حضور احتمالی پردازنده‌های مدیاتک در Galaxy S22 FE و سری گلکسی S23؛ گامی هیجان‌انگیز یا عقب‌گردی بزرگ؟

نمایش خبر

تاریخ : 1401/1/22        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : مدیاتک MediaTek ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : خبری که در روز چهارشنبه 6 آوریل 2022 در رسانه کره‌ای Bisiness Korea منتشر شد از حضور احتمالی پردازنده‌های مدیاتک در خط تولید بعضی از محصولات پیشرفته سامسونگ خبر می‌دهد که در صورت تحقق، اتفاق بزرگی در دنیای موبایل به حساب می‌آید. پردازنده‌های مدیاتک البته تا به امروز در چندین گوشی سامسونگ از جمله گلکسی A22 و A22 5G، گلکسی A32 5G و این اواخر گلکسی M53 5G‌ به‌کار گرفته شده‌اند اما حضور آن‌ها در یک گوشی پیشرفته‌تر و به‌طور مشخص نسل بعدی گوشی‌های Fan Edition یعنی Galaxy S22 FE اتفاقی بی‌نظیر و جالب توجه خواهد بود و از آن نیز جالب‌تر زمزمه‌هایی مبنی بر به‌کارگیری چیپ‌های پرچمدار مدیاتک در پرچمداران Galaxy S23 است!

خانواده کوچک میانی‌های پیشرفته FE یا Fan Edition سامسونگ با کنار گذاشتن Galaxy Note FE (که در تابستان 2017 به‌عنوان نسخه ایمن‌سازی شده‌ای از گوشی بحث‌برانگیز Galaxy Note7 معرفی شد)، در مفهوم امروزی آن نخستین بار در سپتامبر 2020 در قالب دو گوشی Galaxy S20 FE و Galaxy S20 FE 5G متولد شد که با ارائه بخش بزرگی از امکانات پرچمداران سری S20 با قیمتی مناسب‌تر و رقابتی‌تر، به لیست گوشی‌های محبوب و پر فروش سامسونگ راه یافتند. Galaxy S21 FE نیز با وجود تأخیر فراوان در معرفی و ارائه به بازار همچنان میان‌رده پیشرفته و قابل‌قبولی به‌نظر می‌رسد که حداقل در مقایسه با سری S22 قیمت معقول و امکانات مناسبی را عرضه می‌کند.

Samsung Galaxy S20 FE

S21 FE که در حال حاضر با قیمتی کم‌تر از 600 دلار به‌فروش می‌رسد به بدنه‌ای مستحکم با طراحی مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و خاک، پردازنده مدرن 5 نانومتری، دوربین‌های با کیفیت، یک نمایشگر 120 هرتزی AMOLED،‌ یک باتری نسبتا حجیم، و شارژ وایرلس مجهز است که با وجود یافتن رقبایی برای آن در میان سازندگان چینی، حداقل در سبد کالای خود سامسونگ نمونه مشابهی برای آن در این قیمت دیده نمی‌شود! S21 FE (و پیش از آن S20 FE) بدین‌ترتیب موفق به ارائه بسیاری از مشخصات اصلی گوشی‌های پرچمدار با قیمتی کاملا ارزان‌تر و رقابتی‌تر شده و با وجود دیرکردی که عملا در افت محبوبیت بی‌تأثیر نبود هنوز فروش بالایی را تجربه می‌کند.

این محبوبیت بالا، سامسونگ را بیش از پیش بر ادامه این مسیر و آماده‌سازی هرچه سریع‌تر نسل بعدی این گوشی مصمم ساخته است؛ S22 FE اما در صورت صحت گزارش منتشر شده در رسانه‌های کره‌ای یک تفاوت بزرگ با دو نسل قبلی آن داشته و در بازارهای آسیایی از چیپ‌ست‌های مدرن شرکت تایوانی مدیاتک استفاده خواهد کرد؛ امری‌‌که ظاهرا یک منبع داخلی مدیاتک نیز با تأیید این نکته که سامسونگ از پلتفرم Dimensity برای گوشی‌های پیشرفته بعدی این شرکت استفاده خواهد کرد، بر آن صحه گذاشته است.

Samsung Galaxy S21 FE

سامسونگ همانطور که اشاره شد در دو سه سال گذشته از پردازنده‌های مدیاتک در برخی محصولات خود استفاده کرده اما این استفاده هیچ‌گاه از سطح پایین و میانی فراتر نرفته است و تصمیم جدید سامسونگ در صورت اجرایی شدن نه‌تنها نشان از تغییر رویه‌ای بزرگ در خود سامسونگ دارد بلکه از پیشرفت چشمگیر مدیاتک در بازار به‌شدت رقابتی پردازنده‌ها نیز سخن می‌گوید. اوج‌گیری مدیاتک با معرفی پردازنده‌های 5G میان‌رده دیمنسیتی در نوامبر 2019 آغاز شد و پس از معرفی مدل ابتدایی Dimensity 1000، مدل‌های متعدد دیگری از Dimensity 800 و Dimensity 820 تا Dimensity 720 و Dimensity 700 در دسترس قرار گرفتند که با قیمت مناسب، مشخصات مطلوب و برخورداری از قابلیت 5G حضور پر رنگی را به‌خصوص در گوشی‌های چینی تجربه کردند. مدیاتک اما آرام‌آرام از رده پایین بازار فراتر رفته و در ژانویه 2021 با معرفی Dimensity 1200 به رقابت در سطح بالای رده میانی بازار پرداخت و عاقبت با رونمایی از Dimensity 9000 5G نه‌تنها عنوان اولین پروسسور 4 نانومتری بازار با هسته‌های X2 و Cortex-A710 را به‌نام خود ثبت کرد بلکه در رقابتی شانه به شانه با چیپ پرچمدار Snapdragon 8 Gen 1، در برخی از موارد از آن نیز فراتر رفته است.

از سوی دیگر خبرهای به‌گوش رسیده از بخش پردازشی سامسونگ چندان خوشایند نبوده و جدا از نارضایتی کوالکام از روند تولید پروسسور Snapdragon 8 Gen 1 (که ظاهرا به اتمام همکاری غول آمریکایی با سامسونگ و سپردن وظیفه ساخت نسل بعدی این پردازنده به TSMC شده است)، انتشار گزارش‌هایی از احتمال دستکاری عمدی نتایج بازدهی چیپ‌های 4 و 5 نانومتری سامسونگ نیز شرایط دشواری را برای فاندری سامسونگ رقم زده است. از جمله دیگر مشکلات دائمی سامسونگ به‌خصوص در طی یکی دو سال گذشته تفاوت عملکرد پردازنده‌های Exynos این شرکت در مقایسه با نمونه‌های هم‌طراز آن‌ها در مجموعه کوالکام است که همزمان در یک گوشی یکسان اما با توزیع جغرافیایی متفاوت قرار می‌گرفتند. یک مثال مشهود در این زمینه، پرفورمنس پایین‌تر چیپ Exynos 2100‌ در مقایسه با Snapdragon 888 است که هر دو در گوشی‌های Galaxy S21 (برای مناطق جغرافیایی مختلف) حضور داشتند و به بحث‌های داغی در این زمینه دامن زدند. این موضوع ظاهرا یکی از دلائل اصلی تصمیم سامسونگ در استفاده از پروسسور کوالکام در سری Galaxy S22 در مناطقی‌ست که تا به‌امروز همواره از چیپ‌های Exynos استفاده می‌کردند.

در این شرایط حضور یک پروسسور پیشرفته مدیاتک در Galaxy S22 FE (که به احتمال فراوان چیپ‌ست پرچمدار Dimensity 9000 خواهد بود) از بسیاری از جهات کاملا هیجان‌انگیز به‌‌نظر می‌رسد. در وهله نخست تنها یک نگاه کوتاه به آرایش هسته‌های پردازشی این چیپ‌ست 4 نانومتری برای انتقال این هیجان کافی خواهد بود؛ Dimensity 9000 5G با یک هسته 3.05 گیگاهرتزی Cortex-X2 در بالاترین سطح ارائه می‌شود و سه هسته میانی 2.85 گیگاهرتزی Cortex-A710 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی A510 در پایین‌ترین سطح آن را در این مسیر یاری می‌کنند. این آرایش دقیقا مشابه Snapdragon 8 Gen 1 بوده و در مورد هسته‌های پیشرفته‌تر، فرکانس بالاتری را نیز ارائه می‌کند. در بخش گرافیکی با این‌که ظاهرا Adreno 730 حاضر در Snapdragon 8 Gen 1 عملکرد بهتری نسبت به گرافیک 10 هسته‌ای Mali-G710 دارد اما این اختلاف چندان بزرگ نبوده و توان بالایی را در اختیار S22 FE قرار خواهد داد.

از جمله دیگر نکات مثبت ناشی از حضور احتمالی یک پروسسور پیشرفته مدیاتک در ساختار Galaxy S22 FE مسئله کنترل دما و تولید حرارت است؛ امری‌که با وجود بستگی مستقیم به سیستم دفع حرارت داخلی دستگاه، به نوع پردازنده و طراحی آن نیز بی‌ارتباط نیست. برای مثال می‌توان به تولید حرارت بیش‌تر در هسته‌های کاستوم Mongoose سامسونگ در مقایسه با همتایان عادی Arm آن‌ها در سال‌های گذشته اشاره کرد که در نهایت سامسونگ را در Exynos 2100‌ به‌کنار گذاشتن رویه معمول خود و استفاده از هسته‌های عادی Arm وا داشت. پردازنده‌های مدیاتک در سطح میانی و پیشرفته از عملکرد قابل‌قبول و پذیرفته‌شده‌ای در زمینه کنترل حرارت برخوردار بوده و از افت عملکرد و آن‌چه throttling خوانده می‌شود چندان در آن‌ها خبری نیست. بدین‌ترتیب در هر دو بخش پردازشی و گرافیکی و حین انجام بازی‌های پیشرفته در S22 FE احتمالا با شرایط بهتری نسبت به گذشته روبرو خواهیم شد.

در نهایت به‌عنوان یک نکته مثبت دیگر در پس این ماجرا باید به رده قیمتی پردازنده‌های مدیاتک اشاره کرد که در مقایسه با پرچمداران اسنپ‌دراگون کوالکام همواره ارزان‌تر بوده و این امر شاید در قیمت تمام‌شده دستگاه نیز به نفع کاربران نهایی تمام شود.

حضور یک چیپ‌ست مدیاتک در Galaxy S22 FE‌ یک نکته منفی البته نچندان مهم را نیز در پی خواهد شد جایی‌که پروسسورهای این شرکت حتی در پیشرفته‌ترین نوع آن‌ها نیز (حداقل تا به امروز) امکان دسترسی به شبکه 5G پر سرعت mmWave را نداشته و اتصال آن‌ها به 5G‌ از طریق شبکه کندتر اما گسترده‌تر sub-6GHz انجام می‌شود. این موضوع ارائه گوشی‌های مجهز به این چیپ‌ست‌ها را به بازار آمریکا یعنی محل جولان اصلی شبکه‌های نسل پنجمی mmWave با محدودیت روبرو می‌سازد و بار دیگر لزوم به‌کارگیری چیپ‌های کوالکام را یادآور می‌شود.

در حالی‌که برخی منابع خبری، استفاده از پردازنده‌های مدیاتک را محدود به سری FE ندانسته و از حضور قریب‌الوقوع آن‌ها در پرچمداران S23 نیز سخن می‌گویند، سرنوشت پردازنده‌های Exynos و چگونگی ادامه حیات آن‌ها در سال‌های پیش رو سوال مهم دیگری را در این زمینه مطرح می‌کند که TM Roh ریاست بخش موبایل سامسونگ (به‌نقل از رسانه کره‌ای iNews24) ظاهرا در پاسخ به سوالی در مورد شرایط فعلی بخش پردازشی سامسونگ این‌گونه به آن پاسخ داده است:‌ «سامسونگ یک پردازنده منحصر به فرد برای [گوشی‌های] Galaxy خواهد ساخت.» ریاست بخش موبایل سامسونگ اطلاعات دیگری در مورد این «پردازنده یونیک» ارائه نکرده اما این اظهارنظر احتمالا به‌معنای بازگشت سامسونگ به عرصه تولید پردازنده و رقابت در بالاترین سطح بازار در آینده نزدیک خواهد بود تا آن روز اما هنوز می‌توان احتمال حضور چیپ‌ست‌های پیشرفته مدیاتک در یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های فعلی بازار را به فال نیک گرفت.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا