آتش‌بازی شیائومی با فناوری HyperCharge – رونمایی از شارژر سیمی 200 واتی و شارژر بی‌سیم 120 واتی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : شارژ ، شارژ سریع Quick Charge ، شارژر وایرلس Wireless Charger ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : تکنولوژی باتری – به ویژه باتری گوشی‌های هوشمند – طی چند سال اخیر چندان تکامل پیدا نکرده و سازندگان اسمارت‌فون در این مدت تلاش کرده‌اند تا به جای تمرکز روی خود باتری، مؤلفه‌ای را ارتقا دهند که کنترل بیشتری روی آن دارند؛ و آن چیزی نیست جز تکنولوژی شارژ باتری. این تکنولوژی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و شتاب پیشرفت این فناوری به قدری بوده که شما را شوکه خواهد کرد. به عنوان جدیدترین نمونه از هنرنمایی صنعت در این زمینه، می‌توانیم به شاهکار اخیر شیائومی اشاره کنیم. این کمپانی چینی روز یکشنبه 30 می 2021 (9 خرداد 1400) با آپلود یک ویدئو از فناوری شارژ سریع HyperCharge در حساب توییتر خود، همگان را غافلگیر کرد.

شیائومی در کنار اوپو، ویوو و وان‌پلاس، تلاش‌های زیادی را در زمینه جابه‌جا کردن مرزهای تکنولوژی شارژ باتری به سرانجام رسانده‌اند؛ حوزه‌ای که خیلی از کمپانی‌های صاحب‌نام (مثل سامسونگ) هنوز از ورود به آن هراس دارند. به عنوان مثال، اوپو سال گذشته از یک شارژر سیمی 125 واتی با نام Flash Charge پرده برداشت که طبق ادعای شرکت سازنده، می‌توانست تنها ظرف مدت 5 دقیقه، ذخیره یک باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعتی را از 0 به 41 درصد برساند.

اگر نگوییم اولین، به ناچار باید پذیرفت که شیائومی یکی از اولین برندهایی بود که تکنولوژی شارژ سیمی 100 واتی را به نمایش گذاشت. اواخر نوامبر 2019 بود که شیائومی در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود از یک شارژر 100 واتی با تکنولوژی جدیدی موسوم به Super Charge Turbo پرده برداشت که می‌توانست یک باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعتی را در 17 دقیقه کاملا شارژ کند. در گام بعدی، شیائومی سرانجام با تولید پرچمدار Mi 10 Ultra موفق شد توان شارژر گوشی‌ خود را به 120 وات ارتقا دهد. این شارژر، باتری 4,500 میلی‌آمپر ساعتی Mi 10 Ultra را ظرف 23 دقیقه فول‌شارژ می‌کند. اما داستان همچنان ادامه داشته و ظاهرا شیائومی این بار قصد دارد چیزی فراتر از اینها را ارائه کند.

شاید نام HyperCharge قبلا به گوش‌تان خورده باشد. برند Black Shark (از زیرمجموعه‌های شیائومی) از همین اسم برای نامیدن تکنولوژی شارژ باتری در گوشی‌های گیمینگ خود استفاده می‌کند. اما شیائومی این تکنولوژی را ارتقا داده و طبق ویدئوی منتشر شده، هم‌اکنون توان تکنولوژی HyperCharge در حالت شارژ سیمی 200 وات بوده و در هنگام شارژ بی‌سیم به 120 وات می‌رسد. به این ترتیب، در حال حاضر رکورد سریع‌ترین تکنولوژی شارژ باتری‌های اسمارت‌فون در دستان شیائومی است. البته این تکنولوژی هنوز به مرحله تجاری نرسیده است.

طبق ادعای شیائومی، با استفاده از شارژ سیمی 200 واتی HyperCharge، می‌توان تنها در 8 دقیقه، یک باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعتی را از 0 تا 100 شارژ کرد. همچنین، چنانچه برای شارژ از تکنولوژی شارژ بی‌سیم 120 واتی HyperCharge استفاده شود، مدت زمان شارژ به 15 دقیقه خواهد رسید. حال، بد نیست به سراغ خود ویدئوی شیائومی برویم.

گوشی هوشمندی که در ویدئوی بارگذاری شده در توییتر شیائومی از آن استفاده شده، در واقع ورژنی سفارشی از Mi 11 Pro است که به یک باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است (باتری اصلی این گوشی ظرفیتی معادل 5,000 میلی‌آمپر ساعت دارد). طبق ویدئو، ذخیره این باتری با استفاده از شارژر سیمی 200 واتی در 3 دقیقه به 50 درصد رسیده و شارژ کامل آن، در مدت چند ثانیه کمتر از 8 دقیقه، انجام می‌شود. در این ویدیو شاهد آن هستیم که ذخیره باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعتی در Mi 11 Pro با استفاده از شارژر بی‌سیم 120 واتی، در یک دقیقه به 10 درصد و در 7 دقیقه به 50 درصد می‌رسد.

لازم به ذکر است، شیائومی درباره پیاده‌سازی این تکنولوژی‌های جدید روی محصولات خود، هنوز حرفی به میان نیاورده است. از لحاظ نظری، چنین فناوری شارژ سریعی قاعدتا گرمای خیلی زیادی تولید کرده و همین امر می‌تواند روند تخریب باتری را سریع‌تر کند. برخی آزمایش‌های انجام شده روی پروسه شارژ باتری در Mi 10 Ulta (با شارژر 120 واتیِ آن) نشان می‌دهد پس از شارژ 0 تا 100 باتری، حرارت زیادی تولید می‌شود که بسیار نگران‌کننده است.

عملکرد این شارژر صرفا چند دقیقه از شارژر 50 واتی – که حرارت خیلی کمتری تولید می‌کند – سریع‌تر است. به نظر می‌رسد این شارژر 120 واتی بیشتر برای شارژهای کوتاه‌مدت مناسب بوده و برای فول‌شارژ کردن باتری، گزینه مناسبی نباشد. با این اوصاف، مقوله تولید حرارت ناشی از شارژ، در تکنولوژی شارژ 200 واتی HyperCharge مطمئنا مسأله بزرگتری خواهد بود و مسلما اگر شیائومی در تجاری‌سازی آن تصمیم جدی داشته باشد، باید برای حل آن چاره‌اندیشی کند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا