نگاهی به ارزان‌ترین و ارزشمندترین گوشی‌های 4G بازار – بهترین انتخاب‌های اقتصادی

نمایش خبر

تاریخ : 1401/1/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، نسل چهارم 4G ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، موتورولا Motorola ، شیائومی Xiaomi ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : از حضور نخستین گوشی‌های 5G در بازار حالا چندین سال می‌گذرد و این نسل جدید ارتباطات موبایلی نه‌تنها در پرچمداران مدرن و میان‌رده‌های پیشرفته بلکه در طیف وسیعی از گوشی‌های ارزان رده‌پایین نیز حضور پیدا کرده است. گوشی‌های ارزان‌قیمت 5G اما اغلب در بخش‌های مهمی مثل صفحه‌نمایش یا دوربین با ضعف روبرو بوده و حتی در برخی موارد نسبت به نسخه‌های هم‌نام 4G خود در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرند. در این شرایط تهیه یک گوشی نسل چهارمی هنوز توجیه‌پذیر بوده و صرفه اقتصادی آن را نیز نمی‌توان از نظر دور کرد. در مقاله پیش رو ضمن معرفی برخی از بهترین و ارزشمندترین گوشی‌های ارزان‌قیمت 4G، با نقاط ضعف و قوت هریک آشنا می‌شویم.

معیار انتخاب گوشی‌های 4G حاضر در این لیست رده قیمتی نزدیک به 3 تا حوالی 5 میلیون تومان آن‌هاست که رده محبوبی در میان بسیاری از خریداران گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. گوشی‌های حاضر در این کلاس قیمتی طبیعتا بیش از 12 انتخابی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود اما در این مطلب سعی شده تا به برخی از پر مخاطب‌ترین آن‌ها پرداخته شود. گوشی‌های این مطلب به‌ترتیب قیمت از ارزان‌ترین تا گران‌ترین مرتب شده‌اند اما این توضیح مهم به‌نظر می‌رسد که با وجود آن‌‌که برخی از این گوشی‌ها با حافظه 32 گیگابایتی نیز عرضه شده‌اند اما با توجه به آن‌که همه آن‌ها حداقل از حافظه 64 گیگابایتی نیز بهره می‌برند، مبنای قیمت را براساس این حافظه تنظیم کردیم و در صورتی که مدلی با حافظه کم‌تر یا بیش‌تر نیز ارائه شود در جای خود به آن اشاره شده است.

OnePlus Nord N100

وان‌پلاس یکی از غیر منتظره‌ترین برندهای سازنده موبایلی‌ست که می‌‌توان در این رده قیمتی سراغ گرفت؛ شرکتی که گوشی‌های آن اغلب در رده بالای بازار بوده و از میانگین دیگر برندها قیمت بالاتری را طلب می‌کنند. Nord N100 حالا در کمال تعجب عنوان ارزان‌ترین انتخاب حاضر در این رده را به خود اختصاص داده و برای علاقه‌مندان به تجربه رابط کاربری OxygenOS وان‌پلاس گزینه جالبی به حساب می‌آید. مشخصات Nord N100 اما با توجه به قیمت آن چندان فوق‌العاده نیست و نباید از آن انتظار بالایی داشت. صفحه‌نمایش 6.52 اینچی گوشی یک LCD ساده با وضوح 720×1600 پیکسل است که نرخ رفرش 90 هرتزی آن در این قیمت بی‌رقیب به‌نظر می‌رسد. دوربین اصلی و سلفی 13 و 8 مگاپیکسلی، پردازنده 11 نانومتری ضعیف Snapdragon 460 و حافظه 64 گیگابایتی UFS 2.1 دیگر مشخصات مهم این مدل را تشکیل می‌دهند.

N100 به یک باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی مجهز است که با یک شارژر 18 واتی متصل به پورت USB-C تغذیه می‌شود.

نکات مثبت و منفی این گوشی در یک نگاه شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر 90 هرتزی
باتری حجیم با سرعت شارژ قابل‌قبول
اسپیکر استریو
بدنه پلاستیکی
حذف دکمه اسلایدر جانبی وان‌پلاس
کیفیت پایین دوربین‌های اصلی و سلفی
پردازنده ضعیف
ارائه نشدن آپدیت از اندروید 10 به بعد

با در کنار هم قرار دادن موارد اشاره شده ارزش خرید این گوشی با توجه به قیمت تمام‌شده آن همچنان بالا بوده و به‌عنوان گوشی دوم هنوز جذابیت‌های بالایی به‌خصوص در بخش نرم‌افزاری برای خریداران خواهد داشت.

Samsung Galaxy A12 Nacho

Galaxy A12 Nacho‌ که تابستان 2020 به‌عنوان نسخه تغییریافته‌ای از Galaxy A12 عرضه شد، یک گوشی پلاستیکی سنگین 205 گرمی با صفحه‌نمایش 6.5 اینچی اچ‌دی پلاس LCD است که دوربین 48 مگاپیکسلی آن را سه واحد کم اهمیت 5 مگاپیکسلی اولتراواید، 2 مگاپیکسلی ماکرو و سنسور 2 مگاپیکسلی عمق میدان همراهی می‌کنند و دوربین سلفی آن نیز 8 مگاپیکسلی‌ست. این گوشی با یک پردازنده Exynos 850 ساخت خود سامسونگ ارائه می‌شود که با وجود آن‌که هسته‌های A55 آن چندان قدرتمند نیستند اما در عوض لیتوگرافی 8 نانومتری آن در مصرف انرژی موفق عمل می‌کند. باتری دستگاه 5 هزار میلی آمپر ساعتی بوده و یک شارژر 15 واتی نیز آن را از طریق پورت USB-C تغذیه می‌کند. این گوشی به‌جز ترکیب حافظه 4GB/64GB در دو نسخه 4GB/128GB و 6GB/128GB نیز عرضه می‌شود.

نکات مثبت و منفی Galaxy A12 Nacho را در این موارد می‌توان خلاصه کرد:

پردازنده کم مصرف
باتری حجیم
امکان دسترسی به رم و حافظه بالاتر
اسلات اختصاصی microSD
رابط کاربری One UI سامسونگ
بدنه پلاستیکی
وزن بالا
پردازنده نچندان قدرتمند

در مجموع با توجه به نکات اشاره شده ارزش A12 Nacho به‌‌خصوص در پایین‌ترین حافظه و ارزان‌ترین مدل آن نمایان‌تر است و با نزدیک شدن بهای دستگاه به سقف قیمت تعیین شده در این مطلب به مدل‌های بهتر و ارزشمندتری در لیست می‌توان اشاره کرد.

Motorola Moto E40

سری Moto E موتورولا از جمله ارزان‌ترین ساخته‌های این شرکت بوده و Moto E40 نیز طبیعتا از همین روال تبعیت می‌کند؛ E40 که در پاییز 2020 معرفی شد برخلاف اکثر گوشی‌های حاضر در این رده قیمتی، از لحاظ طراحی و شکل ظاهری نیز گوشی جالب‌توجه‌ای به‌نظر می‌رسد و جدا از فرم متفاوت بخش پشتی آن، از یک دوربین سلفی پانچی مرکزی نیز بهره می‌برد. صفحه‌نمایش 6.5 اینچی گوشی بار دیگر +HD در نسبت 20:9 است اما نرخ رفرش 90 هرتزی آن جذابیت تازه‌ای را به گوشی می‌بخشد. دوربین اصلی و سلفی گوشی 48 و 8 مگاپیکسلی‌ست و یک باتری 5 هزار و شارژر 10 واتی دارد. این گوشی پلاستیکی، 198 گرم وزن و 9.1 میلی‌متر ضخامت دارد.

پردازنده Unisoc T700 این مدل یک نمونه 12 نانومتری با دو هسته A75 و شش هسته A55 است که در این رده می‌توان به‌عنوان ترکیب قابل‌قبولی از آن یاد کرد.

نکات مثبت و منفی Moto E40 را در موارد زیر می‌‌توان خلاصه کرد:

ظاهر قابل‌قبول و نسبتا مدرن
نمایشگر 90 هرتزی
تجربه نزدیک به اندروید خام
پردازنده نسبتا قابل‌قبول
اسلات اختصاصی microSD
باتری حجیم
شارژر ضعیف 10 واتی
وای‌فای تک باند نسخه g

انتخاب Moto E40 با توجه به موارد گفته شده بیش از همه چیز می‌‌تواند به علاقه کاربر به برند موتورولا و یا تجربه اندروید خام وابسته باشد. دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی و نرخ رفرش 90 هرتزی صفحه‌نمایش نیز در این جذابیت بی‌تأثیر نیستند.

Samsung Galaxy M12

گلکسی M12 که بیش از یک سال پیش در زمستان 2020 به بازار عرضه شد شباهت‌های نزدیکی به Galaxy A12 سامسونگ دارد و در چهار نسخه مختلف با حافظه‌های 4GB/128GB ،4GB/64GB ،3GB/32GB و 6GB/128GB ارائه می‌شود که همگی در رده قیمتی مد نظر این بررسی قرار دارند. از طراحی و ترکیب رنگ بخش پشتی گوشی می‌توان رضایت داشت اما وزن 214 گرمی و ضخامت 9.7 میلی‌متری آن کمی زیاده از حد به‌نظر می‌رسند. صفحه‌نمایش این گوشی نیز 6.5 اینچی اچ‌دی پلاس LCD با وضوح 720×1600 پیکسل است اما نرخ رفرش آن 90 هرتزی بوده و نسبت به Nacho برتری دارد. دوربین اصلی دستنگاه 48 مگاپکسلی f/2.0 با فیلم‌برداری 1080p/30fps است برای گرفتن عکس سلفی نیز به یک 8 مگاپیکسلی f/2.2 تکیه دارد.

پردازش در M12 با همان پروسسور نچندان پر توان اما کم‌مصرف Exynos 850 انجام می‌شود و از این لحاظ مشابه A12 Nacho عمل می‌کند. باتری 5 هزار و شارژر 15 واتی نیز تغییری نداشته‌اند.

در سمت نکات مثبت و منفی Galaxy M12 می‌توان به این موارد اشاره کرد:

طراحی و رنگ‌آمیزی جالب‌توجه
نمایشگر 90 هرتزی
اسلات حافظه اختصاصی
رابط کاربری One UI سامسونگ
تنوع در حافظه رم و حافظه داخلی
ضخامت و وزن بالا
پردازنده نچندان قدرتمند
وای‌فای تک باند نسخه n
رده پایین بودن دوربین اصلی

اگر به دنبال تهیه یک گوشی خوش‌قیمت سامسونگی با نمایشگر 90 هرتزی، دوام باتری بالا و اسلات حافظه جانبی اختصاصی می‌گردید M12 ارزان‌ترین مدلی‌ست که همه این موارد را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Samsung Galaxy M11

نسل قبلی این خانواده یعنی Galaxy M11 تقریبا فاقد تمام نکات مثبت M12 بوده و با یک گوشی کاملا ساده‌تر روبرو می‌شویم. این گوشی پلاستیکی البته کوچک‌تر و سبک‌تر بوده و این ظاهرا تنها حسن M11 نسبت به M12 به‌حساب می‌آیند. طراحی دوربین‌ها و جای سنسور اثر انگشت در بخش پشتی، یک گوشی قدیمی‌تر را به نمایش می‌گذارد اما در عوض حفره پانچی دوربین سلفی حس مدرن‌تری را در ذهن ایجاد می‌کند. نمایشگر گوشی 6.4 اینچی LCD با وضوح 720×1560 پیکسل است و دوربین اصلی آن نیز به‌جای 48 مگاپیکسل، یک 13 مگاپیکسلی ساده است. M11 در دو نسخه 3GB/32GB و 4GB/64GB‌ ارائه می‌شود.

پردازنده ضعیف گوشی از نوع 14 نانومتری Snapdragon 450 است و ظرفیت 5,000mAh باتری و شارژر 15 واتی آن نیز بدون تغییر مانده‌اند.

نکات مثبت و منفی این مدل را در یک نگاه می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

وزن و ضخامت کم‌تر (نسبت به M12)
رابط کاربری One UI سامسونگ
اسلات اختصاصی کارت حافظه microSD
دوربین رده پایین
پردازنده ضعیف
طراحی نچندان به‌روز

انتخاب M11 در حالی‌که M12 با قیمتی مشابه و حتی کم‌تر از آن در بازار حضور دارد چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد مگر این‌که طراحی و رنگ‌آمیزی و وزن کم‌تر M11 را به برادر بزرگ‌تر آن ترجیح بدهید.

Samsung Galaxy M21

M21 سامسونگ با این‌که از معرفی آن در زمستان 2020 حالا بیش از یک سال می‌گذرد اما تنها گوشی غیر شیائومی حاضر در این لیست است که از یک نمایشگر OLED فول اچ‌دی بهره می‌برد. M21‌ که بعد در جولای 2021 نسخه دیگری از آن با نام Galaxy M21 2021 نیز ارائه شد در این رده قیمتی کاملا متمایز بوده و با وجود آن‌که از نظر ظاهری با طراحی نسبتا قدیمی حرف چندانی برای گفتن ندارد اما با پنل 6.4 اینچی Super AMOLED فول اچ‌دی پلاس، پردازنده 10 نانومتری نسبتا قابل‌قبول Exynos 9611، دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی، دوربین اصلی با پشتیبانی از فیلم‌برداری 4K و باتری بسیار حجیم 6,000mAh نسبت به قیمت فعلی آن ارزش بالایی را ارائه می‌کند.

در سمت نکات مثبت و منفی این گوشی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

صفحه‌نمایش OLED فول اچ‌دی
دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی
باتری 6,000mAh
اسلات حافظه اختصاصی
فیلم‌برداری 4K دوربین اصلی
وای‌فای 5 دو باند
رابط کاربری One UI سامسونگ
طراحی قدیمی
بدنه تمام پلاستیکی
سرعت پایین شارژ باتری

M21 برای افرادی که آپدیت مداوم سیستم‌عامل، نمایشگر با نرخ رفرش بالا و تجربه پر سرعتی از انجام بازی‌های سنگین گرافیکی، نیازهای مهم آن‌ها را تشکیل می‌‌دهد چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد اما با کنار گذاشتن این دسته، به‌ظاهر انتخاب درخشانی در این رده قیمتی است که برخی از مشخصات آن را در هیچ‌یک از بقیه مدل‌های این لیست نمی‌توان سراغ گرفت.

Xiaomi Redmi Note 11

Redmi Note 11 که جدیدترین گوشی حاضر در این لیست بوده و از معرفی آن تنها نزدیک به سه ماه می‌گذرد یک انتخاب جالب توجه دیگر است که دو حافظه 4GB/64GB و 4GB/128GB آن در محدوده قیمتی این مطلب قرار می‌گیرند. ردمی نوت 11 از لحاظ ظاهری نیز کاملا مدرن و به‌روز بوده و و نوار تخت دورتادور گوشی، حاشیه‌های جانبی اندک صفحه‌نمایش و فرم دوربین‌های اصلی و سلفی آن، تصویری از یک گوشی سال 2022 را به نمایش می‌گذارند. صفحه‌نمایش AMOLED این مدل 6.43 اینچی فول اچ‌دی با نرخ رفرش 90 هرتزی‌ست که از این نظر به هر 11 گوشی دیگر حاضر در این لیست برتری دارد. دوربین اصلی گوشی 50 مگاپیکسلی‌ست و یک دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی دارد. پردازنده Snapdragon 680 دستگاه در هسته‌های پردازشی و گرافیک هیچ افتخار بزرگی را نصیب Note 11 نمی‌کند اما لیتوگرافی 6 نانومتری آن پیشرفته‌ترین و در نتیجه کم‌مصرف‌ترین معماری ساخت در بین رقبای این لیست است.

باتری دستگاه 5 هزار واتی‌ست و شارژر 33 واتی پر سرعت آن نیز بار دیگر به تمامی گوشی‌های دیگر این رقابت برتری دارد.

نکات مثبت و منفی این مدل را در این موارد می‌توان خلاصه کرد:

طراحی مدرن و به‌روز
صفحه‌نمایش 90 هرتزی OLED فول اچ‌دی
باتری حجیم
شارژر سریع
اسپیکرهای استریو
اسلات حافظه اختصاصی
وای‌فای دو باند نسخه 5
NFC و اینفرارد
رابط کاربری شلوغ MIUI
پردازنده ضعیف
پشتیبانی نکردن از وضوح 4K فیلم‌برداری

نوت 11 مطمئنا از لحاظ ظاهری شرایط بهتری نسبت به رقبا دارد و نمایشگر فول اچ‌دی امولد 90 هرتز، اسپیکر استریو و راه‌های ارتباطی متعدد آن را در این کلاس قیمتی تقریبا در هیچ گوشی دیگری نمی‌توان به‌دست آورد. در سوی دیگر پردازنده گوشی فوق‌العاده نیست و دوربین‌های آن نیز چندان قابل اتکاء به‌نظر نمی‌رسند.

Nokia G20

گوشی‌های نوکیا معمولا در رده قیمتی خود امکانات کم‌تری را نسبت به رقبا ارائه می‌کنند و G20 نیز خط به خط مشابه تجربه‌های قبلی نوکیا عمل می‌کند. Nokia G20 که از معرفی آن در آوریل 2020 حالا نزدیک به یک سال می‌گذرد در طراحی چندان موفق ظاهر نشده و علاوه بر بریدگی V شکل بالای صفحه‌نمایش، جایگاه لنزهای دوربین بخش پشتی آن نیز قدیمی به‌نظر می‌رسد. این گوشی تمام‌پلاستیکی، 197 گرم وزن و 9.2 میلی‌متر ضخامت داشته و نمایشگر 6.5 اینچی LCD آن نیز از وضوح 720×1600 پیکسل یا اچ‌دی پلاس بهره می‌برد. دوربین اصلی گوشی 48 مگاپیکسلی‌ست و یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی دارد. پردازنده Helio G35 دستگاه یک 12 نانومتری ضعیف با هسته‌های هشت‌گانه A53 بوده و اسلات حافظه microSD‌ نیز در آن فراموش نشده است. باتری گوشی 5,050mAh ظرفیت دارد.

نکات مثبت و منفی Nokia G20 شامل این موارد می‌شود:

تجربه اندروید خام
آپدیت سیستم‌عامل برای دو سال
دکمه اختصاصی Google Assistant
پشتیبانی از NFC
طراحی نچندان به‌روز و مدرن
شارژر 10 واتی باتری
امکانات کم‌تر به‌نسبت رقبا

انتخاب Nokia G20 بار دیگر مثل Moto E40 که در بالا به آن اشاره شد ریشه در رابط کاربری ساده و سر راست و تجربه اندروید خام این گوشی دارد و این بار تضمین نوکیا برای دو سال آپدیت نرم‌افزاری گوشی نیز بر شیرینی این معامله افزوده است. کیفیت ساخت راضی‌کننده بدنه و نشان نوکیا نیز در انتخاب این گوشی بی‌تأثیر نیستند اما با نگاهی به رقبای آن، شرایط G20 در زمینه امکانات سخت‌‌افزاری چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد.

Samsung Galaxy A22

گلکسی A22 که در ژوئن 2021 همراه با A22 5G معرفی شد مثال جالب‌توجه‌ای در مورد تفاوت‌های ایجاد شده از سوی شرکت سازنده در دو نسخه 4G و 5G یک گوشی است؛ جایی‌که با کنار گذاشتن پردازنده، تقریبا همه‌چیز به نفع نسخه 4G بوده و از این رو انتخاب یکی از میان این دو کار آسانی به‌نظر نمی‌رسد. Galaxy A22‌ با طراحی و رنگ‌آمیزی چشم‌نوازی که به گوشی‌های پیشرفته‌تر سری A بی‌شباهت نیست از یک صفحه‌نمایش 6.4 اینچی با ناچ U شکل بالایی بهره می‌برد. وضوح این صفحه‌نمایش نسبت به A22 5G کاهش پیدا کرده و از فول اچ‌دی به HD رسیده اما در دیگر سو، فناوری ساخت این پنل به‌جای LCD، از نوع Super AMOLED انتخاب شده و نرخ رفرش 90 هرتزی نیز سر جای خود باقی‌ست. ویژگی چشمگیر A22 به لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS دوربین اصلی تعلق دارد که در A22 5G جایی ندارد. این دوربین البته در واقعیت تا اندازه زیادی در حد رده قیمتی دستگاه عمل می‌کند.

پردازنده Helio G80 دستگاه به دو هسته A75 و 6 هسته A55 مجهز شده که در این رده قیمتی تا حدودی قابل‌قبول به‌نظر می‌رسند و باتری 5,000mAh با شارژر 15 واتی نیز همانی‌ست که اغلب دیگر سامسونگ‌های این رده ارائه می‌کنند.

نکات مثبت و منفی Galaxy A22 را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

طراحی چشم‌نواز
صفحه‌نمایش 90 هرتزی OLED
لرزه‌گیر اپتیکال دوربین اصلی
پردازنده نسبتا قابل‌قبول
باتری حجیم
اسلات اختصاصی microSD
رابط کاربری One UI‌ سامسونگ
کیفیت متوسط عکس‌های دوربین اصلی
پشتیبانی نکردن از وضوح 4K ‌در ویدئو

گلکسی A22 به‌لحاظ طراحی نسبتا به‌روز و نمایشگر 90 هرتزی OLED واجد جذابیت‌های مشخصی‌ست و لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS نیز نکته منحصر به‌فرد آن در مقابل تمامی دیگر گوشی‌های این لیست است. رابط کاربری One UI سامسونگ نیز در انتخاب شدن این دستگاه بی‌تأثیر نیست اما عملا با نگاهی به رقبای این گوشی می‌توان به انتخاب‌های بهتری نیز با این قیمت دست پیدا کرد.

Xiaomi Redmi 10

ردمی 10 که تابستان سال گذشته جایگزین یکی از پرطرفدارترین گوشی‌های ارزان‌قیمت شیائومی یعنی Redmi 9 شد پایین‌رده قابل اتکایی‌ست که ضمن ارائه یک طراحی قابل‌قبول، در زمینه مشخصات سخت‌افزاری نیز عملکردی نسبتا راضی‌کننده دارد. فرم دوربین‌های بخش پشتی در این گوشی پر رنگ‌تر شده و دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش نیز حالا به‌صورت پانچی در مرکز قرار دارد. ضخامت و وزن ردمی 10 به‌ترتیب 8.9 میلی‌متر و 181 گرم است که این دومی نسبت به نسل قبلی این گوشی 17 گرم کم‌تر شده است. صفحه‌نمایش دستگاه 6.5 اینچی LCD با وضوح 1080×2400 پیکسل بوده و نرخ رفرش آن نیز حداکثر 90 هرتر است. دوربین اصلی گوشی 50 مگاپیکسلی‌ست که نسبت به دوربین 13 مگاپیکسلی ردمی 9 تغییر بزرگی کرده است. سلفی 8 مگاپیکسلی، باتری 5,000mAh با شارژر 18 واتی و اسپیکر استریو دیگر نکات این مدل را تشکیل می‌دهند.

ردمی 10 به یک پردازنده 12 نانومتری Helio G88 مجهز شده که بار دیگر دو هسته A75 و شش هسته A55 داشته و گرافیک دو هسته‌ای آن نیز از نوع Mali-G52 است.

نکات مثبت و منفی Redmi 10 را در یک نگاه می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

طراحی مدرن و به‌روز
ابعاد و وزن مناسب
نمایشگر با کیفیت 90 هرتزی
اسپیکرهای استریو
اسلات اختصاصی microSD
عمر باتری بالا
رابط کاربری شلوغ MIUI
سرعت شارژ باتری نچندان بالا
پشتیبانی نکردن از 4K در برداشت ویدئو

ردمی 10 تا همین اواخر و تا قبل از معرفی Redmi Note 11 انتخاب ارزشمندی در بین تمامی گوشی‌های ارزان‌قیمت حاضر در این کلاس به حساب می‌آید اما با قرار دادن آن در کنار نوت 11 و گلکسی A22 شرایط تا حدودی تغییر می‌کند و کفه ترازو به سمت رقبا سنگین‌تر خواهد بود. این گوشی البته همچنان با ظاهر مدرن و نمایشگر و دوربین مناسب می‌تواند انتخاب اصلی برخی از خریداران باشد.

Xiaomi Poco M3

پوکو M3 که در پاییز سال 2020 معرفی شد یکی از قدیمی‌ترین انتخاب‌های این لیست به حساب می‌آید که البته هنوز با ظاهر متمایز آن از یک سو و باتری بسیار حجیم 6 هزار میلی آمپر ساعتی از سوی دیگر توجه بسیاری از کاربران و خریداران را به‌خود جلب می‌کند. وزن این گوشی با وجود باتری غول آسای آن هنوز زیر 200 گرم باقی مانده و بدین‌‌ترتیب امتیاز بالایی را در این زمینه به‌دست می‌آورد. نمایشگر 6.53 اینچی گوشی از نوع LCD با وضوح 1080×2400 پیکسل است که از نرخ رفرش بالا در آن خبری نیست. این گوشی با یک پردازنده 11 نانومتری نسبتا ضعیف Snapdragon 662 تغذیه می‌شود که امتیاز خاصی را برای این مدل به همراه ندارد. دوربین اصلی گوشی 48 مگاپیکسلی‌ست و یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی نیز دارد.

باتری دستگاه 6 هزار میلی آمپر ساعتی‌ست اما شارژر 18 واتی آن چندان سریع به‌نظر نمی‌رسد.

نکات مثبت و منفی Poco M3 را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

طراحی جالب‌توجه به‌خصوص در رنگ زرد
نمایشگر بزرگ فول اچ‌دی
اسپیکرهای استریو
کیفیت مناسب دوربین اصلی
باتری بسیار حجیم
رابط کاربری MIUI
سرعت پایین شارژ باتری
کیفیت نسبتا پایین فیلم‌برداری

انتخاب Poco M3 بی‌شک به باتری بسیار حجیم آن ارتباط مستقیمی داشته و کاربران نیازمند به شارژدهی بالا حتما در این رده قیمتی نیم‌نگاهی به این مدل خواهند داشت. پردازنده گوشی اما نکته منفی بزرگی در ساختار این مدل است و سرعت پایین شارژ نیز در عمل کاربران را محدود می‌کند. بدین‌ترتیب شاید بار دیگر بتوان از Redmi Note 11 به‌عنوان انتخاب منطقی‌تری نسبت به این گوشی یاد کرد.

Samsung Galaxy M22

در حالی‌که M21 به‌گواه اعداد و ارقام، یکی از بهترین گوشی‌های حاضر در این لیست به حساب می‌آید؛ اوضاع برای Galaxy M22 یعنی نسل بعدی این گوشی در برخی موارد تغییر کرده و همه این تغییرات نیز مثبت به‌نظر نمی‌رسند. M22 که اواخر تابستان سال 2021 رونمایی شد به یک صفحه‌نمایش 6.4 اینچی مجهز شده که با وجود آن‌که همچنان از نوع Super AMOLED است اما وضوح آن از فول اچ‌دی به اچ‌دی پلاس (720×1600 پیکسل) کاهش پیدا کرده ولی در عوض نرخ رفرش 90 هرتزی را به لیست امکانات خود افزوده است. دوربین اصلی گوشی هنوز 48 مگاپیکسلی‌ست اما ظاهرا به‌دلیل افت صورت پذیرفته در بخش پردازشی، برخلاف M21 قادر به فیلم‌برداری 4K نیست.

دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی دیگر موارد حاضر در بخش تصویری M22 را تشکیل می‌‌دهند. پردازنده گوشی از Exynos 9611 به Helio G80 تغییر کرده که با وجود آن‌که هسته‌های A75 آن نسبت به هسته‌های A73 قبلی مدرن‌تر شده‌اند اما تعداد این هسته‌ها از 4 به 2 کاهش پیدا کرده و فرکانس آن‌ها نیز کم‌تر شده است. این پروسسور همچنین گرافیک بسیار ضعیف‌تری را نیز نسبت به گذشته ارائه می‌کند (G52 دو هسته‌ای نسبت به G72 سه‌هسته‌ای) و بدین‌ترتیب باید در زمینه پردازشی و گرافیکی نیز از یک عقب‌گرد سخن گفت. باتری گوشی از 6 هزار به 5 هزار میلی آمپر ساعت کاهش ظرفیت داشته اما در عوض از شارژ سریع‌تر 25 واتی پشتیبانی می‌کند که البته باید آن را جداگانه تهیه کرد.

نکات مثبت و منفی M22 را در یک نگاه می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

صفحه‌نمایش 90 هرتزی OLED
رابط کاربری One UI سامسونگ
باتری حجیم
شارژ سریع‌تر (در صورت تهیه شارژر 25 واتی)
کارت حافظه microSD ‌اختصاصی
کاهش وضوح صفحه‌نمایش
کاهش چشمگیر قدرت گرافیک (نسبت به M21)
پشتیبانی نکردن از وضوح 4K در برداشت ویدئو

با وجود آن‌که گلکسی M22 گوشی کاملا جدیدتری نسبت به M21 به حساب می‌آید اما به‌جز یکی دو مورد کوچک مثل 90 هرتزی شدن پنل و ارائه پیش‌فرض اندروید 11، عملا نکته به مثبت دیگری در رابطه این گوشی نسبت به M21 نمی‌توان اشاره کرد و شاید انتخاب A22 نیز با توجه به حضور OIS‌ برای دوربین اصلی، گزینه منطقی‌تری نسبت به M22 محسوب شود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا