معرفی گوشی هوشمند Xiaomi 11 Lite 5G NE – مدل جدیدتر با تراشه ضعیف‌تر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/6/26        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، اسنپ دراگون 778 جی Snapdragon 778G ، Xiaomi 11 Lite 5G NE ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : اواخر مارچ 2021، کمپانی شیائومی نسخه نسل پنجمی Mi 11 Lite را تحت عنوان Mi 11 Lite 5G معرفی کرد. حال، پس از گذشت حدود 6 ماه، این کمپانی تصمیم گرفته تا مدل جدیدی از این گوشی را روانه بازار کند. شیائومی روز سه‌شنبه 14 سپتامبر 2021 (23 شهریور 1400) از گوشی هوشمند Xiaomi 11 Lite 5G NE پرده برداشت. در این نامگذاری، NE کوتاه‌شده New Edition (ویرایش جدید) است. البته این محصول جدید در قیاس با Mi 11 Lite 5G تغییرات فراوانی نداشته و مهم‌ترین تفاوت به نوع چیپ‌ست‌های آنها مربوط می‌شود که در کمال تعجب در مدل NE شاهد حضور تراشه ضعیف‌تری هستیم. در ادامه جزییات بیشتری از مشخصات و امکانات این گوشی جدید را مرور می‌کنیم.

پیش از هرچیز، باید به این نکته مهم اشاره کنیم که شیائومی در نام‌گذاری این اسمارت‌فون از کلمه Mi استفاده نکرده و ظاهرا این استاندارد جدید شیائومی در نامگذاری دیوایس‌های عرضه‌شده در نیمه دوم سال 2021 است.

در زمان عرضه Mi 11 Lite 5G، طراحی نازک و رنگ‌بندی زیبای این گوشی یکی از عوامل مؤثر در جذب مشتریان به سمت آن محسوب می‌شد. در رابطه با Xiaomi 11 Lite 5G NE نیز همین امر مصداق دارد. این گوشی جدید با داشتن ابعادی برابر با 6.81×75.73×160.53 میلی‌متر و 158 گرم وزن، جزو سبک‌ترین و نازک‌ترین اسمارت‌فون‌های بازار به شمار می‌رود. رنگ‌های متنوعی نیز برای این گوشی تدارک دیده شده که عبارتند از: مشکی (Truffle Black)، آبی (Bubblegum Blue)، صورتی (Peach Pink) و سفید (Snowflake White).

نمایشگر 6.55 اینچی Xiaomi 11 Lite 5G NE از نوع AMOLED است و کمپانی سازنده از آن با عنوان DotDisplay یاد می‌کند. رزولوشن نمایشگر +FHD (معادل 1080×2400 پیکسل) بوده و تراکم آن بالغ بر 402 پیکسل در اینچ می‌شود. نسبت تصویر نمایشگر 20:9 بوده، اما نسبت صفحه به بدنه گوشی از سوی شیائومی اعلام نشده است. البته با اطمینان می‌توان این نمایشگر را فول-اسکرین تلقی کرد، زیرا اندازه حاشیه‌های پیرامونی آن تنها 1.88 میلی‌متر است. گفتنی‌ست، نرخ به‌روزرسانی نمایشگر بین 60 و 90 هرتز متغیر بوده و نرخ نمونه‌برداری تاچ آن 240 هرتز عنوان شده است.

میزان روشنایی نمایشگر در حالت معمولی 500 نیت است، اما در صورت تنظیم روشنایی روی حالت High Brightness، این کمیت به 800 نیت هم می‌رسد. نمایشگر گوشی از +HDR10 پشتیبانی کرده و طیف رنگی sRGB را به شکل 100 درصدی پوشش می‌دهد. پشتیبانی از حالت مطالعه (Reading Mode 3.0) و پشتیبانی از حالت خوانش زیر آفتاب (Sunlight Mode 3.0) را نیز باید به امکانات این نمایشگر اضافه کنیم. ناگفته نماند، این نمایشگر دارای سنسور نور محیطی 360 درجه بوده و با پوششی از شیشه مقاوم گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود.

ظاهرا کمبود جهانی چیپ‌ست شوخی نبوده و معضلی‌ست که همچنان ادامه دارد، زیرا شیائومی به جای استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون 780G (که در ساخت Mi 11 Lite 5G به کار رفته بود)، در مدل NE به ناچار از تراشه ضعیف‌تر اسنپ‌دراگون 778G کمک گرفته است. این تراشه 6 نانومتری مشتمل بر 4 هسته Cortex-A78 و 4 هسته Cortex-A55 (با حداکثر سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتز) بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 642L است.

شیائومی در معرفی این گوشی جدید به تکنولوژی لوله گرمایی یا heat pipe برای دفع حرارت اشاره کرده است. به تناسب پیکربندی دستگاه، 6 یا 8 گیگابایت حافظه RAM (از نوع LPDDR4x) و 128 یا 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی (از نوع UFS 2.2) در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. با توجه به پشتیبانی دستگاه از میکرو اس‌دی، می‌توان فضای ذخیره‌سازی را تا 1 ترابایت دیگر نیز ارتقا داد.

3 دوربین و یک فلش ال‌ای‌دی در ماژول پشت دستگاه – که شکلی بین دایره و مربع (squircle) دارد – قرار گرفته‌اند، اما طراحی این ماژول به گونه‌ای‌ست که دو دوربین درون یک محفظه قرصی‌شکل (با زمینه مشکی) در سمت چپ قرار داشته و یک دوربین به همراه فلش LED در سمت راست (با رنگ زمینه‌ای هماهنگ با رنگ گوشی) جای گرفته‌اند. شرکت سازنده این نوع طراحی را halo ring (حلقه هاله) می‌نامد. لازم به ذکر است ماژول دوربین تنها 1.77 میلی‌متر از سطح بدنه بیرون زده و با کمی اغماض می‌توان این ماژول را تخت به حساب آورد.

دوربین اصلی دستگاه 64 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز 6 تکه آن f/1.79 است. دوربین اصلی دارای امکاناتی از قبیل حالت شب و SkyScaping بوده و می‌تواند ویدئوی 4K را با سرعت 30 فریم در ثانیه و ویدئوی اسلوموشن را با وضوح 1080p و سرعت 120 فریم در ثانیه ضبط کند. یک دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی – با گشودگی f/2.2 و میدان دید 119 درجه – به کمک دوربین اصلی می‌آید. در نهایت می‌رسیم به یک دوربین 5 مگاپیکسلی (f/2.4) که با وجود آن‌که شیائومی آن را تله‌ماکرو می‌نامد اما ظاهرا تنها با یک نمونه ماکروی عادی با پشتیبانی از فوکوس خودکار روبرو می‌شویم که می‌تواند از فاصله 3 تا 7 سانتی‌متری سوژه‌ها تصویربرداری کند. ناگفته نماند، دوربین جلو – که در حفره نمایشگر جا گرفته – 20 مگاپیکسلی بوده و گشودگی آن f/2.4 است.

علی‌رغم سبک بودن خود گوشی، Xiaomi 11 Lite 5G NE از یک باتری نسبتا حجیم برخوردار است. ظرفیت این باتری 4,250 میلی‌آمپر ساعت بوده و با یک شارژر سریع 33 واتی و از طریق پورت USB-C شارژ می‌شود. طبق ادعای شرکت سازنده، این باتری می‌تواند انرژی لازم برای پخش ویدئو به مدت 16 ساعت و یا پخش موسیقی به مدت 104 ساعت را فراهم کند.

به‌رغم استفاده از تکنولوژی AMOLED برای نمایشگر، شیائومی ترجیح داده تا حسگر اثر انگشت را به جای زیر لایه نمایشگر، روی لبه دستگاه تعبیه کند. علاوه بر این، قابلیت تشخیص چهره با استفاده از هوش مصنوعی (AI Face Unlock) نیز در این دستگاه فعال است. سیستم‌عامل گوشی اندروید 11 بوده و منوی داخلی آن بر مبنای رابط کاربری اختصاصی MIUI 12.5 توسعه یافته است. محصول جدید شیائومی 2 اسپیکر دارد، اما فاقد جک هدفون است (البته مبدل USB-C به جک هدفون به همراه دیوایس به فروش می‌رسد).

Xiaomi 11 Lite 5G NE یک گوشی هوشمند دوسیم‌کارته بوده و همان طور که از نامش پیداست، از تکنولوژی ارتباطی 5G بهره می‌برد. البته اسلات دوم گوشی هیبریدی‌ست و کاربر ناگزیر باید بین استفاده از سیم‌کارت دوم یا افزایش حافظه داخلی، یکی را انتخاب کند. NFC، وای-فای 6، بلوتوث 5.2 و پشتیبانی از سامانه‌های ناوبری BeiDou ،Galileo ،GLONASS ،GPS و QZSS نیز از دیگر گزینه‌های ارتباطی این دستگاه به شمار می‌روند.

ظاهرا هنوز زمان دقیقی برای عرضه گوشی هوشمند Xiaomi 11 Lite 5G NE از سوی شیائومی اعلام نشده است. مدل پایه این محصول – با 6 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت حافظه داخلی – 349 دلار قیمت دارد. مدل پیشرفته‌تر – که در آن حافظه RAM به 8 گیگابایت ارتقا یافته – 399 دلار قیمت‌گذاری شده است. علی‌رغم اینکه شیائومی در معرفی این گوشی به پیکربندی 8GB/256GB نیز اشاره کرده، قیمت این مدل هنوز از سوی شرکت اعلام نشده است.


به روزرسانی - قیمت شیائومی 11 لایت 5جی ان ای در بازار ایران

گوشی شیائومی 11 Lite 5G NE به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی شیائومی 11 Lite 5G NE از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : Xiaomi