معرفی WCN3998- تراشه وای‌فای جدید کوالکام با بهره‌گیری از استاندارد 802.11ax

نمایش خبر

تاریخ : 1396/12/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، وای-فای Wi-Fi ، گوشی هوشمند Smartphone

واحد خبر mobile.ir : در حال حاضر اکثر محصولات هوشمند پیشرفته موجود در بازار از استاندارد وای‌فای 802.11ac استفاده می‌کنند. با این وجود، با توجه به معرفی استاندارد 802.11ax به نظر می‌رسد، به زودی شاهد عرضه دستگاه‌های هوشمندی خواهیم بود که از این استاندارد وای‌فای بهره می‌برند. کمپانی کوالکام در روز چهارشنبه 21 فوریه سال جاری میلادی (2 اسفند 1396) تراشه وای‌فای جدیدی برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها معرفی کرده است که با استاندارد نسل جدید وا‌ی‌فای‌ سازگار است. به گفته کوالکام، این تراشه با نام WCN3998 با آنتن‌های 2x2، نخستین محصول یکپارچه مبتنی بر استاندارد 802.11ax و همچنین اولین راهکاری است که از پروتکل امنیتی WPA3 پشتیبانی می‌کند؛ پروتکلی که با محافظت از حریم شخصی و رمز عبور کاربر، امنیت دستگاه‌ها را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

Introducing Qualcomm WCN3998 Integrated 802 11ax ready Solution for Smartphones

استاندارد جدید را می‌توان نسل بعدی استاندارد وای‌فای 802.11ac به شمار آورد که کمیته IEEE در دسامبر 2013 معرفی کرده بود. با استفاده از استاندارد وای‌فای 802.11ax، که به نظر می‌رسد تولید انبوه محصولات مبتنی بر آن در سال آینده میلادی آغاز شود، توان عملیاتی شبکه افزایش و مصرف انرژی کاهش خواهد یافت. تراشه جدید کوالکام تولیدکنندگان گوشی هوشمند و کامپیوتر را قادر می‌سازد که این فناوری را در محصولات خود به کار گیرند.

تراشه WCN3998 از چهار ویژگی اصلی بهره می‌برد؛ نخست آن که مجهز به سیستم طنین و عمق پیشرفته 8x8 است که در مقایسه با دستگاه‌هایی که از سیستم طنین و عمق 4x4 پشتیبانی می‌کنند، باعث افزایش دو برابری ظرفیت و توان عملیاتی خواهد شد. ویژگی دوم، با زمان فعال شدن دستگاه یا Target Wake Time مرتبط است که باعث کاهش مصرف انرژی به میزان 67 درصد نسبت به محصولات مبتنی بر نسل قبلی وای‌فای خواهد شد. سوم، همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، پشتیبانی از WPA3 به عنوان جدیدترین و پیشرفته‌ترین پروتکل امنیتی است که توسط اتحادیه وای‌فای (یا Wi-Fi Alliance) معرفی شده است. در نهایت، چهارمین ویژگی این تراشه آن است که از آخرین نسخه پروتکل ارتباطی بلوتوث یا Blutooth 5 بهره می‌برد.

استاندارد 802.11ax برای بهبود سرعت و کاهش ازدحام (congestion) فناوری بی‌سیم جدیدی را معرفی کرده که در آن برخی ویژگی‌ها از جمله قابلیت MU-MIMO (یا چندورودی- چندخروجی چندکاربره ) برای اتصال همزمان چندین به یک دستگاه سرویس‌دهنده وای‌فای یا access point بهبود یافته است. در این فناوری از Target Wait Time برای فعال کردن دستگاه‌ها در زمان تنظیم استفاده می‌شود که موجب زمان‌بندی ترافیک وای‌فای برای کاهش ازدحام می‌گردد. این امر به طور خاص در ساعات نزدیک به شب مفید است زیرا در آن زمان اکثر کاربران در حال تماشای ویدئو یا بازی هستند و به طور طبیعی ازدحام وای‌فای افزایش می‌یابد.

Introducing Qualcomm WCN3998 Integrated 802 11ax ready Solution for Smartphones

گفتنی است که تراشه جدید کوالکام از نسخه‌های قدیمی‌تر وای‌فای پشتیبانی خواهد کرد، در نتیجه دستگاه‌های مجهز به این تراشه می‌توانند به مسیریاب‌هایی متصل شوند که از استاندارد جدید پشتیبانی نمی‌کنند؛ مسیریاب‌هایی که در حال حاضر تعداد آنها بسیار زیاد است. این تراشه در کنار دیگر محصولات کوالکام همچون سیستم TrueWireless می‌تواند هنگام اتصال به مسیریاب‌هایی که از استاندارد 11ac Wave 2 پشتیبانی می‌کنند، سرعت را افزایش دهد.

در حالی که 802.11ax به عنوان نسل بعدی استاندارد وای‌فای در انتظار دریافت تأییدیه‌های لازم است، به نظر می‌رسد کوالکام برای ارائه تراشه WCN3998 تا فصل دوم سال جاری میلادی آماده است. ظاهرا کوالکام قصد دارد این تراشه را در نمایشگاه MWC 2018 به نمایش درآورد. مدیران این کمپانی بر این باورند که در هفته‌ها و ماه‌های پیشِ رو، شاهد تولید محصولات زیادی بر پایه استاندارد 802.11ax خواهیم بود. مطابق برخی گزارش‌ها، سال گذشته اپراتور کره‌ای SK Telecom در حال آماده‌سازی برای عرضه سرویس‌های وای‌فای مبتنی بر استاندارد 802.11ax بوده است. همچنین، برخی منابع خبری پیش‌بینی کرده‌اند که اپراتور KDDI در ماه مارس سال جاری میلادی، اقدام به ارائه نسخه اولیه‌ای از gatewayهای خانگی مبتنی بر استاندارد 11ax نماید. 

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا