Counterpoint اعلام کرد: مدیاتک بزرگ‌ترین عرضه‌کننده چیپ‌ست در سه‌ماهه دوم 2021

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/6/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، مدیاتک MediaTek ، کوالکام Qualcomm ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : سال گذشته وقتی اعلام شد که مدیاتک برای اولین بار در تاریخ به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده چیپ‌ست گوشی‌های هوشمند دست یافته است، این شرکت تایوانی به تیتر یک محافل اخبار فناوری تبدیل شد. روند رو به رشد مدیاتک نشان می‌دهد این موفقیت تصادفی نبوده است. گزارشی که روز دوشنبه 6 سپتامبر 2021 (15 شهریور 1400) از سوی مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research منتشر شد، حاکی از آن است که کمپانی مدیاتک با در دست داشتن 43 درصد از سهم جهانی چیپ‌ست‌های اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2021، باز هم عنوان برترین تأمین‌کننده این قطعه را از آن خود کرده است. پس از مدیاتک، کوالکام در رتبه دوم و اپل در جایگاه سوم جهانی ایستاده‌اند.

طبق گزارش اخیر Counterpoint، به لطف رشد سریع عرضه گوشی‌های هوشمند نسل پنجم (که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریبا 4 برابر شده)، طی سه‌ماهه اخیر شاهد رشد سالانه 31 درصدی در عرضه تراشه‌های مورد استفاده در اسمارت‌فون بوده‌ایم. به گفته دیل گای (Dale Gai)، مدیر تحقیقاتی Counterpoint، مدیاتک در سه‌ماهه دوم توانست به بالاترین سهم خود از بازار جهانی چیپ‌ست‌های موبایل – یعنی 43 درصد – دست یابد. وی این دستاورد را به تراشه‌های متنوع نسل پنجمی مدیاتک در رده میانی رو به پایین و مواجه نشدن با مشکلات مربوط به تأمین قطعات، نسبت می‌دهد. ظاهرا در نیمه نخست سال 2021، مدیاتک در قیاس با کوالکام، کمبود قطعات کمتری را تجربه کرده است. ناگفته نماند، عرضه تراشه‌های 4G نیز در تحکیم موقعیت برتر مدیاتک، بی‌تأثیر نبوده است.

میزان عرضه و سهم بازار جهانی سازندگان برتر پردازنده موبایلی در سه‌‌ماهه دوم 2021 نسبت به سه‌ماهه دوم 2020

به گفته پارو شارما (Parv Sharma)، تحلیلگر Counterpoint، اگر بخواهیم بازار را از منظر عرضه باند پایه اسمارت‌فون‌های 5G ارزیابی کنیم، این کوالکام است که با کسب سهم 55 درصدی، رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهد. دلیل این موفقیت را باید در پیشتازی کوالکام در تأمین تراشه‌های مودم باند پایه 5G در آیفون‌های سری 12 و تقاضای چشمگیر برای چیپ‌ست‌های یک‌پارچه 5G (از تراشه‌های پرچمدار اسنپ‌دراگون سری 8 تا تراشه‌های ارزان‌قیمت‌تر اسنپ‌دراگون سری 4) جست‌وجو کرد. البته اگر کوالکام در نیمه اول سال 2021 به موانعی از قبیل تأمین قطعات و مشکل در تولید برنمی‌خورد، می‌توانست چیپ‌ست‌های بیشتری را عرضه کند.

سهم بازار جهانی سازندگان چیپ 5G در سه‌ماهه دوم 2020 نسبت به سه‌ماهه دوم 2021

پیش از اینکه مدیاتک عنوان اولی را از کوالکام برباید، سال‌ها بود که کمپانی آمریکایی کوالکام بر این بازار حکمرانی می‌کرد. البته تراشه‌های کوالکام هنوز هم گزینه نخست بسیاری از سازندگان (از جمله سامسونگ و شیائومی) محسوب می‌شوند. همچنین، در زمینه چیپ‌ست‌های پرچمدار، این کوالکام است که حرف اول را می‌زند. به باور برخی کارشناسان، چنانچه مدیاتک هم چیپ‌ست پرچمدار قابل‌قبولی را به تولید برساند، می‌تواند فاصله خود را با کوالکام بیشتر کند. لازم به ذکر است، مدیاتک بیشتر به خاطر تولید تراشه‌های ارزان‌قیمت و در عین حال قدرتمند (مثل سری Dimensity) شناخته می‌شود. از مهم‌ترین برندهای مشتری تراشه‌های Dimensity می‌توان به وان‌پلاس، اوپو و ویوو اشاره کرد.

اینکه کوالکام بتواند به جایگاه نخست باز گردد و یا مدیاتک بتواند برتری خود را حفظ کند، در گذر زمان مشخص خواهد شد. جالب است بدانید، برندهای سازنده اسمارت‌فون به پیروی از اپل کم‌کم به این سمت متمایل شده‌اند که کار طراحی پروسسورها را خودشان انجام دهند. اخیرا سامسونگ از عرضه قریب‌الوقوع یک پروسسور پرچمدار با همکاری AMD خبر داده است. گوگل نیز اعلام کرده که گوشی‌های سری پیکسل 6 – که به‌زودی معرفی خواهند شد – به تراشه اختصاصی Tensor مجهزند که سال‌هاست گوگل روی طراحی آنها کار کرده است. همه این گزاره‌ها به این معناست که شاید کوالکام و مدیاتک در آینده نتوانند یکه‌تازی خود بر بازار چیپ‌ست‌ها را حفظ کنند.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد سایر تولیدکنندگان چیپ‌ست در سه‌ماهه دوم سال 2021:

اپل: با توجه به تقاضای بالا برای آیفون‌های سری 12، اپل با کسب سهم 14 درصدی از بازار جهانی تراشه، موفق شد جایگاه سومی خود را حفظ کند.

UNISOC: حجم چیپ‌ست‌های عرضه شده از سوی UNISOC در نیمه نخست سال 2021 در قیاس با شش‌ماهه اول 2020 به بیش از 2 برابر افزایش یافت و این کمپانی چینی موفق شد با کسب سهم 9 درصدی، در جایگاه چهارم جهانی بایستد. امسال UNISOC توانست گستره مشتریان ثابت خود را توسعه داده و برندهایی مثل آنر، ریل‌می و موتورولا را به استفاده از چیپ‌ست‌های خود ترغیب کند. استقبال خوب مصرف‌کنندگان چینی از گوشی‌های مجهز به تراشه‌های UNISOC، رشد روزافزون این کمپانی را نوید می‌دهد.

سامسونگ: در بحبوحه سازمان‌دهی مجدد استراتژی درون‌سپاری و برون‌سپاری تولید اسمارت‌فون به کمپانی‌های طراح و سازنده چینی، سامسونگ با کسب تنها 7 درصد از سهم بازار جهانی چیپ‌ست‌های موبایل، به جایگاه پنجم اکتفا کرد. در نتیجه، سهم مدیاتک و کوالکام از سبد محصولات سامسونگ (از گوشی‌های میان‌رده 4G و 5G گرفته تا پرچمدارها) رو به افزایش بوده است.

های‌سیلیکون: تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی و کمپانی‌های زیرمجموعه آن، مانع از آن شد که این شرکت چینی بتواند چیپ‌ست‌های Kirin را در کمپانی های‌سیلیکون به تولید برساند. موجودی تراشه‌های Kirin رو به اتمام بوده و به همین دلیل، هواوی در ساخت گوشی‌های سری P50 از جدیدترین تراشه‌های کوالکام استفاده کرد، هرچند این تراشه‌ها به شبکه ارتباطی 4G محدود هستند.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا