خداحافظی شیائومی با برند Mi پس از 10 سال

نمایش خبر

تاریخ : 1400/6/2        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : نزدیک به 10 سال از نخستین باری که شرکت شیائومی از عنوان Mi برای یکی از محصولات خود استفاده کرد می‌گذرد؛ این محصول که البته به‌جای یک گوشی هوشمند، رابط کاربری MIUI بود دوران پر افتخاری را برای این شرکت آغاز کرد که تا به امروز نیز با قدرت ادامه داشته است. برند Mi اما ظاهرا به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود و آن‌گونه که یکی از سخن‌گویان شیائومی در گفت‌وگو با XDA-Developers تأیید کرده، این شرکت چینی در محصولات آینده خود دیگر از این پیشوند استفاده نخواهد کرد. اولین سیگنال حذف Mi با معرفی گوشی جدید سری Mix این شرکت احساس شد جایی‌که برخلاف انتظار از ترکیب Mi Mix خبری نبود و این گوشی به‌سادگی Xiaomi Mix 4 نامیده شد.

رشد چشمگیر این روزهای شیائومی در بازار گوشی‌های هوشمند بر کمتر کسی پوشیده است؛ این شرکت که سال گذشته در گزارش ترندفورس از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2020 با سهم بازار 10 درصدی پس از سامسونگ، هواوی و اپل در جایگاه چهارم بازار قرار داشت در فصل بعد از آن مطابق گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم 2020 با رشدی 42 درصدی به جایگاه سوم صعود کرد و اپل را پشت سر گذاشت. این شرکت بار دیگر به‌گفته IDC با ثبت رشد 86.6 درصدی به یک قدمی سامسونگ در صدر جدول ارائه‌کنندگان اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2021 رسید و نزدیک به دو هفته پیش نیز کانترپوینت آن را سازنده شماره یک گوشی‌های هوشمند در ژوئن 2021 و بالاتر از سامسونگ و اپل قرار داد.

موفقیت شیائومی زمانی برجسته‌تر می‌شود که از غیبت آن از بازار مهم و تعیین‌کننده‌ای مثل ایالات متحده آمریکا سخن بگوییم جایی‌که وب‌سایت آمریکایی این شرکت تنها لیست محدودی از محصولات این برند را به نمایش گذاشته که کلیدی‌ترین و مهم‌ترین خروجی شیائومی یعنی گوشی‌های تلفن همراه جایی در آن ندارند. خارج از بازار آمریکا اما شیائومی حضور گسترده‌ای در اغلب کشورهای جهان داشته و به‌ویژه با ارائه دیوایس‌های کاملا ارزشمند به‌ازای قیمت پرداختی توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده است.

محصولات متنوع شیائومی در یک نگاه به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که از آن جمله می‌توان به برندهای مستقل ردمی و پوکو با رده‌های داخلی مشخص، سری گیمینگ Black Shark و البته گوشی‌های پیشرفته و گران‌قیمت Mi اشاره کرد. سری Mi تا به امروز محلی برای ارائه آخرین دستاوردهای فناوری شرکت شیائومی بوده و نسل‌های مختلف آن از Mi 2 و Mi 3 در گذشته‌های دور گرفته تا نمونه‌های جدیدتری همچون Mi 10 ،Mi 9 ،Mi 8 و Mi 11 (با انواع و اقسام پسوندهای مختلف از Lite و i تا Pro و Ultra) گوشی‌های مهم این برند را تشکیل داده‌اند. به‌گفته شیائومی، عبارت Mi مخففی برای Mobile Internet بوده و معنی دیگر ذکر شده برای آن یعنی Mission Impossible یا مأموریت غیر ممکن نیز به چالش‌هایی اشاره دارد که فائق آمدن بر آن‌ها در روزهای ابتدایی حیات شیائومی، غیر ممکن به‌نظر می‌رسیده است.

فلسفه نام Xiaomi نیز در نوع خود قابل توجه است؛ این کلمه در انگلیسی به millet یا ارزن برگردانده می‌شود و Xiao نیز در چینی به معنای کوچک است. لِی جون (Lei Jun) بنیان‌گذار و مدیرعامل شیائومی نام این شرکت را به مفهوم جالب‌توجه‌ای گره می‌زند که در آن یک دانه برنج برای یک بودایی به همان اندازه بزرگ و با اهمیت است که یک کوهستان؛ و این به آن معناست که شیائومی قبل از حرکت بیشتر به سمت جلو، روی چیزهای کوچک‌تر متمرکز می‌شود.

با کنار گذاشته شدن برند Mi، ظاهرا تمامی گوشی‌هایی که تا به امروز این عنوان را در کنار نام خود می‌دیدند حالا به‌سادگی از خود کلمه شیائومی استفاده خواهند کرد که Xiaomi Mix 4 یکی از نخستین نمونه‌های قابل ذکر در این رابطه است. شیائومی البته این روند را پیش از این در بازار چین برای برخی از محصولات خود مثل Xiaomi 11 Ultra ،Xiaomi Mix Fold و Xiaomi 11 Pro آغاز کرده که همگی تنها با پیشوند ساده 小米 (شیائومی) معرفی شده‌اند و می‌توان انتظار داشت که این استراتژی به‌زودی برای محصولات ارائه شده در بازارهای جهانی نیز اعمال شود.

منبع : XDA-Developers


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا