احتمال دو برابر شدن تولید تراشه‌های Exynos و افزایش به‌کارگیری آن‌ها در محصولات سامسونگ در سال 2022

نمایش خبر

تاریخ : 1400/7/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اکسینوس Exynos ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در روز 12 اکتبر 2021 (20 مهر 1400) در وب‌سایت کره‌ای ETNews، بخش System LSI شرکت سامسونگ الکترونیکس عرضه پردازنده‌های موبایلی Exynos را در سال آینده میلادی بیش از دو برابر افزایش خواهد داد. این در حالی است که غول کره‌ای با وجود برخورداری از زیرساخت تولید تراشه در سطح بین‌المللی، در ماه‌های اخیر با مشکلات عملکردی روبرو شده و اینک از طریق اتخاذ راهبردی تهاجمی در پی بهبود وضعیت بازار خود است. اگر چه مطابق گزارش‌ها، گوشی‌های خم‌شونده جدید سامسونگ در مقایسه با نمونه‌های قدیمی‌تر عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند، اما این امر به تنهایی نمی‌تواند افت فروش اسمارت‌فون‌های پرچمدار شرکت را جبران کند.

سامسونگ الکترونیکس در این برنامه به دنبال تغییری کلی در استراتژی تامین قطعات است. به طوری که مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، میزان استفاده از تراشه‌های Exynos در اسمارت‌فون‌های گلکسی از 20 درصد به 50 تا 60 درصد افزایش یابد. به نظرمی‌رسد برای افزایش نسبت تولید چیپ‌ست‌های پردازشی Exynos میان بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IT & Mobile Communication) و بخش راه‌کارهای ابزاری (Device Solution) که System LSI نیز زیرمجموعه آن به شمار می‌رود، قرارداد همکاری امضا شده است. در این راستا سامسونگ به منظور توسعه تولید پردازنده‌های موبایلی، دست به افزایش تسهیلات خود برای شرکای تست و بسته‌بندی زده است. به عنوان نمونه شرکت تست نیمه‌رسانای Hana Micron در انتهای آگوست امسال تصمیم به سرمایه‌گذاری 150 میلیارد وانی در این پروژه کرده و Nepes Ark نیز از 99.5 میلیارد وان سرمایه‌گذاری تا پایان سپتامبر 2021 خبر داده است.

همان طور که می‌دانید Exynos برند اختصاصی پردازنده موبایلی است که توسط سامسونگ تولید می‌شود. این تراشه هرچند تا حدی به سازندگان گوشی‌های هوشمند چینی نیز عرضه می‌شود، اما کاربرد اصلی آن در محصولات خود شرکت کره‌ای و به ویژه اسمارت‌فون‌های سری گلکسی است. حال با افزایش تولید و نسبت کاربرد این چیپ‌ست در دستگاه‌های گلکسی، به زودی شاهد افزایش عرضه پردازنده‌های موبایلی Exynos خواهیم بود. همچنین به گفته برخی از آگاهان بازار، مشکلات مرتبط با فناوری نسل پنجم و تولید گرما که مانع عمده‌ پیش روی تراشه‌های Exynos بوده‌اند، در دوره بعدی تولید حل شده‌اند.

تراشه Exynos سامسونگ پردازنده‌‌ای بود که زمانی به رقابت‌پذیری با محصولات تولیدکننده برتر بازار، یعنی شرکت کوالکام، شهرت داشت. اما حالا به گفته یکی از موسسات پژوهشی، سهم این محصول سامسونگ در تولیدات سایر شرکت ها از محدوده میان ده تا بیست درصد در سال 2019 به اعداد یک رقمی رسیده است.

مطابق اخبار، بخش LSI System سامسونگ برای تقویت عملکرد گرافیکی محصولات خود با شرکت AMD همکاری کرده است و همچنین مشکل تولید گرما و کیفیت اتصال 5G نیز در این میان بهبود پیدا کرده‌اند. این-یئوپ کانگ (In-yeop Kang)، رئیس این بخش از کسب و کار غول کره‌ای، طی رویدادی در ژانویه سال جاری میلادی، با اشاره به نسل بعدی چیپ‌ست‌های پردازشی این کمپانی اعلام کرد: «محصول پرچمدار بعدی به پردازنده گرافیکی نسل جدید AMD مجهز خواهد شد.»

پردازنده جدید با نام احتمالی Exynos 2200، که بخش گرافیکی آن حاصل همکاری سامسونگ و AMD است، مطابق برنامه در گوشی‌های سری گلکسی S22، پرچمدار بعدی ابرشرکت کره‌ای، حضور خواهد داشت. به گفته منابع خبری، این اسمارت‌فون در سه مدل ارائه خواهد شد که البته Exynos روی تمام آن‌ها به کار گرفته می‌شود. البته انتظار می‌رود طبق معمول در بخشی از اسمارت‌فون‌ها (بر اساس منطقه عرضه) چیپ‌ست پردازشی کوالکام هم که رقیب Exynos محسوب می‌شود، در کنار پردازنده اختصاصی سامسونگ به کار گرفته شود.

نکته عجیب آن که پردازنده پیشرفته رده میانی Exynos 1080 سامسونگ در هیچ یک از گوشی‌های خانواده گلکسی حضور ندارد، در حالی که در محصولات شرکت ویوو مانند Vivo X70 Pro آن مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول 5 نانومتری از نظر عملکرد و کارایی با تراشه‌هایی همچون اسنپ‌دراگون 780G و Dimensity 1200 مدیاتک برابری می‌کند و حتی در برخی زمینه‌ها از آن‌ها قوی‌تر ظاهر می‌شود. حالا به نظر می‌رسد سامسونگ برنامه‌هایی برای افزایش نسبت کاربرد Exynos در محصولات میان و پایین‌رده نیز در سر دارد و می‌کوشد از این طریق، استفاده از Exynos را گسترش داده و بر کمبودهای موجود در بازار نیمه‌رسانا فایق آید. شرکت کره‌ای در حال بررسی عرضه 320 میلیون واحد گوشی در سال آینده است که نسبت به میزان عرضه امسال، 50 تا 60 میلیون واحد افزایش را نشان می‌دهد. هرچند مقامات مسئول کمپانی از تایید رسمی این ارقام خودداری کرده‌اند.

در کنار این موارد، گفته می‌شود که پردازنده جدید Exynos که حاصل همکاری مشترک میان سامسونگ و AMD است، با فرآیند 5 نانومتری تولید می‌شود. مطابق شنیده‌ها نسخه‌ای که بناست در اسمارت‌فون گلکسی S22 اولترا مورد استفاده قرار گیرد، یک هسته 2.9 گیگاهرتزی Cortex X2، سه هسته میان‌رده 2.8 گیگاهرتزی و چهار هسته سطح پایین با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز را در برمی‌گیرد و پردازنده گرافیکی آن 1250 مگاهرتز فرکانس خواهد داشت.

منبع : ET News


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا