معرفی و مقایسه گوشی‌های 5G ارزان‌قیمت تا میان‌رده حاضر در بازار ایران - قسمت‌ دوم: ارزشمندترین‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/15        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، مقایسه Compare ، اسنپ دراگون 865 Snapdragon 865 ، اسنپ دراگون 870 Snapdragon 870 ، اسنپ دراگون 780 جی Snapdragon 780G ، دایمنسیتی 720 Dimensity 720 ، اسنپ دراگون 765 جی Snapdragon 765G ، اسنپ دراگون 690 Snapdragon 690 ، اسنپ دراگون 750 جی Snapdragon 750G ، Samsung Galaxy A32 5G ، Motorola Moto G 5G Plus ، Xiaomi Mi 10 Lite 5G ، OnePlus Nord N10 5G ، Samsung Galaxy A42 5G ، Xiaomi Mi 10T 5G ، Xiaomi Poco F3 ، Xiaomi Mi 11 Lite 5G ، سامسونگ Samsung ، موتورولا Motorola ، شیائومی Xiaomi ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : در قسمت قبلی معرفی و مقایسه گوشی‌های 5G حاضر در بازار ایران به سراغ نمونه‌های ارزان‌قیمتی رفتیم که از گزینه‌های جالب توجه‌ای مثل دوربین‌های با وضوح بالا و بعضا صفحه‌نمایش‌های دارای نرخ رفرش بیشتر از 60 هرتز بهره می‌بردند. از این جمع نمونه‌ای مثل شیائومی Mi 10T Lite 5G با صفحه‌نمایش بزرگ 120 هرتزی، دو لایه شیشه مستحکم Gorilla Glass 5 در پشت و روی دستگاه، پردازنده مدرن و شارژ سریع باتری، ‌از جمله بهترین‌های انتخاب بازار در این رده قیمتی به‌شمار می‌رود. در قسمت دوم و پایانی این مطلب به سراغ گوشی‌های 5G گران‌قیمت‌تری رفته‌ایم که با وجود در اکثریت بودن دوباره گوشی‌های شیائومی تنوع بیشتری در آن‌ها به‌چشم می‌خورد.

گوشی‌هایی که در این نوبت برای بررسی کوتاه و مقایسه در نظر گرفته‌ایم شامل سامسونگ گلکسی A32 5G، موتورولا Moto G 5G Plus، شیائومی Mi 10 Lite 5G، وان‌پلاس Nord N10 5G، سامسونگ گلکسی A42 5G، شیائومی Mi 10T 5G، پوکو F3 و شیائومی Mi 11 Lite 5G می‌شوند که در حال حاضر از حوالی 7 تا اندکی بیش از 10 میلیون تومان قیمت دارند. مشخصات و امکانات برخی از این مدل‌ها بعضا تفاوت‌های بزرگی با یکدیگر دارند و مقایسه رو در روی آن‌ها اندکی به‌دور از انصاف و منطق به‌نظر می‌رسند اما مبنا در این میان بر رده قیمتی دستگاه تعلق گرفته و هدف از نگارش این مطلب نیز یافتن بهترین مشخصات به‌ازای قیمت پرداختی‌ست.

سامسونگ Galaxy A32 5G

حضور A32 5G در این لیست نکته نسبتا غریبی به‌نظر می‌رسد چرا که رقیب بعدی آن یعنی Motorola Moto G 5G Plus با امکاناتی کاملا بیشتر، اختلاف قیمت جزیی و اندکی را ارائه می‌کند. در هر حال گلکسی A32 5G که در حال حاضر و در زمان نوشتن این مطلب ارزان‌قیمت‌ترین گوشی 5G سامسونگ برای بازار ایران به حساب می‌آید تنها یک صفحه‌‌نمایش اچ‌دی LCD داشته و چیپ‌ست 7 نانومتری Dimensity 720 آن نیز فقط از یک سیم‌کارت 5G پشتیبانی می‌کند. ظاهر نسبتا مدرن با حفره‌های مجزای دوربین و باتری با ظرفیت بالا برخی از موارد قابل ذکر در رابطه با این گوشی را تشکیل می‌دهند.

نکات مثبت:

- بخش پردازشی و گرافیکی قابل قبول (در این رده قیمتی)

- باتری با ظرفیت و دوام بالا

- دسترسی به رم 6 گیگابایتی

- رابط کاربری پیشرفته One UI

نکات منفی:

- بدنه پلاستیکی جاذب اثر انگشت

- وضوح پایین و کیفیت ناکافی صفحه‌نمایش

- مستقل نبودن کارت حافظه microSD

- پشتیبانی از 5G تنها روی یک سیم‌کارت

موتورولا Moto G 5G Plus

Moto G 5G Plus یکی از قدیمی‌ترین گوشی‌های حاضر در این لیست است که معرفی و حضور آن در بازار به یک سال پیش باز می‌گردد؛ این مدل اما نسبت به A32 5G کاملا ارزشمندتر به نظر می‌رسد و نه‌تنها صفحه‌نمایش 6.7 اینچی فول اچ‌دی 90 هرتزی با نسبت کمیاب و کشیده 21:9 را ارائه می‌کند بلکه در بخش پردازشی، دوربین و سرعت شارژ نیز برتری‌های مشخصی را به نمایش می‌گذارد. پردازنده گوشی با این‌که همچنان دسترسی به 5G را تنها به یک سیم‌کارت محدود کرده است اما به‌خصوص در زمینه گرافیکی برتری غیر قابل انکاری را نسبت به همتای سامسونگی آن ارائه می‌کند. حضور دو دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش نیز جذابیت دیگری برای Moto G 5G Plus به همراه می‌آورد.

نکات مثبت:

- صفحه‌نمایش کشیده 21:9 با نرخ رفرش 90 هرتزی

- دوربین‌های سلفی دوگانه

- کیفیت مناسب عکس‌های دوربین اصلی در روز

- باتری حجیم با سرعت شارژ راضی‌کننده

- قدرت پردازش و گرافیک مناسب و راضی‌کننده

- رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی پر سرعت

- مسیریاب ماهواره‌ای دقیق دو فرکانسی

نکات منفی

- بدنه پلاستیکی با جذب بالای اثرات انگشت

- ارگونومی پایین و دور از دسترس بودن دکمه‌های جانبی (تغییر صدا و خاموش و روشن)

- استفاده نشدن از پوشش Gorilla Glass روی صفحه‌نمایش

- مستقل نبودن کارت حافظه microSD

- کیفیت رو به پایین تصاویر دوربین اصلی در شب

- پشتیبانی از 5G تنها روی یک سیم‌کارت

شیائومی Mi 10 Lite 5G

در حالی‌که در بین گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر 5G نمونه‌ای چون Mi 10T Lite 5G همچون ستاره‌ای می‌درخشد حالا در بین گوشی‌‌های با یک درجه قیمت بالاتر نیز بار دیگر نمونه‌ای از همین سازنده به‌یک‌باره تغییر مهمی را ایجاد می‌کند که یافتن آن در 5G هم‌قیمت دیگری کار دشواری به‌نظر می‌رسد؛ Mi 10 Lite 5G ظاهرا ارزان‌ترین گوشی 5G حال حاضر بازار ایران است که با صفحه‌نمایش OLED عرضه می‌شود. این صفحه‌نمایش البته فاقد نرخ رفرش بالاست و ناچ قطره‌ای آن نیز از منظر طراحی، چنگی به‌دل نمی‌زند اما همه ویژگی‌های یک پنل OLED مثل کنتراست و زاویه دید بالا و سنسور اثر انگشت درون صفحه‌نمایش را عرضه می‌کند. این گوشی البته ظاهرا از تمامی گوشی‌های حاضر در این لیست قدیمی‌تر بوده و از این رو در زمینه آپدیت نرم‌افزاری احتمالا از شرایط ضعیف‌تری نسبت به رقبا برخوردار است.

نکات مثبت:

- صفحه‌نمایش OLED با کیفیت بالا

- پوشش Gorilla Glass 5

- قدرت پردازش و گرافیک مناسب و راضی‌کننده

- دوام مناسب باتری و شارژ نسبتا سریع

- کیفیت مناسب عکس‌های روز دوربین اصلی

- مسیریاب ماهواره‌ای دقیق دو فرکانسی

نکات منفی:

- بدنه براق جاذب اثر انگشت

- کیفیت نچندان فوق‌العاده عکس‌های دوربین اصلی در شب

- غیبت درگاه کارت حافظه

- پشتیبانی از 5G تنها روی یک سیم‌کارت

وان‌پلاس Nord N10 5G

سری ارزان‌قیمت نورد شرکت وان‌پلاس و به‌طور مشخص مدل N10 5G یکی دیگر از انتخاب‌های این رده است که نام و رابط کاربری ویژه آن برخی کاربران را به خود جذب می‌کند. N10‌ با صفحه‌نمایش نزدیک به 6.5 اینچی 90 هرتزی، پردازنده کم‌مصرف نسبتا راضی‌کننده، دوربین با وضوح بالا و درگاه کارت حافظه گزینه جالب توجه‌ای به‌نظر می‌رسد اما از سوی دیگر آپدیت نشدن سیستم‌عامل آن بعد از اندروید 11 مهم‌ترین انتقاد وارد به این گوشی به حساب می‌آید.

نکات مثبت:

- دوام بالای باتری

- شارژ سریع 30 واتی

- رابط کاربری پیشرفته Oxygen OS

- کیفیت مناسب عکس‌های دوربین اصلی در روز

نکات منفی:

- بدنه پلاستیکی جاذب اثر انگشت

- کیفیت متوسط رو به پایین صفحه‌نمایش

- آپدیت نشدن بعد از اندروید 11

- حذف دکمه فیزیکی محبوب alert slider گوشی‌های وان‌پلاس از کناره دستگاه

- پشتیبانی از 5G تنها روی یک سیم‌کارت

سامسونگ Galaxy A42 5G

بعد از A32، عنوان دومین گوشی 5G ارزان‌قیمت سامسونگ در بازار ایران به A42 5G می‌رسد؛ مدلی‌که برخی از ایرادهای مهم A32 5G را برطرف کرده اما حضور آن در این لیست صرفا به‌دلیل مسئله قیمت بوده و در مقایسه با اکثر مدل‌های حاضر در این محدوده قیمت در چندین مورد گوشی ضعیف‌تری به‌نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش دستگاه با این‌که از LCD در A32 5G بالاخره به Super AMOLED تغییر کرده و سایز آن نیز به 6.6 اینچ رسیده اما وضوح آن همچنان +HD بوده و این برای یک گوشی نچندان ارزان‌قیمت نکته منفی بزرگی به حساب می‌آید. پردازنده Snapdragon 750G ضعف پردازشی A32 5G را به‌خوبی جبران کرده و از نظر گرافیکی نیز در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.

نکات مثبت:

- صفحه‌نمایش OLED با نور مناسب

- قدرت پردازش و گرافیک مناسب و راضی‌کننده

- کیفیت مناسب عکس‌های دوربین اصلی در شب و روز

- دوام بالای باتری

- رابط کاربری پیشرفته One UI سامسونگ

نکات منفی:

- بدنه و فریم کاملا پلاستیکی جاذب اثر انگشت

- وضوح +HD صفحه‌نمایش

- مستقل نبودن درگاه کارت حافظه microSD

- پشتیبانی از 5G تنها روی یک سیم‌کارت

شیائومی Mi 10T 5G

اولین تغییر بزرگ در گوشی‌های 5G حاضر در رده قیمتی میانی رو به پایین در گوشی Mi 10T 5G از شیائومی رخ می‌دهد جایی‌که برای اولین بار به یک پروسسور پرچمدار سری 8 کوالکام یعنی Snapdragon 865 بر می‌خوریم که با وجود آن‌که سه نسل از آخرین عضو این خانواده یعنی Snapdragon 888 عقب‌تر است اما حضور آن به‌خصوص در زمینه گرافیکی تعییر بسیار بزرگی را (نسبت به مدل‌های پیشین) رقم می‌زند. دیگر تغییر به صفحه‌نمایش 6.67 اینچی این مدل تعلق دارد که بازهم برای اولین بار 144 هرتزی‌ست. حافظه بسیار پر سرعت UFS 3.1 نیز نخستین بار است که در بین گوشی‌های معرفی شده در این لیست ارائه می‌شود هرچند نبود کارت حافظه نکته منفی مشهودی به حساب می‌آید.

نکات مثبت:

- پوشش Gorilla Glass 5 برای پشت، رو و لنزهای دوربین

- صفحه‌نمایش با نرخ متغیر رفرش از 30 تا 144 هرتز

- پردازنده Snapdragon 865 با گرافیک پیشرفته Adreno 650 (در مقایسه با دیگر رقبای این کلاس)

- رم LPDDR5 و حافظه داخلی سریع UFS 3.1

- باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی با شارژ سریع 33 واتی

- پشتیبانی از وای‌فای 6

- مسیریاب ماهواره‌ای دقیق دو فرکانسی

- اسپیکرهای استریو

نکات منفی

- حذف درگاه کارت حافظه microSD

- غیبت جک 3.5 میلی‌متری هدست

- صرفنظر کردن از فناوری OLED برای صفحه‌نمایش

- وزن بالا

- حذف لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS از دوربین اصلی (برخلاف Mi 10T Pro)

- پشتیبانی از 5G تنها روی یک سیم‌کارت

شیائومی Poco F3

دیگر مدل برجسته و نسبتا خوش‌قیمت این سری، Poco F3 بازهم از شیائومی‌ست که ضمن تکرار بعضی از مهم‌ترین نکات مثبت Mi 10T 5G، در برخی موارد بهتر از آن نیز عمل کرده است. با این‌که نرخ رفرش صفحه‌نمایش 6.67 اینچی Poco F3 از 144 به 120 هرتز کاهش پیدا کرده اما در عوض فناوری ساخت‌ آن به OLED ارتقاء یافته و این تغییر طبیعتا گزینه ارزشمندتری برای کاربران این گوشی به حساب می‌آید. پردازنده Snapdragon 870 با وجود یکسان بودن ماهیت هسته‌های پردازشی و گرافیکی، چیپ‌ست جدیدتر و سریع‌تری نسبت به SD865 حاضر در Mi 10T به حساب می‌آید و کاهش نزدیک به 10 درصدی ظرفیت باتری نیز در کاهش ضخامت و وزن تأثیر کاملا محسوسی به جا گذاشته است. دوربین تنها پاشنه آشیل مشهود در ساختار این مدل است.

نکات مثبت:

- پوشش Goriila Glass 5 در پشت و روی دستگاه

- ضخامت و وزن مناسب

- صفحه‌نمایش OLED با نرخ رفرش پویای 120 هرتزی

- روشنایی بالای نمایشگر

- اسپیکرهای استریو

- دوام مناسب باتری و شارژ سریع

- پشتیبانی از وای‌فای 6

- مسیریاب ماهواره‌ای دقیق دو فرکانسی

نکات منفی:

- کیفیت متوسط عکس‌های دوربین اصلی در روز و شب

- نبود جک 3.5 میلی‌متری هدست

- نبود درگاه کارت حافظه microSD

- پشتیبانی از 5G تنها روی یک سیم‌کارت

شیائومی Mi 11 Lite 5G

گوشی تازه‌وارد شیائومی در بازار ایران یعنی Mi 11 Lite 5G از جمله جذاب‌ترین نمونه‌های قابل اشاره در این لیست است که با وجود آن‌که برخلاف دو مدل پیشین از پروسسور پرچمداری در سری 8 کوالکام بهره نمی‌برد اما چیپ‌ست 5 نانومتری کاملا جدید Snapdragon 780 آن به هسته‌های مدرن Cortex-A78 مجهز بوده و از منظر گرافیکی نیز چندان عقب‌تر از Poco F3 و Mi 10T قرار نمی‌گیرد. مزیت بزرگ این گوشی به ضخامت 6.8 میلی‌متری و وزن باورنکردنی 159 گرمی آن تعلق دارد که در بین اندرویدی‌های پیشرفته بی‌رقیب بوده و برای علاقه‌مندان به گوشی ظریف و سبک‌وزن، ایده‌آل به‌نظر می‌رسد. پوشش شیشه‌ای روی صفحه‌نمایش از نوع Gorilla Glass 6 است که نسبت به همه مدل‌های قبلی برتری دارد و صفحه‌نمایش 6.55 اینچی آن نیز با وجود آن‌که 90 هرتزی‌ست اما از نوع 10 بیتی با امکان نمایش 1 میلیارد رنگ انتخاب شده و تمامی مزایای یک پنل OLED را نیز به نمایش می‌گذارد. درگاه حافظه microSD حذف شده بار دیگر به این گوشی بازگشته و از نظر دوام باتری نیز با یکی از بهترین‌ها روبرو می‌شویم.

نکات مثبت:

- ضخامت اندک، وزن بسیار پایین

- صفحه‌نمایش 10 بیتی 90 هرتزی OLED با کیفیت بسیار بالا

- کیفیت بالای عکس‌های دوربین اصلی در روز

- اسپیکرهای قدرتمند استریو

- دوام باتری بالا و شارژ سریع

- پردازنده پر قدرت و کم‌مصرف – گرافیک پیشرفته

- پشتیبانی از وای‌فای 6

- مسیریاب ماهواره‌ای دقیق دو فرکانسی

نکات منفی:

- قیمت به‌نسبت بالاتر در مقایسه با رقبا

- مستقل نبودن درگاه کارت حافظه microSD

- پشتیبانی از 5G تنها روی یک سیم‌کارت

- نبود OIS برای دوربین اصلی

- کیفیت متوسط دوربین اولتراواید

- کیفیت نچندان بالای هر دو دوربین اصلی و اولتراواید در شب

با کنار گذاشتن یکی دو مدل از جمع نمونه‌های معرفی شده در بالا، انتخاب از بین مدل‌های این رده قیمتی تا حدودی سخت‌تر و پیچیده‌تر از نمونه‌های پیشین بوده و به‌خصوص در سه مدل پایانی، انتخاب نهایی کاملا وابسته به نوع نیاز و استفاده کاربران است. برای بهتر مشخص شدن میزان نزدیکی مدل‌های این رقابت به‌ویژه در بین نمونه‌های گران‌قیمت‌تر بار دیگر می‌توان از جدول زیر برای انتخاب بهتر بهره برد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا