برخی رسانه‌ها از ساخت کارخانه تولید چیپ‌ست هواوی در ووهان چین خبر داده‌اند

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/9        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : بر اساس آخرین گزارش موسسه پژوهشی Strategy Analytics از وضعیت تراشه‌‌های موبایلی، بازار پردازنده‌های اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد 21 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موفق به ثبت رکورد شده است. درآمد حاصل از این بازار نیز به 6.8 میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که برخی شرکت‌های تولیدکننده چیپ‌ست مانند های‌سیلیکون، از زیرمجموعه‌های هواوی، کاهش قابل توجه 88 درصدی را در میزان عرضه نسبت به فصل نخست سال پیش تجربه کرده‌اند. همچنین برخی شنیده‌ها از احتمال تعدیل کارکنان هواوی برای کنترل این وضعیت حکایت دارد؛ هرچند کمپانی چینی این شایعات را رد کرده است.

چین مدت‌هاست که در مقابل درگیری دامنه‌دار تجاری و فناوری با آمریکا، در حال توسعه کارخانه‌های داخلی برای بومی‌سازی زنجیره تأمین فناوری و قطعات مورد نیاز صنعتی است که در این میان خطوط مونتاژ IC و دستگاه‌های لیتوگرافی مورد نیاز آن، عنصری اساسی به شمار می‌رود.

همان طور که می‌دانید های‌سیلیکون یکی از شرکت‌های تولیدکننده تراشه است که به طور کامل به هواوی، ابرشرکت چینی، تعلق دارد و خدماتی همچون فناوری‌های مرتبط با اینترنت اشیاء هوشمند، چیپ‌ست اسمارت‌فون، مراکز داده و گیرنده‌های نوری را ارائه می‌کند. این شرکت پیش از قرار گرفتن هواوی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده، دومین مشتری بزرگ شرکت تایوانی TSMC بعد از اپل به شمار می‌رفت. اما با آغاز تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی و جلوگیری از دسترسی این شرکت به فناوری‌های آمریکایی، اغلب تولیدکنندگان از تولید و چاپ تراشه‌های طراحی‌شده توسط های‌سیلیکون خودداری می‌کنند.

اینک بنا بر گزارش Digitimes، هواوی در پی تأسیس و راه‌اندازی نخستین کارخانه تولید تراشه خود در شهر ووهان واقع در استان هوبی است و انتظار می‌رود که تولید محصول در این کارخانه از سال آینده میلادی آغاز شود. به گفته منابع خبری، این کارخانه در ابتدا برای تأمین نیاز هواوی به ماژول‌ها و قطعات ارتباطی چیپ‌ست Kirin به کار گرفته می‌شد و حال ظاهراً بناست در تولید تراشه‌های ارتباط نوری و طراحی ریزمدارها مورد استفاده قرار گیرد. مطابق اعلام منابع خبری، هواوی در طرح پیشنهادی جدید با سرمایه‌گذاری 1.8 میلیارد یوانی از پروژه کارخانه های‌سیلیکون در ووهان پشتیبانی خواهد کرد.

با آن که هواوی بیشتر به دلیل تسلط خود بر بازار تجهیزات مخابراتی شهرت دارد، موسسه تحقیقاتی این کمپانی در ووهان حدود ده هزار پرسنل تحقیق و توسعه را در بر می‌گیرد که عمدتاً پیرامون تجهیزات ارتباطات نوری، تراشه‌های های‌سیلیکون و حتی رادارهای لیزری خودرو به پژوهش مشغول هستند. در واقع به نظر می‌رسد های‌سیلیکون تنها شرکت چینی است که توانایی توسعه تراشه نوری DSP را دارد که کاربردهای آن گستره وسیعی را از وسایل نقلیه الکترونیکی تا رانندگی خودکار و فرآیندهای پیشرفته شناسایی در بر می‌گیرد.

از سوی دیگر بر اساس برخی گزارش‌ها، قهرمان ملی چین در این عرصه، یعنی شرکت تجهیزات میکروالکترونیک شانگهای (SMEE)، که در سال 2002 توسط گروه Shanghai Electric تأسیس شد، با سرعت پیش می‌رود تا سیستم لیتوگرافی نسل دوم ماوراءبنفش عمیق (موسوم به DUV) را توسعه دهد. فناوری جدیدی که تراشه‌های با معماری 7 نانومتری و کمتر را با الگوی چندگانه تولید خواهد کرد.

موسسه Nikkei Asia به نقل از کاترین چن (Catherine Chen)، معاون و رئیس هیئت مدیره هواوی، نیز چندی پیش اعلام کرد که شرکت های‌سیلیکون همچنان در حال کار روی فناوری نیمه‌رساناها و تحقیق در مورد تراشه‌های جدید است. به گفته او حتی اگر های‌سیلیکون چیپ‌ست جدیدی را به مرحله تولید نرساند، باز هم برنامه‌ای برای کاهش یا تعدیل کارکنان این شرکت وجود نخواهد داشت. چن با اشاره به این نکته افزوده است که بخش های‌سیلیکون تا پایان سال 2020 حدود هفت هزار كارآموز داشته است که حفظ تمام آن‌ها به عنوان نیروی ثابت شرکت چالشی جدی به شمار می‌رود. با این حال به گفته او، هواوی تصمیم ندارد در برابر شرایط دشوار موجود تسلیم شود. چن همچنین بر عزم راسخ هواوی برای حفظ و ارتقاء های‌سیلیکون و ادامه فعالیت‌های تحقیق و توسعه در چارچوب فعالیت‌های آن تأکید کرده تا بتواند در آینده با دستیابی به پیشرفت‌های تازه، موقعیت خود را در صنعت نیمه‌رساناها باز پس گیرد.

اریک شو (Eric Xu)، مدیر عامل چرخشی هواوی، نیز پیش‌تر و در جریان برگزاری رویداد HAS 2021 اعلام کرده بود که های‌سیلیکون نقشی در میزان درآمد شرکت مادر ندارد و تضعیف آن آسیبی مالی به کمپانی سازنده اسمارت‌فون وارد نمی‌کند. در واقع به گفته مدیران شرکت، هدف های‌سیلیکون، پژوهش در مورد فناوری‌های جدید است و هواوی تا زمانی که این برنامه‌ها را سودمند بیابد، به پشتیبانی از آن‌ها ادامه خواهد داد.

در پایان گفتنی است که هواوی هنوز هیچ واکنش رسمی به اخبار مرتبط با کارخانه های‌سیلیکون در ووهان و برنامه‌های تازه آن نشان نداده است.

منبع : DigiTimes


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا