معرفی MARQ Commander – ساعت هوشمند جدید گارمین با قابلیت‌های نظامی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/7/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، پوشیدنی Wearable ، گارمین Garmin
واحد خبر mobile.ir : حدود 6 ماه پیش بود که کمپانی گارمین از 5 ساعت جدید در سری MARQ رونمایی کرد. هدف از طراحی این ساعت‌ها آن بود که شکاف ایجادشده بین ساعت‌های شکیل ساخت شرکت‌های معروفی مثل امگا یا TAG Heuer و ساعت‌های هوشمند – که بیشتر از شکل و ظاهر، به امکانات می‌پردازند – کمتر شود. از نامگذاری این پنج مدل (Expedition ،Captain ،Driver ،Aviator و Athlete) مشخص است که هر کدام برای یک فعالیت خاص طراحی شده‌اند (خلبانی، رانندگی، دریانوردی، سفرهای طولانی و ورزش). حال، کمپانی آمریکایی گارمین در روز سه‌شنبه 1 اکتبر 2019 (9 مهر 1398) از تولید ششمین ساعت در این سری با نام MARQ Commander خبر داده است.

از نام و مشخصات Commander واضح است که این ساعت هوشمند برای استفاده در صنعت نظامی (و یا حداقل برای کسانی که به فعالیت‌های نظامی علاقه‌مندند) طراحی شده است. بدنه سبک این ساعت از جنس تیتانیوم با روکش کربن بوده و دکمه‌های آج‌دار آن، کار کردن با دستگاه را آسان‌تر می‌کند. طبق ادعای شرکت سازنده، پوشش یاقوت کبود خمیده روی نمایشگر (که پروسه ساختش تحت گرما و فشار فراوان طی شده) علاوه بر استحکام بالا، مانع از بازتاب نور می‌شود. حلقه ساعت – که شعاعی معادل 46 میلی‌متر دارد – امکان نمایش ساعت هماهنگ جهانی (UTC) را فراهم می‌کند. جالب است بدانید، همان بند ژاکارد نایلونی مقاوم Jacquard-Weave که در ساعت Captain شاهد آن بودیم، در ساخت Commander نیز به کار رفته است. البته به لطف راه‌حلی که گارمین آن را QuickFit می‌نامد، خیلی راحت می‌توان این بند را با بندهای دلخواه دیگر تعویض نمود.

نمایشگر همیشه روشن Commander، ضمن خوانش مناسب زیر نور آفتاب، به گونه‌ای ساخته شده که با تجهیزات دید در شب بدون ایجاد بازتابش نور (که در موقیت‌های نظامی مشکل‌ساز خواهد بود) سازگاری داشته باشد. قابلیتی جدید موسوم به kill switch در این ساعت در نظر گرفته شده که با فعال کردن آن می‌توان حافظه را پاک کرد. ویژگی جالب دیگر، حالتی به نام stealth mode یا "حالت نهان" است که ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی را متوقف کرده و ارتباطات بی‌سیمِ ساعت را غیرفعال می‌کند.

ساعت Commander می‌تواند مختصات GPS را به دو شکل مختلف ارائه کند. علاوه بر GPS، برای درک بهتر از موقعیت مکانی و مسیریابی، نقشه‌های توپوگرافی نیز به طور پیش‌فرض در این ساعت گنجانده شده‌اند. ارتفاع‌سنج فشاری و قطب‌نما نیز از جمله امکانات این ساعت است که در امور نظامی کاربرد فراوان دارد. نکته جالب دیگر، قابلیت Jumpmaster است که برنامه‌ریزی برای عملیات‌های هوابرد را آسان‌تر می‌کند که از جمله آن می‌توان به عملیات‌های HAHO (پرش در ارتفاع بالا و باز شدن چتر در ارتفاع بالا) و HALO (پرش در ارتفاع بالا و باز شدن چتر در ارتفاع پایین) و Static (ایستا) اشاره کرد.

جدای از این همه قابلیت نظامی، Commander در وهله اول یک ساعت هوشمند محسوب شده و بسیاری از ویژگی‌های مورد انتظار یک اسمارت‌واچ را احراز می‌کند. حافظه داخلی برای ذخیره‌سازی موسیقی، جفت شدن با گوشی هوشمند و نمایش نوتیفیکیشن‌های آن و همچنین قابلیت Garmin Pay (که پرداخت‌های تماسی را ممکن می‌کند) از جمله این ویژگی‌ها هستند. مثل بسیاری از ساعت‌های هوشمند معروف، Commander نیز از لحاظ امکانات ورزشی چیزی کم ندارد. سنسور ضربان قلب، سنسور اندازه‌گیری اکسیژن و ردیابی انواع فعالیت‌های ورزشی در این ساعت پیش‌بینی شده‌اند. ناگفته نماند، سیستم‌عامل اختصاصی گارمین در این ساعت، با اندروید و iOS سازگار است.

باتری ساعت Commander در حالت اسمارت‌واچ می‌تواند 12 روز دوام بیاورد. عمر باتری در صورت فعال بودن GPS به 28 ساعت و در حالت UltraTrac به 48 ساعت کاهش می‌یابد. اگر کاربر در عین فعال کردن GPS به موسیقی هم گوش کند، باتری تنها 9 ساعت دوام خواهد داشت. Commander در رنگ مشکی مات طراحی شده و هم‌اکنون می‌توان آن را سفارش داد. قیمت این محصول 1,950 دلار بوده و با این حساب، حتی از ساعت Athlete (با قیمت 1,500 دلار) هم گران‌تر است.

با تمام این توصیفات، آیا این ساعت را روی مچ دست نظامیان خواهیم دید؟ هنوز نمی‌توان با قطعیت به این سؤال جواب داد. اسم ساعت (Commander به معنی فرمانده) و امکانات منحصر‌به‌فرد آن، حاکی از آن است که این ساعت در نظامی‌گری به کار می‌آید. اما وقتی از کمپانی سازنده در این زمینه سؤال شد، گارمین تأیید نمی‌کرد که ساعت Commander به طور اختصاصی برای این قشر ساخته شده باشد. البته این کمپانی اذعان کرد که حالت نهان (stealth) در برخی موقعیت‌های خاص نظامی کارگشا خواهد بود، زیرا ارتباطات بی‌سیم می‌تواند اطلاعات حساسی (مثل موقعیت افراد) را در عملیات‌ها و مانورها بر ملا کند. به باور برخی کارشناسان، بعید است که دستگاه‌های نظامی بخواهند این ساعت را به صورت عمده برای نیروهای خود سفارش دهند.

منبع : Garmin