منابع خبری از احتمال عرضه یک هدست واقعیت افزوده تا سال 2024 از سوی گوگل خبر داده‌اند

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : بازار سخت‌‌افزار واقعیت افزوده و مجازی که با حضور پررنگ Meta، در کنار مایکروسافت و اپل، دوران پررونقی را سپری می‌کند، تاکنون شاهد حضور جدی گوگل (حداقل در طی سال‌های اخیر) نبوده است. حالا وب‌سایت The Verge در روز پنج‌شنبه 20 ژانویه سال جاری میلادی (30 دی 1400) از احتمال عرضه یک هدست AR توسط گوگل خبر داده است. بر اساس گفته‌های دو منبع مطلع که نخواستند نامشان فاش شود، غول جست‌وجوی آمریکایی به تازگی کار روی هدست واقعیت افزوده‌ای را با نام کد پروژه Iris آغاز کرده و امید دارد تا سال 2024 این محصول را به بازار عرضه کند.

دستگاه گوگل نیز همانند هدست‌های Meta و اپل، ظاهراً از دوربین‌های رو به بیرون برای ترکیب گرافیک رایانه‌ای با پس‌زمینه ویدیویی از دنیای واقعی استفاده می‌کند و در مقایسه با عینک‌های واقعیت افزوده‌ای همچون Snap و Magic Leap تجربه واقعیت ترکیبی را به طور همه‌جانبه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نمونه‌های اولیه‌ هدست گوگل که در تأسیساتی در منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو تولید شده، به عینک اسکی شباهت دارد و بدون نیاز به اتصال منبع انرژی خارجی کار می‌کند.

البته هدست گوگل هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و استراتژی مشخصی برای ورود آن به بازار مطرح نشده است. از این رو هدف عرضه آن در سال 2024 میلادی بلندپروازانه به نظر می‌رسد. سخت‌افزار واقعیت افزوده گوگل مانند جدیدترین گوشی‌های هوشمند پیکسل یعنی سری Pixel 6، از یک پردازنده جدید و متفاوت بهره می‌برد و به سیستم‌عامل اندروید مجهز خواهد بود. هرچند استخدام‌های جدید در گوگل، از احتمال طراحی یک سیستم‌عامل مجزا و منحصربه‌فرد خبر می‌دهد. با توجه به محدودیت‌های انرژی، استراتژی گوگل این است که از مراکز داده خود برای رندر کردن برخی موارد گرافیکی مورد نیاز از راه دور و ارسال آن به هدست از طریق اتصال به اینترنت استفاده کند. بر اساس شنیده‌ها، تیم پیکسل در طراحی برخی قطعات سخت‌افزاری حضور داشته‌اند، اما هنوز مشخص نیست که این هدست در نهایت نشان تجاری پیکسل را بر خود داشته باشد.

پروژه Iris بازگشتی به حوزه تولید سخت‌افزارهایی است که گوگل سابقه‌ای طولانی و پرنوسان در آن دارد. این بخش با محصول پرهیاهو اما ناموفق Google Glass در سال 2012 آغاز شد و پس از تلاشی چند ساله برای فروش هدست‌های واقعیت مجازی آن، در سال 2019 بی‌سروصدا به پایان رسید. از آن زمان گوگل در خصوص برنامه‌های سخت‌افزاری خود، به ویژه در این حوزه، سکوت کرده و بر ویژگی‌های نرم‌افزاری مانند Lens، موتور جست‌وجوی بصری، و جهت‌یابی مبتنی بر واقعیت افزوده در Google Maps تمرکز داشته است. این در حالی است که رقبایی همچون زاکربرگ، به طور عمده بر تولید محصولات AR و VR متمرکز شده‌اند و با استخدام هزاران نفر، حتی نام شرکت خود را نیز همسو با راهبرد کلان، از فیس‌بوک به Meta تغییر داده‌اند؛ تغییر نامی که از چشم‌انداز حضور در قلمرو Metaverse پرده برمی‌دارد. البته فیس‌بوک در این مسیر تنها نیست، بلکه اپل نیز تولید یک هدست واقعیت ترکیبی را احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی در دستور کار خود قرار داده است.

بر اساس گزارش The Verge، پروژه Iris تاکنون به عنوان رازی محرمانه در گوگل حفظ شده و مراحل طراحی و توسعه آن در ساختمانی جریان دارد که دسترسی به آن، نیازمند کارت ویژه و امضای قراردادهای عدم افشاست. گروه اصلی که روی طراحی و توسعه این هدست کار می‌کنند، تقریباً 300 نفر را شامل می‌شود و گوگل قصد دارد صدها نفر دیگر را نیز در این مسیر به استخدام خود درآورد. مدیر اجرایی ناظر بر روند این پروژه یعنی کلی بیور (Clay Bavor) مستقیماً به سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل گوگل، گزارش می‌دهد و پروژه مهم دیگر کمپانی آمریکایی یعنی Starline هم تحت مدیریت او قرار دارد؛ پروژه‌ای که پلتفرم چت ویدیویی با وضوح فوق‌العاده بالاست و سال گذشته به نمایش گذاشته شد.

افرادی که شانس امتحان کردن Starline را داشته‌اند، آن را یکی از چشمگیرترین دموهای فناوری دانسته‌اند که در آن یک مدل سه‌بعدی از افراد حاضر در چت ساخته می‌شود. گوگل در یک آزمایش ردیابی که روی چشم کارمندان کاربر این خدمات صورت گرفته است، دریافته که استفاده از Starline در مقایسه با تماس ویدیویی معمولی، تقریباً 15 درصد تمرکز بیشتر روی فرد طرف گفت‌وگو را در پی دارد و یادآوری جزئیات مباحث آن نیز نسبت به حالت متداول حدود 30 درصد بهتر خواهد بود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که گوگل امید دارد تا سال 2024 میلادی سخت‌افزار Iris را به همراه Starline روانه بازار کند. در همین راستا، در اقدامی که پیش‌تر درباره آن اطلاع‌رسانی نشده بود، پل گرکو (Paul Greco) مدیر ارشد فناوری Magic Leap، به گروه توسعه این محصول افزوده شده و برنامه‌ای آزمایشی برای استفاده از Starline و تسهیل جلسات از راه دور با شرکت‌های مختلف حاضر در فهرست Fortune 500 در حال اجراست. گوگل همچنین قصد دارد با هدف کاهش هزینه هر واحد، Starline را به عنوان بخشی از استراتژی کاری خود (ترکیبی از دورکاری و کار در دفتر)، پس از پایان همه‌گیری Covid-19 پیاده‌سازی کند. البته این احتمال وجود دارد که گوگل در زمان‌بندی مورد نظر خود برای هر دو محصول خوش‌بینانه برنامه‌ریزی کرده باشد و عرضه آن‌ها در نهایت دیرتر از سال 2024 صورت پذیرد.

کلی بیور سال‌ها مسئول برنامه‌ توسعه گوگل در حوزه AR و VR بوده است. برنامه‌ای که قدمت آن به محصولاتی همچون Google Cardboard و Daydream بازمی‌گردد که به عنوان دو پلتفرم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقریباً هم‌زمان با هدست Oculus عرضه شدند. او یکی از دوستان نزدیک پیچای محسوب می‌شود که از سال 2005 در گوگل کار می‌کند و نوامبر ماه گذشته، به عنوان معاون آزمایشگاه‌های گوگل منصوب شد. به این ترتیب بیور در حال حاضر مسئولیت پروژه‌های Starline، Iris، بخش جدید بلاک‌چین و همچنین Area 120 را بر عهده دارد.

همچنین از دیگر مدیران ارشد شاغل در پروژه توسعه Iris می‌توان به شهرام ایزدی، مدیر ارشد مهندسی و مدیر بسته نرم‌افزاری ARCode گوگل، ادی چانگ (Eddie Chung)، مدیر ارشد مدیریت محصول که پیش‌تر بخشGoogle Lens را هدایت می‌کرد، اسکات هافمن (Scott Huffman)، معاون و خالق Google Assistant، کورت آکلی (Kurt Akeley)، مهندس برجسته و مدیر ارشد فناوری در استارت‌آپ Lytro فعال در زمینه تولید دوربین‌های دیجیتال میدان نور (light-field camera) و مارک لوکوفسکی (Mark Lucovsky)، مدیر ارشد سیستم‌عامل گوگل برای واقعیت افزوده که تا چندی پیش در شرکت Meta مسئولیتی مشابه را بر عهده داشت، اشاره کرد.

علاقه مدیران ارشد گوگل به واقعیت افزوده به دوران عرضه عینک گوگل و سرمایه‌گذاری در Magic Leap باز می‌گردد. شایعات آن دوران حکایت از آن داشت که سرمایه‌گذاری Magic Leap به هدف خرید کامل این شرکت، در صورت یافتن مسیری مناسب به بازار انبوه سخت‌افزار واقعیت افزوده صورت گرفته است. گوگل در سال 2020 نیز استارت‌آپ کانادایی North فعال در حوزه عینک‌های هوشمند را خریداری کرد که روی تطبیق فناوری واقعیت افزوده در قالب یک عینک با ظاهری معمولی کار می‌کرد. از آن زمان، بیشتر اعضای North همچنان به کار در گوگل مشغول هستند. به علاوه اخیراً آگهی‌های استخدامی بسیاری مرتبط با فناوری موج‌بری یا waveguide منتشر شده که نشان از امکان کار گوگل روی دستگاه دیگری در کانادا دارد. البته گوگل از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است. فناوری موج‌بری یک تکنولوژی نمایشگر محسوب می‌شود که برای به‌کارگیری در عینک‌های واقعیت افزوده بسیار مناسب است.

سوندار پیچای در نشست بررسی صورت‌های مالی شرکت در اکتبر گذشته درباره پروژه‌های شرکت و توجه به واقعیت افزوده گفت: «ما در حال تفکر از طریق واقعیت افزوده هستیم و این حوزه اصلی سرمایه‌گذاری گوگل خواهد بود». ابرشرکت آمریکایی به طور یقین سرمایه لازم را برای تأمین مالی ایده‌های بلندپروازانه خود در کنار استعدادهای فنی برتر، اکوسیستم نرم‌افزاری قوی اندروید و محصولات قابل ‌قبولی در زمینه عینک‌های واقعیت افزوده همچون Google Lens در اختیار دارد. اما هنوز مشخص نیست که آیا میزان سرمایه‌گذاری شرکت در این زمینه عظیم و مشابه با Meta خواهد بود یا به مقادیر کمتری محدود می‌شود. شرکت تحت مدیریت زاکربرگ در حال حاضر سالانه 10 میلیارد دلار در حوزه واقعیت افزوده و مجازی هزینه می‌کند. به علاوه دیگر رقیب گوگل، یعنی شرکت اپل، نیز هزاران دلار برای توسعه هدست و عینک واقعیت افزوده خود اختصاص داده است. از این رو گوگل برای ماندن در این رقابت ناچار از هزینه و تلاش بیشتر و حضور جدی‌تر برای ارائه نوآوری‌های تازه است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا