تلاش گوگل برای حضور فعال در عرصه واقعیت افزوده با خرید Raxium شرکت نوپای تولیدکننده microLED

نمایش خبر

تاریخ : 1401/1/1        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، MicroLED ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین اخبار منتشرشده از سوی وب‌سایت The Information، گوگل پس از کنار گذاشتن بلندپروازی‌های خود در زمینه واقعیت مجازی در ماه مارس سال گذشته میلادی، حالا با خرید استارتاپ Raxium برای ورود به صنعت واقعیت افزوده آماده می‌شود. شرکت نوپای Raxium که 5 سال از عمر آن می‌گذرد، دیودهای نوری کوچک را برای نمایشگرهای مورد استفاده در دستگاه‌های واقعیت افزوده و مجازی توسعه می‌دهد. این معامله که پیش‌تر گزارشی درباره آن منتشر نشده بود، نشانه‌ای از تلاش گوگل برای تأمین قطعات مورد نیاز برای تولید چنین دستگاه‌هایی است. چرا که این شرکت پس از یک دهه کار روی هدست‌های اختصاصی خود، نتایج درخشانی به دست نیاورده است.

در چشم‌اندازی کلان اقدام تازه گوگل در ادامه معاملاتی است که رقبای این شرکت همچون اپل، متا و Snap برای حضور در عرصه فناوری‌های مشابه انجام داده و کوشیده‌اند تا امکانات زیرساختی مورد نیاز برای ساخت عینک‌ها و هدست‌های واقعیت افزوده را تأمین کنند. اینک گوگل نیز خواهد توانست نمونه‌های اولیه Raxium را در دستگاه‌های مصرفی، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا سخت‌افزارهای برگزاری کنفرانس ویدئویی به کار گیرد.

در واقع هرچند Google Glass پروژه‌ای شکست‌خورده به شمار می‌رود، اما گوگل مفهوم کلی آن را به دست فراموشی نسپرده است و از آنجا که به نظر می‌رسد از طراحی و توسعه محصولی جدید به دست خود نومید شده، برای جذب استعداد و فناوری‌های دیگر، رو به خرید استارتاپ‌ها آورده است. در همین راستا، ابرشرکت آمریکایی دو سال پیش و در سال 2020 استارتاپ کانادایی North، سازنده عینک‌های AR را خریداری کرد و خرید Raxium گام بعدی در همین مسیر به شمار می‌رود. قیمت این معامله هنوز به طور رسمی اعلام نشده، اما ارزیابی‌های پیشین از مبلغی در حدود 1 میلیارد دلار خبر می‌دهد.

البته Raxium هنوز دستگاهی را در شمارگان انبوه تولید نکرده است. در حالی که North محصولی رسمی به نام Focals 1.0 در بازار دارد که عینک واقعیت افزوده‌‌ای به قیمت 600 دلار است (قیمت این محصول در زمان عرضه 1,000 دلار بود که به سرعت کاهش یافت). اما گوگل پس از خرید این شرکت، سرویسی را که عینک بر آن متکی بود تعطیل کرد

همان طور که اشاره شد، گوگل در حال رقابت با اپل و متا در زمینه تصاحب استارتاپ‌های فعال در حوزه عینک‌های AR است تا سهم خود را از بازار محصولات واقعیت افزوده گسترش دهد. محصولاتی که به ویژه در قالب عینک‌های هوشمند، به روشی فراگیر برای تعامل کاربران با دنیای دیجیتال تبدیل شده و حتی این پتانسیل را دارد که در آینده جایگزین گوشی‌های هوشمند شود. با این حال هنوز هیچ یک از فعالان اصلی بازار نتوانسته‌اند این فناوری را در سطح مطلوب و ضروری برای تأمین نیازهای تازه توسعه دهند.

همان طور که می‌دانید، فناوری microLED به تکنولوژی OLED شباهت دارد که در آن از نور پس‌زمینه استفاده نمی‌شود، بلکه هر یک از پیکسل‌ها به طور مستقل نور ساطع می‌کنند. تفاوت این فناوری با OLED در مواد به‌کار رفته در آن است که سبب روشنایی بیشتر، مصرف انرژی کمتر و دوام بیشتر است. یکی از مسائل چالش‌برانگیز در این میان، ساخت microLED برای سربندهای پوشیدنی است، چرا که اندازه کوچک و وزن کم از جمله نیازهای تولید این دستگاه‌ها است. Raxium ادعا می‌کند که به فناوری تولید پیکسل‌هایی به کوچکی 3.5 میکرون دست یافته است که در مقایسه با فناوری OLED معمولی اندازه بسیار کمتری دارد.

راس یانگ (Ross Young)، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل موسسه مشاور Display Supply Chain Consultants در این‌باره می‌گوید: « ادعای شرکت‌ها این است که توانسته‌اند به همه عملکردهای مطلوب برای میکروال‌ای‌دی‌های RGB در اندازه‌های بسیار کوچک و بدون کاهش کارایی دست یابند». از نگاه او، دستیابی به چنین کارایی در تراشه‌ای واحد، بدون تبدیل رنگ، به خودی خود دستاوردی چشمگیر است، اما انجام آن در فضایی کمتر از 5 نانومتر، به راستی قابل توجه است.

از سوی دیگر، به گفته گیلامو چانسین (Guillaume Chansin)، مدیر تحقیقات نمایشگر در موسسه DSCC «میکرو ال‌ای‌دی می‌تواند بسیار روشن‌تر از OLED باشد. این امر به ویژه برای عینک‌های هوشمند واقعیت افزوده که در فضای باز استفاده می‌شوند، اهمیت دارد. [در واقع] MicroLED پتانسیل آن را دارد که وضوح، کنتراست و روشنایی بالا را ارائه دهد و همین آن را به گزینه‌ای استراتژیک برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های فناوری و فعالان صنعت عینک هوشمند تبدیل کرده است.»

اپل دیگر شرکت بزرگی است که مطابق شنیده‌ها، در مسیر طراحی و تولید هدست‌های واقعیت افزوده و ترکیبی حرکت می‌کند. در هدست این شرکت هم که گفته می‌شود تا 3 هزار دلار قیمت خواهد داشت، احتمالاً از نمایشگرهای Micro OLED استفاده شده است. به علاوه، مایکروسافت نیز در حال حاضر HoloLens 2 را به بازار عرضه کرده که هدست واقعیت افزوده‌ای متمرکز بر کاربردهای صنعتی است و 3,500 دلار قیمت دارد. فیس‌بوک نیز که به تازگی متا نام گرفته، Oculus Quest 2 را پشت ویترین فروشگاه‌ها دارد؛ یک هدست واقعیت مجازی برای مصرف‌کنندگان که قیمت آن از 300 دلار شروع می‌شود. البته متا Oculus Quest را پس از تغییر عنوان شرکت، Meta Quest نام نهاده است.

در مجموع با آن که اقدام اخیر گوگل، گمانه‌زنی‌های بسیاری را میان تحلیل‌گران برانگیخته است، هنوز بازار هدف احتمالی آن مشخص نیست و درباره زمان معرفی و عرضه نیز خبری منتشر نشده است. اگر چه در ژانویه سال جاری میلادی، The Verge از احتمال عرضه یک هدست AR با نام کد پروژه Iris از سوی گوگل تا سال 2024 خبر داده بود.

منبع : The Information


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا