گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌فون آمریکا در سه ماهه سوم 2021 – رشد سایرین در غیاب ال‌جی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، آمریکا USA ، سامسونگ Samsung ، آلکاتل Alcatel ، اپل Apple ، موتورولا Motorola ، وان پلاس OnePlus
واحد خبر mobile.ir : همزمان با انتشار گزارش مربوط به بازار گوشی‌های هوشمند اروپا در فصل اخیر، مؤسسه Counterpoint روز چهارشنبه 3 نوامبر 2021 (12 آبان 1400) گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون آمریکا در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی نیز منتشر کرد. برخلاف اروپایی‌ها که گوشی‌های هوشمند خود را از برندهای متنوعی تأمین می‌کنند، کاربران آمریکایی عمدتا به خرید اسمارت‌فون‌های ساخت اپل و سامسونگ تمایل دارند. در این گزارش به رقم دقیق گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در ایالات متحده اشاره‌ای نشده، اما به گفته Counterpoint عرضه اسمارت‌فون در این بازار طی مدت یادشده، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1 درصد و در قیاس با فصل دوم 9 درصد رشد داشته است.

Apple iPhone 13 Pro

رشد فصلی و سالانه در بازار اسمارت‌فون آمریکا در حالی رقم می‌خورد که کمبود جهانی قطعات، همچنان صنعت موبایل را تحت فشار گذاشته است. علی‌رغم این فشار، کمپانی‌هایی مثل اپل، سامسونگ و موتورولا در فصل اخیر موفق شدند سهم خود از بازار ایالات متحده را افزایش داده و به ادامه ریکاوری این بازار کمک کنند.

جک فیلدهک (Jack Fieldhack)، مدیر پژوهشی Counterpoint، در توصیف عملکرد بازار اسمارت‌فون ایالات متحده در فصلی که گذشت می‌گوید: «بازار آمریکا به حرکت رو به جلوی خود در سال 2021 ادامه می‌دهد. اپل و سامسونگ پیشتازی خود را در سه ماهه سوم 2021 نیز حفظ کرده و 77 درصد از مجموع عرضه را به خود اختصاص دادند.» داده‌های Counterpoint حاکی از آن است که اپل با رشد سالانه 9 درصدی موفق شد سهم خود از بازار اسمارت‌فون آمریکا را از 39 درصد به 42 درصد برساند. به طریق مشابه، سامسونگ نیز که در سه‌ماهه سوم سال گذشته میلادی 30 درصد از این بازار را در دست داشت، توانست با رشد 18 درصدی، سهم خود را به 35 درصد افزایش دهد.

برندهای برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در بازار آمریکا در سه‌ماهه سوم سال 2021

علی‌رغم کمبود قطعات و عرضه خانواده آیفون 13 در اواخر سه‌ماهه سوم، موفقیت این سری در همین مدت کوتاه به قدری چشمگیر بوده که 17 درصد از مجموع فروش اپل در فصل اخیر به این محصول مربوط می‌شود. به گفته جک فیلدهک، انتظار می‌رود این فروش قدرتمند در سه‌ماهه چهارم نیز ادامه داشته باشد. در آن سوی بازار، گوشی‌های هوشمند سامسونگ در فصل اخیر با استقبال خوبی از سوی کاربران آمریکایی همراه بوده است. نکته قابل‌توجه دیگر، موفقیت این شرکت کره‌ای در عرضه ارزان‌قیمت‌ترین گوشی 5G خود یعنی Galaxy A32 5G است که توسط اپراتورهایی مثل T-Mobile و Metro by T-Mobile انجام می‌شود.

به گفته هانیش باتیا (Hanish Bhatia)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، درست است که بازار آمریکا بیش از پیش در انحصار برندهای برتر قرار گرفته، اما سازندگانی مثل BLU ،HMD و Wiko به تغذیه برندهای MVNO رده‌پایین در کانال‌های خرده‌فروشی ملی – از جمله TracFone ،StraightTalk ،Simple Mobile و Total Wireless – ادامه می‌دهند. لازم به ذکر است، منظور از MVNO اپراتورهایی‌ست که خود فاقد زیرساخت‌های فیزیکی بوده و صرفا با بستن قرارداد با سایر اپراتورها کسب‌وکار می‌کنند.

خود اپراتورها نیز در کم کردن فاصله بین برندهای برتر و سایر برندها نقش دارند. به گفته هانیش باتیا، اپراتورها این نقش را با افزایش استفاده از گوشی‌های موسوم به «دیوایس‌های برچسب-سفید» ایفا می‌کنند. گفتنی‌ست، محصولات برچسب-سفید به آن دسته از محصولات گفته می‌شود که توسط یک شرکت ساخته و سایر شرکت‌ها – یا به عبارت دقیق‌تر، بازاریاب‌ها – آن را به نام خود به فروش می‌رسانند. به گزارش Counterpoint، در حال حاضر چهار اسمارت‌فون برچسب-سفید نسل پنجمی با قیمت زیر 300 دلار در بازار آمریکا موجود است. این فضای مهمی برای اپراتورهای آمریکایی محسوب می‌شود، زیرا آنها به دنبال آنند که به منظور کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری روی شبکه‌های نسل پنجمی جدیدشان، در حداقل زمان ممکن مشتریان خود را به سمت 5G سوق دهند.

نمونه‌ای از گوشی‌های وایت‌لیبل در اپراتورهای مختلف آمریکا

یکی از نکات قابل‌توجه بازار اسمارت‌فون آمریکا در فصل اخیر، رشد موتورولا در غیاب ال‌جی است. به دنبال خروج رسمی ال‌جی از کسب‌وکار تولید گوشی‌های هوشمند، سایر برندها از این موقعیت استفاده کرده و جایگاه خود در بازار آمریکا را ارتقا دادند که در بین آنها، موتورولا عملکرد مناسبی داشته است. طبق گزارش Counterpoint، طی فصل اخیر موتورولا با کسب 8 درصد از سهم بازار آمریکا موفق شد عنوان سومین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در این کشور را از آن خود کند. از برترین گوشی‌های این برند در بازار آمریکا می‌توان به Moto G Play ،Moto G Power و Moto G Stylus (مجهز به 5G) اشاره کرد. به گفته موریس کلان (Maurice Klaehne)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، تعطیلی کارخانه‌ها در ویتنام (به دلیل گسترش ویروس کرونا) تأثیر چندانی بر عرضه گوشی‌های موتورولا نداشت، زیرا عمده محصولات این شرکت در چین به تولید می‌رسند.

طبق داده‌های گزارش اخیر، در فصلی که گذشت، شاهد افت اندکی در عرضه گوشی‌های هوشمند TCL (شامل دیوایس‌های آلکاتل) بودیم. به باور موریس کلان، از آنجا که کاهش تراشه‌های 4G مانع از تولید دیوایس‌های بیشتر (به ویژه در دیوایس‌های زیر 150 دلاری) شده، کاهش سهم TCL از بازار آمریکا (از 6 درصد به 5 درصد) در نتیجه همین اتفاق بوده است.

رتبه پنجم عرضه گوشی هوشمند در بازار آمریکا به وان‌پلاس تعلق دارد. طبق گزارش اخیر، سهم وان‌پلاس از بازار ایالات متحده از 0 درصد در سه‌ماهه سوم 2020 به 3 درصد در سه ماهه اخیر افزایش پیدا کرده است. Counterpoint این افزایش را به عرضه موفقیت‌آمیز گوشی نسل پنجمی N200 در اوایل سه‌ماهه سوم نسبت می‌دهد. ناگفته نماند، وان‌پلاس نیز از بحران کمبود قطعات بی‌نصیب نمانده اما با این وجود انتظار می‌رود با ورود محصولات وان‌پلاس به فروشگاه وال‌مارت (از طریق اپراتور Metro)، این برند بتواند به رشد خود در بازار ایالات متحده ادامه دهد.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا