امضای قانون جدیدی از سوی رییس‌جمهور آمریکا در جهت محدودیت بیشتر برای هواوی و ZTE

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/22        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمریکا USA ، چین China ، هواوی Huawei ، زد تی ای ZTE
واحد خبر mobile.ir : جو بایدن رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به‌گزارش رویترز در روز پنج‌شنبه 11 نوامبر 2021 (20 آبان 1400) قانون جدیدی را به امضا رسانده که در طی آن کمپانی‌هایی نظیر هواوی و ZTE (که در این قانون به‌عنوان تهدیدات امنیتی تلقی می‌شوند)، از دریافت مجوزهای جدید برای تجهیزات از سوی رگولاتورهای آمریکایی منع می‌شوند. قانون تجهیزات امن یا The Secure Equipment Act جدیدترین تلاش دولت آمریکا برای اعمال فشار بر شرکت‌های فناوری و کمپانی‌های مخابراتی چینی‌ست که پیش از این در 28 اکتبر در سنای آمریکا به‌اتفاق آرا تأیید شده و مجلس نمایندگان نیز با اکثریت 420 به 4 رأی با آن موافقت کرده است.

مطابق این قانون جدید کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) از این پس هیچ‌گونه درخواست مجوزی را برای تجهیزاتی که ریسک غیرقابل قبولی را برای امنیت ملی آمریکا به همراه داشته باشد بررسی و تأیید نخواهد کرد.

برندن کار (Brendan Carr) کمیسیونر FCC ضمن اشاره به این نکته که FCC از سال 2018 تاکنون بیش از 3 هزار درخواست از سمت هواوی را مورد تأیید قرار داده می‌افزاید: «این قانون به تضمین آن‌که لوازم غیر ایمن از کمپانی‌هایی نظیر هواوی و ZTE دیگر نمی‌توانند در شبکه های ارتباطی امریکا جای‌گذاری شوند کمک خواهد کرد.» برندن کار همچنین می‌افزاید: «ما قبلا مشخص کرده‌ایم که این لوازم [چینی] ریسک غیر قابل قبولی را بر امنیت ملی ما تحمیل می‌کنند، بنابراین بستن آن چیزی‌که من آن را خلاء قانونی هواوی می‌نامم، عملی مناسب و درخوری برای ما جهت انجام است.»

FCC در ماه مارچ تحت قانونی مصوب سال 2019 برای حفاظت از شبکه‌های ارتباطی آمریکا، از پنج شرکت چینی به‌عنوان تهدیدکنندگان امنیت ملی نام برده بود. این پنج شرکت به‌جز هواوی و ZTE شامل Hangzhou Hikvision Digital Technology Co ،Hytera Communications Corp و Zhejiang Dahua Technology Co می‌شوند. این کمیسیون همچنین در ماه ژوئن به اتفاق آرا به پیشبرد طرحی برای ممنوعیت تأیید تجهیزات تهیه شده از سوی این شرکت‌ها در شبکه ارتباطی آمریکا رأی داد که حتی تدوین قوانینی از سوی قانون‌گذاران برای الزام آن نیز بر این روند بی‌تأثیر خواهد بود.

رأی FCC در این زمینه با واکنش متقابل دولت چین روبرو شد؛ جایی‌که ژائو لیان (Zhao Lijian) یکی از سخنگویان وزارت خارجه چین از سوء استفاده ایالات متحده آمریکا از «امنیت ملی و قدرت دولتی، بدون ارائه هرگونه شواهد و مدارک برای تحت فشار قرار دادن کمپانی‌های چینی» سخن به میان آورد. حوزه نفوذ FCC در این زمینه نه‌تنها به قراردادهای بعدی و آینده تجهیزات چینی گسترش پیدا می‌کند بلکه مطابق قوانین پیشنهادی که در ماه ژوئن تأییدهای اولیه را نیز کسب کرده‌اند، این کمیسیون می‌تواند مجوزهای پیشین اعطا شده به تجهیزات چینی در گذشته را نیز لغو کند!

اقدامات دولت آمریکا در طی چند سال گذشته علیه شرکت‌هایی نظیر ZTE و هواوی به‌دلیل آن‌چه «روابط نزدیک با حزب کمونیست چین» خوانده می‌شود صورت گرفته است. این شرکت‌ها اما با این وجود، به‌شرط آن‌که هیچ سرمایه‌گذاری فدرالی در کار نباشد می‌توانستند تقاضای خود را برای دریافت مجوز ثبت کنند از این رو FCC برای پایان دادن به این ماجرا، قانون‌گذاران را برای تصویب قانون تجهیزات امن یا The Secure Equipment Act تحت فشار قرار داده است.

اوائل امسال، FCC از برنامه 1.9 میلیارد دلاری موسوم به شکافتن و جایگزینی (rip and replace) خبر داد که برای کمک به بخش‌های مخابراتی آمریکا جهت جایگزین کردن تجهیزات هواوی و ZTE که ممکن است هنوز در حال استفاده باشند در نظر گرفته شده است. استیو اسکلایز (Steve Scalise) نماینده اقلیت مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در همین زمینه می‌گوید: هواوی و ZTE احتمالا برجسته‌ترین کمپانی‌هایی هستند که هنوز داده‌های آمریکایی‌های در شبکه‌های مجهز به تجهیزات آن‌ها در جریان است.

هواوی هنوز واکنشی به این قانون جدید نشان نداده اما در تابستان گذشته بازنگری پیشنهادی FCC را «نادرست و تنبیهی غیرضروری» تلقی کرده بود. امضای این قانون تنها چند روز پیش از ملاقات جو بایدن رییس جمهور آمریکا با شی جین پینگ رییس‌جمهور چین صورت می‌پذیرد که قرار است در روز دوشنبه در جریان یک رویداد مجازی انجام شود.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا