پتنت اپل برای سلفی گروهی ترکیبی – راه‌حلی مناسب برای گرفن سلفی گروهی با رعایت فاصله اجتماعی

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) در روز سه‌شنبه 2 ژوئن 2020 (13 خرداد 1399)، امتیاز 57 پتنت جدید را به اپل واگذار کرد. در بین این پتنت‌های جدید، قصد داریم مورد جالبی را بررسی کنیم که با اوضاع کنونی جامعه جهانی نیز سنخیت دارد. این پتنت – که تحت عنوان سلفی‌های گروهی ترکیبی در USPTO به ثبت رسیده – به سازوکاری اشاره می‌کند که در آن کاربر بتواند با ترکیب چند سلفی تک‌نفره، یک سلفی گروهی را ایجاد کند، بدون آنکه نیاز باشد افراد به شکل فیزیکی در کنار هم قرار بگیرند. بدین ترتیب، کاربران می‌توانند با رعایت پروتکل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، سلفی‌های گروهی انداخته و آن را شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

در طرح پیشنهادی اپل، کاربر یکی از آی-دیوایس‌ها (آیفون، آی‌پد یا هر دو)، دیگران را برای شرکت در یک سلفی گروهی دعوت می‌کند. هر یک از افراد از خود یک سلفی گرفته و سپس این سلفی‌های تک‌نفره توسط نرم‌افزار پیش‌بینی شده اپل، کنار هم چیده شده و یک سلفی گروهی را به دست می‌دهد. سلفی‌های تک‌نفره می‌تواند عکس ساده، عکس ویدئویی ذخیره شده و یا تصویر ویدئویی زنده باشد. متعاقبا سلفی گروهی نهایی نیز، می‌تواند ترکیبی از این موارد باشد.

نکته جالب در آنجاست که بر مبنای طرح پیشنهادی اپل، سلفی گروهی ترکیبی می‌تواند به عنوان یک شیء چند-منبعی ذخیره شده و سلفی‌های تک‌نفره را در خود حفظ کند. به این ترتیب، کاربری که این سلفی ترکیبی را ایجاد کرده و یا حتی دریافت‌کنندگان این نوع سلفی، این امکان را خواهند داشت که بتوانند چیدمان سلفی‌های تک‌نفره را در سلفی ترکیبی تغییر دهند. به عنوان مثال، اگر احساس کنید فرد دیگری در سلفی گروهی، جلوی شما را گرفته و مانع از خوب دیده شدن شما می‌شود، به‌راحتی می‌توانید او را به پس‌زمینه برده و تصویر خودتان را به موقعیت بهتری (مثلا مرکز یا جلوی سلفی) منتقل کنید.

بدیهی‌ست که برای ایجاد سلفی گروهی ترکیبی، بایستی پس‌زمینه تک‌تک سلفی‌های یک‌نفره حذف شود و قاعدتا این کار به پردازش نیاز دارد. اما جالب است بدانید سازوکار پیشنهادی اپل به گونه‌ای طراحی شده که این تسک بین چندین دیوایس توزیع می‌شود تا حجم پردازش مورد نیاز کاهش یابد. لازم به ذکر است، سلفی‌های تک‌نفره می‌توانند به طور خودکار و هوشمند در سلفی گروهی چیده شده و لذا دیگر نیاز نیست کاربر خود این کار را انجام دهد.

درست است که در شرایط کنونی که تمام دنیا درگیر همه‌گیری کروناست، ایده سلفی گروهی ترکیبی (بدون نیاز به حضور فیزیکی افراد در کنار هم) راه‌حلی کاربردی به نظر می‌رسد، اما اگر خیال می‌کنید اپل به دلیل شیوع ویروس کرونا دست به چنین ابتکاری زده، در اشتباهید زیرا درخواست این پتنت در سه‌ماهه سوم سال 2018 از سوی اپل به USPTO ارائه شده بود. صاحب این طرح شخصی‌ست به نام جین-فرانسوا البوز (Jean-Francois Albouze). در پایان لازم به ذکر است، پتنت سلفی گروهی ترکیبی صرفا یک ایده بوده و تضمینی برای اینکه این طرح به مرحله اجرا درآید وجود ندارد.

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا