گزارش گارمین از تغییر عادات ورزشی مردم دنیا در دوران قرنطینه کرونا

نمایش خبر

تاریخ : 1399/2/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گارمین Garmin ، آمار Statistics ، کروناویروس Coronavirus ، کووید-19 COVID-19
واحد خبر mobile.ir : تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا، هم‌اکنون بیش از یک چهارم جمعیت دنیا خانه‌نشین شده‌اند. شاید در ابتدا تصور کنید، قرنطینه موجب کاهش شدید فعالیت‌های ورزشی مردم شده باشد، اما طبق گزارشی که به‌تازگی از سوی گارمین منتشر شده، مردم دنیا تمایل چندانی به نشستن روی مبل و بد شکل شدن اندام‌هایشان ندارند. ظاهرا مردم، حتی در شرایط خانه‌نشینی اجباری نیز، دست از فعالیت‌های ورزشی نکشیده‌اند. عادت‌های ما به شکل چشم‌گیری دستخوش تغییر شده و به جای رفتن به باشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی، مجبوریم ورزش‌های خانگی را در پیش گرفته و از فرصت به دست‌آمده برای تمرین در خانه (بر اساس دستورالعمل‌های دولت‌ها) به بهترین نحو استفاده کنیم.

داده‌های به دست آمده از ساعت‌ها و پوشیدنی‌های گارمین، نشان می‌دهد که چگونه زندگی این روزهای ما دچار تغییر شده است. این داده‌ها مربوط به ماه مارچ 2020 بوده و برای درک بهتر موضوع، گارمین با ارائه نمودارها و تحلیل آنها، این داده‌ها را با داده‌های مربوط به مارچ 2019 مقایسه کرده تا تأثیر قرنطینه ناشی از COVID-19 آشکارتر شود. علی‌رغم توقف رویه همیشگیِ برنامه‌های ورزشی، مشاهده می‌شود که مردم فعالیت‌های دیگری را جایگزین آن کرده‌اند. در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین یافته‌های گزارش اخیر گارمین.

کاهش پیاده‌روی و فعالیت

جای تعجب ندارد که تعداد گام‌های روزانه‌ای که در طول مارچ 2020 در دیوایس‌های گارمین ثبت شده، افت قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. این افت، نه تنها در ایالات متحده، بلکه در سراسر جهان مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است، میانگین گام‌های ثبت شده در دیوایس‌های گارمین، از 8,700 گام در ابتدای مارچ، به 7,700 گام در انتهای آن کاهش یافته است.

متوسط قدم‌های روزانه در مارچ 2020 (آبی آمار جهانی، خط‌چین آمار آمریکا)

افزایش تمرینات مرتبط با پیاده‌روی

طبق داده‌های گزارش گارمین، در تمریناتی که با عنوان "پیاده‌روی" نشان‌دار شده‌اند، افزایش چشم‌گیری دیده شده است. اوج گرفتن چنین تمریناتی – به ویژه پس از سفت و سخت شدن قوانین قرنطینه از حوالی بیستم مارچ – کاملا مشخص است، تا جایی که در 31 مارچ 2020، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تا 40 درصد بیشتر شده است. این پدیده نشان می‌دهد مردم از زمان تمرین خود لذت برده و مصممند که آن را جزو برنامه ورزشی خود به حساب بیاورند.

درصد تغییرات در سطح فعالیت‌های مرتبط با پیاده‌روی در مارچ 2019 و مارچ 2020

وقتی که ورزش در خانه از ورزش در باشگاه‌ها پیشی می‌گیرد

گزارش گارمین حاکی از آن است که در مارچ 2020، ردیابی ورزش‌های هوازی از سوی کاربران، تا 150 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است. این امر در نتیجه گرایش مردم به ورزش در منزل، کلاس‌های HIIT (تمرین‌های بدنی تناوبی تنشی) و تمرین‌های مشابه است. نکته دیگر آنکه، همان طور که در نمودار مشاهده می‌شود، میزان فعالیت در مارچ 2020 رو به افزایش است، در حالی که در مارچ 2019، نمودار تقریبا ثابت مانده و رشدی ندارد. ناگفته نماند، ردیابی تمرینات یوگا از سوی کابران نیز در مارچ 2020، در مقایسه با مارچ 2019، تا 50 درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات در سطح فعالیت‌های هوازی در مارچ 2019 و مارچ 2020

رشد تمرینات مجازی

نکته قابل‌توجه دیگر در گزارش گارمین، رشد فوق‌العاده در زمینه تمرینات ورزشیِ مجازی است. گرایش افراد به ورزش‌های مجازی در رشته‌های دوچرخه‌سواری و دو – با استفاده از سرویس‌هایی مثل Peloton و Zwift – افزایش داشته است (رشد 63 درصدی گرایش به دوچرخه‌سواریِ مجازی، بسیار قابل‌توجه است). نمودار مربوط به سال قبل، نشان می‌دهد بهتر شدن وضعیت آب‌وهوا مردم را به ورزش در محیط‌های باز ترغیب کرده و لذا با نزدیک شدن به روزهای پایانی مارچ 2019، آمار استفاده از سرویس‌های ورزش‌های مجازی توسط کاربران پایین‌تر آمده است.

درصد تغییرات در سطح فعالیت دوچرخه‌سواری مجازی در مارچ 2019 و مارچ 2020

اما تأثیر بسته شدن باشگاه‌های ورزشی را می‌توان در داده‌های گارمین یافت؛ طبق این داده‌ها، میزان ردیابیِ دویدن روی تردمیل توسط کاربران طی مارچ 2020، به شدت افت داشته است.

حرف آخر

هیچ‌یک از این داده‌ها خیلی غافل‌گیرکننده نیست، اما صرف مشاهده اینکه چنین رفتاری در بین جمعیت کاربران بروز پیدا می‌کند، جالب به نظر می‌رسد. می‌دانیم که سرانجام روزی قرنطینه تمام می‌شود، اما این دوران می‌تواند برای شیوه تمرین‌های ورزشی ما، یک نقطه عطف باشد. بعید نیست برخی از تغییراتی که طی این دوره در عادت‌های ورزشی مردم ایجاد می‌شود، همیشه با آنها بماند.

منبع : Garmin


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا