پیشبینی ترندفورس از آینده بازار AR/VR – توسعه سریع در سایه تولید دستگاههای شبیه عینک
نمایش خبر
تاریخ : 1399/5/7 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، ترندفورس TrendForce |


به گفته جیسون تسای (Jason Tsai)، تحلیلگر ترندفورس، رشد سریع بازار دستگاههای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را میتوان به اتخاذ استراتژیهای تهاجمی از سوی تولیدکنندگان صاحبنام نسبت داد. در این میان، انتظار میرود دستگاههای واقعیت مجازی/افزوده شبیه عینک به گزینه پرطرفداری تبدیل شده و کمپانیها با تولید این نوع دستگاهها بتوانند حضور خود در بازار محصولات الکترونیکی مصرفی را توسعه دهند. پیشبینی میشود در سالهای 2021 و 2022، برندهای بیشتری به عرضه محصولات جدید در این حوزه اقدام کنند. به عنوان مثال، ممکن است اپل، هواوی، سامسونگ و برخی برندهای دیگر با عرضه دیوایسهای عینکگونه AR/VR، به رونق هرچه بیشترِ بازار این محصولات کمک کنند.

جیسون تسای معتقد است، با توجه به اهمیت بالای ظاهر و قیمت خردهفروشی محصولات در بازار اقلام الکترونیکی مصرفی، کمپانیها به تولید دیوایسهای AR/VR با طراحی اپتیکال سبک وزن روی آوردهاند. به علاوه، واحدهای پردازشی و باتریهای این دیوایسها نیز در محفظههای جداگانهای قرار داشته و همین امر موجب میشود از لحاظ ظاهر شباهت زیادی به عینکهای معمولی داشته باشند. اگر قرار باشد دیوایسهای AR/VR بهگونهای طراحی شوند که از قابلیت پردازش، باتری و اتصال به شبکه برخوردار بوده و یا حتی به واسطه اتصال خارجی به گوشیهای هوشمند، اپلیکیشن اجرا کنند، در آن صورت این دیوایسها – درست مثل اسمارتواچها، دستبندهای هوشمند و هدستهای تماما بیسیم – تحت عنوان لوازم جانبی اسمارتفون وارد بازار خواهند شد.
طبق گزارش ترندفورس، دیوایسهای واقعیت افزوده و مجازی که به شکل عینک طراحی میشوند، از چندین قطعه کلیدی – از جمله اجزای اپتیکال، پروژکتورها (که نقش منبع نور را ایفا میکنند) و موتورهای اپتیکال – تشکیل شدهاند. برای کوچک نگه داشتن اندازه، پروژکتورهای استفاده شده در این دیوایسها عمدتا نمایشگرهای کوچک السیدی یا Si-OLED هستند. به عنوان مثال، طراحی اپتیکال عینکهای واقعیت افزوده معمولا به شکل حمام پرنده (birdbath) است که نور را از نمایشگر Si-OLED قرار گرفته در بالا یا کنار عینک میتاباند. استفاده از نمایشگرهای Si-OLED، شرکتهایی مثل BOE و Seeya Technology را بر آن داشته تا وارد این صنعت شده و با مهمترین تولیدکنندگان Si-OLED – یعنی سونی، اپسون و Kopin – به رقابت بپردازند. این اتفاق میتواند نویدبخش اتفاقات خوبی در بازار محصولات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی باشد.

با توجه به اینکه برندهای متعددی به صنعت AR/VR ورود کردهاند، ترندفورس بر این باور است که بازار محصولات واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سالهای 2021 و 2022 با سرعت بیشتری گسترش پیدا خواهد کرد. این امر توسعه اجزای مهم مرتبط با این محصولات (مثل قطعات اپتیکال و نمایشگرهای Si-OLED) را نیز در پی خواهد داشت.
-
معرفی vivo G3 5G: رده پایین نسل پنجمی ویوو با Dimensity 6300، باتری 6,000mAh و شارژر 44 واتی
-
معرفی MatePad Air و MatePad 11.5 S – تبلتهای جدید هواوی با نمایشگر ضدانعکاس
-
معرفی عینک هوشمند Vive Eagle AI Glasses با دوربین 12 مگاپیکسلی، قابلیت ترجمه و باتری 235mAh
-
رونمایی از Tecno Spark Go 5G – پایینرده تکنو با Dimensity 6400 و باتری 6,000 میلیآمپر ساعتی
-
معرفی Poco M7 و Poco M7 Plus ارزانقیمتهای شیائومی با باتریهای 7,000mAh و چیپ 6 نانومتری
-
معرفی vivo V60 – میانرده ویوو با سه دوربین 50 مگاپیکسلی تحت لیسانس زایس
-
نگاهی به هدست واقعیت ترکیبی vivo Vision، رقیب چینی Apple Vision Pro