گزارش کانترپوینت از بازار جهانی چیپ‌ست‌های موبایلی – رشد چشمگیر کوالکام و Unisoc

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحقیقاتی کانترپوینت در روز پنج‌شنبه 24 فوریه 2022 (5 اسفند 1400) گزارش جدیدی را در رابطه با میزان عرضه چیپ‌ست‌های موبایلی در سه‌ماهه چهارم سال 2021 منتشر کرده است؛ مطابق این گزارش در بازه زمانی مذکور تعداد کل پروسسورهای موبایلی عرضه شده با رشد سالیانه 5 درصدی روبرو شده که تقریبا نیمی از این عرضه به چیپ‌های 5G تعلق دارد. جایگاه شرکت‌های برتر در این لیست نسبت به سال قبل با تفاوت چندانی روبرو نشده و هنوز مدیاتک، کوالکام و اپل در مجموع چیزی نزدیک به 84 درصد از کل این بازار را در اختیار دارند. در این میان اما در نزول مدیاتک، اپل و سامسونگ، شرکت‌هایی مثل کوالکام و Unisoc شاهد بیش‌ترین رشد سالیانه بوده‌اند.

در صدر شرکت‌های ارائه‌کننده چیپ‌ست‌های موبایلی در سه‌ماهه چهارم سال 2021 طبق معمول شرکت عظیم مدیاتک جای دارد که به‌گفته کانترپوینت 33 درصد از کل عرضه‌های بازار در این رده به خود اختصاص داده است. سهم بازار مدیاتک اما با این وجود نسبت به زمان مشابه سال گذشته با سهم 37 درصدی با کاهش اندکی روبرو شده که کانترپوینت آن را به عرضه بالا در نیمه اول سال و آن‌چه «اصلاحات موجودی انبار شرکت‌های اسمارت‌فون چینی» خوانده شده مرتبط می‌داند. عامل دوم در این مورد یعنی اصلاح موجودی انبارها به‌گفته کانترپوینت در شرایطی رخ می‌دهد که بسیاری از مشتریان به‌دلیل تردیدهای موجود بر سر تأمین چیپ‌ست دست به ذخیره گسترده این کالای حیاتی زده‌اند.

سهم بازار عرضه‌کنندگان چیپ‌ست‌های موبایلی در سه‌ماهه چهارم 2021 نسبت به سه‌ماهه چهارم 2020

کانترپوینت البته رشد درآمد در سه‌ماهه اول سال 2022 را برای مدیاتک پیش‌بینی کرده که ناشی از پروسسور پرچمدار Dimensity 9000 این شرکت و جبران شدن کاهش درآمد ناشی از تغییرات فصلی با نرخ بالای نفوذ و تقاضا برای محصولات 5G است. Dale Gai یکی از مدیران تحقیقاتی کانترپویتت در این رابطه می‌گوید:‌ «بیش‌تر شدن قیمت چیپ‌ست بعد از افزایش قیمت ویفر [شرکت] TSMC از سه‌ماهه چهارم سال 2021 به این سو نمایان خواهد شد. مهاجرت[به سمت گوشی‌های] 5G در مناطقی مثل آسیا-اقیانوسیه، خاورمیانه و آمریکای لاتین و [همچنین] ادامه تقاضای [دیوایس‌های] LTE، به مدیاتک در راستای یک 2022 قدرتمند کمک خواهند کرد.»

Parv Sharma یکی دیگر از محققان کانترپوینت از وضعیت کوالکام در این بازار سخن می‌گوید: «کوالکام با وجود کمبود قطعات و ناتوانی ظرفیت کارخانه‌های تولیدی برای همراهی کردن تقاضا یک فصل بسیار قدرتمند را با رشد فصلی 18 درصدی و سالیانه 33 درصدی ثبت کرده است.» به‌گفته این محقق، کوالکام از توانایی اولویت‌بندی فروش اسنپ‌دراگون‌های پیشرفته (با سود بالاتر و تأثیر کم‌تر از بحران کمبود قطعات در مقایسه با گوشی‌های میانی و پایین‌رده) و تنوع بخشیدن به تأمین‌کنندگان کالا برخوردار است که این دومی با به‌کارگیری شرکای بیش‌تر شرایط بهتری را برای تأمین کالاهای کلیدی این کمپانی فراهم آورده است. این شرکت به‌گفته کانترپوینت در عرضه 5G که محرک آن سری آیفون 12 و آیفون 13 و گوشی‌های پیشرفته اندرویدی هستند به سهم بازار 76 درصدی دست پیدا کرده است.

سهم بازار سازندگان چیپ‌ست 5G در گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم سال 2021

این محقق در مورد آینده کوالکام با پروسسور پرچمدار جدید Snapdragon 8 Gen 1 نیز از کسب موفقیت آن در سری گلکسی S22 سامسونگ سخن می‌گوید و فروش ناشی از سال نوی چینی را نیز در این زمینه بی تأثیر نمی‌داند. به‌هرحال چرخش بزرگ بعدی در فروش در نیمه دوم سال 2022 رخ می‌دهد جایی‌که نسل بعدی گوشی‌های 5G از طرف سازندگان بزرگ ارائه خواهد شد. سهم درآمدزایی گوشی‌های اندرویدی نیز در سبد کوالکام در حال افزایش است چرا که سازندگان بیش‌تری از تولیدات کوالکام از مودم داخلی گرفته تا آنتن RF Front End این شرکت در محصولات خود استفاده می‌کنند.

پس از مدیاتک و کوالکام، اپل با سهم 21 درصدی سومین ارائه‌کننده چیپ‌ست به بازار در سه‌ماهه چهارم سال 2021 بوده که البته نسبت به 22 درصد سال گذشته اندکی کاهش پیدا کرده است. به‌گفته کانترپوینت محرک اصلی این سهم نسبتا بالای اپل، معرفی خانواده آیفون 13 و فروش در فصل تعطیلات بوده است.

Uniosoc که یک سال پیش کم‌تر کسی نام آن را نیز شنیده بود امسال به ظاهر بالاترین میزان رشد در بین شرکت‌های ارائه‌کننده چیپ‌ست‌های موبایلی به خود اختصاص داده و سهم بازار 4 درصدی سال قبل را به 11 درصد رسانده است. به‌گفته کانترپوینت میزان عرضه چیپ‌ست در این شرکت در طول سال 2021 بیش از 2 برابر شده و حالا از تولیدات این برند نه‌تنها در برندهای رده پایین‌تری مثل ریلمی، موتورولا، ZTE و Transsion استفاده می‌شود بلکه حالا در آنر و حتی سامسونگ نیز سر و کله آن‌ها پیدا شده است. این شرکت البته بیش‌تر در سطح پایین و میانی (کاملا سطح پایین) فعال است.

سامسونگ با سهم بازار تنها 4 درصدی به رده پنجم تولیدکنندگان چیپ موبایلی تنزل پیدا کرده است. این شرکت که سال گذشته در همین بازه زمانی، 7 درصد بازار را در اختیار داشت، به‌گفته کانترپوینت در میانه تغییرات استراتژی پردازشی کالاهای خود بوده و بدین‌ترتیب سهم دستگاه‌های دارای پردازنده‌های کوالکام و مدیاتک در سبد کالای این شرکت به‌خصوص در مدل‌های میانی 4G و 5G افزایش پیدا کرده است.

زیر مجموعه HiSilicon هواوی که سال گذشته 7 درصد این بازار را به‌خود اختصاص داده بود در این نوبت با ادامه تحریم‌های آمریکا و ناتوانی این مجموعه در ساخت چیپ‌ست‌های جدید تنها 1 درصد این بازار را در اختیار دارد و حتی گوشی‌های پیشرفته هواوی نیز به‌ناچار با چیپ‌ست‌های پرچمدار (اما 4G) کوالکام به بازار عرضه شده‌اند.

منبع : Counterpoint


ایسام