معرفی و مقایسه گوشی‌های 5G ارزان‌قیمت تا میان‌رده حاضر در بازار ایران - قسمت‌ اول: ارزان‌ترین‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، مقایسه Compare ، Xiaomi Redmi Note 9T 5G ، Xiaomi Poco M3 Pro 5G ، Xiaomi Redmi Note 10 5G ، Xiaomi Mi 10T Lite 5G ، Motorola Moto G 5G ، موتورولا Motorola ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : تا همین یکی دو سال گذشته توجه به مواردی مثل اندازه و فناوری صفحه‌نمایش، وضوح دوربین و توان باتری در هنگام خرید یک گوشی موبایل برای اغلب کاربران کفایت می‌کرد، از چندی پیش اما فاکتور تازه‌ای به این جمع افزوده شده که اهمیتی برابر و حتی بالاتر از برخی از نکات پیشین دارد؛ پشتیبانی از شبکه موبایل نسل پنجمی یا 5G با این‌که در حال حاضر به‌دلیل نبود این شبکه در شبکه موبایلی کشور برتری خاصی را در اختیار کاربران این گوشی‌ها قرار نمی‌دهد اما این شرایط مطمئنا در کوتاه‌مدت تغییر کرده و مجهز بودن به این گزینه ارتباطی تضمینی برای به‌روز بودن دستگاه برای چند سال آینده است. در این مطلب و قسمت بعدی آن به بررسی و مقایسه گوشی‌های 5G حاضر در بازار داخلی ایران می‌پردازیم و در اولین پله به سراغ ارزان‌ترین گوشی‌های این رده یعنی شیائومی Redmi Note 9T، شیائومی Poco M3 Pro 5G و Redmi Note 10 5G، اوپو Realme 7 5G، شیائومی Mi 10T Lite 5G و موتورولا Moto G 5G رفته‌ایم.

شیائومی Redmi Note 9T

یکی از ارزان‌ترین انتخاب‌های حال حاضر در بین گوشی‌های 5G موجود در بازار ایران به Redmi Note 9T شرکت شیائومی تعلق دارد این گوشی با تکیه بر یک صفحه‌نمایش 6.53 اینچی LCD فول اچ‌دی پلاس، دوربین سلفی درون نمایشگر، باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی و حافظه داخلی پر سرعت UFS برای این رده قیمتی کاملا جذاب به‌نظر می‌رسد. پردازنده Dimensity 800U این مدل به سبک دیگر 7 نانومتری‌های مدیاتک دو هسته A76 و شش هسته A55 داشته و گرافیک Mali-G57 آن نیز 3 هسته‌ای‌ست. نکته منفی اصلی این گوشی رم 4 گیگابایتی آن است که با وجود آن‌که ممکن است برای بخش بزرگی از کاربران مشکل خاصی را ایجاد نکند اما به‌خصوص برای علاقه‌مندان به بازی چندان کافی به‌نظر نمی‌رسد.

نکات مثبت:

- کیفیت راضی‌کننده عکس‌های دوربین اصلی

- قدرت نسبتا مناسب گرافیکی (با توجه به قیمت)

- توان بالای باتری

- پشتیبانی از NFC

- حافظه داخلی UFS و درگاه microSD اختصاصی

- پوشش Gorilla Glass 5 صفحه‌نمایش

نکات منفی:

- بدنه پلاستیکی

- روشنایی متوسط و دقت رنگ پایین صفحه‌نمایش

- رم 4 گیگابایتی

- حفره نسبتا بزرگ دوربین سلفی

شیائومی Poco M3 Pro 5G و Redmi Note 10 5G

دو گوشی 5G جدید و تازه‌وارد به بازار ایران Redmi Note 10 5G و Poco M3 Pro 5G نام دارند که از معرفی این آخری تنها چیزی نزدیک به یک ماه و نیم می‌گذرد. این دو مدل با وجود نام‌گذاری متفاوت و بازارهای هدف متمایز هر دو حقیقت یک گوشی مشترک بوده که برخلاف روال معمول در دیگر کشور، هر دو با هم در ایران حضور دارند. M3 Pro و Note 10 5G با کنار گذاشتن اختلاف‌های ظاهری که انتخاب یکی از بین این دو را به سلیقه کاربران مرتبط می‌سازد از سخت‌افزارهای کاملا یکسانی برخوردارند و از این رو آن‌ها را در این بررسی کوتاه، یک مدل مشترک تلقی می‌کنیم. نقاط برجسته قابل اشاره در این رده بیش از همه چیز شامل صفحه‌نمایش 6.5 اینچی LCD با نرخ رفرش 90 هرتزی، دوربین 48 مگاپیکسلی و باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی بوده و از سوی دیگر محدود بودن مجموعه دوربین‌ها و گرافیک نچندان فوق‌العاده پروسسور، رده قیمتی دستگاه را آشکار می‌کند.

Poco M3 Pro 5G در سمت چپ و Redmi Note 10 5G در سمت راست

نکات مثبت:

- طراحی به‌روز و جذاب

- نرخ 90 هرتزی رفرش صفحه‌نمایش به‌صورت داینامیک و خودکار

- وزن نسبتا مناسب

- باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی

- دسترسی به رم 6 گیگابایتی

نکات منفی:

- پردازنده و گرافیک نچندان سریع

- مستقل نبودن جایگاه کارت حافظه

- نبود دوربین اولتراواید و وضوح پایین دوربین سلفی

- پشتیبانی نشدن از وضوح 4K در فیلم‌برداری دوربین اصلی

Realme 7 5G

Realme 7 5G یکی از معدود گوشی‌های 5G این زیر مجموعه Oppo در بازار داخلی ایران است که با وجود آن‌‌که نسبت به هر سه مدل قبلی، تاریخ ساخت قدیمی‌تری دارد اما برخی مشخصات آن را نمی‌توان به‌سادگی در دیگر گوشی‌های هم‌قیمت این رده سراغ گرفت؛ صفحه‌نمایش 6.5 اینچی دستگاه همچنان از نوع LCDست اما این بار نرخ به‌روزرسانی آن (تعداد دفعات تازه شدن محتوای صفحه در هر ثانیه) افزایش پیدا کرده و مثل یک گوشی پیشرفته به 120 هرتز رسیده است این نرخ 120 هرتزی البته اتوماتیک نبوده و برخی از بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها را پشتیبانی نمی‌کند. وضوح این صفحه‌نمایش 1080×2400 پیکسل است که معادل فول اچ‌دی پلاس در نسبت 20:9 خواهد بود. این گوشی از نظر گرافیکی مدل بهتری نسبت به M3 Pro و Note 10 5G بوده و در زمینه شارژ باتری هم شرایط بهتری را نشان می‌دهد.

نکات مثبت:

- نرخ رفرش 120 هرتزی صفحه‌نمایش

- قدرت گرافیکی نسبتا مناسب

- امکان تهیه با رم‌های 6 یا 8 گیگابایتی

- باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی با شارژر سریع 33 واتی

نکات منفی

- بدنه پلاستیکی

- مستقل نبودن درگاه کارت حافظه

- عملکرد نسبتا ضعیف دوربین اولتراواید

شیائومی Mi 10T Lite 5G

شیائومی Mi 10T Lite 5G که آرام‌آرام به نخستین سال معرفی آن نزدیک می‌شویم، همچنان نمونه جالب‌توجه‌ای در این رده به‌نظر می‌رسد؛ صفحه‌نمایش دستگاه بزرگ‌تر از چهار مدل قبلی بوده و نرخ رفرش 120 هرتزی اتوماتیک آن نیز جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد. از نظر پردازشی و گرافیکی با حضور Snapdragon 750G شرایط بسیار بهتری در مقایسه با رقبا برقرار است و با این‌که رم آن از 6 گیگابایت فراتر نمی‌رود اما از نظر سرعت حافظه با شرایط بهینه‌ای روبرو می‌شویم. وضوح بالاتر دوربین اصلی، پوشش شیشه‌ای محافظ روی صفحه‌نمایش و پشت دستگاه و شارژر سریع دیگر نقاط متمایز این مدل را تشکیل می‌دهند. ارائه شدن این مدل در دو نسخه 64 یا 128 گیگابایتی بدون تغییر در حافظه رم دست خریدار را در تنظیم بودجه باز گذاشته است.

نکات مثبت:

- صفحه‌نمایش بزرگ با نرخ به‌روزرسانی داینامیک 120 هرتزی

- پوشش Gorilla Glass 5 نمایشگر و بخش پشتی

- چیپ‌ست مدرن با هسته‌های A77 و گرافیک پیشرفته (البته در رده میانی)

- اسپیکرهای استریو

- مسیریاب‌های ماهواره‌ای دقیق دو فرکانسی

- شارژ 33 واتی سریع باتری

نکات منفی

- وزن بالا

- جذاب بالای اثرات انگشت روی بدنه براق

- پشتیبانی نکردن از 5G روی هر دو سیم‌کارت

- ظرفیت کمتر باتری در مقابل رقبا (4,820mAh در مقابل 5 هزار میلی آمپر ساعت مدل‌های پیشین)

- در دسترس نبودن رم بالاتر از 6 گیگابایت

موتورولا Moto G 5G

در Moto G 5G شرایط تا حدودی به Mi 10T Lite 5G شباهت دارد و از همان چیپ‌ست 8 نانومتری Snapdragon 750G در این‌جا نیز استفاده شده است. صفحه‌نمایش این مدل با این‌که بزرگ‌تر شده و به 6.7 اینچ رسیده اما برخلاف رقیب چینی خود فاقد نرخ رفرش بالا بوده و مثل یک گوشی عادی، 60 هرتزی‌ست. رم این گوشی نیز از 6 گیگابایت بالاتر نمی‌رود و از نظر دوربین نیز روی کاغذ با تفاوت بزرگی روبرو نمی‌شویم. باتری اما حجیم‌تر است ولی در دیگر سو سرعت شارژ کمتری دارد.

نکات مثبت:

- صفحه‌نمایش کاملا بزرگ و وسیع

- چیپ‌ست مدرن با هسته‌های A77 و گرافیک پیشرفته (البته در رده میانی)

- باتری حجیم 5 هزار میلی آمپر ساعتی

نکات منفی

- وزن بالا

- بدنه پلاستیکی براق و جاذب اثر انگشت

- پشتیبانی نکردن از نرخ رفرش بالای صفحه‌نمایش

- کیفیت نچندان فوق‌العاده عکس‌های دوربین اصلی

- مستقل نبودن درگاه کارت حافظه microSD

- پشتیبانی نکردن از 5G روی هر دو سیم‌کارت

بدین‌ترتیب با نگاهی به نکات مثبت و منفی هر مدل با توجه به بازه قیمتی نزدیک این 6 مدل می‌توان بسته به نیاز، مدل مورد نظر را با دقت بالاتری انتخاب کرد. جدول زیر نیز می‌تواند شما را در این انتخاب بیشتر راهنمایی کند.

در قسمت بعدی این مقایسه به سراغ طیف بعدی گوشی‌های ارزان‌قیمت 5G و نمونه‌‌هایی از سامسونگ گلکسی A32 5G تا شیائومی Mi 11 Lite 5G خواهیم رفت.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا