معرفی Exynos 7 9610 پروسسور پیشرفته رده میانی سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1397/1/4        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، واحد پردازش گرافیکی GPU ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اکسینوس Exynos ، اکسینوس 9610 Exynos 9610 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : پروسسورهای اکزینوس سامسونگ در طی چند سال گذشته بر رده بالا و پیشرفته بازار متمرکز بوده و نشان آن‌ها تنها در گوشی‌های پرچمدار این برند دیده می‌شد. با تغییرات ایجاد شده در بازار اسمارت‌فون‌ها در طی یک سال گذشته و بالا رفتن قیمت، گوشی‌های رده میانی نیز در درجه اهمیت بالائی قرار گرفته و سازندگان چیپ‌ست‌های موبایلی بر ساخت پردازنده‌هائی از این دست تمرکز بیشتری نمودند. کوالکام در اواسط سال گذشته با ارائه Snapdragon 630 و Snapdragon 660 تحولی را در این کلاس ایجاد کرد و سامسونگ نیز چندی پیش Exynos 7882 را در همین رده معرفی کرد. شرکت سامسونگ در روز پنجشنبه 22 مارچ 2018 (2 فروردین 1397) پروسسور جدید Exynos 9610 را به نمایش گذاشت که نمونه کاملا پیشرفته‌ای برای رده میانی به حساب می‌آید.

Introducing Samsung Exynos 7 Series 9610 SoC

این پروسسور جدید که شرکت سازنده آن را به طور کامل Exynos 7 Series 9610 می نامد نخستین چیپ‌ستی ست که سامسونگ به جز پروسسورهای پرچمدار خود با لیتوگرافی 10 نانومتری FinFET این شرکت ارائه کرده است. Ben Hur معاونت بخش بازاریابی System LSI سامسونگ در رابطه با این مدل می‌‌گوید : «Exynos 7 Series 9610 جدیدترین پروسسور موبایلی ماست که قدرت افزوده و سرعت را ارائه می‌کند. اما مهمتر [از آن] با راه‌‌کار پردازش تصویر [مبتنی بر] یادگیری عمیق‌ و قابلیت‌های اسلوموشن، استاندارد عملکرد تازه‌ای برای دستگاه‌های پیشرفته ایجاد می‌کند که نحوه به‌کارگیری دستگاه موبایل‌مان را تغییر می‌دهد.»

همانطور که می‌‌توان حدس زد Exynos 9610 به طور خاص برای گوشی‌های کاملا پیشرفته رده میانی طراحی شده که برخی از خصوصیات انحصاری رده پرچمداران همچون هوش مصنوعی و قابلیت برداشت اسلوموشن نیز در آن گنجانده شده است. بدین‌ترتیب می‌توان انتظار داشت که به زودی در نسل جدید گوشی‌های Galaxy A سامسونگ شاهد حضور این پروسسور جدید باشیم. در ساختار این پروسسور از 8 هسته پردازشی مرتب شده در دو کلاستر جداگانه استفاده شده که در دسته اول 4 هسته 2.3 گیگاهرتزی ARM A73 برای پردازش‌های سنگین جای دارند و در دسته چهار هسته‌ای دوم نیز از چهار هسته 1.6 گیگاهرتزی ARM A53 استفاده شده است. سامسونگ پیش از این نیز در Exynos 7882 و Exynos 7885 استفاده از هسته‌های ARM A73 را برای رده میانی تجربه کرده بود اما این بار به جای دو هسته، از چهار هسته A73 در چیپ‌ست جدید Exynos 9610 استفاده کرده که قدرت کاملا بالاتری را برای این چیپ‌ست به همراه می‌آورد.

Introducing Samsung Exynos 7 Series 9610 SoC

این پروسسور در زمینه گرافیک نیز تغییرات بزرگی را نسبت به گذشته تجربه کرده است؛ در Exynos 7885 از گرافیک دو هسته‌ای Mali-G71 استفاده شده بود اما این بار سامسونگ علاوه بر ارتقاء تعداد هسته‌‌ها به 3 عدد، نوع GPU را نیز به Mali-G72 تغییر داده که کاملا مشابه چیپ‌ست پرچمدار خود در سال 2018 یعنی Exynos 9810 است؛ البته ذکر این نکته ضروری ست که در Exynos 9810‌ از 18 هسته پردازشی در GPU‌ استفاده شده حال اینکه این تعداد در Exynos 9610 تنها 3 عدد است. علاوه بر این موارد فرایند پردازش تصویر در این چیپ‌ست با حضور یک شبکه عصبی جدید، متحول شده و سامسونگ از سه مورد مشخص یعنی ارتقاء هوشمندانه تشخیص چهره،‌ پرتره با کیفیت با محو شدن پس‌زمینه حتی با دوربین تکی و بهبود تصاویر در نور کم به عنوان مزیت‌های این پروسسور یاد کرده است.

قابلیت برداشت اسلوموشن یکی از امکانات جدید پرچمداران سامسونگ به حساب می‌آید که مثل نمونه‌‌های مشابه در مجموعه سونی، امکان برداشت ویدئو با وضوح 720p با 960 فریم در ثانیه را مهیا می‌سازد حالا قرار است این امکان با اندکی تغییر، توسط Exynos 9610 در اختیار گوشی‌های رده میانی نیز قرار بگیرد. این چیپ‌ست می‌تواند به لطف پروسسور سیگنال تصویری (ISP) جدید تصاویری با وضوح 1080p با 480 فریم در ثانیه را شکار کند. کارائی این ISP تا 1.6 برابر بیشتر شده و سرعت اینترفیس پردازش صنعتی موبایل (MIPI) در آن به بیش از دو برابر رسیده است. استفاده از کدک مولتی فرمت (MFC) پیشرفته در این مجموعه نیز امکان دیکود کردن تصویر حداکثر تا وضوح 4K تا 120 فریم در ثانیه را فراهم آورده است.

Introducing Samsung Exynos 7 Series 9610 SoC

این چیپ‌ست در زمینه گزینه‌‌های ارتباطی نیز موفق عمل می‌کند و حضور مودم LTE Cat.12 با پشتیبانی از تجمیع اپراتوری سه‌گانه، امکان دستیابی به سرعت 600Mbps در دانلود را برای این مجموعه فراهم می‌کند. این سرعت در آپلود تحت Cat.13 و تجمیع اپراتوری دوگانه، حداکثر 150Mbps است. وای‌فای ac پر سرعت MIMO،‌ بلوتوث نسخه پنجم و سیستم مسیریابی ماهواره‌ای چهارگانه (GNSS) سایر گزینه‌های ارتباطی این چیپ‌ست را تشکیل می‌دهند.

سامسونگ هنوز زمان دقیقی برای حضور این پروسسور در بازار تعیین کرده اما به گفته این شرکت از نیمه دوم سال جاری میلادی می‌توان انتظار حضور این پروسسورها را در گوشی‌های رده میانی داشت.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا