پتنت سامسونگ برای گوشی تاشو بدون دکمه‌های فیزیکی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، حق اختراع Patent ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : بدون شک می‌توان سامسونگ را طلایه‌دار عرصه اسمارت‌فون‌های تاشو نامید. این کمپانی کره‌ای رکورد تولید بیشترین گوشی‌های هوشمند تاشو را در اختیار دارد که از جمله جدیدترین آنها می‌توان به Galaxy Z Fold2 و Galaxy Z Flip اشاره کرد. علاوه بر این، رکورد ثبت بیشترین تعداد پتنت برای تکنولوژی‌های نوین نیز ظاهرا در دست سامسونگ است؛ از فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل نمایشگری که از دو قسمت تا می‌شود گرفته تا قابلیت‌های دم‌دستی‌تری مثل لولای نورانی (hinge indicator) در این گونه نمایشگرها. اما پتنتی که به‌تازگی به نام سامسونگ ثبت شده، نشان می‌دهد این شرکت کره‌ای ایده‌های فراوانی برای تسلط بر بازار گوشی‌های تاشو دارد.

از لحاظ تجربه کاربری، Galaxy Z Fold2 بهبود چشمگیری نسبت به Galaxy Fold داشت. این امر را می‌توان به طراحی متفاوتِ نمایشگر خارجی آن نسبت داد. بر خلاف نمایشگر 4.6 اینچی در Galaxy Fold – که حاشیه‌های نسبتا زیاد، کار با آن را کمی دشوار کرده بود – در Galaxy Z Fold2 شاهد به کارگیری نمایشگر بزرگ‌تر 6.2 اینچی هستیم که کار کردن با آن مثل هر اسمارت‌فون دیگری بسیار راحت است. حال، ظاهرا سامسونگ قصد دارد، نسل بعدی گوشی‌های تاشوی خود را با تغییرات مثبت دیگری به تولید برساند.

وب‌سایت هلندی LetsGoDigital به‌تازگی از ثبت یک پتنت جدید به نام سامسونگ خبر داد. این پتنت 110 صفحه‌ای در روز پنجشنبه 20 می 2021 (30 اردیبهشت 1400) با عنوان «دستگاه الکترونیکی تاشو» از سوی "سازمان جهانی مالکیت معنوی" (WIPO) منتشر شد. سامسونگ در این پتنت، ایده اسمارت‌فونی تاشو بدون هیچ گونه دکمه‌ فیزیکی را تشریح می‌کند.

وقتی اسمارت‌فون‌های سری Galaxy Fold در حالت تاشده قرار می‌گیرند، کار کردن با دکمه‌های آنها – که روی لبه دیوایس تعبیه شده‌اند – کمی مشکل می‌شود. هر دکمه روی یک قسمت از لبه قرار داشته و در هنگام کار با آنها، فشار خارجی صرفا روی همان یک قسمت – که دکمه فیزیکی جای گرفته – متمرکز می‌شود. این امر می‌تواند آسیب به لولا را در پی داشته باشد. به علاوه، روز به روز از ضخامت گوشی‌های تاشو کاسته شده و به این ترتیب، جای کمتری برای گنجاندن دکمه‌های فیزیکی روی لبه دستگاه باقی می‌ماند. اما ظاهرا سامسونگ راه‌حل مناسبی برای این مشکل دارد.

طبق پتنت مذکور، سامسونگ برای حذف دکمه‌های فیزیکی از لبه گوشی‌های تاشو، ایده استفاده از حرکات یا در اصطلاح جسچرهای انگشتان دست را ارائه کرده است. عملکرد این جسچرها به دو شکل "ضربه"، "سوایپ" یا "فشار" روی دکمه‌های مجازی لبه دیوایس پیش‌بینی شده است. در حالت تاشده، دو لبه دیوایس در کنار هم قرار گرفته و فضای موجود برای فشار بر دکمه‌های مجازی دو برابر خواهد شد. طبق آنچه در این پتنت آمده، کاربر می‌تواند عملکرد جسچرها را به دلخواه خود تعیین کند. به عنوان مثال، یک تک‌ضربه روی لبه گوشی می‌تواند به منزله دکمه پاور تلقی شود و یا برای کم و زیاد کردن صدا می‌توان سوایپ به سمت بالا و پایین را انتخاب کرد.

در تصاویری که به همراه این پتنت منتشر شده، یک گوشی تاشو Galaxy Z Fold – شبیه آنچه که قبلا دیده‌ایم – به چشم می‌خورد. این دیوایس دارای یک نمایشگر باریک و بلند است. در قسمت پشتی دیوایس نیز یک ماژول با سه دوربین درون آن دیده می‌شود. دوربین پایینی دارای لنز مستطیل‌شکل است که احتمال پریسکوپی بودن آن را تقویت می‌کند. لازم به ذکر است در پتنتی که سال گذشته با محوریت اسمارت‌فون Galaxy Fold با قابلیت مقاومت در برابر آب، به نام سامسونگ ثبت شد نیز دقیقا همین عکس به تصویر کشیده شده بود.

جالب است بدانید ماه گذشته نیز یک پتنت مشابه (در رابطه با اسمارت‌فون تاشوی Galaxy Z Flip با دکمه‌های مجازی) به نام سامسونگ به ثبت رسید. با این اوصاف، به کارگیری این تکنولوژی در ساخت نسل بعدی گوشی‌های تاشوی سامسونگ، به هیچ وجه دور از انتظار نیست، زیرا همان طور که گفته شد، این دیوایس‌ها روز به روز نازک‌تر شده و نیاز به جایگزینی برای دکمه‌های فیزیکی حس می‌شود. از طرفی، این صرفا یک پتنت بوده و لزوما تضمینی برای استفاده از چنین فناوری جدیدی در Galaxy Z Fold3 وجود ندارد. از طرف دیگر، همین پتنت علاوه بر WIPO، در سال 2019 به اداره ثبت اختراعات کشور کره نیز ارائه شده بود. به این ترتیب، انتظار طولانی برای دیدن این تکنولوژی در Galaxy Z Fold4 منطقی به نظر نمی‌‌رسد.

به گفته LetsGoDigital، شنیده‌ها حاکی از آن است که Galaxy Z Flip 3 – که احتمالا در آگوست 2021 معرفی می‌شود – به "فریم زرهی" (Armor Frame) و شیشه فوق نازک جدیدی موسوم به UTG 2.0 مجهز خواهد بود. همچنین، انتظار می‌رود این دیوایس در برابر پاشیده شدن آب مقاوم باشد. به لطف به کارگیری شیشه فوق نازک، می‌توان احتمال داد که Z Fold3 با قلم S Pen هم سازگار باشد. ناگفته نماند، به گزارش Ice Universe، از امتیازات دیگر Galaxy Z Fold3 این است که محل تاخوردگی نمایشگر – که در اصطلاح fold line نامیده می‌شود – چندان مشهود نخواهد بود.

منبع : Let's Go Digital


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا