بلومبرگ: گوشی‌های هواوی برای دور زدن تحریم‌ها با برندهای دیگر وارد بازار می‌شوند

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : در دوره ریاست جمهوری ترامپ بود که اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی، ضمن کاهش شتاب حرکت این شرکت چینی، موجب افت چشمگیر کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های هواوی شد. پس از پایان دوران ترامپ، تصور می‌شد که دولت جدید به این تحریم‌ها پایان دهد، اما امضای قانون جدیدی از سوی بایدن نشان می‌دهد این تحریم‌ها نه تنها لغو نشده‌اند بلکه ظاهرا شدیدتر از قبل ادامه خواهند داشت. به این ترتیب، هواوی فعلا برای بقا در عرصه تولید گوشی‌های هوشمند، راهی جز دور زدن تحریم‌ها نخواهد داشت. به باور بسیاری از کارشناسان، واگذاری برند آنر نیز در راستای همین سیاست انجام شد. البته هواوی راه‌های متنوع دیگری را نیز به کار گرفته است.

طبق خبری که روز یکشنبه 14 نوامبر 2021 (23 آبان 1400) از سوی بلومبرگ منتشر شد، هواوی ظاهرا به منظور دور زدن تحریم‌های ایالات متحده به دنبال آن است که مجوز طراحی گوشی‌های هوشمند خود را به برخی شرکت‌های دیگر بسپارد. به این ترتیب، با توجه به تحریم نبودن این شرکت‌ها، قطعات مورد نیاز برای ساخت گوشی‌های هواوی به‌راحتی تأمین خواهد شد. البته نکته نه چندان خوشایند آن است که این دسته از گوشی‌ها – که عملا ساخت هواوی هستند – تحت برندهای دیگر (و نه با نام هواوی) وارد بازار خواهند شد.

به گفته منابع آگاهی که نخواستند نام‌شان فاش شود، Xnova – که یکی از واحد‌های تولیدی کمپانی چینی PTAC به شمار می‌رود – قرار است با خرید مجوز طراحی تعدادی از گوشی‌های هواوی، نهایتا آنها را تحت برند خود به فروش برساند. جالب است بدانید Xnova پیش از این هم در وب‌سایت خود اقدام به فروش اسمارت‌فون‌های سری Nova کرده بود. TD Tech نام کمپانی چینی دیگری‌ست که قرار است بخشی از گوشی‌های هواوی با این نام به فروش برسند. البته با توجه به اینکه به‌گفته بلومبرگ مذاکرات هواوی با این دو کمپانی همچنان ادامه دارد، بعید نیست این شراکت‌ها در آینده دستخوش تغییر شود.

در نتیجه تحریم‌های ایالات متحده، علاوه بر اینکه دسترسی هواوی به تراشه‌های کمپانی تایوانی TSMC قطع شد، اپلیکیشن‌های گوگل و مودم‌های نسل پنجمی کوالکام نیز نتوانستند در دیوایس‌های هواوی جایی داشته باشند. لذا، تصمیم هواوی برای صدور مجوز طراحی گوشی‌های خود به دیگر شرکت‌ها، می‌تواند بهترین فرصت این کمپانی در جهت نجات کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های خود باشد. لازم به ذکر است، از زمان شروع تحریم‌های دولت ترامپ تا کنون، کسب‌وکار کالاهای مصرفی این شرکت (از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، پوشیدنی‌ها و ...) برای 4 فصل پیاپی شاهد افت فروش بوده است.

حدود یک سال قبل، هواوی ناچار شد تا برای رها کردن آنر از قید تحریم‌ها، زیربرند معروف خود را به یک کنسرسیوم تازه‌تأسیس چینی متشکل از بیش از 30 شرکت – از جمله China Telecom – واگذار کند. به گفته جورج ژائو (George Zhao)، مدیرعامل آنر، این شرکت تازه مستقل‌شده هم‌اکنون می‌تواند قطعات مورد نیاز خود را از کمپانی‌های تأمین‌کننده – از جمله کوالکام – خریداری کند. ظاهرا موفقیت برند آنر پس از واگذاری، هواوی را بر آن داشته تا برای ادامه حیات کسب‌وکار محصولات مصرفی خود، به دنبال شرکای جدید باشد.

بسیاری از گوشی‌های هوشمند هواوی با استفاده از تراشه‌های یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت یعنی «های‌سیلیکون» به تولید می‌رسید. اما پس از اعمال تحریم‌ها و قطع ارتباط هواوی با TSMC، های-سیلیکون از ادامه ساخت تراشه‌های مورد نظر بازماند. به همین دلیل، به‌گفته بلومبرگ مهندسین هواوی برای حل این مشکل در حال بازطراحی مجموعه مدارهای این دسته از گوشی‌ها هستند تا بتوانند آنها را با چیپ‌ست‌های کوالکام یا مدیاتک تطبیق دهند. به گفته یکی از منابع آگاه، هواوی امیدوار است به واسطه این شراکت‌ها بتواند عرضه اسمارت‌فون‌های خود (چه آنهایی که مستقیما با نام هواوی وارد بازار شده و چه آنهایی که تحت برند شرکای جدید به فروش می‌رسند) را تا سال آینده به بیش از 30 میلیون دستگاه برساند.

لازم به ذکر است، با توجه به اینکه مطالب فوق هنوز از سوی هواوی و شرکایش تأیید نشده، نمی‌توان صد در صد از صحت آنها مطمئن بود. تا کنون، هواوی از اظهار نظر در این باره خودداری کرده و شرکت‌های PTAC و TD Tech نیز به ای‌میل‌ها و تماس‌های تلفنی در رابطه با این موضوع پاسخ نداده‌اند. بد نیست بدانید، PTAC بخشی از هولدینگ China General Technology Group است. این هولدینگ بزرگ یکی از مهم‌ترین سازندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات صنعتی در چین بوده و مستقیما توسط دولت مرکزی چین کنترل می‌شود. TD Tech نیز در سال 2005 با استفاده از دارایی‌های کمپانی‌هایی مثل زیمنس تأسیس شد (البته کمپانی چندملیتی زیمنس آلمان مدعی شده که هم‌اکنون هیچ سهمی در TD Tech ندارد).

هواوی به دنبال منبع پول‌سازی جدیدی‌ست تا بتواند شکاف درآمدیِ ایجاد شده (در نتیجه افت کسب‌وکار محصولات مصرفی خود) را جبران کند. بخش مصرفی هواوی در سال گذشته به درآمدی حدود 483 میلیارد یوان چین دست یافت که با نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 75.6 میلیارد دلار آمریکا. این حجم از درآمد تقریبا با درآمد سالانه کمپانی IBM برابری می‌کند. به باور کارشناسان بلومبرگ، بعید به نظر می‌رسد که این تمهیدات بتواند سود قابل‌توجهی را عاید هواوی کند. اما همین کارشناسان تأیید می‌کنند که این همکاری‌ها می‌تواند در کمک به حفظ قابلیت‌های توسعه اسمارت‌فون در هواوی، نقش مهمی ایفا کند.

هیچ نشانه‌ای از کم شدن تحریم‌های وضع شده علیه هواوی در دولت بایدن به چشم نمی‌خورد. البته ظاهرا مواضع آمریکا تا حدی در برابر هواوی نرم‌تر شده، زیرا اخیرا منگ وان‌ژو (Meng Wanzhou)، دختر مدیرعامل هواوی (که سمت مدیر ارشد مالی این شرکت را نیز بر عهده دارد)، با امضای یک توافق‌نامه، موفق شد درخواست آمریکا برای استردادش را بی‌اثر کند. به موجب درخواست آمریکا برای استرداد منگ وان‌ژو، وی مجبور شد به مدت 2 سال در حبس خانگی در کانادا زندگی کند. لازم به ذکر است، مقامات اجرایی هواوی، از جمله رن ژنگ‌فی (Ren Zhengfei) مدیرعامل این شرکت، برای ادامه تولید گوشی‌های هوشمند عزم جدی دارند.

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا