گزارش IDC از بازار تبلت و کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم 2021 – خداحافظی با دوران اوج

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، تبلت Tablet ، کروم بوک Chromebook ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، اچ پی HP ، ایسر Acer ، دل Dell ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo
واحد خبر mobile.ir : شیوع همه‌گیری کرونا در یک سال و نیم گذشته اوضاع را به هم ریخت و شرایط بسیار بدی را به دنیا تحمیل کرد. اما برخی صنایع به طور ناباورانه‌ای از شرایط به وجود آمده سود بردند از جمله بازار تبلت و PC. تا سال 2019 بازار تبلت و PC اغلب روندی نزولی را طی می‌کرد، تا جایی که تصور می‌شد این محصولات نفس‌های آخر خود را می‌کشند. اما به دنبال تعطیلی ادارات و مدارس، مقوله‌هایی مثل دورکاری و یادگیری از راه دور جای خود را در زندگی روزمره افراد باز کرد و متعاقبا شاهد آن بودیم که تقاضا برای خرید دیوایس‌هایی مثل تبلت و کروم‌بوک به شکل چشمگیری بالا رفت، به طوری که طبق گزارش Canalys، عرضه تبلت در سه‌ماهه چهارم 2020 به بالاترین میزان خود تا کنون رسید.

با تمام این اوصاف و بدیهی بودن بازگشت دنیا به وضعیت عادی، قرار نبود تبلت و کروم‌بوک روند رو به رشد خود ادامه دهند. شواهد حاکی از آن است که با رفع محدودیت‌ها، تقاضا برای خرید محصولاتی از قبیل تبلت و کروم‌بوک مجددا رو به کاهش گذاشته و این می‌تواند آغازی بر پایان روزگار خوش آنها باشد. در تأیید آنچه گفته شد، بد نیست استناد کنیم به گزارشی که روز دوشنبه 1 نوامبر 2021 (10 آبان 1400) از سوی مرجع معتبری مثل IDC منتشر شد. طبق این گزارش، پس از پشت سر گذاشتن 5 فصل رشد پیاپی، بازار تبلت‌ها و کروم‌بوک‌ها سرانجام دچار افت شد. ناگفته نماند، منظور IDC از کروم‌بوک، نوت‌بوک‌هایی‌ست که سیستم‌عامل آنها Chrome OS است.

داده‌های گزارش IDC حاکی از آن است که طی سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی در مجموع 6.5 میلیون دستگاه کروم‌بوک وارد بازار جهانی شده که در مقایسه با عرضه 9.2 میلیون دستگاه کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم 2020، حدود 30 درصد افت داشته است. عرضه تبلت‌ها در فصل اخیر نیز با افت سالانه 9.4 درصدی به 42.3 میلیون دستگاه کاهش یافت. به گفته کارشناسان IDC، یکی از مهم‌ترین علت‌های افت در هر دو بازار آن است که کاهش محدودیت‌های کرونا در بسیاری از کشورها موجب شده تا مصرف‌کنندگان ترجیح دهند به جای خرید تبلت و کروم‌بوک، پول خود را برای خرید سایر محصولات هزینه کنند. البته علت دیگر این افت را می‌توان به زمان مقایسه نیز نسبت داد. نباید فراموش کنیم، عرضه محصولاتی مثل تبلت و کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم سال 2020 به اوج خود رسیده بود و طبیعی‌ست که مقایسه عرضه کنونی با عرضه در آن مقطع، با افت همراه خواهد بود.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه سوم سال 2021 (عرضه به میلیون عدد)

کمپانی اپل با عرضه 14.7 میلیون تبلت در سه‌ماهه اخیر، 34.6 درصد از بازار جهانی این محصول را در دست داشته و همچنان تولیدکننده شماره یک تبلت در دنیا محسوب می‌شود. جالب است بدانید، علی‌رغم افت بازار جهانی، عرضه آی‌پدهای اپل در فصل اخیر، 700 هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و این شرکت، همراه با لنوو، تنها برندهایی هستند که در این زمینه رشد داشته‌اند. پس از اپل، شرکت‌های سامسونگ، آمازون، لنوو و هواوی به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم را از آن خود کرده‌اند.

طبق داده‌های IDC، باید لنوو را بزرگ‌ترین عرضه‌کننده کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم 2021 نامید. این کمپانی با تولید 1.5 میلیون دستگاه کروم‌بوک و کسب 23.1 درصد از این بازار، در جایگاه نخست قرار می‌گیرد. Acer – نزدیک‌ترین دنبال‌کننده لنوو – با عرضه 1.4 میلیون کروم‌بوک، با فاصله کمی در رتبه دوم می‌ایستد. Dell، اچ‌پی و سامسونگ نیز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم سال 2021 (عرضه به میلیون عدد)

آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، تحلیلگر ارشد IDC، در رابطه با وضعیت بازار تبلت‌ها و کروم‌بوک‌ها در آینده نزدیک می‌گوید: «در سال 2020 بسیاری از مدارس و دولت‌ها بودجه زیادی را صرف تهیه دیوایس‌هایی برای یادگیری از راه دور کرده و حتی مصرف‌کنندگان نیز با هدف یادگیری، به خرید بی‌محابای این دسته از دیوایس‌ها روی آوردند. در نتیجه، انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت در بازار آموزش با اشباع مواجه شویم.» به گفته ناتاراج، این امر می‌تواند مستقیما بر بازار کروم‌بوک‌ها و تبلت‌ها تأثیرگذار باشد. این تأثیر به ویژه در بازارهای توسعه‌یافته (نظیر آمریکا و اروپای غربی)، به دلیل حجم بالای دیوایس‌های خریده شده در فصل‌های قبل، مشهودتر خواهد بود.

البته اوضاع در بازارهای نوظهور متفاوت خواهد بود. به گفته ناتاراج، عرضه کروم‌بوک در بازارهای نوظهوری مثل آسیا/اقیانوسیه (به جز چین و ژاپن)، آمریکای لاتین، خاور میانه و آفریقا همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. هرچند باید به این نکته توجه داشته باشیم که فروش در این مناطق کمتر از 13 درصد از مجموع فروش کروم‌بوک را تشکیل داده و لذا هر اندازه هم که بازار کروم‌بوک در این مناطق گرم باشد، نمی‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر بازار جهانی داشته باشد.

سال گذشته، فروش تبلت‌ها به دلایل زیادی با رشد همراه شد. به گفته کارشناسان IDC این دلایل عبارتند از تنوع کاربری بالا، کمبود قطعات در صنعت تولید PC و قیمت نسبتا پایین‌تر این محصولات. علی‌رغم کاهش تقاضا برای خرید تبلت، پیش‌بینی می‌شود استفاده تجاری از این محصول در بخش‌هایی مثل صنایع لجستیک، بهداشت و درمان و همچنین بانک‌ها همچنان ادامه داشته باشد زیرا کرونا روند انجام کار در بسیاری از این بخش‌ها را به گونه‌ای تغییر داده که بدون وجود این دیوایس‌ها کار پیش نمی‌رود.

درست است که عمده افت بازار تبلت و کروم‌بوک ناشی از کاهش تقاضا برای خرید این محصولات است، اما جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر پژوهشی IDC، بر این باور است که عرضه محدود نیز یکی دیگر از فاکتورهایی‌ست که در رقم خوردن این افت بی‌تأثیر نبوده است. به گفته وی، ترکیب این دو عامل می‌تواند فرصت مناسبی را برای سازندگان PC ایجاد کند، زیرا قطعات مشترک، ظرفیت تولید و امکان حمل‌ونقل می‌تواند به نفع تولید دیوایس‌های دیگری (مثل نوت‌بوک‌های ویندوزی یا شاید PCهای گیمینگ) به کار گرفته شود.

در پایان لازم به ذکر است، تولیدکنندگان تبلت قبلا بارها و بارها افت عرضه این محصول را تجربه کرده‌اند و لذا انتظار می‌رود خیلی راحت با کاهش مجدد تقاضا برای خرید تبلت کنار بیایند. اما در این میان شاید این خبر بیش از همه برای گوگل ناگوار باشد، زیرا این شرکت با راه‌اندازی پروژه اندروید 12L، قصد دارد اندروید را برای تبلت‌ها، گوشی‌های تاشو و حتی کروم‌بوک‌ها بهینه‌سازی کند تا کار با اندروید در دیوایس‌های صفحه بزرگ راحت‌تر شود.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا