پیش‌بینی IDC از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند – رشد بیش از دو برابری iOS نسبت به اندروید در سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC
واحد خبر mobile.ir : درگاه تحلیلی IDC در جدیدترین گزارش خود از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند، که در روز دوشنبه 30 آگوست 2021 (8 شهریور 1400) منتشر شده از پیش‌بینی رشد 7.4 درصدی این بازار تا پایان سال 2021 خبر داده است؛ به‌گفته IDC با وجود آن‌‌که شرایط فعلی زنجیره تأمین کالا با تغییر بزرگ و عمده‌ای روبرو نشده اما بازار گوشی‌های هوشمند در طی فصل‌های اخیر نشانه‌های مثبتی را از خود بروز داده و می‌توان از بازگشت رشد به این مارکت خبر داد. میزان این رشد در سال 2021 به‌گفته IDC با عرضه 1.37 میلیارد گوشی، به 7.4 درصد می‌رسد و برای دو سال پیش روی 2022 و 2023 نیز رشد 3.4 درصدی پیش‌بینی شده است.

رشد 7.4 درصدی مورد اشاره IDC در این آمار البته به‌صورت مساوی مابین دو سیستم‌عامل عمده بازار یعنی iOS و اندروید توزیع نشده و سهم سیستم‌عامل اپلی در این میان از همتای گوگلی آن بسیار بیشتر است. IDC سهم iOS را در این رشد 13.8 درصد عنوان کرده و این در حالی‌ست که دیوایس‌های اندرویدی مطابق این آمار تنها با رشد 6.2 درصدی در سال 2021 روبرو می‌شوند. وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند همچون اکثر دیگر مارکت‌های مشابه به میزان زیادی زیر سایه پاندمی کرونا در نزدیک به دو سال گذشته قرار گرفته و بیش از همه میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در سال گذشته یعنی سال 2020 را تحت تأثیر قرار داده است با این وجود اما عرضه اسمارت‌فون در سال 2021 نسبت به 2020 در مقایسه با 2019 و شرایط قبل از پاندمی با رشد حجمی اندکی روبرو شده است.

پیش‌بینی عرضه جهانی اسمارت‌فون بر اساس نسل از سال 2020 تا سال 2025

به‌عنوان شاهدی در این زمینه باید به بزرگ‌ترین بازارها در این زمینه یعنی چین، آمریکا و اروپای غربی اشاره کرده که همچنان نسبت به 2019 و روزهای پیش از بحران COVID-19 در جایگاه پایین‌تری به‌سر می‌برند. این شرایط البته در بازارهای رو به رشدی مثل هند، ژاپن، خاورمیانه و آفریقا کاملا متفاوت بوده و رشد قابل ملاحظه این مارکت‌ها به‌نوعی عامل اصلی بهبود و ریکاوری در این رده به حساب می‌آیند. راین ریث (Ryan Reith) از معاونان ارشد IDC در این زمینه می‌‌گوید: «بازار گوشی هوشمند از منظر زنجیره تأمین با توجه به این‌که تقریبا همه مناطق انتظار رشد را داشته و فروشندگان نیز متناسب با آن آماده شده بودند بهتر برای ورود به 2020 مهیا شده بود. سال 2020 به‌دلیل پاندمی ویران شد اما همه برندهای اصلی با برنامه‌های تولید خود به [حرکت رو به] جلو ادامه دادند با این تفاوت اصلی که زمان‌بندی [عرضه به بازار] کنار گذاشته شد. از این رو [در حال حاضر] در موقعیتی قرار داریم که سطح موجودی [این رده] بسیار سالم‌تر از کامپیوترهای خانگی و برخی دیگر از مارکت‌های هم‌جوار بوده و [در نتیجه آن] انعطاف‌پذیری تقاضای مصرف‌کننده در نتایج سه‌ماهه اخیر را مشاهده می‌کنیم.»

به‌گفته IDC، عرضه گوشی‌های 5G همچنان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین محرک این بازار در سال 2021 به حساب می‌آید؛ جایی‌که هم فروشندگان و هم کانال‌های توزیع بر عرضه و ارائه این دستگاه‌ها (که قیمت فروش متوسط (ASP) بسیار بالاتری نسبت به گوشی‌های قدیمی‌تر 4G دارند)، متمرکز شده‌اند. قیمت فروش متوسط یک گوشی 5G در سال 2021 به‌گفته IDC به 634 دلار می‌رسد که نسبت به سال 2020 و قیمت 632 دلاری آن تقریبا هیچ تغییری را شاهده نبوده است. این وضعیت در مورد گوشی‌های 4G کاملا متفاوت بوده و در حالی‌که قیمت متوسط فروش این‌گونه دیوایس‌ها در سال 2020 برابر با 277 دلار بود این رقم در سال 2021 به 206 دلار می‌رسد.

از نگاه IDC تعداد گوشی‌های 5G عرضه شده به بازار در سال 2021 با رشد سالیانه 123.4 درصدی به 570 میلیون خواهد رسید و چین با در اختیار داشتن 47.1 درصد از این عرضه با اختلاف عمده‌ای نسبت به دیگر کشورهای جهان در صدر قرار می‌گیرد. پس از چین، آمریکا با 16 درصد، هند با 6.1 و ژاپن با 4.1 درصد، جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند. گوشی‌های 5G در سال 2022 مطابق پیش‌بینی IDC بیش از نیمی از عرضه‌های اسمارت‌فون را تشکیل داده و سهم بازار آن‌ها به 54.1 درصد خواهد رسید.

آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella) از مدیران تحقیقاتی مجموعه IDC ضمن اشاره به ادامه پاندمی و شرایط بحرانی ایجاد شده به واسطه گونه دلتای کروناویروس می‌‌گوید: «کاربران به ارتقاء [گوشی‌های خود] به اسمارت‌فون‌های پیشرفته‌تر در سال جاری ادامه می‌دهند. گوشی‌های پیشرفته (با قیمت بالاتر از هزار دلار) با توجه به این‌که این رده، رشدی 116 درصدی نسبت به سال قبل داشته است به ترقی خود در سه‌ماهه دوم ادامه می‌دهند. علاوه بر این قیمت فروش متوسط در سرتاسر این مارکت، در نتیجه‌ روند ترجیح کاربران به‌سمت مدل‌های 5G گران‌قیمت‌تر نسبت به دستگاه‌های رده پایین، 9 درصد افزایش یافت.»

Samsung Galaxy Z Fold3

از جمله نشانه‌های تأییدکننده این نظر باید به پیش‌سفارش‌های دو گوشی تاشوی جدید سامسونگ یعنی Galaxy Z Fold3 و Galaxy Z Flip3 در کشور کره‌ جنوبی اشاره کرد که نسبت به مدل‌های پیشین روند قدرتمندتری را به نمایش می‌گذارند. این روند طبق برخی گزارش‌ها در بازار هند نیز تکرار شده و پیش‌سفارش این گوشی‌ها در این بازار نیز افزایشی 2.7 برابری را نسبت به سری Note20 نشان می‌دهد.

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا