معرفی گوگل Pixel 5a 5G آپدیت ملایمی برای Pixel 4a 5G با بدنه آلومینیومی IP67 و باتری حجیم‌تر

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/27        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 765 جی Snapdragon 765G ، Google Pixel 5a 5G ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : شرکت گوگل در روز سه‌شنبه 17 آگوست 2021 (26 مرداد 1400) از گوشی میان‌رده جدیدی با نام Pixel 5a 5G رونمایی کرده که باید آن را ادامه مستقیمی برای Pixel 4a 5G دانست که در سپتامبر سال گذشته همراه با Pixel 5 معرفی شده بود. مدل‌های دارای پسوند a در سری Pixel از امکانات محدودتری نسبت به همتایان عادی خود برخوردار بوده و با قیمت کمتر، برخی از امکانات گوشی‌های اصلی پیکسل را در اختیار طیف وسیع‌تری از کاربران قرار می‌دهند. Pixel 5a 5G‌ برخلاف انتظار تغییر چندانی را نسبت به Pixel 4a 5G تجربه نکرده و با تغییرات اندک نمایشگر، یکسان بودن مجموعه دوربین و از همه مهم‌تر پردازنده و حافظه مشابه باید آن را تنها یک آپدیت ملایم نامید.

پیکسل جدید که شرکت سازنده آن را به‌طور رسمی “Google Pixel 5a with 5G” می‌نامد از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با Pixel 4a 5G نداشته و همان المان‌های آشنا از جمله حفره پانچی دوربین سلفی در کناره سمت چپ نمایشگر، فرم مربعی محوطه دوربین‌های اصلی و دکمه پاور متمایز در لبه سمت راست، سر جای خود باقی مانده‌اند. این البته ظاهر ماجراست و اولین تغییر در ساختار 5a به بدنه آن تعلق دارد جایی‌که این بار به‌جای پلاستیک (یا آن‌گونه که گوگل می‌گوید، پلی‌کربنات) از یک شاسی فلزی برای این مدل استفاده شده که برای نمونه‌ای در رده a خانواده پیکسل، قابلیت جالب‌توجه‌ای به‌نظر می‌رسد. این بدنه با استاندارد IP67 در برابر نفوذ آب و گرد و خاک مقاوم است که این یکی نیز جایی در 4a 5G نداشت.

ابعاد دستگاه 7.6×73.7×154.9 میلی‌‌متر است که نسبت به 4a 5G با ابعاد 8.2×74×153.9 میلی‌متری در عرض و ضخامت کاهش پیدا کرده اما ارتفاع آن حالا 1 میلی‌متر بیشتر است. علت این اختلاف را بیش از همه چیز باید در تغییر نسبت نمایشگر جست‌وجو کرد که به ارتفاع بیشتر و عرض کمتر منجر می‌شود. با توجه به افزایش چشمگیر ظرفیت باتری که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، انتظار افزایش وزن قابل ملاحظه‌ای را در این مدل داریم که عملا نیز اتفاق افتاده است؛ 5a 5G با وزن 183 گرمی اختلافی حداقل 12 گرمی را با 4a 5G نشان می‌‌دهد که در این افزایش، به‌جز باتری احتمالا جنس بدنه نیز تأثیرگذار بوده است.

صفحه‌نمایش 5a 5G از 6.2 اینچ سال گذشته حالا اندکی بزرگ‌تر شده و به 6.34 اینچ رسیده است. این صفحه‌نمایش OLED از نسبت کشیده‌تری نیز برخوردار بوده و وضوح فول اچ‌دی پلاس آن در نسبت 20:9 (یا 1080×2400 پیکسل) در مقایسه با 4a 5G با نسبت 19.5:9 به ارتفاع بیشتر دستگاه و عرض کمتر آن منجر شده است. گوگل برخلاف روند فعلی بازار که این روزها در گوشی‌های بسیار ارزان‌قیمت نیز به‌چشم می‌خورد همچنان نرخ رفرش این نمایشگر را روی رقم استاندارد 60 هرتز حفظ کرده و بدین‌ترتیب این ویژگی را همچنان در انحصار پیکسل‌های اصلی غیر a قرار داده است. پشتیبانی از HDR و کنتراستی فراتر از 100,000:1 از دیگر مشخصاتی‌ست که برای این صفحه‌نمایش ذکر شده است. پوشش محافظ روی صفحه‌نمایش مثل قبل از نوع Gorilla Glass 3 انتخاب شده که نزدیک به 8 سال از معرفی آن می‌گذرد و انتخابی نا امیدکننده به‌نظر می‌رسد.

در کناره سمت چپ بالای این پنل، حفره پانچی نسبتا بزرگی برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده که حداقل روی کاغذ هیچ تفاوتی با 4a 5G ندارد؛ این دوربین 8 مگاپیکسلی که از پیکسل‌هایی با ابعاد 1.12 میکرون برخوردار است، فاقد فوکوس خودکار بوده و لنز f/2.0 پیش روی آن نیز میدان دیدی به گستردگی 83 درجه را به تصویر می‌کشد.

گوگل در دوربین‌های اصلی نیز تمایلی برای تغییر از خود نشان نداده و نه‌تنها از لحاظ ظاهری، بلکه در مشخصات نیز با تفاوتی روبرو نمی‌شویم و حتی سنسور Spectral and flicker نیز از این مجموعه حذف شده است؛ دوربین 12.2 مگاپیکسلی اصلی گوشی از پیکسل‌هایی به بزرگی 1.4 میکرون برخوردار بوده و لنز f/1.7 آن نیز به لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS مجهز شده است. فوکوس خودکار در این دوربین با فناوری تشخیص فاز dual-pixel انجام شده و میدان دید آن نیز 77 درجه است. دوربین 16 مگاپیکسلی دوم که پیکسل‌هایی با بزرگی 1 میکرون را در خود جای داده، از لنزی اولتراواید با دیافراگم f/2.2 و میدان دید 118.7 برخوردار است که تنها این آخری نسبت به 117 درجه دوربین اولتراواید 4a 5G تغییر کرده است. از فوکوس خودکار در این دوربین پشتیبانی نمی‌شود. دیگر المان قابل مشاهده در بخش پشتی گوشی سنسور اثر انگشت دستگاه است که مثل قبل سر جای خود قرار دارد.

در حالی‌که ارتقاء پردازنده یکی از طبیعی‌ترین تفاوت‌های قابل انتظار از یک گوشی هنگام گذار از نسلی به نسل دیگر است، گوگل ظاهر اعتقاد چندانی به این موضوع نداشته و در 5a 5G بار دیگر از همان پروسسور Snapdragon 765G پیشین بهره گرفته است. این چیپ‌ست 7 نانومتری که حالا فاصله چندانی تا تولد دو ساله‌گی آن نداریم از دو هسته Arm Cortex-A76 (مرتب شده در دو کلاستر تکی 2.4 و 2.2 گیگاهرتزی) و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی A55 بهره می‌برد و وظیفه پردازش گرافیک در آن نیز بر عهده Adreno 620 است. این انتخاب در حالی‌که گزینه‌های کاملا پیشرفته‌‌تری از کوالکام همچون Snapdragon 778 و Snapdragon 780 در حال حاضر در دسترس قرار دارند اندکی عجیب و البته بار دیگر نا امیدکننده به‌نظر می‌رسد. اگر انتظار تغییری در حافظه داخلی و رم دستگاه را می‌کشید نیز باید مجددا شما را نا امید کنیم چرا که در این دو قسمت نیز مطلقا تغییری ایجاد نشده و همان رم 6 گیگابایتی LPDDR4X و همان حافظه 128 گیگابایتی پیشین تنها انتخاب‌های شما را در 5a 5G تشکیل خواهند داد. چیپ امنیتی Titan M نیز طبق روال گذشته در این گوشی در دسترس قرار دارد.

مهم‌ترین تغییر قابل اعتنا در Pixel 5a 5G نسبت به نسل قبلی آن را باید در ظرفیت باتری جست‌وجو کرد که بالاخره به میزان قابل‌قبولی ارتقاء پیدا کرده است. باتری Pixel 5a 5G در حالی به 4,680mAh رسیده که این رقم در Pixel 4a 5G تنها 3,885 میلی آمپر ساعت بود و بدین‌ترتیب با بیش از 20 درصد افزایش ظرفیت روبرو می‌شویم. این ظرفیت در بین گوشی‌های سری a پیکسل بی‌سابقه بوده است به‌گفته گوگل برای یک روز استفاده کافی‌ست و با فعال کردن Extreme Battery Saver، این دوام تا 2 روز نیز قابل افزایش خواهد بود. گوگل با این وجود تغییری در توان شارژر دستگاه نداده و همان شارژر 18 واتی پیشین با پشتیبانی از USB-PD 2.0 در این‌جا نیز بدون تغییر ارائه شده و از شارژ بی‌سیم نیز خبری نیست.

5a 5G همانطور که از نام آن مشخص است از شبکه ارتباطی 5G پشتیبانی می‌کند اما این پشتیبانی با یک تفاوت نسبت به قبل همراه شده و در حالی‌که 4a 5G در دو نسخه متمایز یکی تنها با شبکه sub-6GHz و دیگری با mmWave و sub-6GHz ارائه می‌شد، 5a 5G حداقل تا لحظه نوشتن این مطلب تنها در یک نسخه sub-6GHz و بدون پشتیبانی از mmWave ارائه خواهد شد. دو گزینه در دسترس برای استفاده به شبکه 5G یعنی sub-6GHz و mmWave از لحاظ میزان برد و سرعت با یکدیگر تفاوت دارند جایی‌که sub-6GHz سرعت کمتر و محدوده پوششی وسیعی‌تری دارد اما در mmWave با پوشش کاملا محدودتر اما با سرعت بسیار بالاتری روبرو می‌شویم به همین علت اکثر شبکه‌های فعلی 5G براساس فناوری اول یعنی sub-6GHz شکل گرفته‌اند و اکثر گوشی‌های 5G نیز تنها با پشتیبانی از این شبکه به بازار عرضه می‌شوند

اسپیکرهای استریو، جک 3.5 میلی‌متری هدست، وای‌فای ac دوباند، پورت USB-C با استاندارد سرعت USB 3.1، بلوتوث 5، اتصال NFC و مسیریاب‌های تک‌فرکانسی GPS/GLONASS/Galileo/QZSS دیگر گزینه‌های ارتباطی این مدل را تشکیل می‌دهند.

Google Pixel 5a 5G در یک رنگ مشکی با ته‌مایه سبز که شرکت سازنده آن را Mostly Black می‌نامد از امروز برای پیش‌سفارش در آمریکا و ژاپن در دسترس خواهد بود و حضور نهایی آن در بازار نیز به 26 آگوست (4 شهریور 1400) موکول شده است. قیمت در نظر گرفته شده برای Pixel 5a 5G نسبت به قیمت ورود به بازار 4a 5G یعنی 499 دلار کاهش پیدا کرده و به 449 دلار رسیده است.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا