معرفی چیپ‌ست i700 مدیاتک برای خانه‌های‌ هوشمند و واقعیت افزوده

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/4/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، اینترنت اشیاء IoT

واحد خبر mobile.ir : حضور فراگیر سازندگان قدرتمند چیپ‌ست‌های پردازشی مانند کوالکام، سبب کاهش سهم مدیاتک در بازار تامین پروسسورهای پرچمدار شده است. حال با توجه به این شرایط، به نظر می‌رسد شرکت تایوانی ساخت تراشه‌های میان‌رده و پردازنده‌هایی برای اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه، دستگاه‌های پوشیدنی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی را در دستور کار قرار داده است. در همین راستا، این کمپانی در روز سه‌شنبه 9 جولای سال جاری میلادی (18 تیر 1398) چیپ‌ست جدیدی را با نام i700 برای کاربردهای هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء معرفی کرده است.

Introducing Mediatek i700 AI IoT Platform

این تراشه که می‌توان آن را جانشین مدیاتک i500 دانست، چیپ‌ستی قدرتمند حتی در استاندارد گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود و احتمال دارد به زودی در نمایشگرهای هوشمند، دوربین‌های امنیتیِ پیشرفته و موارد مشابه، شاهد استفاده از آن باشیم.

رن جیاجیه (Ren Jiajie)، معاون ارشد مدیاتک و مدیر گروه دستگاه‌های هوشمند این شرکت، در خصوص محصول جدید می‌گوید: «با ظهور دوران شبکه‌های 5G، تقاضا برای قابلیت‌های اینترنت اشیاء و قدرت رایانشی هوش مصنوعی با سرعت بالا افزایش خواهد یافت. شناسایی و تشخیص تصویر به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلتفرم جدید i700 قابلیت‌های مدیاتک در زمینه تصویربرداری چندرسانه‌ای، ارتباطات بی‌سیم، هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌ها را ترکیب می‌کند تا به مشتریان راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رشدیافته را ارائه دهد». او در ادامه سخنانش با بلندپروازی افزوده است که مدیاتک با تکیه بر قدرت توسعه و محبوبیت صنعت اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی را ارتقاء خواهد داد و دوران حقیقی «اینترنت همه‌ چیز» را تحقق خواهد بخشید.

در چیپ‌ست جدید مدیاتک از واحد پردازش عصبی با دو هسته استفاده شده که سرعت تشخیص چهره را در مقایسه با i500 تا 5 برابر افزایش می‌دهد. این تراشه علاوه بر APIهای شبکه عصبی اندروید (یا Android NNAPI کوتاه‌شده Android Neural Networks API) از اکثر چارچوب‌های یادگیری عمیق مانند Caffe ،TF Lite ،TensorFlow و Caffe2 هم پشتیبانی می‌کند.

Introducing Mediatek i700 AI IoT Platform

حداکثر وضوح مورد پشتیبانی تراشه i700 در حالت تک دوربین به 32 مگاپیکسل می‌رسد و در وضعیت دو دوربینه می‌توان دو نمونه 24 و 16 مگاپیکسلی را در کنار یکدیگر به کار گرفت. جالب آن که در صورت استفاده از دوربین دوگانه، موتور سنجش عمق داخلی و تخمین فاصله چیپ‌ست فعال خواهد شد. همچنین امکان دنبال کردن حرکات و تشخیص حالت‌های کاربر به صورت سه‌بعدی به منظور کاربردهای تناسب اندام و واقعیت افزوده برای این پروسسور در نظر گرفته شده است. به علاوه، با توجه به مجهز بودن i700 به قابلیت برداشتslow motion تصاویر Ultra HD با نرخ 120 فریم در ثانیه، ردیابی سوژه‌هایی با سرعت بالا به کمک این تراشه امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیاتک i700 پروسسوری مجهز به 8 هسته‌ پردازشی است که دو هسته آن مبتنی بر معماری Cortex-A75 با حداکثر سرعت 2.2 گیگاهرتز و شش هسته دیگر بر اساس Cortex-A55 با بیشینه فرکانس 2 گیگاهرتز طراحی شده است و می‌تواند اندروید را اجرا نماید. به علاوه، حداکثر حافظه رم پشتیبانی‌شده در این تراشه، 8 گیگابایت و از نوع LPDDR4x با فرکانس 1,866 مگاهرتز خواهد بود. پردازش گرافیکی این مجموعه هم بر عهده IMG PowerVR 9XM-HP8 با سرعت کلاک 970 مگاهرتز است. این چیپ‌ست از فناوری اختصاصی CorePilot مدیاتک بهره می‌برد که مطابق اعلام شرکت سازنده به منظور مدیریت منابع به تنظیم بار و ایجاد توازن میان هر 8 هسته کمک می‌کند و علاوه بر بالا بردن کارایی تراشه، مصرف انرژی آن را کاهش می‌دهد.

Introducing Mediatek i700 AI IoT Platform

از نظر ویژگی‌های ارتباطی، چیپ‌ست جدید مدیاتک مجهز به وای‌فای 5 (2x2 802.11ac) و نسخه 5 بلوتوث کم‌مصرف است و برای کاربردهای موبایلی از مودم Cat.12 LTE بهره می‌برد.

مدیاتک کاربری‌های متعددی را برای تراشه قدرتمند جدید خود در نظر گرفته است که از میان آنها می‌توان به کنترل دسترسی در ساختمان‌های هوشمند، تشخیص چهره در پرداخت‌های مبتنی بر احراز هویت، دستگاه‌های سرگرمی و تناسب اندام و حتی وسایل نقلیه خودران در کارخانه‌ها و انبارها (مشابه روبات‌های موجود در انبارهای آمازون) اشاره کرد. گفتنی است نخستین دستگاه‌های مبتنی بر این چیپ‌ست از سال 2020 روانه بازار خواهند شد.  

منبع : MediaTek