند. در نهایت می‌رسیم به واچ‌فیس کلاسیک Astronomy (نجوم) که شامل یک نقشه ستارگان جدید و داده‌های مربوط به وضعیت کنونی ابرها می‌شود.

به جز این واچ‌فیس‌های کاملا جدید، برخی واچ‌فیس‌های کنونی watchOS نیز در نسخه جدید به‌روزرسانی شده‌اند؛ به عنوان مثال، واچ‌فیس Portraits در ورژن جدید می‌تواند افکت عمق را روی تصاویری با گربه‌ها، سگ‌ها و مناظر طبیعی برجسته کند. برخی دیگر از واچ‌فیس‌های کلاسیک – مثل Modular ،Modular Compact و X-Large – نیز در watchOS 9 به قابلیت‌هایی نظیر سفارشی‌سازی رنگ‌های پس‌زمینه مجهز شده‌اند.

به‌روزرسانی‌های ورزشی

اپلیکیشن پرطرفدار Workout در نسخه جدید watchOS به‌روزرسانی شده و می‌تواند پارامترها و اطلاعات بیشتری را به نمایش بگذارد. قابلیت Heart Rate Zones نیز می‌تواند بر میزان شدت تمرینات ورزشی نظارت داشته باشد. یکی دیگر از موارد جدیدی که به اپلیکیشن Workout اضافه شده، ویژگی مفیدی تحت عنوان Custom Workouts است که می‌تواند یک جلسه تمرینی ساختاریافته – با فواصل منظم بین ورزش و استراحت – را برای کاربر برنامه‌ریزی کند.

مطمئنا ورزشکاران رشته سه‌گانه از watchOS 9 رضایت خواهند داشت، زیرا قابلیت جدیدی تحت عنوان Multisport به اپلیکیشن Workout اضافه شده که می‌تواند به طور خودکار بین حالت‌های شنا، دوچرخه‌سواری و دو جابه‌جا شود. این کار به لطف سنسورهای حرکتی انجام می‌شود که قادر به تشخیص الگوهای حرکت هستند. جالب است که پس از اتمام هر جلسه تمرین، یک صفحه از خلاصه وضعیت کاربر (با طراحی جدید) در اپلیکیشن Fitness ارائه می‌شود که حاوی جزییات بیشتری از عملکرد ورزشکار بوده و برای تحلیل دقیق‌تر، چارت‌های تعاملی نیز به نمایش درمی‌آیند.

قابلیت‌های جدید برای دوندگان

بدون شک اپل‌ واچ یک ابزار قدرتمند برای علاقه‌مندان به ورزش دو محسوب شده و watchOS 9 با امکانات بیشتر در این زمینه، می‌تواند برای دوندگان بسیار مفید واقع شود. همان طور که در مقدمه هم گفته شد، پارامترهای جدیدی در رشته دو از جمله طول گام‌ها، مدت زمان تماس پاها با زمین و نوسان عمودی (vertical oscillation) به watchOS 9 افزوده شده که می‌تواند جلسه تمرینی یک دونده را غنی‌تر کند.

تک‌تک این پارامترها در خلاصه وضعیت اپلیکیشن Fitness و همچنین در اپلیکیشن Health به نمایش درمی‌آیند. جالب است بدانید، افرادی که غالبا در یک یا چند مسیر می‌دوند، می‌توانند با بهترین رکورد یا رکوردهای پیشین خود رقابت کنند. قابلیت کاربردی دیگری نیز تحت عنوان pacer یا گام‌زننده در watchOS 9 پیش‌بینی شده که سرعت مورد نیاز برای پیمودن مسافت انتخاب شده (یا مدت زمان تخصیص داده شده) را به شما اعلام می‌کند.

بهبود شنا در استخر

به لطف watchOS 9، اپل‌ واچ می‌تواند به طور خودکار تشخیص دهد که شناگر چه زمانی از تخته شنا استفاده می‌کند. همچنین، در نسخه جدید watchOS، شناگران می‌توانند با نمره‌ای موسوم به SWOLF، به میزان بازدهی خود در این ورزش پی ببرند. منظور از نمره SWOLF، تعداد حرکات دست شناگر در ترکیب با مدت زمانی‌ست که طول می‌کشد شناگر یک طول استخر را شنا کند. میانگین نمره SWOLF کاربران در هر ست شنا در بخش خلاصه وضعیت تمرین به نمایش درمی‌آید.

خواب بهتر

با اضافه شدن مراحل خواب به اپلیکیشن Sleep در watchOS 9، کاربر می‌تواند بهتر برای خواب خود برنامه‌ریزی کند. اپل‌ واچ مجهز به watchOS 9 با استفاده از سیگنال‌هایی که از شتاب‌سنج و سنسور ضربان قلب دریافت می‌کند، می‌تواند تشخیص دهد که کاربر در کدام یک از مراحل خواب (REM، میانی یا خواب عمیق) قرار دارد. گفتنی‌ست، کاربر می‌تواند ضمن مشاهده داده‌های مربوط به مراحل مختلف خواب در اپلیکیشن Sleep، اطلاعات جزئی‌تر – از قبیل مدت زمان خواب و همچنین برخی پارامترهای کمّی مثل ضربان قلب و نرخ تنفسی – را در چارت‌های مقایسه‌ای موجود در اپلیکیشن Health (در آیفون) ملاحظه کند.

بررسی سابقه فیبریلاسیون دهلیزی

در حال حاضر اپلیکیشن نوار قلب (ECG) در کنار نوتیفیکیشن مربوط به ریتم قلبی نامنظم در اپل‌ واچ، می‌تواند نشانه‌های احتمالی فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) را شناسایی کند. فیبریلاسیون دهلیزی (در صورتی که درمان‌نشده رها شود) می‌تواند منجر به سکته مغزی شود. پژوهش‌ها حاکی از آن است که مدت زمانی که فرد در حالت فیبریلاسیون دهلیزی سپری می‌کند، ممکن است بر علائم، کیفیت کلی زندگی و خطر عوارض بیماری تأثیرگذار باشد.

تا پیش از این، ردیابی فراوانیِ فیبریلاسیون دهلیزی در طول یک بازه زمانی نسبتا طولانی چندان ساده نبود، اما در watchOS 9، افرادی که به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستند، می‌توانند قابلیتی موسوم به AFib History (سابقه فیبریلاسیون دهلیزی) را فعال کرده و به اطلاعات مهمی دسترسی پیدا کنند؛ مثل تخمین زدن اینکه ریتم قلبی کاربر چند وقت یک‌بار علائم فیبریلاسیون دهلیزی را از خود بروز می‌دهد. دریافت نوتیفیکیشن‌های هفتگی برای پی بردن به میزان فراوانی AFib و مشاهده سابقه‌ای مفصل از این فراوانی در اپلیکیشن Health، از دیگر امکانات جدید watchOS 9 است. ناگفته نماند، در این سابقه، به فاکتورهای مرتبط با سبک زندگی که ممکن است بر AFib مؤثر باشند (مثل خواب، مصرف الکل و انجام ورزش) نیز اشاره می‌شود. لازم به ذکر است که اپل درست پیش از رویداد WWDC اخیر موفق به دریافت تأییدیه 501(k) از سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) برای این ویژگی جدید Afib شده است. این تأییدیه برخلاف تأییدیه کامل (full approval) شرکت‌ها را از ارائه کردن داده‌های اثر بخشی مبتنی بر آزمایش‌های بالینی معاف می‌کند.

جالب است بدانید، کاربر می‌تواند یک فایل PDF حاوی سابقه AFib خود به همراه جزییات و فاکتورهای مرتبط با سبک زندگی‌اش را دانلود کرده و هنگام مراجعه به مراکز درمانی، آن را در اختیار پزشک قرار دهد.

مدیریت داروها

به‌روزرسانی اپلیکیشن Medications در اپل‌ واچ و آیفون، مدیریت و ردیابی داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌های مصرفی کاربران را آسان‌تر کرده و به امکانات مفیدی را در اختیار آنها می‌گذارد، از جمله: ایجاد لیست داروها، تشکیل برنامه زمانی و یادآور برای مصرف دارو و مشاهده اطلاعات دارویی در اپلیکیشن Health. بسته به دستور پزشک، می‌توان برای هر دارو، برنامه زمانی سفارشی معین کرد. بد نیست بدانید، کاربران آمریکایی (در صورت مصرف چند داروی همزمان)، می‌توانند هشدار مرتبط با تداخل این داروها با هم را نیز دریافت کنند.

امنیت

امنیت از مقوله‌های پایه در طراحی و توسعه تمام قابلیت‌ها در دیوایس‌های اپل به شمار می‌رود. چنان‌چه آیفون کاربر با یکی از روش‌های متداول (پسورد، Touch ID یا Face ID) قفل شده باشد، تمام داده‌های مربوط به سلامتی و تناسب اندام کاربر (به جز Medical ID) رمزگذاری می‌شود. هر داده‌‌ مرتبط با اپلیکیشن Health – که در فضای ابری iCloud بک‌آپ گرفته شده باشد – هم در انتقال و هم در سرورهای اپل، رمزگذاری خواهد شد.

سایر به‌روزرسانی‌ها

در ادامه به سایر موارد جدید اضافه شده به watchOS 9 اشاره می‌شود:

- بازطراحی نوتیفیکیشن‌ها

- پشتیبانی از اپلیکیشن Home در قسمت Family Setup

- به‌روزرسانی قابلیت Quick Actions (اقدامات سریع)

- قابلیت Apple Watch Monitoring برای کنترل اپل‌ واچ از طریق ویژگی‌های کمکی در آیفون

- پشتیبانی از زبان‌های فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی، پرتغالی (برزیل) و اسپانیایی در صفحه کلید اپل‌ واچ سری 7

در پایان لازم به ذکر است، watchOS 9 با اپل‌ واچ سری 4 و بالاتر جفت شده با آیفون 8 و بالاتر مجهز به iOS 16 سازگاری دارد. به عبارت دیگر، اپل‌ واچ سری 3 و قبل از آن، به watchOS 9 آپدیت نمی‌شوند. ناگفته نماند، نسخه نهایی watchOS 9 در پاییز امسال با اپل‌ واچ سری 8 عرضه می‌شود.

منبع : Apple