TrendForce اعلام کرد: پنل‌های OLED در بازار اسمارت‌فون رقابتی‌تر از فناوری Mini LED خواهند بود

نمایش خبر

تاریخ : 1397/1/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : صفحه نمایش Display ، گوشی هوشمند Smartphone ، OLED ، MicroLED

واحد خبر mobile.ir : در سال‌های اخیر، استفاده از پنل‌های OLED در صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند به یک گرایش عمومی تبدیل شده است. این روند آنچنان بازار را تحت تاثیر قرار داده که کمپانی اپل نیز در ساخت آیفون 10 این فناوری ساخت را انتخاب کرده است. مطابق برخی گزارش‌ها، این شرکت قصد دارد برای ساخت صفحه‌نمایش همه گوشی‌های آیفون در سال جاری از پنل OLED استفاده نماید. در حال حاضر، شرکت‌های سامسونگ، Japan Display و ال‌جی در زمینه ساخت این نمایشگرها حضوری فعال دارند. اما گرایش به استفاده از OLED و احتمال کمبود پنل‌های آن در اثر افزایش تقاضا، باعث ایجاد نگرانی‌هایی برای تولیدکنندگان اسمارت‌فون شده است. به همین جهت، بعضی از سازندگان تصمیم گرفته‌اند از فناوری Mini LED برای ساخت صفحه‌نمایش گوشی‌های خود استفاده کنند.

TrendForce OLED Versus Mini LED in Smartphone Market Report

بر اساس گزارشی که به تازگی توسط بخش WitsView در موسسه پژوهشی TrendForce منتشر شده است، پیش‌بینی می‌شود که استفاده از Mini LED در دستگاه‌های خاص و ویژه (niche devices) با حاشیه سود بالاتر، از جمله پرچمداران مناسب‌تر خواهد بود.

‌تا کنون بیشتر پنل‌های OLED تولیدشده توسط سامسونگ در ساخت آیفون‌ها و اسمارت‌فون‌های رده بالای خود این شرکت به کار گرفته شده‌ است، در حالی که میزان پنل‌های OLED تولیدشده توسط دیگر سازندگان اندک است. در نتیجه این امر، همان طور که اشاره شد تولیدکنندگان گوشی موبایل در پی آن هستند که جایگزین‌هایی را برای صفحه‌نمایش مدل‌های پرچمدار خود بیابند و در این میان Mini LED در دسترس‌ترین گزینه است؛ چرا که از نظر میزان اشباع رنگ، کنتراست بالا و پشتیبانی از HDR توان رقابت با OLED را دارد.

Mini LEDهای مبتنی بر LCD نوعی از صفحه‌نمایش هستند که می‌توان آنها را محصولی مابین پنل‌های استاندارد LCD و نمایشگرهای micro-LED دانست. مهم‌ترین مزیت OLED نسبت به Mini LED نیاز نداشتن به نور پس‌زمینه است که به دلیل این ویژگی، چندین لایه از اجزای واسط را می‌توان حذف کرد و در نتیجه انعطاف‌پذیری و میزان بالای سفارشی‌سازی در طراحی آن امکان‌پذیر خواهد بود. البته در Mini LEDها هم می‌توان ضخامت صفحه را کاهش داد اما همچنان نیاز به نور پس‌زمینه وجود خواهد داشت.

TrendForce OLED Versus Mini LED in Smartphone Market Report

باید توجه داشت که در حال حاضر طبق این گزارش ساخت یک صفحه‌نمایش 5.5 اینچی OLED در حدود 17 تا 18 دلار هزینه خواهد داشت در حالی که قیمت نمایشگر Mini LED با همین ابعاد و وضوح، بیش از دو برابر و در حدود 35 تا 40 دلار است. به این ترتیب، رقابت با پنل ارزان‌تر OLED که از ویژگی‌هایی همچون توانایی بالا در نمایش رنگ‌های متنوع، نمایش تصاویر با کنتراست بالا، مستقل بودن منبع نور هر پیکسل و در نتیجه، کاهش مصرف انرژی برخوردار است، چندان آسان نخواهد بود. کارشناسان WitsView اعتقاد دارند که قیمت پنل‌های OLED گوشی‌های هوشمند در طولانی مدت کاهش خواهد یافت. به علاوه، کاهش قیمت پنل‌های ساخته‌شده با فناوری LTPS (سیلیکون پلی‌کریستال با حرارت پایین) نیز فشار بیشتری روی بازار Mini LED وارد خواهد آورد. در نتیجه، اگر سازندگان نتوانند هزینه ساخت نمایشگرهای Mini LED را کاهش دهند، رقابت Mini LED با پنل‌های OLED در بازار گوشی‌های هوشمند رده‌ بالا دشوار خواهد بود.

بر اساس آمارهای منتشر شده، فروش آیفون 10 کمتر از میزان پیش‌بینی‌شده بازار بوده و به همین دلیل، سامسونگ (به عنوان تامین‌کننده اصلی این صفحه‌نمایش) میزان ساعات کاری صرف‌شده در خط تولید LED را کاهش داده است. به علاوه، تأمین پنل‌های OLED نیز در طول دو سال گذشته تسهیل شده است. از سوی دیگر، چنان که اشاره شد، اپل روند استفاده از پنل‌های OLED را آغاز کرده و مطابق برآوردها، نرخ نفوذ پنل‌های OLED در گوشی‌های هوشمند تا سال 2021 به 46 درصد خواهد رسید. لذا بر اساس وضعیت کنونی، فناوری Mini LED در برابر رشدیافتگی و قیمت رقابتی فناوری OLED توانایی رقابت نخواهد داشت. در نتیجه، رشد استفاده از Mini LED در بازار اسمارت‌فون‌ها در کوتاه مدت دور از ذهن به نظر می‌رسد.

پنل OLED به سبب بی‌نیاز بودن از نور پس‌زمینه، نازک، سبک و انعطاف‌پذیر است. علاوه بر اشباع رنگ و کنتراست بالا و همچنین زمان پاسخگویی سریع، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پنل‌ OLED ویژگی خود-ساطع‌کنندگی نور و انعطاف‌پذیری است که به سازندگان گوشی هوشمند امکان می‌دهد در زمینه ضخامت و طراحی ظاهری گوشی آزادی عمل بیشتری داشته باشند. اما Mini LED را می‌توان به عنوان محصولی موقت در نظر گرفت که پیش از تولید انبوه micro-LED مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع با آنکه ساختار اصلی LCD بدون تغییر باقی مانده است، اندازه تراشه‌های LED به 100 تا 300 میکرومتر کاهش یافته و LEDها از طریق روش چینش ماتریس، در ماژول‌های نور پس‌زمینه قرار داده شده‌اند. به طور مثال، در یک صفحه‌نمایش فول‌ اچ‌دی 5.5 اینچی، تعداد LEDهای به کار رفته حدود 2,000 تا 10,000 عدد است. با کم شدن تعداد LEDها، به فاصله نوری بیشتری نیاز است و در نتیجه ضخامت دستگاه افزایش می‌یابد. تعداد بیشتر LED می‌تواند با کاهش فاصله نوری، یکنواختی مجموعه را بهبود بخشد و در نتیجه ضخامت کل کمتر خواهد شد. البته این امر ممکن است به نوبه خود سبب هدررفت گرما و در نتیجه افزایش قیمت دستگاه شود. از این رو در حال حاضر، رسیدن به نقطه تعادل میان ویژگی‌ها و قیمت به مسأله اصلی سازندگان تبدیل شده است.

TrendForce OLED Versus Mini LED in Smartphone Market Report

هزینه به کارگیری Mini LED در گوشی‌های هوشمند به تعداد تراشه‌های LED مورد استفاده و بهره‌وری انتقال قرص سیلیکونی (wafer) بستگی دارد. در نتیجه، بسیاری از تولیدکنندگان پنل‌های LED می‌کوشند تا از طریق راهکارهای تکنیکی مختلف هزینه‌های تولید را کاهش دهند؛ راهکارهایی که از میان آنها می‌توان به کاهش تعداد تراشه‌های LED با تنظیم نور یا افزایش بهره‌وری انتقال ماشین‌های پیوند اشاره کرد.

با وجود این، در بسیاری از بازارهای اختصاصیِ سودآورتر که سود ناخالص در آنها بالا است، هزینه‌ها برای سازندگان اولویت چندانی ندارد. از این رو، Mini LED شانس بیشتری برای استفاده در این بازارها خواهد داشت. از میان دستگاه‌هایی که در حال حاضر از Mini LED استفاده می‌کنند، می‌توان به نمایشگر اتوموبیل 10.1 اینچی شرکت Innolux اشاره کرد که در نمایشگاه CES 2018 عرضه شد. به علاوه، در محصولات اخیر شرکت AUO همچون مانیتور بازی ال‌سی‌دی 27 اینچی، نوت‌بوک 15.6 اینچی و هدست واقعیت مجازی 2 اینچی این کمپانی نیز از Mini LED استفاده شده است.

البته به نظر می‌رسد که این گزارش به صورت عجیبی در تقابل با تحلیل قدیمی‌تری قرار می‌گیرد که از سوی زیرمجموعه‌ دیگری از TrendForce با نام LEDinside منتشر شده است. مطابق پیش‌بینی این گزارش، با توجه به مزایای Mini LED در مقایسه با OLED و برآورد هزینه-فایده آن نسبت به Micro LED، با موج نیرومندی برای تولید انبوه Mini LED مواجه خواهیم شد که تا سال 2023 ادامه خواهد داشت. اما گزارش WitsView نشان می‌دهد که این روند چندان آسان نخواهد بود و تولیدکنندگان Mini LED در بهترین حالت می‌توانند کمبودهای موجود در حوزه‌هایی را برطرف سازند که در آنها، میزان عرضه کافی صفحه‌نمایش برای محصولات رده بالا وجود ندارد. 

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا