معرفی پروسسور 5 نانومتری Snapdragon 888 Plus با هسته 3 گیگاهرتزی و بهبود در هوش مصنوعی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/4/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اسنپ دراگون 888 پلاس Snapdragon 888 Plus
واحد خبر mobile.ir : همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد شرکت کوالکام در نمایشگاه MWC 2021 بارسلون از پروسسور جدید Snapdragon 888 Plus رونمایی کرده که مطابق نام آن نسخه بهبود یافته‌ای از Snapdragon 888 به حساب می‌آید. این چیپ‌ست جدید بدین‌ترتیب از لحاظ نوع و تعداد هسته‌های پردازشی و گرافیکی تفاوتی با SD888 پیشین نداشته و در این میان تنها به برخی تغییرات همچون حداکثر فرکانس هسته اصلی Cortex-X1 و بهبود در عملکرد هوش مصنوعی بر می‌خوریم. لیتوگرافی و فرایند ساخت این چیپ‌ست نیز بدون تغییر بوده و همچان از نوع پیشرفته 5 نانومتری‌ست که بدین‌ترتیب از نظر مصرف انرژی نیز تفاوت خاصی با مدل قبلی نخواهد داشت.

همانطور که اشاره شد بزرگ‌ترین تغییر در ساختار اسنپ‌دراگون 888 پلاس به بیشینه فرکانس هسته اصلی Cortex-X1 آن تعلق دارد که به‌تنهایی در بالاترین دسته‌بندی هسته‌های پردازشی این چیپ‌ست جای دارد؛ فرکانس این هسته در Snapdragon 888 در حالی تنها 2.84 گیگاهرتز در نظر گرفته شده بود که در اسنپ‌دراگون 865 پلاس این رقم به نزدیک به 3.1 گیگاهرتز و در اسنپ‌دراگون 870 به 3.2 گیگاهرتز رسیده بود. بدین‌ترتیب افزایش فرکانس هسته اصلی از جمله مهم‌ترین انتظارات از نسخه پلاس SD888 به حساب می‌آمد. فرکانس تک هسته اصلی Snapdragon 888 Plus به نزدیک به 3 گیگاهرتز (دقیقا 2.995 گیگاهرتز) افزایش پیدا کرده که نسبت به گذشته چیزی نزدیک به 5.45 درصد ارتقاء یافته است.

3 هسته 2.42 گیگاهرتزی Arm Cortex-A78 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی A55 در این مجموعه دست‌نخورده باقی مانده و به‌ترتیب در کلاسترهای میاتی و پایین جای دارند. در زمینه گرافیک نیز با تغییری روبرو نمی‌شویم و همان گرافیک ارزشمند Adreno 660 در این‌جا نیز دیده می‌شود.

اسنپ‌دراگون 888 پلاس در زمینه هوش مصنوعی همچنان از پروسسور سیگنال دیجیتال (DSP) قدرتمند Hexagon 780 بهره می‌برد اما ظاهرا به‌لطف افزایش فرکانس هسته اصلی پردازشی و برخی بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، این قسمت نیز با بهبود قابل ملاحظه‌ای روبرو شده و در حالی‌که SD888 از اجرای 26 تریلیون عملیات در هر ثانیه (TOPS) پشتیبانی می‌کرد این عدد در +SD888 به رقم فوق‌العاده 32 تریلیون عملیات در هر ثانیه رسیده است.

فارغ از موارد ذکر شده تقریبا همه گزینه‌های قابل ذکر دیگر در مورد این پروسسور به SD888 شباهت دارد و از نوع حافظه مورد پشتیبانی تا مشخصات پردازنده سیگنال تصویری (ISP) و از فناوری شارژینگ تا راه‌های ارتباطی همه و همه در این جا نیز تکرار شده‌اند.

زمان انتظار برای مشاهده اولین دیوایس مجهز به پروسسور Snapdragon 888 Plus‌ چندان طولانی نخواهد بود چرا که کوالکام از ارائه اولین دستگاه دارای این پروسسور در سه‌ماهه سوم سال 2021 سخن به میان آورده است. موتورولا، ویوو، ایسوس و شیائومی از برندهای ارائه‌کننده گوشی هوشمند با این پردازنده خواهند بود و سری Magic3 شرکت آنر نیز از جمله نخستین گوشی‌های هوشمند حاضر در این لیست معرفی شده است.

منبع : Qualcomm