معرفی گوشی پرچمدار Smartphone for Snapdragon Insiders – محصول مشترک کوالکام و ایسوس

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، کوالکام Qualcomm ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 888 Snapdragon 888 ، ایسوس Asus
واحد خبر mobile.ir : شرکت کوالکام در همکاری با ایسوس از گوشی هوشمند جدید و متفاوتی رونمایی کرده که با اسم عجیب Smartphone for Snapdragon Insiders عرضه می‌شود؛ این گوشی همانطور که از نام آن مشخص است به‌ظاهر برای جامعه 1.6 میلیونی طرفداران و توسعه‌دهنده‌گان کوالکام حاضر در برنامه Snapdragon Insiders program طراحی شده اما همانطور که در ادامه خواهیم دید از چندی دیگر به‌صورت گسترده توزیع خواهد شد. گوشی هوشمند جدید کوالکام محصولی متفاوت و البته کاملا گران‌قیمت و ویژه بوده و نه‌تنها از لحاظ سخت‌افزاری و قابلیت‌های دستگاه در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد بلکه اکسسوری و لوازم جانبی ارائه شده همراه آن نیز متفاوت به‌نظر می‌رسند.

Smartphone for Snapdragon Insiders که از این به بعد به سادگی از آن با عنوان گوشی هوشمند کوالکام یاد می‌کنیم کاملا از سوی ایسوس ساخته شده اما ردپای کوالکام در جای‌جای آن و در قسمت‌های داخلی و خارجی دستگاه به چشم می‌خورد. در معرفی این گوشی نخست باید از لوازم جانبی همراه آن آغاز کنیم که یافتن نمونه دومی برای آن‌ها در بین دیگر دیوایس‌ها اگر نگوییم غیر ممکن، کاملا دشوار به‌نظر می‌رسد؛ در جعبه این مدل جدا از خود گوشی به یک ایرباد TWS با نشان Snapdragon sound بر می‌‌خوریم که صدای آن از سوی Master & Dynamic، تیون و تنظیم شده است. یک بامپر (قاب محافظ پیرامونی)،‌ یک شارژر سریع Quick Charge 5.0 و دو کابل USB-C (یکی با دو سر USB-C برای شارژ و دیگری با یک سر USB-A برای شارژ ایربادز) دیگر موارد ارائه شده همراه گوشی هوشمند کوالکام را تکمیل می‌کنند.

صحبت از خود گوشی را با طراحی آن آغاز می‌کنیم که در اولین نگاه در چند مورد با طراحی‌های معمول و متداول این روزها در رده پرچمداران متفاوت است؛ نخستین نکته به حاشیه‌های نسبتا بزرگ بالا و پایین صفحه‌نمایش تعلق دارد که آن را در کنار نمونه‌ای چون Sony Xperia 1 III به یکی از اسمارت‌فون‌های پرچمدار انگشت‌شماری در سال 2021 بدل می‌کند که فاقد حفره درون صفحه‌نمایش برای دوربین سلفی است. انتقال سنسور اثر انگشت به بخش پشتی دیگر نکته جالب‌توجه در مورد طراحی این گوشی است. این سنسور البته همانطور که در ادامه خواهیم دید یک سنسور عادی و متداول خازنی نبوده و حرف‌های جالبی برای گفتن دارد. ابعاد دستگاه 9.5×77.2×173.1 میلی‌متر است و 210 گرم وزن دارد که بدین‌ترتیب گوشی حجیم و سنگینی را به نمایش می‌گذارد.

صفحه‌نمایش دستگاه 6.78 اینچی AMOLED ساخت سامسونگ است که از وضوحی برابر با1080×2448 پیکسل بهره می‌برد و نرخ رفرش آن نیز 144 هرتزی‌ست. این صفحه‌نمایش به‌گفته کوالکام از دقت Delta-E < 1 و حداکثر روشنایی 800 نیتی در محیط‌های خارجی برخوردار است و بیشترین میزان روشنایی نقطه‌ای آن نیز به 1,200 نیت می‌رسد. دیگر فاکتورهای منتشر شده در رابطه با این صفحه‌نمایش شامل پوشش 111.23 درصدی طیف DCI-P3، پوشش 106.87 درصد از NTSC و 150.89 درصدی از sRGB می‌شوند. روی صفحه‌نمایش مثل پرچمدار بزرگ با پوشش Gorilla Glass Victus‌ پوشیده شده و صفحه همواره روشن یا Always-On display نیز در لیست مشخصات آن جای دارد.

بالای صفحه‌نمایش و در حاشیه‌ای نسبتا بزرگ به یک دوربین 24 مگاپیکسلی سلفی بر می‌خوریم که فاقد فوکوس خودکار است و در کناره سمت راست جای دارد. در لبه بالایی نیز اسپیکر سرتاسری تماس دیده می‌شود.

بخش پشتی گوشی در نگاه اول ظاهری نامتقارن به خود گرفته و تمایل دوربین‌های سه‌گانه این قسمت به سمت چپ، به این حس نامتقارنی افزوده است. دوربین‌های حاضر در این بخش درون یک قابل مستطیلی‌شکل برجسته با حاشیه‌ای قرمز ‌رنگ جای دارند و دو فلش LED نیز در همین بخش دیده می‌شود. دوربین اصلی دستگاه، 64 مگاپیکسلی با سنسور Sony IMX686 با ابعاد 1/1.73 اینچ است که پیکسل‌های 0.8 میکرونی آن بعد از ترکیب با سلول‌های مجاور تشکیل پیکسل‌های بزرگ 1.6 میکرونی را در وضوح 16 مگاپیکسلی می‌دهند. دیافراگرم لنز 6 مرحله‌ای مقابل این دوربین از گشودگی f/1.8 برخوردار بوده و لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) چهار محوره نیز در لیست مشخصات آن دیده می‌شود. حداکثر وضوح برداشت ویدئو در این دوربین به 8K/30fps می‌رسد و با کاهش وضوح به 4K می‌توان با 30 یا 60 فریم در ثانیه نیز فیلم‌برداری کرد.

دوربین دوم 12 مگاپیکسلی اولتراواید با سنسور Sony IMX363 است که ابعادی برابر با 1/2.55 ‌اینچ داشته و بزرگی پیکسل‌های‌ آن نیز 1.4 میکرون است. دیافراگم لنز این دوربین f/2.2 بوده و با پشتیبانی از فوکوس خودکار امکان برداشت عکس از فاصله نزدیک 4 سانتی‌متری را نیز ارائه می‌دهد. در نهایت سومین و آخرین دوربین این مجموعه نیز 8 مگاپیکسلی تله‌فتو با ارائه تصویری معادل 3 برابر زوم اپتیکال است که از OIS نیز پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن دوربین در این گوشی از برخی ویژگی‌های اختصاصی کوالکام نظیر زوم خودکار و دنبال کردن سوژه مبتنی بر هوش مصنوعی بهره می‌برد اما با گذر از این موارد تقریبا تمامی تنظیمات نهایی نرم‌افزاری این قسمت بر عهده ایسوس بوده است.

در زیر مجموعه دوربین‌های دستگاه به سنسور اثر انگشت دستگاه بر می‌خوریم که با وجود آن‌که ظاهر آن مشابه یک حسگر خازنی معمولی‌ست اما در عمل این‌گونه نبوده و با یک حسگر اولتراسونیک نسل دوم کوالکام (Qualcomm 3D Sonic Sensor Gen 2) روبرو می‌شویم که پیش از این‌ برای نمونه در Samsung Galaxy S21 Ultra به‌کار گرفته شده بود. علت انتخاب این قسمت برای جای‌گذاری سنسور اثر انگشت و منتقل نکردن آن به درون صفحه‌نمایش را ظاهرا باید در ناسازگاری این سنسور با ساختار مستحکم پنل OLED دستگاه جست‌وجو کرد. این حسگر امکان کارکرد حتی با انگشت خیس را نیز دارد که مزیت بزرگی در مقایسه با سنسورهای اثر انگشت عادی است. در نهایت آخرین جزء قابل اشاره در بخش پشتی لوگوی اسنپ‌دراگون این قسمت است که امکان روشن شدن داشته و ظاهرا می‌توان از آن به‌عنوان یک چراغ اعلان وضعیت استفاده کرد.

پردازش در این گوشی طبق انتظار با چیپ 5 نانومتری Snapdragon 888 انجام می‌شود که در حال حاضر (بدون در نظر گرفتن نسخه پلاس آن)، سریع‌ترین راه‌حل پردازشی در بین گوشی‌های اندرویدی به حساب می‌آید. حافظه رم گوشی 16 گیگابایت از نوع LPDDR5 بوده و 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 (ظاهرا بدون امکان ارتقاء) دارد. سیستم‌عامل دستگاه نسخه 11 اندروید خام بوده و با این‌که اطلاعات بیشتری در مورد اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده در این مدل منتشر نشده اما می‌توان حدس زد که برخی گزینه‌های اختصاصی کوالکام در آن حاضر باشند.

با این‌که ضخامت و وزن بالای گوشی انتظار مشاهده باتری حجیمی را در محصول جدید کوالکام می‌دهد اما ظرفیت باتری این مدل تنها 4 هزار میلی آمپر ساعت است که چندان فوق‌العاده به‌نظر نمی‌رسد این باتری اما در عوض با شارژر سریع Quick Charge 5 با توان 65 واتی تغذیه می‌شود که پس از 30 دقیقه شارژ باتری را به 70 درصد رسانده و کل پروسه شارژ در آن نیز 50 دقیقه به‌طول می‌انجامد.

گوشی هوشمند کوالکام در بخش ارتباطی نیز مدل موفقی بوده و به‌جز پشتیبانی از 5G‌ در هر دو فرم mmWave و sub-6GHz از وای‌فای 6E، بلوتوث 5.2، مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی و NFC نیز پشتیبانی می‌کند. این گوشی به اسپیکرهای استریو مجهز شده که در ساخت آن از فناوری اختصاصی کوالکام موسوم به Qualcomm Snapdragon Sound Technology بهره گرفته شده است. جک هدست ظاهرا در این مدل غایب است.

Smartphone for Snapdragon Insiders همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد در حقیقت محصولی از شرکت ایسوس بوده و کار ساخت، بازاریابی و فروش آن نیز بر عهده همین کمپانی‌ست. این گوشی در ماه آگوست با قیمت 1,499 دلار در چین، آمریکا، آلمان، بریتانیا، ژاپن، کره‌جنوبی و سپس در هند عرضه خواهد شد.

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا