آشنایی با طراحی PlayStation VR2 - جدیدترین هدست واقعیت مجازی سونی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/12/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت مجازی Virtual Reality ، بازی Game ، پوشیدنی Wearable ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : در دنیای کنونی رقابت بر سر جذب مشتری در فضای واقعیت مجازی (VR) به شدت بالاست. از این رو کمپانی سونی هم برای عقب نماندن از گردونه رقابت باید خود را به‌روز کند. فوریه 2021 بود که سونی از تولید یک هدست واقعیت مجازی جدید خبر داد و یک ماه بعد کنترلرهای آن را معرفی کرد. در ژانویه سال جاری میلادی سونی تأیید کرد که این هدست با نام PlayStation VR2 وارد بازار خواهد شد. حال این کمپانی ژاپنی روز سه‌شنبه 22 فوریه 2022 (3 اسفند 1400) با انتشار مطلبی در وبلاگ پلی‌استیشن، از طراحی ظاهری PlayStation VR2 نیز پرده برداشت. در همین مطلب، سونی از شکل ظاهری کنترلرهای این هدست – تحت عنوان VR2 Sense – نیز رونمایی کرد.

هیدکای نیشینو (Hidekai Nishino)، معاون ارشد پلی‌استیشن، در توصیف هدست جدید این شرکت می‌گوید: «هدف ما خلق هدستی‌ست که نه تنها بخش جذابی از دکور اتاق پذیرایی شماست، بلکه شما را غرق در دنیای بازی می‌کند، تا حدی که تقریبا فراموش می‌کنید که در حال استفاده از یک هدست یا کنترلر هستید.» هدست PlayStation VR2 و کنترلر VR2 Sense ظاهر هماهنگی داشته و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دید 360 درجه‌ایِ دنیای مجازی را به نمایش بگذارند. وی افزود، این محصولات به نحوی ساخته شده‌اند که شکل ظاهری و تجربه کاربری آنها با حال و هوای کلی پلی‌استیشن 5 سنخیت داشته باشد (البته در قالبی نرم‌تر و سازگارتر با بدن).

در طراحی جدید PlayStation VR2، درست مثل خود کنسول پلی‌استیشن 5، شاهد به کارگیری آرایش رنگی سیاه و سفید هستیم. به گفته شرکت سازنده، در طراحی هدست PlayStation VR2، به هماهنگی آن با پلی‌استیشن 5 توجه ویژه‌ای شده است. عناصر اصلی در طراحی کلی هدست PlayStation VR2 تقریبا با نسل اول این هدست (یعنی PlayStation VR) یکسان است، اما مدل جدید از چند جهت بهبود یافته، از جمله پیچ تنظیم لنز، طراحی جدید سیستم تهویه و کاهش وزن. ناگفته نماند، درست شبیه پلی‌استیشن 5 و کنترلر آن (DualSense)، در باندهای جلو و عقب هدست PlayStation VR2، آیکون‌های بافت‌دار PlayStation پنهان شده‌اند.

طبق ادعای نیشینو، سونی در ساخت PlayStation VR2 تمرکز ویژه‌ای روی ارگونومی داشته و بازخورد اولیه از سوی افرادی که برای اولین بار با این محصول کار کرده‌اند، مثبت بوده است. از جمله نقاط مثبت این هدست، اضافه شدن پیچ تنظیم لنز است که می‌تواند تأثیر به‌سزایی در بهبود عملکرد هدست داشته باشد. با کمک این بخش، کاربر می‌تواند با تنظیم فاصله لنز بین چشم‌ها، دید خود را بهینه کند. همچنین، به لطف وجود سیستم تهویه جدید، حداقل روی کاغذ، هوا به شکل بهتری در هدست جریان پیدا خواهد کرد.

پشتیبانی از بازخورد لرزشی، ردیابی چشم، 4K HDR، نرخ فریم‌های 90 و 120 هرتزی، رندر تصویر با رزولوشن‌های متغیر بر اساس حرکت‌های چشم (foveated rendering) و میدان دید 110 درجه‌ای از دیگر مشخصات PlayStation VR2 بر شمرده شده است. این هدست تنها با یک کابل USB به پلی‌استیشن متصل شده و شروع به کار می‌کند. به این ترتیب، راه‌اندازی آن کمی از هدست نسل قبلی (PlayStation VR) آسان‌تر خواهد بود.

بیش از 5 سال از عرضه نسل نخست هدست PlayStation VR می‌گذرد و قاعدتا زمان به روزرسانی آن فرا رسیده است. در حال حاضر می‌توانید از هدست قدیمی PlayStation VR به همراه کنسول پلی‌استیشن 5 استفاده کنید، اما برای این کار به آداپتور مخصوصی نیاز دارید (گذشته از اینکه، تجربه کاربری به 5 سال قبل برمی‌گردد). گفتنی‌ست سونی اقدامات دیگری نیز در حیطه واقعیت مجازی انجام داده که بدون وجود هدست آپدیت‌شده‌ای (متناسب با PS5) چندان جالب نخواهد بود، از جمله عرضه رایگان بازی‌های واقعیت مجازی به اعضای PlayStation Plus.

نکته منفی درباره PlayStation VR2 آن است که برای استفاده از این هدست جدید، باید حتما آن را به یک دستگاه پلی‌استیشن متصل کرد. این در حالی‌ست که کاربر برای کار با هدست 299 دلاری Quest 2 (محصول متا)، این انتخاب را دارد که آن را به یک کامپبوتر متصل کرده و یا اینکه به طور مستقل و بدون نیاز به دستگاه دیگری از آن استفاده کند. هدست Valve Index (با قابلیت ردیابی انگشتان) و هدست HP Reverb G2 (با رزولوشن بسیار بالا) از جمله مهم‌ترین رقبای PlayStation VR2 در بازار به حساب می‌آیند.

کمپانی سونی در نخستین روزهای سال 2022 از تولید یک بازی اختصاصی برای PlayStation VR2 خبر داد. به گفته سونی، این بازی – که Horizon Call of the Mountain نام دارد – به طور ویژه برای PlayStation VR2 توسعه داده شده و زمینه آشنایی بیشتر گیمرها با دنیای Horizon را فراهم می‌کند. در حالی که رونمایی اخیر از طراحی PlayStation VR2 به سؤالات زیادی درباره این هدست پاسخ داده، برخی موارد درباره آن هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند، از جمله قیمت و زمان عرضه این محصول به بازار.

منبع : PlayStation


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا