معرفی Reverb G2- هدست واقعیت مجازی اچ‌پی با وضوح 2160x2160 پیکسل برای هر چشم

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/14        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، اچ پی HP
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اچ‌پی به تازگی و در روز پنج‌شنبه 28 می سال جاری میلادی (8 خرداد 1399) از هدست واقعیت مجازی جدیدی با نام Reverb G2 رونمایی کرده که با همکاری مایکروسافت و Valve طراحی شده است. شرکت Valve نام آشنایی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای و همچنین VR به شمار می‌رود و پیش از این با همکاری کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی چند نمونه هدست‌ واقعیت مجازی را وارد بازار کرده است. محصول تازه اچ‌پی از نظر رزولوشن و میدان دید تفاوتی با نسل قبلی ندارد، اما نه تنها به دو دسته کنترلی جدید مجهز شده، بلکه تعداد دوربین‌های ردیابی آن هم افزایش یافته است. همچنین به لنزهای تازه و همچنین اسپیکرهایی ساخت شرکت Valve مجهز شده است.

هدست تازه اچ‌پی دستگاهی وابسته به رایانه محسوب می‌شود. این محصول از نظر رزولوشن تفاوتی با هدست پیشین شرکت یعنی Reverb G1 نداشته و همان وضوح 2160x2160 پیکسل را برای هر چشم ارائه می‌کند که بالاترین رزولوشن در مقایسه با دیگر هدست‌های واقعیت مجازی حال حاضر همچون HTC Vive Pro و Oculus Rift S به حساب می‌آید. این پنل‌ با فناوری ال‌سی‌دی ساخته شده‌ و اندازه آن 2.89 اینچ بوده که با میدان دید 114 درجه‌ای، از نرخ تازه‌سازی 90 هرتز برخوردار است. برای افزایش وضوح لنزهای هدست از فناوری شرکت Valve استفاده شده و اچ‌پی به منظور فوکوس بهتر و تناسب هدست با صورت شمار بیشتری از کاربران، دکمه‌ای را در بخش پشتی دستگاه برای تنظیم اندازه در نظر گرفته که با کمک آن فاصله میان لنزها تنظیم و دید کاربر با فواصل متفاوت میان دو مردمک چشم سازگار می‌شود.

هدست G2 بدون در نظر گرفتن کابل اتصال، حدود 1.1 پوند معادل 498 گرم وزن دارد و در مقایسه با نمونه قبلی، سنگین‌تر به نظر می‌رسد. با این حال، شرکت سازنده اعلام کرده که وزن این هدست به طور مناسبی توزیع شده و استفاده از بالشتک‌های بیشتر در بخش جلویی دستگاه، از خستگی کاربر در طولانی‌مدت جلوگیری می‌کند. همچنین برای استراحت‌های کوتاه می‌توان بخش جلویی هدست را 90 درجه به سمت بالا چرخاند. تمیز کردن این محصول به سادگی امکان‌پذیر است و برای این منظور می‌توان درزبندها و واشرهای دستگاه را جدا و آنها را تمیز و ضدعفونی نمود.

جک هدفون 3.5 میلی‌متری در این محصول جایی ندارد و به جای آن اسپیکرهای قدرتمندی در نظر گرفته شده که پیش از این در هدست واقعیت مجازی Index محصول شرکت Valve شاهد آن بودیم. هنگامی که کاربر هدست G2 را روی سر می‌گذارد، اسپیکرها در فاصله 10 میلی‌متری گوش او قرار گرفته و صدای کاملا فراگیری را ارائه می‌کنند. این اسپیکرها از پلتفرم صدای فضایی (یا spatial audio platform) مایکروسافت پشتیبانی می‌کنند و توسعه فرمت جدید صدای فضایی توسط آزمایشگاه‌های اچ‌پی انجام شده است.

هدست G2 برای دنبال کردن حرکات کاربر از چهار دوربین و قابلیت ردیابی با 6 درجه آزادی (6 DOF) بهره می‌برد و مطابق ادعای اچ‌پی می‌تواند تا 1.4 برابر حرکات بیشتری را نسبت به G1 ثبت کند. از این چهار دوربین، دو نمونه در کناره‌های دستگاه قرار دارند و برای ردیابی بهتر دسته‌های کنترلی به کار می‌روند و دو دوربین دیگر مانند دوربین اغلب هدست‌های Windows Mixes Reality در جلوی دستگاه جای گرفته‌اند.

اگر چه این محصول، هدستی بی‌سیم و مستقل محسوب نمی‌شود اما کابل 6 متری اتصال آن به رایانه، باریک و سبک به نظر می‌رسد. گفتنی است که برای حرکت در بازی‌ها یا دیگر تجربه‌های واقعیت مجازی، نیازی به وصل کردن حسگرهای خارجی به دستگاه نخواهد بود.

همان طور که اشاره شد یکی از تغییرات هدست جدید اچ‌پی به دسته‌های کنترلی آن باز می‌گردد. این دو دسته از نظر ظاهری و طراحی کلی به Oculus Touch شباهت دارند و پد لمسی از آنها حذف و به جای آن دکمه‌های آنالوگ اضافه شده است. دسته‌های کنترلی جدید با نسل قبلی هدست‌های مبتنی بر پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوزی (یا WMR کوتاه‌شده Windows Mixes Reality) سازگارند و ظاهرا اچ‌پی قصد دارد آنها را به طور جداگانه هم به فروش برساند.

هدست Reverb G2 تنها با رنگ مشکی عرضه می‌شود و 599.99 دلار قیمت دارد. اگر بخواهیم این دستگاه را از نظر قیمت با محصولات کنونی مقایسه کنیم در میان Oculus Quest هدست 399 دلاری فیس‌بوک و Valve Index به عنوان یکی از بهترین هدست‌های VR حال حاضر بازار با قیمت 999 دلار قرار می‌گیرد. پیش‌سفارش این دستگاه برای کاربران آمریکایی از روز معرفی در وب‌سایت شرکت سازنده آغاز شده و انتظار می‌رود که اچ‌پی آن را حوالی پاییز در اختیار علاقمندان قرار دهد.

منبع : HP


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا